Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Postat: 02 aug 2021 12:27
Till alla deltagare: Glöm inte sms:a mig bilder från resan som jag kan vidarebefordra till SVT om ni har några. Gärna under eftermiddagen.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det kanske blir Scandinavian Electric Car ChampionshipRobin_j skrev:Vart kör vi nästa årMåste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet
Haha, bara att ta med en flaska, som Lasse Kongo i Torsk på Tallin.LarsL skrev:Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.nek0 skrev:Varför?iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
nek0 skrev:Varför?LarsL skrev:Vilken mardröm det hade varit!nek0 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.Får man inte stanna och fika om man kör en elbil och inte behöver ladda batteriet?
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Resultaten finns här: viewtopic.php?f=27&t=25983&p=546780#p546780TeslaTissel skrev:Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat?![]()
Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.
För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.
Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.nek0 skrev:LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.[/quote]iAkita skrev:LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!]Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.Eldsig skrev:Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.
I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.iAkita skrev:Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.Eldsig skrev:Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.
I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid.Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid.Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid.Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid.Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Hmpftfhdns skrev:Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...![]()
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Vad tror ni om nya S LR, som inte kommit än? Det som begränsar trean idag, är definitivt att laddhastigheten går ner snabbare än många konkurrenter i takt med att batteriet fylls. En annan begränsning är att Tesla inte håller vad dom lovar gällande laddhastighet på många laddstationer. Är det någon som har koll på nya S laddkurva på V3 laddare? Om laddningen på en sådan håller 250 kW upp till 50% laddnivå, så är den en solklar vinnare!Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid.Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...