Sida 16 av 84
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 12 aug 2019 22:51
av Elof
dd88 skrev:Legato skrev:
Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).
Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 12 aug 2019 23:26
av dd88
Elof skrev:dd88 skrev:Legato skrev:
Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).
Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.
Ja hade man fått en krona för varje gång en blekfet konsult i en illasittande piké skulle visa grabbarna ”vad den går för” när dom ska ut och käka på lunchen så hade jag inte behövt jobba vid det här laget.
Kommer dock regleras med tiden, inget kul varar för evigt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 17:58
av taliz
https://electrek.co/2019/08/19/porsche- ... ance-test/
Bättre test. Känns som dom måste laddat snabbare än 250kw, vilket ju produktionsbilen ryktas vara begränsad till initialt.
23% snabbare på bana vs Model 3 på landsväg är väl inte jätteimponerande dock.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 18:09
av Verdi
dd88 skrev:Elof skrev:dd88 skrev:Legato skrev:
Håller dock inte med om 0-100, det korrelerar väldigt bra till en massa vardagssituationer. 0-200 gör det inte.
Håller med om att 0-200 inte är så intressant, men 0-100 är en relik från när bilarna inte gick mycket snabbare, idag har många seriösa tester med tider för 50-150 och 100-200 vilket i mina ögon rimmar bättre med verkligheten. Även om jag inte kör autobahn mer än ett par gånger per år så maxar jag 100-200 oftare än 0-100 (vilket typ har hänt ett handfull gånger de senaste fem åren).
Järnet 0-100 gör man ju varje gång man fått pole position vid ett rödljus. Med en Tesla.
Ja hade man fått en krona för varje gång en blekfet konsult i en illasittande piké skulle visa grabbarna ”vad den går för” när dom ska ut och käka på lunchen så hade jag inte behövt jobba vid det här laget.
Kommer dock regleras med tiden, inget kul varar för evigt.
Om jag fått en krona för varje bitter sportbilsentusiast så... Eller varje gång invändningen "Ah, men hur snabb är den runt ringen då?" från nån som aldrig ens varit till Tyskland. Som om det är ett relevant use case.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 18:10
av Verdi
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 18:32
av sven-labil
Verdi skrev:Om jag fått en krona för varje bitter sportbilsentusiast så... Eller varje gång invändningen "Ah, men hur snabb är den runt ringen då?" från nån som aldrig ens varit till Tyskland. Som om det är ett relevant use case.

Möjligen om man är bra på bankörning och faktiskt kör bilen på Nürburgring iaf. en gång... Jag körde dit för en månad sen men tog en RingTaxi runt

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 18:51
av taliz
Sällan svårt att köra mer än 23% snabbare på bana än landsväg.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 19 aug 2019 19:55
av Geni87
taliz skrev:
Sällan svårt att köra mer än 23% snabbare på bana än landsväg.
Rätt saftig utomhustemperatur dock, kan vara jobbigt inte minst under laddning.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 00:18
av taliz
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 08:41
av Geni87
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 11:46
av helix
Bild på instrumenteringen i Taycan har läckt ut. Verkar bli integration med Apple Music utöver Apple Car Play och Android Auto. Dvs, Porsche gör samma sak med Apple Music som Tesla har gjort med Spotify.
Verkar inte vara smartaste lösningen med skärmarna. Rattkransen döljer en hel del.
Källa:
https://techcrunch.com/2019/08/19/porsc ... ccounter=1
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 12:24
av taliz
Geni87 skrev:
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 12:50
av HelectriC
ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 12:54
av Pontus
HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Den står ju i Sport läget och inte Range...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 12:58
av HelectriC
Pontus skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Den står ju i Sport läget och inte Range...

