Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av RagWal »

dd88 skrev:
Är väl det första man lär sig, är man alltid sen så ska man inte lova några tider.

Var ju kanske inte riktigt detta folk förväntade sig efter de tidigare utspelen.
Vad folk förväntar sig är inte det lättaste att kontrollera. Elons instick har väl inte varit det värsta i uppbyggnaden av förväntan utan folk har löst det bra själva.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Larofo skrev:
Alltså lägg ner! Elons tempo, Teslas innovationstakt är f... mind-boggling.
Ta nu inte dessa rader som ett personligt påhopp, anmäl mig inte till censuravdelningen och snälla lämna inte forumet.
Ofta när jag skriver blir det mest osammanhängande dravel, sprinklat med en gnutta humor, lite av mina egna åsikter, samt lite åsikter som jag inte alls har för att väcka läsaren. Jag är sen födseln inte riktigt rätt ihopsatt.
Fortsätt så. Det är sånt som gör forumet värt att läsa.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Man har ju sagt att Model Y i Berlin kommer byggas på ett helt annat sätt.
Man har väl också köpt in stora casting-maskiner för det.

Så... det är nog inte S eller X som blir först med ny bottenplatta, utan Y byggd i Berlin.
Men, funkar det med 2170 cellerna tro? Är dom tillräckligt tåliga rent strukturellt? Krävs kanske de nya, kraftigare & inte minst tabless 4680?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

taliz skrev:

Så... det är nog inte S eller X som blir först med ny bottenplatta, utan Y byggd i Berlin.
Men, funkar det med 2170 cellerna tro? Är dom tillräckligt tåliga rent strukturellt? Krävs kanske de nya, kraftigare & inte minst tabless 4680?
Y Berlin kommer nog att ha bakdel som gjuts i ett stycke men ”gamla” batteripacket med 2170-celler.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

taliz skrev:

Ändå ganska roligt att man säger att nya battericellen(som enligt Elon inte är helt färdig ännu) ska vara i full produktion 2022 om allt går enligt plan.
Ändå är det helt plötsligt så att nya cellen enligt vissa ska sitta i Model Y från mitten på 2021 och Plaid hösten 2021? Varför nämndes inte detta igår? Snacka om att det hade mottagits bra av marknaden...
Vart har du förresten sett att S och X ska ha nya bottenplattor?

Hörde ni förresten om Model MF(S+3+X+Y MotherFucker), går evigt långt med ett litet batterichip och solceller som är 100 000 x mer effektiva än vad vi någonsin ens fantiserat om, självläkande kaross, chassie och hjul. Självkörande och självtänkande, bara skicka in sin MF på kontoret så löser den allt man har att göra på dagarna. Kommer levereras från deras nya Yotta-factory på mars med SpaceX, tidigt nästa år är det tänkt att första leverans ska ske, den kommer kosta 25 000 kr(innan miljöbonus så man får en check på 45 000 kr i handskfacket) enligt vad jag hittat på(resten hittade jag också på om ni inte förstod det :) )
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Larofo skrev:
Citat Elon, "Close to working" apropå deras nya "dry battery electrode"-tillverkning var inget man ville höra direkt.
Men hur många andra CEO:s hade uttryckt sig så ärligt. Att Mr Nikola, lille Travis, inte hade uttryckt sig så kan vi vara helt säkra på.
Det finns en viss risk inbakad här. När man försöker revolutionera batteritillverkningen stöter man på tekniska problem som tar längre tid än vad man först trodde, speciellt när man är positivt lagd och extrem tidsoptimist som en viss lirare är känd för att vara.

Här kommer ett klipp från Rob Maurer där han på ett utmärkt sätt sammanfattar implikationerna av B day-eventet.
https://www.youtube.com/watch?v=_hSlLsk ... TeslaDaily
Ja "close to working" var jobbigt att höra. Men Maxwell har masstillverkat ultracaps under flera år med samma teknik så det bör inte vara omöjligt att få det att fungera.

