Sida 154 av 421
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 11:40
av themax
Crappy skrev:Fan får bli mer bananer i frunken. Det börjar bli fullt där och lukta illa.
Mao, inga uppdateringar i sikte

Jag gav upp banantricket. Jag började tillbeda torsdagsguden istället. Fast det hjälper lika lite kan jag tala om ...


Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 12:03
av Bjelke
Jag skiter i när uppdateringarna kommer så länge bilen funkar, och så tar jag
bananerna med på cykelrundorna istället!

Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 12:10
av Svenssons
Bjelke skrev:Jag skiter i när uppdateringarna kommer så länge bilen funkar, och så tar jag
bananerna med på cykelrundorna istället!

Har du lyckats få ny firmware till din cykel då? Lägger du den i korgen fram då?
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 12:11
av Bjelke
Svenssons skrev:Bjelke skrev:Jag skiter i när uppdateringarna kommer så länge bilen funkar, och så tar jag
bananerna med på cykelrundorna istället!

Har du lyckats få ny firmware till din cykel då? Lägger du den i korgen fram då?
Japp cykeldatorn uppdateras ganska ofta så...

Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 15:03
av Hertsh
Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 04 jul 2020 15:11
av taliz
Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.
Massa olika typer av trafikanter, rödljus, vägmarkeringar, koner, stoppskyltar...
För bara något år sedan var det typ bara bilar och lastbilar.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 01:01
av Hertsh
taliz skrev:Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.
Massa olika typer av trafikanter, rödljus, vägmarkeringar, koner, stoppskyltar...
För bara något år sedan var det typ bara bilar och lastbilar.
Ja, och de dansade runt som om de var på kryssning när man stod vid ett rödljus.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 08:45
av Jerker
Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 12:03
av Gustafsson
Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Än så länge är ju AP/FSD mest en ploj, renderingarna visar ju att feltolkningar av omgivningen förekommer precis hela tiden. Men det blir trots allt bättre och bättre.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 12:14
av Pontus
taliz skrev:Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.
Massa olika typer av trafikanter, rödljus, vägmarkeringar, koner, stoppskyltar...
För bara något år sedan var det typ bara bilar och lastbilar.
Men vägmarkeringarna verkar ju inte ha något att göra med vad kamerorna ser.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 12:22
av jpetters
Någon som laddat på SuC med 24.6.x? Vissa verkar ha fått höjd effekt och bättre "kurva"?
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 14:36
av Bjelke
Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Igår visade min en liggande kon (vilket eg var en varningsskylt för vägarbete som låg omkullvält)

Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 14:58
av taliz
Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 15:08
av Jerker
taliz skrev:Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
Men det jag funderar på är hur den är programmerad att hantera sådant som ligger till höger om höger körfält. Den identifierar cyklar och gångtrafikanter men inte fordon. (Just i det här exemplet var det en traktor men det är samma med bilar och lastbilar.) Den ignorerar det mesta där ute om den inte kan identifiera ett körfält till till höger. I det här fallet var det något som borde ha identifierats som ett hinder. Normalt håller man ut lite när man passerar en bil eller traktor som står till viss del inne på körbanan.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 15:09
av Bjelke
taliz skrev:Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
Och man kan vara rätt säker på att radarn ser en traktor (men som sagt inte vet hur den ska visualiseras), systemet
har ju lite svårt med stillastående föremål även om det är massvis med stål i...
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 15:34
av Fredrik j
Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 15:36
av taliz
Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.
Skulle inte förvåna mig om tex hundar börjar dyka upp närmaste året.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 15:40
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.
Skulle inte förvåna mig om tex hundar börjar dyka upp närmaste året.
Svårt att inte få det att fellarma. Min Volvo har varnat en gång när jag körde förbi en hästhage där en häst just gjorde en rusning. Problemet är ju att bilen måste ”se” djuret. Det är ju när något dyker upp plötsligt det blir problem. Värmekamera skulle det vara. Har en kompis med Audi A6 som har den funktionen.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 18:25
av jpetters
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 19:33
av Curik
jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 19:48
av taliz
Curik skrev:jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 19:52
av Fredrik j
taliz skrev:Curik skrev:jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 19:54
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:Curik skrev:jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 19:58
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:Curik skrev:jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Re: Senaste version 2020.24
Postat: 05 jul 2020 20:03
av taliz
Fredrik j skrev:Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.