Jag fattar inte riktigt hypen med Autopilot. Jag använder den egentligen ganska sällan. Jag har ju en Tesla för att jag älskar att själv köra den. Det är ju den överlägset roligaste bil jag haft. Har jag missat något med AP?
+1. Autonom körning ser jag inte heller vitsen med i närtid, det är rätt kul att köra. Leder tekniken till en ökad säkerhet är det ju mycket välkommet dock, det är allt för många som dör eller blir invalider för livet p.g.a. "den mänskliga faktorn".
Vitsen är givetvis att du har mer tid att hänga här på TCS, har ni inte tänkt på det
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:05
av Pontus
boreno skrev:
All you will need to do is get in and tell your car where to go. If you don’t say anything, the car will look at your calendar and take you there as the assumed destination or just home if nothing is on the calendar. Your Tesla will figure out the optimal route, navigate urban streets (even without lane markings), manage complex intersections with traffic lights, stop signs and roundabouts, and handle densely packed freeways with cars moving at high speed. When you arrive at your destination, simply step out at the entrance and your car will enter park seek mode, automatically search for a spot and park itself. A tap on your phone summons it back to you.
Om du inte lägger in rutt, kör den till jobbet eller hem (beroende på vad du har i din kalender och säkert också beroende på var du är). Se texten i Design Studio.
Läskigt, tänk om min fru kliver in i bilen precis den tiden då jag brukar åka till min äls...
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:09
av boreno
Pontus skrev:
boreno skrev:
All you will need to do is get in and tell your car where to go. If you don’t say anything, the car will look at your calendar and take you there as the assumed destination or just home if nothing is on the calendar. Your Tesla will figure out the optimal route, navigate urban streets (even without lane markings), manage complex intersections with traffic lights, stop signs and roundabouts, and handle densely packed freeways with cars moving at high speed. When you arrive at your destination, simply step out at the entrance and your car will enter park seek mode, automatically search for a spot and park itself. A tap on your phone summons it back to you.
Om du inte lägger in rutt, kör den till jobbet eller hem (beroende på vad du har i din kalender och säkert också beroende på var du är). Se texten i Design Studio.
Läskigt, tänk om min fru kliver in i bilen precis den tiden då jag brukar åka till min äls...
Oroa dig inte. De kommer säkert koppla ihop det beslutssystemet med den redan existerande "Smart Preconditioning". Du kommer inte alltid rätt, men alltid någonstans intressant!
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:10
av mati
Innebär inte detta att navigatorn måste bli avsevärt bättre än idag? Det är ju fint med en bil som kan köra själv. Men om den inte hittar vägen då?
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:16
av Svenssons
Pontus skrev:
boreno skrev:
All you will need to do is get in and tell your car where to go. If you don’t say anything, the car will look at your calendar and take you there as the assumed destination or just home if nothing is on the calendar. Your Tesla will figure out the optimal route, navigate urban streets (even without lane markings), manage complex intersections with traffic lights, stop signs and roundabouts, and handle densely packed freeways with cars moving at high speed. When you arrive at your destination, simply step out at the entrance and your car will enter park seek mode, automatically search for a spot and park itself. A tap on your phone summons it back to you.
Om du inte lägger in rutt, kör den till jobbet eller hem (beroende på vad du har i din kalender och säkert också beroende på var du är). Se texten i Design Studio.
Läskigt, tänk om min fru kliver in i bilen precis den tiden då jag brukar åka till min äls...
Mia Noi, lilla frun menar du? Du får sätta upp en Wall Connector där och sedan skylla på att bilen ville koppla in sig...
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:28
av Zalman3
mati skrev:
Innebär inte detta att navigatorn måste bli avsevärt bättre än idag? Det är ju fint med en bil som kan köra själv. Men om den inte hittar vägen då?
Tanken är ju med Fleet learning att 1000+ bilar redan åkt den väg du tänkt åka.
Med högprecisions GPS kommer du att få en mjuk, säker och energisnål färd till ditt mål.
Bilen går alltså på "räls".
Givetvis krävs högupplösta kartor, högprecisions GPS, superdator med "deep learning" mjukvara.