Rob Maurer är fantastisk som genast börjar räkna på vad Teslas planer innebär finansiellt. Tesla brukar inte tala om det själva så det är verkligen ovärderligt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
taliz skrev:

Ändå ganska roligt att man säger att nya battericellen(som enligt Elon inte är helt färdig ännu) ska vara i full produktion 2022 om allt går enligt plan.
Ändå är det helt plötsligt så att nya cellen enligt vissa ska sitta i Model Y från mitten på 2021 och Plaid hösten 2021? Varför nämndes inte detta igår? Snacka om att det hade mottagits bra av marknaden...
För tio år sedan var världens totala produktion av litiumbatterier 20gwh. Tesla har en "liten" prototyplina på 10gwh som ska vara färdig 2021. Det räcker till hela produktionen av S/X och linan ligger vid fabriken så man slipper skeppa celler från Japan.
Nya battericellen har ett större format och om den ska sitta i S/X vilket är troligt eftersom Tesla avslöjade en uppdaterad S under evenemanget så kommer Tesla behöva designa om bottenplattan för S/X. Däremot är nog volymen på S/X för låg för att det ska bli lönsamt med en gjuten bottenplatta med integrerade battericeller.

2170 är de gamla cellerna och de har inget att göra med presentationen igår.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

fth skrev:
taliz skrev:

Y Berlin kommer nog att ha bakdel som gjuts i ett stycke men ”gamla” batteripacket med 2170-celler.

/fth
Varför bygga en splitter ny batterifabrik i Berlin som tillverkar den gamla batteritypen 2170 när de tidigare har sagt att fabriken kommer bygga "completely new batteries", vilket nu kan tolkas som 4680.
Om EU Model Y kommer använda 2170, men de har en batterifabrik "vägg-i-vägg" som tillverkar 4680, vad ska de ha alla batterier till? Det ska ju bara byggas Y och 3 i Berlin till att börja med och Elon har dessutom sagt att den lokala batteriproduktionen kommer försörja behovet i Berlinfabriken.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
För tio år sedan var världens totala produktion av litiumbatterier 20gwh. Tesla har en "liten" prototyplina på 10gwh som ska vara färdig 2021. Det räcker till hela produktionen av S/X och linan ligger vid fabriken så man slipper skeppa celler från Japan.
Nya battericellen har ett större format och om den ska sitta i S/X vilket är troligt eftersom Tesla avslöjade en uppdaterad S under evenemanget så kommer Tesla behöva designa om bottenplattan för S/X. Däremot är nog volymen på S/X för låg för att det ska bli lönsamt med en pressad bottenplatta med integrerade battericeller.

Det skulle ju kanske gå att "bara" designa om själva batteripacket i S/X i form av en pressad "torsion box" där 4680-batterierna är lastbärande, men bara för själva packet?

Ett sådant batteripack skulle då inte behöva de separata modulerna, avskiljare, och övrig "kringutrustning", och därmed kunna bli både billigare och ha högre kapacitet.

Återstår att se hur dom tänkt lösa kylningen i "torsion box"-batteripacken, jag tyckte inte man fick någon klarhet i det under eventet.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

kikat skrev:
Varför bygga en splitter ny batterifabrik i Berlin som tillverkar den gamla batteritypen 2170 när de tidigare har sagt att fabriken kommer bygga "completely new batteries", vilket nu kan tolkas som 4680.
Om EU Model Y kommer använda 2170, men de har en batterifabrik "vägg-i-vägg" som tillverkar 4680, vad ska de ha alla batterier till? Det ska ju bara byggas Y och 3 i Berlin till att börja med och Elon har dessutom sagt att den lokala batteriproduktionen kommer försörja behovet i Berlinfabriken.
Det finns ju mycket som är oklart med tidsplanen, men Giga Berlin kommer väl att vara i full produktion långt innan 4680-batterilinorna är det? Det måste väl betyda att produktionen åtminstone initialt måste ske med "gamla" batterier.

