Sida 154 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:12
av fth
Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:17
av Maw
Svenssons skrev:fth skrev:Maw skrev:Tesla får gärna ta del av stöd för utbyggnaden, då kanske de även hade haft täckning här i Växjö där jag bor.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar nu, vilken riktning du än åker från Växjö så har du en SuC inom 10 mil, bättre täckning än så kan man väl varken behöva eller begära?
/fth
Precis, jag bor i Kalmar och hade mycket hellre sett att stationen i Kalmar låg i Växjö men hade jag bott i Växjö så skulle jag haft lämpliga SuperChargers runt om mig inom 5-10 mil och än fler är på G med Jönköping och Vetlanda. SuperChargers vill man ju inte ha där man bor utan i riktningarna ditåt man åker. Det är ju inte som en bensinstation, behöver inte vara nära eller tätare än kanske 5-10 mil. Avgasbilister tror kanske att de måste ligga inom en mil innan de skaffar elbil.
Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?
Det behöver inte vara lika tätt som mellan bensinstationer eftersom den mesta laddningen kommer ske i hemmet eller på jobbet men kanske 10-20 % av antalet tankställen vore rimligt.
Elbilisterna är fortfarande early adopters och kommer vara det ett tag till men efterhand som en större andel av bilparken blir elektrifierad så kommer det finnas underlag för fler laddplatser men för att snabba på elektrifieringen så är det viktigt att det är enkelt att ladda även om man inte har möjlighet att göra det hemma eller på jobbet. Den breda massan kommer inte vilja hålla på med speciella appar för att leta lediga laddplatser eller planera sina resor efter var man kan ladda. Sånt är mest spännande för pionjärer som vill känna sig lite speciella.
Får vi sen laddhastigheter som närmar sig fulladdat på 5 min så går det ju alldeles utmärkt att ladda sin bil på samma sätt som man tankar den.
Driftskostnade av en laddstation borde också bli billigare än en tankstation så laddstationen behöver inte ha lika hög beläggning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:24
av Maw
fth skrev:Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
Och ändå har jag suttit och väntat i över en timme på att laddningen ska bli klar på en 50 kW laddare i Växjö 3 km från min lägenhet när jag har lånat elbil..
Att i genomsnitt 90 % av laddningen kan ske på destinationsladdare är en klen tröst när man får sitta och vänta på en långsamladdning..
Varför ska man inte kunna ladda snabbt vid alla tillfällen man vill eller behöver? Är det bara för att Ionity och Teslas laddnätverk ska kunna fortsätta att sätta käppar i hjulen för den allmänna elektrifieringen? Det har de givetvis rätt att göra men jag behöver inte tycka om det. Jag hade föredragit mer öppna system och en snabbare utbyggnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:28
av Niklas Z
Maw skrev:
Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?
Jag kan ju inte svara för Svenssons, men i och med att jag bor i Uppsala är jag i en liknande situation. Det finns en Supercharger strax utanför Uppsala. Den dagen min bil levererades åkte jag dit för att testa att laddning och betalning fungerade, eftersom jag skulle ut på en längre färd strax därpå. Allt fungerade bra och därefter har jag inte ens tänkt på att använda den Superchargern.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:39
av wector
Men det finns ju ett behov av snabbladdare i städerna också. Tesla ska ju bygga flera SuC i vissa städer i Sverige redan i år. Alla som har boenden utan laddning kommer snabbt kunna toppa upp istället för att hitta laddgator osv och stå där i flera timmar.
Tycker det är smart och kommer vara ett bra komplement till vanliga AC.
Jag bodde utan hemmaladdning i Sundsvall nästan ett år. Funkade kalas med att ladda på jobbet och sen på SuC när det behövdes. Annars skulle jag behöva åka 1-2km och lämna bilen på en ac laddare i 3-4h och sen tillbaka för att hämta den. Inte så smidigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:44
av Svenssons
Maw skrev:
Ja, de som kör till Växjö eller andra orter ska också kunna ladda snabbt. Men det finns många situationer där man av olika skäl vill kunna ladda snabbt i närheten av där man bor. Har du aldrig använt superchargern i Kalmar även om du skulle ha mer nytta av en i Växjö?