kan en Porsche stå i nåt annat än sport

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 12:59
av taliz
Dom gör väl som Audi och reserverar en stor del av batteriet.
Kanske lite över 80kwh användbart gissningsvis.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 13:28
av Verdi
taliz skrev:Geni87 skrev:
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
Porsche planerar att sälja 40 tusen Taycan per år. Det är mer än vad Panamera säljer. Och mer än vad 911:orna säljer. Och mer än 718:orna. SUV:arna Cayenne och, framförallt, Macan säljer dock mer. Men det ska tydligen komma en eldriven Macan också.
Batterikapaciteten ska ligga på 80 respektive 96 kWh, och de sägs inledningsvis kunna laddas med 250 kW – men senast 2021 ska kapaciteten ha ökat till 350 kW.
https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... -n-6965416
Vad gäller accelerationen så har det kommit reviderade uppgifter som säger att Porsche siktar på "under 3 sekunder" istället för de 3,5 sekunder som tidigare kommunicerades.
Taycan kommer antagligen dra ca 220-230 Wh/km och blir klart törstigare än Model 3 P. Men i gengäld så kommer den antagligen ladda mycket snabbare sett över hela SoC-rangen.
Visst kommer den kosta mer men det är en mer exklusiv produkt också med säkert lång väntetid och stabilt andrahandsvärde.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 13:32
av Verdi
HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 14:12
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
GT2RS är toppmodell för 911 och den har... trumvirvel... 700hk.
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 14:14
av taliz
Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 14:44
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Toppmodell? Vad konstituerar en toppmodell då? 0-100 km/h? Antalet hästkrafter? Olika bilar för olika smaker. Värsta Panameran (680 hk) har ju redan idag många fler hästar än 992 GT3 RS (520 hk) som är värstingen på sportbilssidan. Vilken tror du har högst status?
GT2RS är toppmodell för 911 och den har... trumvirvel... 700hk.
Jaha. Visste inte att 992 GT2 RS hade kommit än. Men du förstår väl att det är helt olika personer som köper en GT2 RS och Panamera E-hybrid?
ps. För övrigt står jag fast vid att GT3 RS har högre status än GT2 RS. Sugmotor och höga rpm smäller högre än en turbosnurra.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 14:54
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.
Det räcker för mig så länge som det finns 150kW+ laddare tillgängliga.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 15:03
av HelectriC
taliz skrev:Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.
får verkligen hoppas att en låg sportig aningen kompakt bil har bättre räckvidd med ca samma storlek på batteriet som en hög stor SUV, annars hade jag verkligen blivit besviken på Porsche.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 15:08
av Verdi
HelectriC skrev:taliz skrev:Verdi skrev:HelectriC skrev:ser ut som räckviddsindikatorn står på ca 3/4. Om man räknar upp till 100% blir det ca 380km räckvidd

Jag trodde Taycan skulle ha betydligt längre räckvidd? Men det kanske är efter några rundor på ringen

Det beror som du säger helt på hur de har kört innan. Det är säkerligen en uppskattning beroende på tidigare körning. Med stora batteriet tror jag den klarar drygt 40 mil motorväg. Med lilla kanske 35 mil.
Det är väl bara att titta på étron. Ungefär där hamnar nog Taycan också. Jag tippar på 30-35 mil "real world" med stora batteriet, 25-30 med lilla.
får verkligen hoppas att en låg sportig aningen kompakt bil har bättre räckvidd med ca samma storlek på batteriet som en hög stor SUV, annars hade jag verkligen blivit besviken på Porsche.
Ja, det är sant. Tänkte inte på det. De borde få riktigt bra räckvidd för motorerna är av permanentmagnet-typ, vilket ju är den mer effektiva varianten. Och bilen ser ju ut att vara effektiv vad gäller aerodynamiken också. Med 96 kWh-batteriet borde de klara ungefär samma räckvidd som min pre-Raven 100D. Annars blir jag lite besviken.
Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 20 aug 2019 15:15
av taliz
Den lär väl ha större fälgar och bredare däck än étron. Fronten med lamporna ser inte så aerodynamisk ut heller(den är ju dock väsentligt lägre).
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
Förövrigt är ju Model X betydligt större än étron, ändå är X bra mycket effektivare. Så storlek är inte allt.