https://www.avanza.se/placera/redaktion ... begar.html
En aktierelaterad artikel kryddad med lite fakta fel.
Tesla väcker starka begär
Kl. 10:50, 6 apr 2016 11
Aktieanalys Mångsysslaren Elon Musks fordonsrevolution Tesla Motors har stigit till skyarna inför Model 3 som släpptes i förra veckan. Framgången är tydlig – men det saknas inte risker.
Analys av Fredrik von Schantz
I första kvartalet i år steg försäljningen för elbilstillverkaren Tesla Motors till cirka 14 800 fordon vilket var mer än 50 procent fler bilar än under samma period året innan. Försäljningsökningen var trots det en bit under bolagets ambitiösa prognos på 16 000 fordon i kvartalet.
Model X, som lanserades under fjolåret och är Teslas första SUV, ska enligt Elon Musk vara det mest fulländade fordon som byggts. Och, enligt hans egen utsago, kanske den mest revolutionerande bilen som någonsin kommer att byggas. Det är inga små ord från bolaget vd och grundare.
Men så har Model X också så mycket ny teknik och avancerad lösningar i sig att bolaget inte lyckas hålla tempo på produktionen. Det kan vara en av förklaringarna till varför leveranserna blivit lägre än förväntat. Förseningar och leveransproblem är sedan länge kända aber för biltillverkaren. Allt i takt med att produktionen trappas upp.
Teslas plan – att en dag dominera elbilsmarknaden – är en trestegsraket. Den första smällen var Tesla Roadster, en sportbil utvecklad i samarbete med Lotus. Bilen såldes bara i cirka 1 000 exemplar men gjorde trots det ett enormt avtryck på fordonsvärlden. Roadstern var den första riktigt snabba och häftiga elbilen och General Motors har erkänt att den var inspirationskällan till elhybrider i deras sortiment.
Nästa steg, den exklusiva Model S, gjorde Tesla känt över hela världen och fick biltokiga att plötsligt tråna efter en eldriven superbil. Bilmodellen var USA:s bäst säljande lyxsedan under fjolåret och i Tyskland såldes Model S i fler exemplar än nationalskatten Porsche Panamera.
Vid sidan av Model S produceras nu också Model X men precis som Model S är X-modellen en bil som få har råd att köpa.
Förra veckan smällde det tredje skottet då Tesla täckte av sin Model 3 i Kalifornien. Med ett utgångspris på 35 000 dollar (cirka 285 000 kronor) blir bilen tillgänglig för en mycket breddare massa och redan vid förra veckans slut hade häpnadsväckande 276 000 stycken bilar av Model 3 förhandsbokats via Teslas hemsida. Det är mer än dubbelt så många bilar som Tesla sålt sedan starten 2008.
Snittpriset på de förhandsbeställda Model 3-bilarna uppskattas till 42 000 dollar styck, vilket alltså motsvarar framtida intäkter om totalt 11,6 miljarder dollar bara på förhandsbokningarna så här långt. Planen är att lansera den nya bilen på flera marknader än tidigare och på tur står bland annat Indien, Brasilien, Sydafrika, Sydkorea, Nya Zeeland, Singapore och Irland.
En viktig del av elbilsrevolutionen är också utrullningen av laddstationer. Tesla kallar sina laddstolpar för Powerchargers och i dessa kan Teslaägare ladda sina bilar på resande fot livet ut till ingen kostnad alls. Nätverket av laddstationer som brer ut sig över USA och Europa ska fram till 2017 dubblas i storlek från cirka 600 till 1 200 stationer med totalt 7 000 laddare.
Och trots förväntade investeringar på upp emot 1,5 miljarder dollar i år räknar bolaget med ett positivt kassaflöde i kärnverksamheten från mars och framåt. Samt att bruttomarginalen stiger mot 30 procent mot årets slut, i alla fall på bilmodellen Model S.
Bolaget verkar i en bransch med tydliga skalfördelar och om försäljningen inte fortsätter öka kraftigt kommer förlusterna att bestå med sinande kassa som följd.
Det totala försäljningsmålet för alla modeller är satt till en halv miljon bilar sålda bilar år 2020, vilket är minst sagt kaxigt. Men efter förhandsuccén med Model 3 är det svårt att sätta emot. För att klara målsättningen bygger Tesla en av världens största fabriker enbart för att förse bilarna med batterier.
Fler analytiker är positiva till aktien än de som är negativa och en fingervisning från Factset indikerar en genomsnittlig målkurs på knappt 245 dollar. I dag handlas aktien till 255 dollar. Men spannet är stort mellan hyllningarnas högsta kurser och belackarnas lägsta pris.
Emotionellt är Teslaaktien ett klockrent köp men argumentationen om en urhäftig produkt och elbilsrevolution talar kanske snarare för att köpa bilen och inte aktien.
Som investering är Tesla världspopulär men också mycket riskfylld. Värderingen på bolaget är hög och efter det senaste halvårets berg- och dalbana värderas aktien till mer än p/e 200 på innevarande år. Börsvärdet motsvarar drygt 60 procent av General Motors.
Längre fram på tangenten, i ett lyckosamt scenario, sjunker värderingen snabbt. Redan på prognosen för 2017 har vinstmultipeln fallit till p/e 80, enligt Factset. Men ett sådant trubbigt värderingsmått är dock ganska orättvist och en investering i Tesla bör kanske främst ske på basis av tilltron till ledningens förmåga och ambition, samt rimligheten i målet om en halv miljon sålda bilar år 2020.
Men hur värderar man egentligen ett tillväxtbolag som förväntas förändra sättet vi transporterar oss på samma sätt som Ford gjorde med sin Model T år 1909?
Enlig Bloombergs forskning är Teslas mål i alla fall inte omöjligt, baserat exemplet med T-Forden. Den levererades i 10 000 exemplar år 1909 och bara sju år senare översteg produktionen 500 000 stycken bilar.
Så trots leveransproblem och haltande produktion har Tesla lyckats med något extraordinärt och de initiala framgångarna för Model 3 varslar om att bolaget lyckats skapa en efterfrågeboom. När första kunden får nycklarna till sin Model 3, förhoppningsvis i slutet av 2017, kommer beställningsformuläret vara fullt för leveranser fram till minst 2020 om takten håller i sig.
Men det finns alltid en enorm risk i ett bolag som mer eller mindre satsar allt på en unik produkt. Visst har Tesla två ytterligare bilmodeller, och ett sidospår med kraftlagring till hushåll och företag, att luta sig mot men det är i och med Model 3 som kriget vinns eller förloras på elbilsmarknaden.
Blir Model 3 försenad är andra biltillverkare inte långt efter i utvecklingen av likvärdiga modeller. För Tesla skulle det vara förödande att förlora försprånget så tidigt i matchen.
Ett mer allmänt hot mot elbilen är det låga oljepriset som riskerar att förskjuta omställningen till fossilfria fordon på framtiden. Vi har också ett börsklimat just nu som gör det svårt att vårda en hajp.
Det råder dock ingen brist på pengar och är det någonstans de bör flöda så är det till investeringar som Tesla i stället för olönsamma gruvor och oljefält.
Om jag hade finansiella möjligheter skulle jag definitiv vara köpare till en splitter ny Tesla bil och även aktien lockar mig. Men som investering är aktien i skrivande stund ett allt för stort risktagande och efter lanseringen av Model 3 riskerar det att bli lite mer nyhetsfattigt ett tag.
Risktagaren köper Tesla trots prislappen men vi ser på från sidlinjen tillsvidare. Vår rekommendation blir neutral.
Fredrik von Schantz