Visst har jag använt stationen i Kalmar men de flesta gångerna är det pga att jag har fått köra långsamt från Falkenberg och inte har mer än 1-2% kvar. Ett stopp på 10 minuter i Växjö hade varit mycket bättre då jag dels hade kunnat köra snabbare och dels inte behövt ladda i Kalmar. SuperChargers behöver verkligen inte ligga någon mil från hemmet. Nu finns ingen Supercharger inom 15 mil från mitt hem förutom den i Kalmar som ligger 1 mil hemifrån. Det är verkligen inte optimalt. När jag startar en resa behöver jag ju aldrig ladda efter en mil och är jag på väg hem så är det ju endast pga avsaknad av andra lämpliga snabbladdare som tex i Växjö som jag laddat i Kalmar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 12:50
av Bjelke
Äger man en bil så måste man ju parkera den någonstans i närheten av där man bor, oavsett hur
man ser på saken, annars är det något hokus pokus, och då vore det fortfarande absolut bäst helt utan
tvivel om man kunde ladda den på den plats man parkerar hemma, och då är det fortfarande överlägset bäst
att se till så att det är möjligt

Tyvärr verkar det dröja på många platser men det bara måste gå i förlängningen, och då blir behovet av
snabbladdare i städer ganska litet (men inte helt fel såklart).
Nu kan ju inte Tesla mfl vänta hur länge som helst på att kommuner och liknande får tummen ur så dom satsar
lite på detta iaf, för att stötta försäljningen av bilar till dom som saknar denna viktiga hemmaladdning

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 13:50
av fth
Maw skrev:Är det bara för att Ionity och Teslas laddnätverk ska kunna fortsätta att sätta käppar i hjulen för den allmänna elektrifieringen?
Denna kritik tycker jag är i viss mån berättigad vad gäller Ionity, men helt missriktad när det gäller Tesla.
Utan Tesla hade elektrifieringen tagit minst 10 år längre, att övergången till elbilar nu börjar ta fart är 100% Teslas förtjänst.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 13:53
av HelectriC
Jag tror ionity kommer självdö om de inte ändrar prissättningen. De kan inte enbart leva på egna medlemmar. Förhoppningsvis inser de detta eller så är det fullt medvetet gjort.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:00
av joel80
Så länge de inte har någon vettig konkurrens från andra aktörer som också sätter upp fler platser på samma ställe så tror jag de faktiskt ändå klarar sig. Tyvärr blir det så att man värdesätter tillgängligheten så pass högt när det vid andra stolpar är så stor risk att de är upptagna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:05
av MWall
HelectriC skrev:Jag tror ionity kommer självdö om de inte ändrar prissättningen. De kan inte enbart leva på egna medlemmar. Förhoppningsvis inser de detta eller så är det fullt medvetet gjort.
Klart de kan. Skulle säga att de inte ens kommer klara trycket från "de sina" inom kort om de inte bygger ut kraftigt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:07
av HelectriC
joel80 skrev:Så länge de inte har någon vettig konkurrens från andra aktörer som också sätter upp fler platser på samma ställe så tror jag de faktiskt ändå klarar sig. Tyvärr blir det så att man värdesätter tillgängligheten så pass högt när det vid andra stolpar är så stor risk att de är upptagna.
Men de har ju vettig konkurrens i de flesta länder undantaget Sverige. Jag tror inte ionity kan leva enbart på svenska kunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:18
av joel80
Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:47
av HelectriC
joel80 skrev:Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?

Jo då, finns flera. Här är en snapshot från enBW laddare i Tyskland (appen heter Mobility+) som exempel. EnBW tar 49ct/kWh på DC laddare. Sen finns diverse abonnemang i appen om man kör mycket.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 14:57
av MWall
HelectriC skrev:joel80 skrev:Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?

Jo då, finns flera. Här är en snapshot från enBW laddare i Tyskland (appen heter Mobility+) som exempel. EnBW tar 49ct/kWh på DC laddare. Sen finns diverse abonnemang i appen om man kör mycket.
