Sida 155 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 19:16
av mati
Det borde egentligen hamna i e-tron tråden, men okej då. Min e-tron hade en hel drös med barnsjukdomar, allt från skitgrejer till allvarligare saker. Jag håller med om att kvalitén inte ligger i paritet med priset, men samtidigt har alla fel åtgärdats utan knussel och nu har jag inte haft några fel senaste året. Men visst, det är tyvärr ingen Toyota-kvalitet. Inte att jag är missnöjd eller så, men jag hade heller inte blivit ledsen om bilen hade haft färre fel.
E-Golfen har å andra sida aldrig haft ett enda fel efter tre år och 6000 mil. Det kan vara en slump, eller så beror det helt enkelt på att Golf 7 är en mogen bilmodell där alla barnsjukdomar har åtgärdats för länge sedan. Och någon DSG-låda som kan gå upp i rök har ju e-Golf inte.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 20:34
av macky
mati skrev:Det borde egentligen hamna i e-tron tråden, men okej då. Min e-tron hade en hel drös med barnsjukdomar, allt från skitgrejer till allvarligare saker. Jag håller med om att kvalitén inte ligger i paritet med priset, men samtidigt har alla fel åtgärdats utan knussel och nu har jag inte haft några fel senaste året. Men visst, det är tyvärr ingen Toyota-kvalitet. Inte att jag är missnöjd eller så, men jag hade heller inte blivit ledsen om bilen hade haft färre fel.
E-Golfen har å andra sida aldrig haft ett enda fel efter tre år och 6000 mil. Det kan vara en slump, eller så beror det helt enkelt på att Golf 7 är en mogen bilmodell där alla barnsjukdomar har åtgärdats för länge sedan. Och någon DSG-låda som kan gå upp i rök har ju e-Golf inte.
Gällande DSG-lådorna så är det ju dessutom VW varianten som sitter i alla bilar i gruppen med tvärställd motor som varit kass. Audis variant för längsmonterade motorer i A4 uppåt är väldigt driftsäker. Men visst A3 är väl drabbad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 21:07
av B99
iAkita skrev:martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Alltså, hur gammal är du? Jag ställer inte frågan för att vara förminskande, men din mobiltelefonliknelse är ett väldigt svagt och historielöst argument mot att Ionity's val att bygga ut i glesbyggda områden i norra skandinavien sist är fel. Det får mig att misstänka att du drar det kortet för att du inte är gammal nog för att ha upplevt eller komma ihåg NMT vs. GSM debatten. Gör du inte det kan jag hjälpa dig på traven vad den resulterade i: Det var inte NMT som blev det ledande mobilnätet. Jag gissar att du om du levt på den tiden hade kallat GSM-nätet för ett fiasko, precis som du anser att Ionity är ett fiasko. En åsikt du säkerligen delar med alla för att alla Europeer som egentligen skulle vilja ha en elbil, men avstår för att det tar en timme längre att köra från centraleuropa till Haparande än vad det skulle gjort om det fanns ett gäng Ionity laddare norr om Sundsvall. Vad jag inte kan förstå är hur Elon Musk kan vara så jäkla dum som låter regioner nära nordpoolen få täckning av starlink allra sist. Vilket fiasko, vad finns det för ett värde med ett globalt bredband om det saknar täckning i de norra utposterna av europa?
Jag vet inte om du är för gammal men du borde komma ihåg att PTS ställde krav på nationell utbyggnad för att få bli tilldelad frekvenser på GSM-nätet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 22:41
av nek0
macky skrev:mati skrev:Det borde egentligen hamna i e-tron tråden, men okej då. Min e-tron hade en hel drös med barnsjukdomar, allt från skitgrejer till allvarligare saker. Jag håller med om att kvalitén inte ligger i paritet med priset, men samtidigt har alla fel åtgärdats utan knussel och nu har jag inte haft några fel senaste året. Men visst, det är tyvärr ingen Toyota-kvalitet. Inte att jag är missnöjd eller så, men jag hade heller inte blivit ledsen om bilen hade haft färre fel.
E-Golfen har å andra sida aldrig haft ett enda fel efter tre år och 6000 mil. Det kan vara en slump, eller så beror det helt enkelt på att Golf 7 är en mogen bilmodell där alla barnsjukdomar har åtgärdats för länge sedan. Och någon DSG-låda som kan gå upp i rök har ju e-Golf inte.
Gällande DSG-lådorna så är det ju dessutom VW varianten som sitter i alla bilar i gruppen med tvärställd motor som varit kass. Audis variant för längsmonterade motorer i A4 uppåt är väldigt driftsäker. Men visst A3 är väl drabbad.
DSG7 DQ200 är lådan som det varit mest problem med och det är torr kopplingslåda sitter i alla VAG bilar som är under 250Nm
DSG6 DQ250 är mycket bättre låda och efter att man fixat problemen man hade i början med mekatroniken är den stabil och bra. (våt kopplingslåda)
Så ska man prata skit om DSG får man prata om DQ200 modellen alla andra DQ nummer är helt ok.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 22:49
av HelectriC
Så nu pratar vi växellådor till fossilbilar i en tråd om laddnätverk på ett elbilsforum

