Smaksak somsagt. Tycker Tesla Model 3 är grymt snygg framifrån och ID 3 ser bedrövlig ut i jämförelse. Sedan största plus för Model 3 kontra ID 3 om vi skippar det subjektiva med design.
1. Tillgång till Teslas Superchargers vilket medför smidig, snabb och billig resa genom europa.
2. Bättre prestanda/acceleration
3. Teslas garanti påverkas inte av service samt servicepunkter är få på Model 3 vilket gör att service nästan är gratis vilket gör milkostnaden grymt bra här också.
Tesla Model 3 är helt enkelt ett mycket bättre köp i min värld och billigare per mil totalt alla kostnader (även om inköp är dyrare).[/quote]
Som svar på 1: Här är ett screenshot från den utmärkta siten chargefinder.com, filtrerat på att bara visa laddare med 100 kW effekt eller mer. De röda pinsen är Superchargers, och de lila övriga laddare med effekt på 100 kW eller högre. Tillgången till SuC håller på att bli ett icke-argument för Tesla.
ID-bilarna ska servas varannat år, oberoende av körsträcka, så det ser jag inte heller som en stor nackdel. Jag tror att pris, design och vad man rent allmänt föredrar för egenskaper hos en bil (inklusive prestanda) är vad som kommer avgöra vilken elbil folk väljer framöver, precis som det är med fossilbilar. Det är väldigt glädjande att vi iallafall börjar närma oss ett så pass stort utbud av vettiga elbilar så det finns lite att välja bland, oavsett vad man ska ha bilen till eller vilka egenskaper man prioriterar hos en bil.
Screenshot_2020-12-12 ChargeFinder - Charging stations for electric cars (EV)(1).png
[/quote]
Vad är kostnad per kwh för att ladda utan abonnemang, hur många laddare finns på varje laddställe, kan du i bilen se allt detta samt hur många laddplatser är lediga per laddställe? Nej Teslas nätverk och användarvänlighet är fortfarande grymt mycket bättre.
Är dock glad att det kommer fler elfordon så dom som är 100% märkestrogna till VW oavsett vad kan köpa elfordon från VW.