Du måste som sagt ta dig till Tyskland först. Ionitys stora fördel som jag ser det är att de finns över hela Europa och att man inte behöver ha olika abonnemang för olika länder osv. En tripp ner till Italien blir ju hemsk om man ska ha 14 olika abonnemang, appar och brickor...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 15:06
av HelectriC
MWall skrev:HelectriC skrev:joel80 skrev:Visste inte att det fanns så många andra aktörer som byggt ut skapligt bra nätverk med flera laddare per ställe i Europa.
Cirkle K ska vara på gång här som jag förstår, vilka finns söderut som man kan kolla upp om man ska på Europa-tripp?

Jo då, finns flera. Här är en snapshot från enBW laddare i Tyskland (appen heter Mobility+) som exempel. EnBW tar 49ct/kWh på DC laddare. Sen finns diverse abonnemang i appen om man kör mycket.
Du måste som sagt ta dig till Tyskland först. Ionitys stora fördel som jag ser det är att de finns över hela Europa och att man inte behöver ha olika abonnemang för olika länder osv. En tripp ner till Italien blir ju hemsk om man ska ha 14 olika abonnemang, appar och brickor...
Jag sa inget om att det var enkelt

Men att det finns alternativ. Även i andra länder än Tyskland. Sen är det väl förhoppningsvis bara en tidsfråga innan de kopplas ihop i samma app.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 15:31
av martinot
MWall skrev:martinot skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år

Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.
Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!
Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.
Obegripligt. VAG är för mig rent skräp. Dålig kvalitet.
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 15:35
av martinot
iAkita skrev:martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Alltså, hur gammal är du?
50+
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 15:37
av martinot
N H skrev:Hög tid för Ionity att öka nu, annars tror jag ryktet att man inte kan åka till fjälls med tex en Audi Etron kommer spridas. Det var många Etrons som köade vid laddstationerna upp mot norra Dalarna vid jul å nyår.
För oss, som inte har Tesla, tog det 2 timmar extra på varje enkelresa till Idre och Sälen över jul/nyår pga kö vid laddstationer och strul med trasiga laddstationer. Resorna tar i vanliga fall ~3 timmar.
Trist!
Är nog exakt detta som VAG själva är frustrerade över med Ionity!
De vill kunna sälja elbilar även till kunder över hela landet, och som kan resa på semester i hela landet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 15:56
av BrooklynS
martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Audi (hela VAG egentligen) är ganska bra på att få till känslan. Men oftast är det överprisat skit som går sönder i en helt otrolig omfattning. Skoda bäst, Audi sämst. VW nånstans mittemellan. Toyota har inte alls lika tjock känsla i blinkersspaken och inte samma tunga känsla när man stänger en dörr men är fullkomligt överlägsen vad gäller hållbarhet och funktion över tid. VAG har så enormt mycket problem med motorer, växellådor, elektronik, bromsar, differentialer och jag vet inte vad. Ju dyrare bil desto mer problem.
Tesla är som alla amerikanska bilar slarvigt ihopsatta men har inte alls lika mycket fel... och de fel som uppstår är att betrakta som "skitfel".
Audi hade på sjuttio-åttiotalet en intressant nisch som andades framtid. Tekniskt avancerade lättbyggen med höga bruksvärden och bra slitstyrka. Sedan hände något på nittiotalet och man ville försöka bli ett "fint" märke. På ett sätt har man lyckats, men det beror mest på att konsumenter generellt är dumma i huvudet... "Vorsprung durch technik" hade man som slogan, nu är det mest överprisat skräp med tjock känsla i blinkersspaken och många tillval men skall man köpa något som håller får man tyvärr överge Europa idag.
Med det sagt så har jag haft ett antal Audi från åsmodell 77 till 89 och det har varit bra bilar med intressant teknik, goda prestanda och mycket god hållbarhet. Men sedan hände något och jag skulle ALDRIG köpa en Audi idag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 16:09
av nek0
BrooklynS skrev:martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Audi (hela VAG egentligen) är ganska bra på att få till känslan. Men oftast är det överprisat skit som går sönder i en helt otrolig omfattning. Skoda bäst, Audi sämst. VW nånstans mittemellan. Toyota har inte alls lika tjock känsla i blinkersspaken och inte samma tunga känsla när man stänger en dörr men är fullkomligt överlägsen vad gäller hållbarhet och funktion över tid. VAG har så enormt mycket problem med motorer, växellådor, elektronik, bromsar, differentialer och jag vet inte vad. Ju dyrare bil desto mer problem.