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 22:52
av nek0
HelectriC skrev:Så nu pratar vi växellådor till fossilbilar i en tråd om laddnätverk på ett elbilsforum

Kan man prata NMT och GSM i en tråd om elbilsladdning kan man väl prata om DSG med . Det finns ju bilar med DSG som är laddbara

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 23:25
av iAkita
martinot skrev:iAkita skrev:martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Alltså, hur gammal är du?
50+
Hmm, nu fick du mig att känna att det är jag som beter mig som en pojkspoling, trots mina nästan 50... Jag ska sluta bråka med dig!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 jan 2021 23:32
av martinot
iAkita skrev:martinot skrev:iAkita skrev:martinot skrev: Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Alltså, hur gammal är du?
50+
Hmm, nu fick du mig att känna att det är jag som beter mig som en pojkspoling, trots mina nästan 50... Jag ska sluta bråka med dig!
Diskussion och olika åsikter behöver inte vara fel. Så har inget i sig emot forsatta inlägg eller debatter.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 10:03
av martinot
MWall skrev:
Jag hade Audi för länge sen och de gick sönder ofta. Har även varit stora problem med DSG-lådorna, 3,2 liters sexorna osv osv. Plus att en Audi oftast är framtung och trist i karaktären. Tyckte det var ett jättelyft på alla sätt när jag bytte till BMW en gång i tiden (2009).
Jo, Audi kan ju ofta ha tendensen att kännas lite understyrda pga. att motorerna ofta sitter väldigt långt fram (i förhållande till framaxeln). Men det sagt, så påverkar ju inte det deras elbilar. Samma sak med växellåda som inte heller är något som spelar roll (förutom på Taycan och Audi GT).
MWall skrev:
Tesla är nåt annat. Kör Tesla i brist på riktig konkurrens. Drivlinan och laddnätverket är helt outstanding. Särskilt då jag laddar gratis. Dock ett otal brister på själva bilen. Brukar dock förlåta den när jag väl sitter och kör.