Och alla kameror, ultraljudsgivare och radar, ser till att inte något hinder finns i vägen.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 13:49
av Mickep
Nja, vi får hoppas att de klarar av tillfälliga vägar(så bilen inte kör av vägen och i vattnet för att en tillfällig omväg och bro tagits bort) vilket kan vara faran om man lär en väg som trafikeras sällan. Det vore nästan en skyldighet för varje lärarbil (en som lär andra bilar hur de skall köra) åker varje småväg flera ggr i veckan för att hålla uppe statusen på vägen. (iof så sköter den nog själv så föraren får köra i "sitt" område manuellt några månader innan bilen (och andra!) kan köra där helt självständigt, så man skall väl inte vara alltför kritisk man får bara hoppas att det blir fler än en på det området- så den lär sig rätt och att föraren av lärarbilen inte är en practial joker som lär flottan en helt knasig omväg) (jag tror dock det värsta som kan hända är att bilen tvärbromsar innan den far över ett möjligt stup eller in i en vägg med påmålad väg)
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 14:00
av Pontus
mati skrev:
Innebär inte detta att navigatorn måste bli avsevärt bättre än idag? Det är ju fint med en bil som kan köra själv. Men om den inte hittar vägen då?
Ka min bil har flyttat på mitt hem sedan v. 8 så jag skulle ju inte komma rätt i varje fall
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 14:01
av Zalman3
Mickep skrev:
Nja, vi får hoppas att de klarar av tillfälliga vägar(så bilen inte kör av vägen och i vattnet för att en tillfällig omväg och bro tagits bort) vilket kan vara faran om man lär en väg som trafikeras sällan. Det vore nästan en skyldighet för varje lärarbil (en som lär andra bilar hur de skall köra) åker varje småväg flera ggr i veckan för att hålla uppe statusen på vägen. (iof så sköter den nog själv så föraren får köra i "sitt" område manuellt några månader innan bilen (och andra!) kan köra där helt självständigt, så man skall väl inte vara alltför kritisk man får bara hoppas att det blir fler än en på det området- så den lär sig rätt och att föraren av lärarbilen inte är en practial joker som lär flottan en helt knasig omväg) (jag tror dock det värsta som kan hända är att bilen tvärbromsar innan den far över ett möjligt stup eller in i en vägg med påmålad väg)
Om man tittar på hur man gjort på PC sidan så har man bekymmer om man vill köra en egentillverkad exe-fil.
Antiviruset vill INTE köra en fil som finns i få ex.
Kan tänka mig att Autopiloten kan vägra att köra en väg som inte trafikerats förut.
Man får då ratta själv.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 14:09
av gellerstam
De bakåtriktade kamerorna verkar sitta i/vid blinkersen i framskärmarna. Man ser bakspegeln tydligt i överkant på bilden. Detta är framtidssäkert då de vill bli av med bakspglarna på sikt.
Bara till att ta bort speglarna och börja visa bilderna på IC istället. KLART och "Gratis" den dagen det blir tillåtet.
EDIT: När bilen parkerar så är det en annan bakåt höger kamera som visas än när bilen åker! Backspegeln sysns inte längre... Kanske åkt med några GoPro kameror för filmensskull .... ?
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 14:32
av Johnalm
mikl skrev:
Fick precis besked av min Model-X som tillverkades förra veckan inte har AP2
Har inte fått svar på vad det kommer att kosta att aktivera AP1 på den än.
Samma här, men inte från DS utan från Teslas försäljningsteam. Enligt honom gick startskottet den 17/10, men det verkar som att iallafall en tidigare bil fått hårdvaran installerad(?).
Det är då själva F-N att det ska fela på en vecka!!
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 14:55
av NCC1701D
Johnalm skrev:
mikl skrev:
Fick precis besked av min Model-X som tillverkades förra veckan inte har AP2
Har inte fått svar på vad det kommer att kosta att aktivera AP1 på den än.
Samma här, men inte från DS utan från Teslas försäljningsteam. Enligt honom gick startskottet den 17/10, men det verkar som att iallafall en tidigare bil fått hårdvaran installerad(?).
Det är då själva F-N att det ska fela på en vecka!!
Samma DS (CH) som gav mig det positiva beskedet... Oklart för mig om min bil är färdigbyggd än, "entered production" var alltså 12/10, hur många dagar är byggtiden? Brukar man få mail när bygget är klart och transporten påbörjas??