Tesla är som alla amerikanska bilar slarvigt ihopsatta men har inte alls lika mycket fel... och de fel som uppstår är att betrakta som "skitfel".
Audi hade på sjuttio-åttiotalet en intressant nisch som andades framtid. Tekniskt avancerade lättbyggen med höga bruksvärden och bra slitstyrka. Sedan hände något på nittiotalet och man ville försöka bli ett "fint" märke. På ett sätt har man lyckats, men det beror mest på att konsumenter generellt är dumma i huvudet... "Vorsprung durch technik" hade man som slogan, nu är det mest överprisat skräp med tjock känsla i blinkersspaken och många tillval men skall man köpa något som håller får man tyvärr överge Europa idag.
Med det sagt så har jag haft ett antal Audi från åsmodell 77 till 89 och det har varit bra bilar med intressant teknik, goda prestanda och mycket god hållbarhet. Men sedan hände något och jag skulle ALDRIG köpa en Audi idag.
Nu har jag ägt min Superb i 3 år och 1 dag. Bara 2 fel (som inte går att fixa) Det är en diesel med diesel värmare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 16:11
av Lophornis
BrooklynS skrev:martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Audi (hela VAG egentligen) är ganska bra på att få till känslan. Men oftast är det överprisat skit som går sönder i en helt otrolig omfattning. Skoda bäst, Audi sämst. VW nånstans mittemellan. Toyota har inte alls lika tjock känsla i blinkersspaken och inte samma tunga känsla när man stänger en dörr men är fullkomligt överlägsen vad gäller hållbarhet och funktion över tid. VAG har så enormt mycket problem med motorer, växellådor, elektronik, bromsar, differentialer och jag vet inte vad. Ju dyrare bil desto mer problem.
Tesla är som alla amerikanska bilar slarvigt ihopsatta men har inte alls lika mycket fel... och de fel som uppstår är att betrakta som "skitfel".
Audi hade på sjuttio-åttiotalet en intressant nisch som andades framtid. Tekniskt avancerade lättbyggen med höga bruksvärden och bra slitstyrka. Sedan hände något på nittiotalet och man ville försöka bli ett "fint" märke. På ett sätt har man lyckats, men det beror mest på att konsumenter generellt är dumma i huvudet... "Vorsprung durch technik" hade man som slogan, nu är det mest överprisat skräp med tjock känsla i blinkersspaken och många tillval men skall man köpa något som håller får man tyvärr överge Europa idag.
Med det sagt så har jag haft ett antal Audi från åsmodell 77 till 89 och det har varit bra bilar med intressant teknik, goda prestanda och mycket god hållbarhet. Men sedan hände något och jag skulle ALDRIG köpa en Audi idag.
Kanske dax att denna tråd handlar om det den heter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 16:13
av nek0
Lophornis skrev:BrooklynS skrev:martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Audi (hela VAG egentligen) är ganska bra på att få till känslan. Men oftast är det överprisat skit som går sönder i en helt otrolig omfattning. Skoda bäst, Audi sämst. VW nånstans mittemellan. Toyota har inte alls lika tjock känsla i blinkersspaken och inte samma tunga känsla när man stänger en dörr men är fullkomligt överlägsen vad gäller hållbarhet och funktion över tid. VAG har så enormt mycket problem med motorer, växellådor, elektronik, bromsar, differentialer och jag vet inte vad. Ju dyrare bil desto mer problem.
Tesla är som alla amerikanska bilar slarvigt ihopsatta men har inte alls lika mycket fel... och de fel som uppstår är att betrakta som "skitfel".