Jag tror dock inte heller att Giga Berlin kommer att producera 2170, den egna produktionen av celler kommer nog vara uteslutande 4680.

/fth
backe

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Nya battericellen har ett större format och om den ska sitta i S/X vilket är troligt eftersom Tesla avslöjade en uppdaterad S under evenemanget så kommer Tesla behöva designa om bottenplattan för S/X. Däremot är nog volymen på S/X för låg för att det ska bli lönsamt med en gjuten bottenplatta med integrerade battericeller.

Jag har inte kommenterat 2170-cellen, jag kommenterade den nya tabless som jag markerat nedan.

Tesla har en "liten" prototyplina på 10gwh som ska vara färdig 2021.
Ska? Om dom inte är helt färdig med cellen ännu så känns det lite dumt att slänga sig med absoluta uttryck som "ska", dessutom börja bygga en produktion av en ny bilmodell(Plaid) kring en cell som man ännu inte fått att fungera helt verkar riskabelt?

Nya Plaid ser superkul ut, jag hoppas och tror att man kommer lyckas i stort med det man sagt att man ska lyckas med och vi alla kommer ha Tesla att tacka för den revolutionen inom elbilar som vi får vara med om nu och att den kommer nu och inte i framtiden.
Men jag tror tills vidare att man kommer lösa Plaid med gamla battericellerna, kanske man kan packa lite bättre och höja energinnehållet tillräckligt ändå, sen kanske jag har fel men just nu pekar mer på det än att man ska göra det med en helt ny battericell som inte är helt färdig ännu.

Sen är det säkert många som tolkar mig som negativ, det är jag inte. Jag tycker däremot att det kommer så mycket roligt från Tesla som är officiellt så jag förstår inte varför man sitter på forum och hittar på egna versioner av allt som sägs? Ingenstans står det något om nya bottenplattor eller att MY ska ha nya celler men här blir det en sanning på något vis? Sen får alla såklart göra som dom vill, men jag kommer troligen fortsätta och undra var informationen kommer ifrån om man inte skriver ut att man hittat på det.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
Ja "close to working" var jobbigt att höra. Men Maxwell har masstillverkat ultracaps under flera år med samma teknik så det bör inte vara omöjligt att få det att fungera.

Rob Maurer är fantastisk som genast börjar räkna på vad Teslas planer innebär finansiellt. Tesla brukar inte tala om det själva så det är verkligen ovärderligt.
"close to working" har ekat en hel del i min skalle sen igår måste jag erkänna.
Kan vi hoppas på att dom Osborne-mörkar lite här. Eventet skulle kunna varit så otroligt
mycket mer flashigt och tillrättalagt för "marknaden".
Dock tvivlar jag inte ett ögonblick på att ny, revolutionerande produktionsteknik tar tid och att upprampningen av den kommer ta tid.
Det är en massa detaljer dom håller inne med. Inget om plaid-drivlinan.
Först hette väl eventet battery and drivetrain. Man vill bara veta mer.
Är mer positivt inställd till bolaget än någonsin.
Och aktiekursen också. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Tittar man lite närmare på bilderna som visar "Revolution in Body + Battery Engineering" så kan man räkna till 24*40 celler i batteripacket.

Under förutsättning att 4680-cellerna har utvecklats ungefär lika mycket som steget mellan 18650 och 2170 så bör 4680-cellerna hamna på c:a 100Wh per styck.

Det skulle betyda att batteripacket på bilden har en kapacitet på 95-100 kWh, och bilen som visas bör väl vara en Model Y?

En Model Y LR+ med 640 km räckvidd kanske?

En annan sak som är intressant med dessa bilder är att det inte är något utrymme öht mellan cellerna, så kylningen måste rimligen ske från ovan- och/eller undersidan.