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 15:22
av mikl
Samma DS (CH) som gav mig det positiva beskedet... Oklart för mig om min bil är färdigbyggd än, "entered production" var alltså 12/10, hur många dagar är byggtiden? Brukar man få mail när bygget är klart och transporten påbörjas??[/quote]
Du kan se om den är klar i My Tesla, ser ut som min felade en dag...
Om de nu skall ha 65' för att aktivera min AP1 så är det inget alternativ utan då kör jag vidare med min Model S
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 15:25
av vigge50
Här är hela samtalet
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 15:49
av Zalman3
Gamla bilar går inte att uppgradera till AP2.0.
The biggest bummer is for current Tesla owners. The system is not retrofittable. While something like the front-facing cameras shouldn’t be too difficult to install, the side cameras would be a nightmare to retrofit and Musk said that it would likely cost more than just buying a new car. https://electrek.co/2016/10/20/tesla-ne ... la-vision/
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 16:02
av Pontus
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
boreno skrev:
All you will need to do is get in and tell your car where to go. If you don’t say anything, the car will look at your calendar and take you there as the assumed destination or just home if nothing is on the calendar. Your Tesla will figure out the optimal route, navigate urban streets (even without lane markings), manage complex intersections with traffic lights, stop signs and roundabouts, and handle densely packed freeways with cars moving at high speed. When you arrive at your destination, simply step out at the entrance and your car will enter park seek mode, automatically search for a spot and park itself. A tap on your phone summons it back to you.
Om du inte lägger in rutt, kör den till jobbet eller hem (beroende på vad du har i din kalender och säkert också beroende på var du är). Se texten i Design Studio.
Läskigt, tänk om min fru kliver in i bilen precis den tiden då jag brukar åka till min äls...
Mia Noi, lilla frun menar du? Du får sätta upp en Wall Connector där och sedan skylla på att bilen ville koppla in sig...
Ja precis eller bara ha Mia Noi vid SuC eller så struntar man i Mia Noi helt
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 16:57
av Jerker
vigge50 skrev:
Här är hela samtalet
Den karln är omöjlig att lyssna till!
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 17:52
av Zalman3
Känns märkligt att måsta betala ytterligare 21.400kr för att få nästan samma funktionalitet dom AP1.0.
Dock till högre precision. Speciellt eftersom det kommer att dröja till runt årsskiftet innan AP2.0
är i närheten av avd AP1.0 klarar i dagsläget.
Så länge AP2.0 är sämre än AP1.0 så borde man inte behöva betala mer än för AP1.0.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 17:56
av dstr
Zalman3 skrev:
Speciellt eftersom det kommer att dröja till runt årsskiftet innan AP2.0
är i närheten av avd AP1.0 klarar i dagsläget.
Årsskiftet 2017/2018...
Zalman3 skrev:
Så länge AP2.0 är sämre än AP1.0 så borde man inte behöva betala mer än för AP1.0.
Fast det är så Tesla jobbar. För två år sen betalade jag för saker som jag inte fått levererat ännu.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 18:51
av Zalman3
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Speciellt eftersom det kommer att dröja till runt årsskiftet innan AP2.0
är i närheten av avd AP1.0 klarar i dagsläget.
Årsskiftet 2017/2018...
Zalman3 skrev:
Så länge AP2.0 är sämre än AP1.0 så borde man inte behöva betala mer än för AP1.0.
Fast det är så Tesla jobbar. För två år sen betalade jag för saker som jag inte fått levererat ännu.
Jag litar på att runt årsskiftet 2016/2017 så passerar AP2.0 AP1.0 i funktionalitet.
"Tesla’s Enhanced Autopilot software is expected to complete validation and be rolled out to your car via an over-the-air update in December 2016, subject to regulatory approval." https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot?redirect=no
Däremot är "Full Self-Driving Capability" mer ovisst när den bli godkänd och får användas i verkligheten.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 19:17
av Zalman3
Varför är det så bråttom att lansera AP2.0?
Konstigt är det eftersom man normalt är noga med att version 2 är bättre än 1
på nästan alla plan.
Det spekuleras vilt om orsakerna.
We see several possibilities:
- Tesla's relationship with Mobileeye was terminated abruptly and put Tesla in a position where they had to do a premature release of new system even though the product was not ready.
