Sida 155 av 231

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 08:08
av Davidswe
TobbeTesla skrev:
Davidswe skrev:
Hej
Fråga om laddning av ID.3
Talade med en bilsäljare idag och om jag förstod rätt så ska man ladda batteriet till 80% och ladda när man har kommit till 20%.

Tänkte på detta efteråt nu och är det så gällande alla elbilar?
Mår batteriet dåligt att laddas till 100% ?
Vad händer om man kör ofta ner till 10% ?

Helt ny på elbilar och funderar på om man ska skaffa sig en.
Tackar för alla hjälp som finns här.
Batteriet mår sämre av att laddas till 100% ofta men framför allt att stå med 100% laddat batteri längre perioder, alltså bättre att ladda till 100% om man verkligen behöver inför den resan.

Batteriet mår generellt bäst ju närmare 50% laddning man håller sig men det är ju opraktiskt.

Att ladda ner till 10% är inte farligt för batteriet men sämre än att ladda vid 20% som följd av ovanstående resonemang.

Moderna elbilar har dessutom skydd som gör att man inte kan ladda ur batteriet helt (bl.a att den inte låter en använda de sista procenten av batteriet)
Tack Krille och TobbeTesla för svar.
Då när det är önskvärt att normalt ligga mellan dessa 20-80 % på batteriet så kommer man ju inte kunna använda "max" körsträckas som tillverkaren säger att batteriet klara av.

Någon användare här som kör ID.3 och kan berätta om man styr detta via bilen eller laddboxen, att den ska sluta ladda vid 80% ?

När man lämnar tillbaka en privatleasad elbil, kan då säljaren slå ner på att man har laddat fel? Typ tänker som man har fått märken i lacken/stenskott. Och då får betala för det, "onormalt slitage" fast i detta fallet på batteriet ?

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 08:14
av TobbeTesla
Davidswe skrev:
TobbeTesla skrev:
Davidswe skrev:
Hej
Fråga om laddning av ID.3
Talade med en bilsäljare idag och om jag förstod rätt så ska man ladda batteriet till 80% och ladda när man har kommit till 20%.

Tänkte på detta efteråt nu och är det så gällande alla elbilar?
Mår batteriet dåligt att laddas till 100% ?
Vad händer om man kör ofta ner till 10% ?

Helt ny på elbilar och funderar på om man ska skaffa sig en.
Tackar för alla hjälp som finns här.
Batteriet mår sämre av att laddas till 100% ofta men framför allt att stå med 100% laddat batteri längre perioder, alltså bättre att ladda till 100% om man verkligen behöver inför den resan.

Batteriet mår generellt bäst ju närmare 50% laddning man håller sig men det är ju opraktiskt.

Att ladda ner till 10% är inte farligt för batteriet men sämre än att ladda vid 20% som följd av ovanstående resonemang.

Moderna elbilar har dessutom skydd som gör att man inte kan ladda ur batteriet helt (bl.a att den inte låter en använda de sista procenten av batteriet)
Tack Krille och TobbeTesla för svar.
Då när det är önskvärt att normalt ligga mellan dessa 20-80 % på batteriet så kommer man ju inte kunna använda "max" körsträckas som tillverkaren säger att batteriet klara av.

Någon användare här som kör ID.3 och kan berätta om man styr detta via bilen eller laddboxen, att den ska sluta ladda vid 80% ?

När man lämnar tillbaka en privatleasad elbil, kan då säljaren slå ner på att man har laddat fel? Typ tänker som man har fått märken i lacken/stenskott. Och då får betala för det, "onormalt slitage" fast i detta fallet på batteriet ?
Jo om du planerar längre resor kan du utnyttja nästan hela räckvidden.

Kan jag inte tänka mig att de kan. Möjligtvis om du uteslutande snabbladdat ute längs vägarna upp till 100% hela tiden, isf kanske de skulle kunna hävda onormalt slitage men då ska ju batteriet ha degraderat också vilket inte är säkert. Och garantierna på batteriet ska täcka sånt de första åren ändå.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 09:29
av chaffis75
Jag ser inga problem och skulle inte vara rädd att ladda till 100% men gör de bara är du ska utnyttja de.. Tex så gör vi de när vi ska åka till vår stuga även om vi nu efter att per resor har upptäckt att 90% nog också funkar så kanske de är slut att ladda till 100% vid just denna resan för oss.