/fth
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Som jag förstod det utvecklar de nya battericellerna betydligt mindre värme både vid uppladdning och urladdning, eftersom elektronerna inte behöver vandra lika långt till +/- polerna. Typ som att värmeproblemet är nästan som bortblåst?

Fast vid -30 utetemp borde ju cellerna må bra av lite extern uppvärmning eller?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Johlei skrev:
Som jag förstod det utvecklar de nya battericellerna betydligt mindre värme både vid uppladdning och urladdning, eftersom elektronerna inte behöver vandra lika långt till +/- polerna. Typ som att värmeproblemet är nästan som bortblåst?

Fast vid -30 utetemp borde ju cellerna må bra av lite extern uppvärmning eller?
Det talas om 1/5 internt motstånd, vilket borde resultera i 1/5 värmeutveckling, men cellen är också mer än 5ggr större, så behovet av aktiv kylning kvarstår nog.

Med tabless borde dock värmen kunna avledas genom ändarna istf kroppen, vilket också bilderna antyder, det gör ju topologin som krävs för kylning väsentligt mindre komplicerad.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Karossen som visas är ju mycket lik Model Y, jag tror Tesla har en flerstegsplan för hur tillverkningen skall förenklas.

"Single piece casting" av bakvagnen kommer att börja användas i närtid, och när 4680-linorna är igång så byter man ut mittsektionens batterimoduler, balkar etc mot ett lastbärande batteri:
Y2.png
/fth
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro kommenterar batteridagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Intressant.

Sandy lät som att han skulle svimma av lycka och tyckte att aktien skulle rusa uppåt, han Bob som var batteriexpert var mer avvaktande, sa att de flesta batterfabrikanter har något liknande men pratar inte om det...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:

Intressant.

Sandy lät som att han skulle svimma av lycka och tyckte att aktien skulle rusa uppåt, han Bob som var batteriexpert var mer avvaktande, sa att de flesta batterfabrikanter har något liknande men pratar inte om det...
Bob jobbade ju för CATL.
Skulle bli förvånad om Bob höjer Tesla till skyarna...

Men oavsett så kommer det väldigt mycket bättre batterier mycket snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

Intressant.

Bob jobbade ju för CATL.
Skulle bli förvånad om Bob höjer Tesla till skyarna...

Men oavsett så kommer det väldigt mycket bättre batterier mycket snart.

Jag håller med, bra tid för oss konsumenter :)

Det var heller ingen kritik mot Tesla, men jag tror också att andra fabrikanter jobbar framåt såklart. Tydligen var tab-less design inget nytt heller enligt Bob?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

"Alla har liknande men de pratar inte om det"... :lol:

Bagdad Bob, var det så han hette?
Tesla Y LR -22 EAP
backe

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:

Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

https://energyx.com/company/bob-galyen/

Kolla själv(Sandy Munro alltså), intressant och väldigt positivt om Tesla, men självklart ljuger den som säger något positivt om någon annan än Tesla :)

https://m.youtube.com/watch?v=jKrFAcNgG40
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

backe skrev:
BrooklynS skrev:

Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.

[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
backe

Inlägg av backe »

olarsson skrev:
backe skrev:
BrooklynS skrev:

Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”
Nu gör dom uppenbarligen inte det enligt honom, så vore dumt att säga?

Men som sagt, man kan också utgå ifrån att alla utom Tesla ljuger om dom gör något bra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

olarsson skrev:
backe skrev:
BrooklynS skrev:

Det är också rätt uppenbart från "gubbarnas" diskussion att ingen av dom faktiskt kör elbil.

Jag betvivlar inte deras kunskap i tillverkning/tooling (Munro), batterikemi (Galyen) etc, men praktisk erfarenhet av att äga och köra elbil saknar dom, det lyser tex igenom när dom diskuterar långkörning och laddning. Det mesta av deras diskussion rör förstås faktorer som inte kräver detta, men det gör mig ändå milt skeptisk till vissa av deras slutsatser.

/fth
Skriv svar