Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 24 nov 2023 15:44
Just, men tesla behöver ju inte bete sig lika illa som IF metall.
Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Metall vill ju att Tesla hellre drar sig ur landet, de spelar ju med hela landets laddinfrastruktur.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Vi ska kanske börja kräva att deras ledning får göra ett test där de är tvungna att svara "rätt" om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar, innan de får komma in och etablera sig på den Svenska marknaden.
Det är väl fortfarande 14 dagars returrätt. Jag ser ingen risk. (utan frågetecken)roffe_s skrev: ↑24 nov 2023 14:351 - Den som köper en Tesla ska betala för bilen ett antal dagar innan denne tar besittnings- och äganderätt över bilen (eller när ägarbytet enligt Transportstyrelsen sker)? Utan möjlighet att godkänna bilens faktiska kondition? Och därefter, några dagar efter att köpet registrerats och köpeskillingen överförts, få ägande- och förfoganderätt över fordonet i form av nummerplåtar så fordonet kan framföras på allmän väg. Detta förefaller, i min värld, som ett hyfsat stort risktagande för en privatperson/mindre företag
Du menar avtalsfrivilligheten då?
Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?Leon skrev: ↑24 nov 2023 16:15Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Ja, och samma påtryckningar kan vändas mot facket när folk som vill ladda på SuC inser att det facket vill är att Tesla skall stänga ned. I båda fallen är det en part som inte har del i konflikten som drabbas med en långsökt förklaring om att de personer kan utöva påtryckningar mot den part som egentligen är i konflikt.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Man kan betrakta den Svenska modellen från två perspektiv: arbetsgivarnas och arbetstagarnas. Båda dessa sidor är överens om att modellen fortfarande tjänat och tjänar oss väl. Mig veterligen finns det inte en enda arbetsgivarorganisation som utövar lobbyism för att skrota den och inte heller ett enda politiskt parti. Sen finns såklart ditt personliga perspektiv som du redogör för ovan också. Om du är bättre på att bedöma hur väl den fungerar än samtliga Sveriges arbetsgivarorganisationer eller inte kanske vi aldrig får svaret på.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 16:39Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Men den svenska modellen skapades i ett klimat där genomsnittssvensken jobbade hårt. Där det behövdes en röst för att folk inte skulle jobba FÖR hårt.
Ser man på Sverige från mitten av 80-talet så har arbetsklimatet och Sverige som land förändrats.
Vid ovanstående tidpunkt så förändrades tänket kring hur man jobbar ”hårt”.
Samtidigt så har vi mitten av 90-talet - då förändrades även Sverige som land och många av våra styrkor försvann.
Sverige är just nu en blandning av:
En skvätt personer som förstår ordet arbetsmoral.
En skvätt personer som är underfundiga gällande ny teknologi.
En skvätt personer som kan hantera logiskt tänkande.
Resten är tyvärr en sörja av folk som ska ha och ha, men gnälla så fort dom måste ge tillbaka.
(Utelämnar skvätten med personer som bara utnyttjar sörjan för att mingla med skvättarna)
Missförstå mig rätt - vi har mycket kompetens i Sverige, men vi kommer inte att bli samma framgångsnation som vi en gång var.
Sverige drivs på fel sätt och har så gjorts i årtioenden.
Svenska modellen är bättre att applicera på länder som fortfarande vill nåt. Sverige är i stort ”förlorat”.
Ja, och nu ser vi resultatet för att arbetsgivare inte går emot den ”Svenska modellen” - man blir mobbad.iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:47Man kan betrakta den Svenska modellen från två perspektiv: arbetsgivarnas och arbetstagarnas. Båda dessa sidor är överens om att modellen fortfarande tjänat och tjänar oss väl. Mig veterligen finns det inte en enda arbetsgivarorganisation som utövar lobbyism för att skrota den och inte heller ett enda politiskt parti. Sen finns såklart ditt personliga perspektiv som du redogör för ovan också. Om du är bättre på att bedöma hur väl den fungerar än samtliga Sveriges arbetsgivarorganisationer eller inte kanske vi aldrig får svaret på.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 16:39Ja, har inte riktigt lust att sitta och förklara saker i skriven text.Norrlands skrev: ↑24 nov 2023 16:21Återigen dessa domedagsprofetior om inte Tesla skriver KA. Sverige går under och hela den svenska modellen faller..iAkita skrev: ↑24 nov 2023 16:18Uppfattningen om vem det är som gör sig till åtlöje eller inte skiljer sig nog ganska kraftigt åt om du lyfter blicken lite och inte enbart lyssnar på något drygt tiotal Teslaägare som verkar tycka det här är bland det mest upprörande som skett. Att det skulle skapa djupa sår för de fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat finns det ingenting som tyder på. Om Tesla däremot "vinner" skulle den Svenska modellen falla och ett vakuum uppstå där det varken finns tillräcklig lagstiftning eller tidigare gällande normer att luta sig mot. Det, om något, skulle skada bilden av Sverige och Sveriges företagsklimat. Men det kommer inte att hända, då varken arbetsgivarföreningar, arbetstagarföreningar eller politiker är intresserade av detta.Frippanecci skrev: ↑24 nov 2023 14:32Tror inte så många teslaägare gråter över det - det är nog mest en frustration.
