Sida 16 av 57

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 25 feb 2018 12:26
av blincoln
Remuz skrev:
perkabolo skrev:
Har du funderat på att lägga in 22kWh och 11kWh AC laddare? Kör en del i södra norrlands inland och längs många vägar saknas det både superchargers och chademo-laddare. (typ mellan krokom och storuman) Ibland finns det dock nån stackars bortglömd 22kWh laddare som kan var det som gör resan möjlig, det hade varit fint om de möjligheterna visade sig i route plannern.
Min gissning är att optimeringen kommer få servern att brinna upp då. Jag är sjukt impad av att man fick in Chademo. Redan vid bara SuC är optimeringen ganska komplex.
Ja, några enstaka Typ2-laddare är inga problem att räkna med, men nere i tätbefolkade områden blir valmöjligheterna närmast oändliga (Chademoplanering funkar faktiskt inget vidare där heller).

Du kan lägga till småladdarna manuellt genom att zooma in, klicka på en laddare, Add as Waypoint och skriva in laddtid eller önskad slut-%. Bättre än inget...

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 28 feb 2018 21:39
av blincoln
Jag ber om ursäkt för ABRPs krångel den här veckan - det visade sig att en av RAM-modulerna i backendservern var trasigt och ändrade slumpmässigt på minnesinnehållet, vilket ledde till en massa konstiga fel och krasher. Ovanpå det så började SSDn dö och skapa blockfel. Så, efter några dagar av felsökande och ominstallerande är nu den riktiga servern uppe igen och kommer förhoppningsvis leverera stabila planer!

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 28 feb 2018 22:22
av mattiasottosson
blincoln skrev:
Jag ber om ursäkt för ABRPs krångel den här veckan - det visade sig att en av RAM-modulerna i backendservern var trasigt och ändrade slumpmässigt på minnesinnehållet, vilket ledde till en massa konstiga fel och krasher. Ovanpå det så började SSDn dö och skapa blockfel. Så, efter några dagar av felsökande och ominstallerande är nu den riktiga servern uppe igen och kommer förhoppningsvis leverera stabila planer!
No need to. Tack för allt jobb du lägger ner!

Men trodde du körde det mesta på AWS förresten? Sitter och väntar på att AWS Fargate ska komma till Europa-regionen. Grymt att kunna köra containers som kan skala utan att behöva tänka på att hantera egna EC2:or.

https://aws.amazon.com/fargate/

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 07:47
av blincoln
mattiasottosson skrev:
blincoln skrev:
Jag ber om ursäkt för ABRPs krångel den här veckan - det visade sig att en av RAM-modulerna i backendservern var trasigt och ändrade slumpmässigt på minnesinnehållet, vilket ledde till en massa konstiga fel och krasher. Ovanpå det så började SSDn dö och skapa blockfel. Så, efter några dagar av felsökande och ominstallerande är nu den riktiga servern uppe igen och kommer förhoppningsvis leverera stabila planer!
No need to. Tack för allt jobb du lägger ner!

Men trodde du körde det mesta på AWS förresten? Sitter och väntar på att AWS Fargate ska komma till Europa-regionen. Grymt att kunna köra containers som kan skala utan att behöva tänka på att hantera egna EC2:or.

https://aws.amazon.com/fargate/
Kör tyvärr bara frontend på AWS - backendservern (som utför den faktiska planeringen) kräver många väldigt snabba rena ruttplaneringar mellan laddare vilket görs med en egen instans av Open Source Routing Machine som i stort sett har hela världens kartor i RAM - så i slutändan krävs en maskin med 40 GByte RAM. Det är ett så ovanligt use case att de stora molnen inte erbjuder någon sådan maskin till rimliga priser, och jag kan heller inte använda någon smartare container eller liknande. När min garderobsserver går ner hyr jag en Googlemaskin för backenden, den går på 2500 kr i månaden vilket är rätt långt utanför min hobbybudget...

OM någon känner till en bättre lösning skulle jag gärna slippa den fysiska servern och köra allt i ett moln där det är någon annans problem ;-)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 08:09
av kler
Att räkna ut rutten är inget Google Maps kan göra? Jag antar att du tänkt på det redan :)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 08:15
av blincoln
kler skrev:
Att räkna ut rutten är inget Google Maps kan göra? Jag antar att du tänkt på det redan :)
Jo, ABRP började så, men att lösa rutt-med-laddning-problemet kräver en väldig massa uppslagningar och Google tar betalt för varje. Även om man sparar alla gamla svar så blir det dyrt i längden, och dessutom blir mång svar snabbt inaktuella när verligheten ändras. Med OSRM och kartor från OpenStreetMap kommer faktiskt nya vägar/vägarbeten/omläggningar in rutterna redan efter någon vecka eftersom OSM verkar hållas väl uppdaterad av användare.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 13:58
av rockard
Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög: Bild
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 14:20
av blincoln
rockard skrev:
Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög: Bild
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 14:24
av rockard
blincoln skrev:
rockard skrev:
Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög: Bild
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.
Ok, tack för förklaring :)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 01 mar 2018 16:56
av blincoln
rockard skrev:
blincoln skrev:
rockard skrev:
Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög: Bild
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.
Ok, tack för förklaring :)
Nu är alla vägssträckor mellan SuC uppfräschade i alla fall, så rimligen borde det mesta bli rätt nu.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 02 mar 2018 22:03
av blincoln
... och nu är problemet med försvunna rutter och ikoner i Teslawebbläsaren löst. Om nu någon har saknat dem ;)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 03 mar 2018 21:48
av EnTraktor
Nån som vet varför ingen rull hittas? Borde inte vara några som helst problem att hitta en rutt då det finns SuC hela vägen.