Tesla har sina brister som jag retar mig på (främst monteringskvalitet och ljudnivå, men även bristande regnsensor), men håller helt med dig annars. Drivlinan och SuC har (tyvärr) ingen konkurrens i dagsläget. Finns ingen som är i närheten bland de bilar jag kikat på.
Hade som sagt hoppats på att Ionity skulle kunna hjälpa till att befria mig ifrån att endast kunna välja Tesla/SuC nästa gång jag byter bil, men ser inget hopp där längre. Trots alla skattepengar som slängts på det.
Nu står mitt hopp i Sverige till CK och OKQ8.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 10:14
av martinot
fth skrev:Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
Jag håller med lite av er båda. Inte för att vara diplomatisk, men ni har båda helt rätt ur olika synvinklar och användningsfall.
Kan man ladda hemma (på AC) så är det det absolut bästa. Är överlägset mest ekonomiskt (även en vinter som denna med höga elpriser, så är det ändå enormt billigt jämfört med snabbladdning), och det som rent tekniskt är absolut bäst för batterierna. Då har man ingen nytta av snabbladdare nära hemmet, utan det är som FTH nämner mer intressant att det finns snabbladdare utspridda i hela landet längs med transportpunkter och transportleder.
Men för de som bor i städer i lägenheter, som inte har garageplatser med laddmöjligheter, så håller jag med MAW. Då kan ju de typer av snabbladdare (som tex. de som Tesla planerat med SuC i Stockholm och Göteborg i år) vara det som gör att det ändå kan vara möjligt att skaffa elbil som stadsbo. Inte lika optimalt som att kunna ladda med AC över natten (kommer alltid att vara att föredra), men kanske något som kan underlätta för fler i städerna att skaffa elbil. Här ser jag centralt placerade snabbladdare (de skall verkligen stå mitt i city, och inte några mil utanför städerna) som en nyckel för denna grupp användare och detta användningsfallet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 11:30
av fth
martinot skrev:Här ser jag centralt placerade snabbladdare (de skall verkligen stå mitt i city, och inte några mil utanför städerna) som en nyckel för denna grupp användare och detta användningsfallet.
Problemet med detta är precis som du säger att ingen egentligen
vill använda snabbladdare i stadskärnorna, varken boende eller långresenärer.
Så fort man har AC-laddning tillgänglig där man parkerar så slutar man använda DC, och finns det en DC bra placerad längs din rutt så kör du förstås inte av vägen och in i ett centrum.
Därför är det mycket bättre utnyttjande av resurserna att i städerna direkt bygga 10-20 AC-laddare med 11kW effekt i omedelbar anslutning till boenden istället för att bygga
en 150 kW DC i city till samma kostnad.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 12:03
av Teslaspolen
DC laddning i stad för boende är en övergånsgrej. Det kommer alltid finnas någon som behöver snabbladda innan en långfärd ändå, men det här med Tesla "Urban Superchargers" är tills infrastrukturen för alla lägenhetsboenden kommer på plats.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 12:22
av martinot
Teslaspolen skrev:DC laddning i stad för boende är en övergånsgrej. Det kommer alltid finnas någon som behöver snabbladda innan en långfärd ändå, men det här med Tesla "Urban Superchargers" är tills infrastrukturen för alla lägenhetsboenden kommer på plats.
Jo, är helt enig med er. Det är precis så jag också ser det.
DC snabbladdning i städer är ett 2:a alternativ tills att 1:a alternativet (AC laddning vid bilens nattparkering) är på plats för alla. Men bättre med ett 2:a alternativ, än inget alternativ alls.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 19:04
av martinot
Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 19:38
av Svenssons
martinot skrev:Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
En liten hint kanske man kan få från kartan över planen fram till 2019:
Sedan har vi karta över var de bygger nu:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 jan 2021 20:19
av martinot
Svenssons skrev:martinot skrev:Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
En liten hint kanske man kan få från kartan över planen fram till 2019:
Sedan har vi karta över var de bygger nu:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Tack för detta!
Gällande plan hur 2019 skulle sett ut, så verkar den inte gälla idag. Finns ingen station norr om Trondheim i Norge tex. (trots att vi nått 2021).
Den dynamiska sidan får jag inte att fungera (iaf. inte i Chrome på macOS); fungerar den för er andra?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2021 20:28
av Off Grid Byggaren
BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2021 21:32
av Lophornis
Off Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Hyundai lyser med sin frånvaro de kan ej svara om ens har avtal.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 01:53
av NiklasTesla
Off Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Nu får Teslas SuC-nätverk lite konkurrens igen på kostnadssidan (bra). Undra om det var därför det helt plötsligt gick att Ladda i Ödeshög för ca 3,15sek/kwh idag?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 07:36
av Jerker
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 08:12
av mr_tt
Off Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
10 000kr-frågan, kan jag be min kompis som kör BMW hybrid köpa ett abonnemang? Så köper jag det av honom till min bil

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 09:10
av HelectriC
Ja, det är intressant. Kollar laddstolpen om det är rätt bil på något sätt?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 09:23
av Ruthen
Hänger väl lite ihop med frågan ovan men säg att man skulle ha en id.3 och en id.4, behöver man 2 abonnemang, we-charge, eller kan man använda sig av samma abonnemang till bägge bilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 09:28
av MWall
Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 feb 2021 09:37
av Jerker
MWall skrev:Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det
inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.