Som jag fattat de så är de inte heller fått att ladda till 80% tex varje kväll vilket vi oftast gör men lite beroende på hur mycket batteri vi har kvar efter dagen och vad planen är nästa dag.. Men man vill ju ha marginal för att vara spontan också.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 09:41
av Elektrifierad
Eftersom det är garantier på batteriet så behöver man som privatleasare inte tänka på hur mycket/ofta man snabbladdar. Frågade säljaren innan jag fick min ID3.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 09:55
av MSO
Davidswe skrev:
Då när det är önskvärt att normalt ligga mellan dessa 20-80 % på batteriet så kommer man ju inte kunna använda "max" körsträckas som tillverkaren säger att batteriet klara av.
Den meningen går ju inte riktigt ihop. Bara för att det är _önskvärt_ att ligga mellan 20-80% större delen av tiden betyder det ju inte att du inte _kan_ ladda till 100%. Men i vardagen spelar det i regel ingen roll, så då kan man lika gärna ge batteriet en soft tillvaro och hålla skapligt i mitten av socfönstret.

Det är bara en fråga om degraderingstakt. Batteriet degraderar alltid. Temperaturer, att befinna sig i extremer soc-mässigt, att snabbladda och såna grejer påvekar den takten. Ibland går det snabbare, ibland långsammare. Och vill man förlänga livslängden så får man sköta sitt pack. Vill man, eller behöver man, inte sköta det så kan man skita i det.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 10:31
av Skabb1
När kommer egentligen en ordentlig "bygg din bil"-konfigurator för ID4?
Jag vill tex ha lite mer förarstödsystem men inte intresserad av allt som lastas på mig i editionen 1 st MAX.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 10:55
av chaffis75
Skabb1 skrev:
När kommer egentligen en ordentlig "bygg din bil"-konfigurator för ID4?
Jag vill tex ha lite mer förarstödsystem men inte intresserad av allt som lastas på mig i editionen 1 st MAX.
Räkna med ungefär samma paket som till id3 dvs du kommer antagligen inte kunna plocka tillbehör fritt som du kan till tex en tigaun.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 10:56
av iAkita
Skabb1 skrev:
När kommer egentligen en ordentlig "bygg din bil"-konfigurator för ID4?
Jag vill tex ha lite mer förarstödsystem men inte intresserad av allt som lastas på mig i editionen 1 st MAX.
I Tyskland har konfiguratorn precis öppnat, så jag misstänker att den kommer öppnas i Sverige någon gång i början av nästa år. ID4 kommer säljas med olika paket, för att få en bild av vad dessa innehåller kan du kika på ID3 som har samma upplägg. Tyvärr verkar det på den som att det är mycket annat som följer med om man vill ha samtliga förarstödsystem, så för min del kunde jag lika gärna välja ID4 1st Max.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 11:22
av Skabb1
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
När kommer egentligen en ordentlig "bygg din bil"-konfigurator för ID4?
Jag vill tex ha lite mer förarstödsystem men inte intresserad av allt som lastas på mig i editionen 1 st MAX.
I Tyskland har konfiguratorn precis öppnat, så jag misstänker att den kommer öppnas i Sverige någon gång i början av nästa år. ID4 kommer säljas med olika paket, för att få en bild av vad dessa innehåller kan du kika på ID3 som har samma upplägg. Tyvärr verkar det på den som att det är mycket annat som följer med om man vill ha samtliga förarstödsystem, så för min del kunde jag lika gärna välja ID4 1st Max.
Ah.... anande det men hoppades kanske att VW skulle gå Skodas väg där paket kunde väljas.
1st MAX har tex 21" fälgar vilket för mig är helt ointressant och blir både dyrt och sämre räckvidd. MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:02
av martinot
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:12
av Skabb1
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:13
av mikebike
När kommer ID.4 med AWD och hur mycket kostar den?

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:22
av iAkita
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.
Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.

För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:29
av jbark
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.
Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.