Audi hade på sjuttio-åttiotalet en intressant nisch som andades framtid. Tekniskt avancerade lättbyggen med höga bruksvärden och bra slitstyrka. Sedan hände något på nittiotalet och man ville försöka bli ett "fint" märke. På ett sätt har man lyckats, men det beror mest på att konsumenter generellt är dumma i huvudet... "Vorsprung durch technik" hade man som slogan, nu är det mest överprisat skräp med tjock känsla i blinkersspaken och många tillval men skall man köpa något som håller får man tyvärr överge Europa idag.
Med det sagt så har jag haft ett antal Audi från åsmodell 77 till 89 och det har varit bra bilar med intressant teknik, goda prestanda och mycket god hållbarhet. Men sedan hände något och jag skulle ALDRIG köpa en Audi idag.
Kanske dax att denna tråd handlar om det den heter.
Det händer inte mycket vettigt med Ionity så det spelar ingen roll.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 16:42
av MWall
martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Jag hade Audi för länge sen och de gick sönder ofta. Har även varit stora problem med DSG-lådorna, 3,2 liters sexorna osv osv. Plus att en Audi oftast är framtung och trist i karaktären. Tyckte det var ett jättelyft på alla sätt när jag bytte till BMW en gång i tiden (2009).
Tesla är nåt annat. Kör Tesla i brist på riktig konkurrens. Drivlinan och laddnätverket är helt outstanding. Särskilt då jag laddar gratis. Dock ett otal brister på själva bilen. Brukar dock förlåta den när jag väl sitter och kör.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 16:57
av macky
BrooklynS skrev:martinot skrev:
Jag tycker att byggkvaliteten, både exteriört och interiört, är mycket bättre hos Audi än hos Tesla (sedan finns det andra saker jag gillar med Tesla, som stor skärm och ren skandinavisk design som på M3).
Har även tycket att Golf är en välbyggd småbil som vi uppskattat att hyra när vi varit utomlands (även om vi hyrt BMW de senaste gångerna).
Vad är det du inte gillar med Audi (om jag får vara nyfiken och fråga)?
Audi (hela VAG egentligen) är ganska bra på att få till känslan. Men oftast är det överprisat skit som går sönder i en helt otrolig omfattning. Skoda bäst, Audi sämst. VW nånstans mittemellan. Toyota har inte alls lika tjock känsla i blinkersspaken och inte samma tunga känsla när man stänger en dörr men är fullkomligt överlägsen vad gäller hållbarhet och funktion över tid. VAG har så enormt mycket problem med motorer, växellådor, elektronik, bromsar, differentialer och jag vet inte vad. Ju dyrare bil desto mer problem.
Tesla är som alla amerikanska bilar slarvigt ihopsatta men har inte alls lika mycket fel... och de fel som uppstår är att betrakta som "skitfel".
Audi hade på sjuttio-åttiotalet en intressant nisch som andades framtid. Tekniskt avancerade lättbyggen med höga bruksvärden och bra slitstyrka. Sedan hände något på nittiotalet och man ville försöka bli ett "fint" märke. På ett sätt har man lyckats, men det beror mest på att konsumenter generellt är dumma i huvudet... "Vorsprung durch technik" hade man som slogan, nu är det mest överprisat skräp med tjock känsla i blinkersspaken och många tillval men skall man köpa något som håller får man tyvärr överge Europa idag.
Med det sagt så har jag haft ett antal Audi från åsmodell 77 till 89 och det har varit bra bilar med intressant teknik, goda prestanda och mycket god hållbarhet. Men sedan hände något och jag skulle ALDRIG köpa en Audi idag.
Själv har jag haft ett tiotal audis de senaste 15 åren av årsmodell 04-20 och kört som mest 10” mil med dem. Allt från A1-A6 och nu en e-tron samt en TTs. Haft problem med en av dem och den var sprillans ny A4 (B8) och hade små vibrationer i ratten. Slutade med att audi köpte tillbaka dem efter 6 månader. Många hade nog inte ens märkt det men jag är petig (därav att Tesla aldrig varit ett alternativ för mig). Annars inga fel att prata om. Största är väl ljuslisten på min e-tron. Så jag skulle säga att de levererar både kvalitetskänsla och helt godkänd kvalitet. Det visar ju även de flesta större kvalitetsundersökningar. De är inte sämre än andra premiummärken men inte Toyotanivå heller.