- The Company's discussions with regulatory agencies in the US, Germany, or other countries are not going well and the Company sees considerable regulatory risk with the current AP technology
- The Company's counsel is advising the Company that the current Autopilot is so fundamentally flawed that it is untenable to continue with it due to risk management reasons
- The demand in Q4 is so slow that it is a convenient time to make the product transition
- There is no better excuse on why the Company will miss Q4 delivery guidance than promote an futuristic product and use that as an excuse for guidance shortfall.http://seekingalpha.com/article/4013503 ... &dr=1#alt2
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 19:24
av bylund
Ju tidigare de får ut bilar med den nya hårdvaran, desto mer data hinner de samla för att systemet ska vara riktigt bra när Model 3 kommer. Det tror jag är huvudanledningen att det kommer tidigt.
Att första generationens hårdvara inte varit tillräcklig för full autonomi är varit välkänt hela tiden, och jag tror att planen hela tiden har varit att släppa den nya hårdvaran i Model S och Model X långt innan Model 3 kommer.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 19:26
av vigge50
Zalman3 skrev:
Varför är det så bråttom att lansera AP2.0?
Konstigt är det eftersom man normalt är noga med att version 2 är bättre än 1
på nästan alla plan.
Det spekuleras vilt om orsakerna.
We see several possibilities:
- Tesla's relationship with Mobileeye was terminated abruptly and put Tesla in a position where they had to do a premature release of new system even though the product was not ready.
- The Company's discussions with regulatory agencies in the US, Germany, or other countries are not going well and the Company sees considerable regulatory risk with the current AP technology
- The Company's counsel is advising the Company that the current Autopilot is so fundamentally flawed that it is untenable to continue with it due to risk management reasons
- The demand in Q4 is so slow that it is a convenient time to make the product transition
- There is no better excuse on why the Company will miss Q4 delivery guidance than promote an futuristic product and use that as an excuse for guidance shortfall.http://seekingalpha.com/article/4013503 ... &dr=1#alt2
Visst kan man undra varför det kommer redan med tanke på att de inte funkar lika bra som befintlig autopilot men seekingalpha är välkända för att skriva så mycket negativt de bara kan om Tesla. De Tyskland har skrivit om autopiloten är nog snällt jämfört med vad seekingalpha har skrivit om den och vid minsta negativa som händer tesla så ska de göra stora rubriker och börja spekulera.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 19:34
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Varför är det så bråttom att lansera AP2.0?
Konstigt är det eftersom man normalt är noga med att version 2 är bättre än 1
på nästan alla plan.
Det spekuleras vilt om orsakerna.
We see several possibilities:
- Tesla's relationship with Mobileeye was terminated abruptly and put Tesla in a position where they had to do a premature release of new system even though the product was not ready.
- The Company's discussions with regulatory agencies in the US, Germany, or other countries are not going well and the Company sees considerable regulatory risk with the current AP technology
- The Company's counsel is advising the Company that the current Autopilot is so fundamentally flawed that it is untenable to continue with it due to risk management reasons
- The demand in Q4 is so slow that it is a convenient time to make the product transition
- There is no better excuse on why the Company will miss Q4 delivery guidance than promote an futuristic product and use that as an excuse for guidance shortfall.http://seekingalpha.com/article/4013503 ... &dr=1#alt2
Visst kan man undra varför det kommer redan med tanke på att de inte funkar lika bra som befintlig autopilot men seekingalpha är välkända för att skriva så mycket negativt de bara kan om Tesla. De Tyskland har skrivit om autopiloten är nog snällt jämfört med vad seekingalpha har skrivit om den och vid minsta negativa som händer tesla så ska de göra stora rubriker och börja spekulera.
En anledning skulle kunna vara att andra biltillverkare mycket snart lanserar lösningar baserade på Nvidia Titan.
Tesla kan ju åtminstone på papperet visa att man ligger i fronlinjen vad gäller självkörande bilar.
Re: Tesla product unveiling on the 17th
Postat: 20 okt 2016 20:42
av dstr
Zalman3 skrev:
Jag litar på att runt årsskiftet 2016/2017 så passerar AP2.0 AP1.0 i funktionalitet.
Jag sätter 1000:- på att det inte blir 2016 i Europa. Sätter du emot?