Bild

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 03 mar 2018 21:59
av blincoln
Prova igen! Jag skruvade på en begränsning i hur många försök den fick göra innan den hittade den första fungerande rutten mellan start och mål, den var lite för tajt.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 03 mar 2018 23:10
av EnTraktor
Tack. Nu funkar Murcia-Poznan. Men tar man lite längre resa, typ Marbella-Poznan så fungerar det fortfarande inte. Men det löser sig oavsett.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 04 mar 2018 16:26
av blincoln
EnTraktor skrev:
Tack. Nu funkar Murcia-Poznan. Men tar man lite längre resa, typ Marbella-Poznan så fungerar det fortfarande inte. Men det löser sig oavsett.
OK, jag lade till en funktion i optimeringen som snabbt kan säga stopp när det inte finns någon rutt alls, och samtidigt får den hålla på och optimera längre för giltiga rutter. Marbella - Pozanan är ett ganska svårt optimeringsproblem - det finns mååånga alternativ genom Europa - så det tar sin tid :-)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 04 mar 2018 17:06
av EnTraktor
Finns det möjlighet att exkludera laddare från föresalgen rutt? T.ex. i mitt fall kommer Tarragona upp som jag helst vill undvika, bara 2 laddare och den ligger i ett lite svårtillgängligt område.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 04 mar 2018 17:07
av vigge50
EnTraktor skrev:
Finns det möjlighet att exkludera laddare från föresalgen rutt? T.ex. i mitt fall kommer Tarragona upp som jag helst vill undvika, bara 2 laddare och den ligger i ett lite svårtillgängligt område.
Tyck på den laddaren du inte vill använda och sen "Do not use this charger" :)

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 07 mar 2018 21:01
av blincoln
1.000.000 planerade rutter!

Tack till alla användare av ABRP för feedback, buggrapporter, idéer och uppmuntran! Idag passerade siten en miljon planerade rutter!

Lite fler siffror:
  • 80.000 användare
  • 3.000 Teslor har kört ABRP i bilbrowsern
  • 400 Teslor delar data med MyTesla-inloggning sedan November
  • 200.000 km körda med datadelning
  • 30.000 kWh laddade med datadelning
  • 3.600 CPU-timmar använda för planerandet

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 07 mar 2018 21:35
av Remuz
Kul!!!

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 07 mar 2018 22:14
av macksie
Tack själv för att du lyckats skapa en bättre webbaserad ruttplanerare än vad Tesla själva klarar av som native-app

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 07 mar 2018 22:36
av Rennwagen
Blincoln for President eller i alla fall IT chef hos Tesla. Grattis och stort tack från hela emobility communityn sekten släkten mamma pappa hunden..... Tack!

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 10 mar 2018 08:58
av Guldis-54
76A8B39C-245D-41E5-BCD2-109D5A26D467.png
8D7727D6-2747-495D-BF15-C71001660193.png
Varför måste jag plötsligt åka till Sundsvall för att ladda enär jag ska till Hudik och sedan hem igen.
Har gjort denna resa många gånger men laddat på till 95% Gävle suc och sedan laddat på där igen i några minuter på hemvägen för att ha lite marginal.
På senare tid så vill ABRP att jag skall upp till Sundsvall vilket känns onödigt både tidsmässigt o körmässigt. Det blir 16 mil extra.

På resan norrut så laddar jag upp till 95% under morgonfikan där, det tycker inte ABRP tydligen inte att man skall, men då kommer jag tillbaka Gävle Suc med runt 10% kvar.
Är det någon parameter som jag ställt in fel och är blind för eller en bugg i systemet?

Använder jag ABRP enbart mellan Gävle Suc - Hudik - Gävle Suc fungerar det som jag tänkt, som syns i den ena bifogade bilden. Ser nu att den lämnar Suc med 100%, men i vilket fall.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 10 mar 2018 09:15
av blincoln
Jag ser att du har -2 grader utomhostemp inställd, samtidigt som du har 240 Wh/km för en Model S. Utomhustemperaturen och vind är egentligen tänkt som ett alternativ för mindre erfarna eller icke-Tesla-ägare som inte vet hur mycket deras bil typiskt drar under olika förhållanden. Med både 240 Wh/km (vinterförbrukning, gissar jag) och -2 grader blir den antagna förbrukningen så hög att den måste till Sundsvall för att klara det (det är väl på håret eftersom den vill ladda till 100% om du testar bara Gävle-Hudik-Gävle).

Så, med andra ord, om du vet ungefär vilken referensförbrukning din bil har så använd den och skippa temp och vind.

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 10 mar 2018 10:03
av frippe
De modellerna med parantes efter sig, t.ex. new model s 60 (75). Är det före eller efter mjukvaruuppdateringen av batteriet?

T.ex. om jag har en face lift s60 med ett batteri på 75kwh mjukvarulåst till 60kwh, ska jag då välja s60 (75) som bil?
Och efter upplåsning välja S75?

Eller hur ska jag tolka det?

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Postat: 10 mar 2018 10:06
av blincoln
frippe skrev:
De modellerna med parantes efter sig, t.ex. new model s 60 (75). Är det före eller efter mjukvaruuppdateringen av batteriet?

T.ex. om jag har en face lift s60 med ett batteri på 75kwh mjukvarulåst till 60kwh, ska jag då välja s60 (75) som bil?
Och efter upplåsning välja S75?
Ja, precis så!