Re: Autonoma fordon
Postat: 29 jan 2025 07:42
				
				
			 
  Prototyper av självkörande ID. Buzz med en hel del extrautrustning på taket har vi fått se tidigare. Nu presenterar Volkswagen den färdiga serieversionen ID. Buzz AD, och 35 exemplar av den har börjat rulla på vägarna i tyska Hamburg som en del av taxitjänsten Moia där. Vi på Elbilen har precis åkt med i en självkörande ID. Buzz, och hur den klarade uppgiften kan ni läsa om snart här på sidan och i kommande nummer av tidningen.
Med ID. Buzz AD hinner Volkswagen före Tesla med att få ut självkörande fordon i nivå 4 på allmänna vägar. Nivå 4 är det näst sista steget på den femgradiga skalan för självkörande fordon och innebär att bilen klarar alla situationer själv inom ett begränsat område. Ännu sitter det en säkerhetsförare bakom ratten i bilarna som rullar i Hamburg, men planen är att ”buzzarna” ska klara sig helt på egen hand från nästa år.
En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
Einride är inte b2c så det är inte samma allmänintresse och deras produkt är inte särskilt imponerande heller jämfört med många andra. Kul att ett svenskt bolag är med på ett hörn i alla fall.Maetlarv skrev: ↑17 sep 2025 23:19En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
https://www.automotiveworld.com/news-re ... rp-bruges/
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
Just den biten är Tesla värdsledande påspacecoin skrev: ↑18 sep 2025 11:40XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
 
 Ja, det känns inte som att det är någon jätteskillnad i hur processerna för utrulling ser ut. Rent formellt håller ju Tesla på med olika sorters validering.
Tack för svar.spacecoin skrev: ↑01 okt 2025 15:43Ja, det känns inte som att det är någon jätteskillnad i hur processerna för utrulling ser ut. Rent formellt håller ju Tesla på med olika sorters validering.
Det som visas på bilden kan vi kalla "kartvalidering" eller kanske "bygga HD-kartor". Det har i alla fall med kartan att göra eftersom det behöver ske på varje plats med Lidar-riggar. Waymo gör det här med "flottan" och hela tiden eftersom alla fordon har kapabiliteten inbyggd. Om man bygger en ny rondell lär ju Tesla behöva åka dit med ett specialfordon och mappa om. Waymo har uppdaterat så fort någon bil har kört genom korsningen ett par gånger.
Sedan har vi validering av säkerheten, som Tesla inte verkar komma förbi i närtid eftersom man har en säkerhetsförare. Om du frågar mig tror jag inte att man kommer till förarlöst på särskilt många platser och vägtyper (eller alls) under 2026 heller.