Och insikt kopplat till hur vissa organisationer kan bete sig, utan att ha förståelse för konsekvenser och vilket åtlöje dom gör av sig själva. Dessutom helt utan grund.
I förlängningen kommer detta att skapa djupa sår för dom fackliga föreningarna och Sveriges företagsklimat.
Jösses alltså
Men den svenska modellen skapades i ett klimat där genomsnittssvensken jobbade hårt. Där det behövdes en röst för att folk inte skulle jobba FÖR hårt.
Ser man på Sverige från mitten av 80-talet så har arbetsklimatet och Sverige som land förändrats.
Vid ovanstående tidpunkt så förändrades tänket kring hur man jobbar ”hårt”.
Samtidigt så har vi mitten av 90-talet - då förändrades även Sverige som land och många av våra styrkor försvann.
Sverige är just nu en blandning av:
En skvätt personer som förstår ordet arbetsmoral.
En skvätt personer som är underfundiga gällande ny teknologi.
En skvätt personer som kan hantera logiskt tänkande.
Resten är tyvärr en sörja av folk som ska ha och ha, men gnälla så fort dom måste ge tillbaka.
(Utelämnar skvätten med personer som bara utnyttjar sörjan för att mingla med skvättarna)
Missförstå mig rätt - vi har mycket kompetens i Sverige, men vi kommer inte att bli samma framgångsnation som vi en gång var.
Sverige drivs på fel sätt och har så gjorts i årtioenden.
Svenska modellen är bättre att applicera på länder som fortfarande vill nåt. Sverige är i stort ”förlorat”.
Den enda domedagsprofetian jag hittar bland citaten ovan är för övrigt din egen.
Jo, Tesla kan ju försöka.OfarligTesla skrev: ↑24 nov 2023 16:30Ja, och samma påtryckningar kan vändas mot facket när folk som vill ladda på SuC inser att det facket vill är att Tesla skall stänga ned. I båda fallen är det en part som inte har del i konflikten som drabbas med en långsökt förklaring om att de personer kan utöva påtryckningar mot den part som egentligen är i konflikt.ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 15:53Arga kunder som kräver att Tesla tecknar avtal och löser problemet?
Kunder kan ju tycka att Tesla ska spela med samma förutsättningar som alla andra?
Privatkunder kan ju vilja att detta är löst innan de köper nästa bil?
Företag kan se Tesla som för riskabelt för att köpa?
Bra formulerat!Luma skrev: ↑24 nov 2023 16:44Det är uppenbarligen blivit många (små) fackpampar som helt plötsligt blivit aktiva på detta forum.
Tre frågor till er:
1. Om det är på liv eller död i fall ett företag har kollektivavtal eller inte varför kräver då inte facket det så fort ett företag startas, eller som i Teslas fall etablerar sig i Sverige, utan väntar flera år?
2. Hur kan facket tolerera att det finnas många företag som inte har kollektivavtal, t.ex. Rud Pedersen där den gamla Metall-fackpampen Löven numera tillhandahåller sina tjänster?
3. Det är ju enkelt att kolla upp om en arbetsgivare har tecknat kollektivavtal eller inte. Om man tycker kollektivavtal är livsviktigt så söker man väl inte jobb på det företaget?
T ex kan man ta detta citat från företagets VD:ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 16:24Säger inte att du har fel men vad bygger du detta på (denna tråd?) ?Leon skrev: ↑24 nov 2023 16:15Från och med idag, redan klockan 13:00, får inte Hydro Extrusions i Vetlanda tillverka delar till Tesla. Är otroligt tråkigt och jag hoppas att de kan ställa om internt så att ingen förlorar sin anställning. Det är eventuellt dessa typer av parter som är de största förlorarna i denna konflikt.
Jag kan ha fel och då får någon rätta mig men det känns som man kanske hade kunnat agera annorlunda med eventuella synpunker samt råd från de berörda innan man väljer vissa stridsåtgärder för hastigt. Denna åtgärd har minimal påverkan på Teslas produktion och erbjuder ingen fördel för varesig IF Metall eller svensk industri.
Nu vet vi att media läser dessa inlägg för att kunna rapportera från flera perspektiv och då hoppas jag man lyfter fram detta också. Notera att jag inte talar för eller emot någon part.
Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Teslaroffe_s skrev: ↑24 nov 2023 16:25Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar
Ha en fin helg!