För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.
Kanske för man inte vill ha en bil som står mer på vekstad än i drift :roll:

Skämt och sido så är det väll tillgång till SuC och ett fungerande infotainment. Vi står i samma val men jag tycker SR+ är i dyraste laget speciellt när man jämför LR mot SR+ i sverige kontra usa.

Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:37
av martinot
jbark skrev:
Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Håller med. MY RWD är nog ett bättre alternativ till ID4 än M3. Bagageluckan på M3 är ju inte någon direkt höjdare, och måtten på MY är lite större på alla håll.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:42
av jbark
martinot skrev:
jbark skrev:
Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Håller med. MY RWD är nog ett bättre alternativ till ID4 än M3. Bagageluckan på M3 är ju inte någon direkt höjdare, och måtten på MY är lite större på alla håll.
Ja vi är långa och har två bakåtvända bilbarnstolar. Iof ska en vändas inom ett år så model 3 skulle nog gå i värsta fall. Dock kommer vi ju klara oss bättre utan takbox med model Y. Sen vet man ju inte än om det blir en 3dje kotte.

Idag har vi en v60, den är för trång för att jag ska kunna sitta framför en bilbarnstol. Bagagemässigt klarar vi oss ganska bra, ska vi ha med thule cykelkärra tar vi takboxen.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:44
av backe
jbark skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.
Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.

För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.
Kanske för man inte vill ha en bil som står mer på vekstad än i drift :roll:

Skämt och sido så är det väll tillgång till SuC och ett fungerande infotainment. Vi står i samma val men jag tycker SR+ är i dyraste laget speciellt när man jämför LR mot SR+ i sverige kontra usa.

Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Kanske för man inte vill ha en bil som står mer på vekstad än i drift :roll:
Nu vet inte jag(ingen annan heller skulle jag tro?) om id.4 har låg driftsäkerhet, men det jag vet är att köper jag en id.4 så kan jag lämna bilen innan jobbet vid ev. problem, låna en bil och sen hämta bilen när den är klar, innebär inte några problem alls för mig även om det är trist att ha strul med sin bil. Köper jag en Tesla så har jag 110 mil t&r för att fixa ev. problem. En jobbarkompis som hade en M3 fick sitta och åka dessa 110 mil några gånger för att åtgärda fel, han kör en Toyota nu faktiskt :) Bor man nära ett SC så blir såklart denna del ett mindre problem, men det är fler som bor nära en VW-handlare än ett SC.

Vad gäller id.4 så är jag nära att trycka hem en, har en som är reserverad(1st max) till mig men som jag inte är commitad till ännu, men efter att ha sett en massa recensioner på youtube och de flesta verkar vara överens om att det är en väldigt härlig bil, så det kan bli så att jag slutför affären den här veckan faktiskt :) Det blir som andrabil, men jag tror den kommer passa oss perfekt och efter att ha kört id.3 så är jag rätt säker på att id.4 kommer vara en bra bil överlag.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:49
av Skabb1
jbark skrev:
martinot skrev:
jbark skrev:
Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Håller med. MY RWD är nog ett bättre alternativ till ID4 än M3. Bagageluckan på M3 är ju inte någon direkt höjdare, och måtten på MY är lite större på alla håll.
Ja vi är långa och har två bakåtvända bilbarnstolar. Iof ska en vändas inom ett år så model 3 skulle nog gå i värsta fall. Dock kommer vi ju klara oss bättre utan takbox med model Y. Sen vet man ju inte än om det blir en 3dje kotte.

Idag har vi en v60, den är för trång för att jag ska kunna sitta framför en bilbarnstol. Bagagemässigt klarar vi oss ganska bra, ska vi ha med thule cykelkärra tar vi takboxen.
Vi är i samma situation men har bestämt oss för att hålla vid två små så jag vet ungefär förutsättningarna.

Jag tycker ID4 är helt klart attraktiv men är intresserad av förarstödsystem som motsvarar Teslan jag provkörde och som imponerade stort. Jag har svårt att bestämma mig kring SuC och om det ska fälla avgörandet. Vi kommer bilsemestra en hel del är tanken och då är det ganska mycket värt.

Utrymmesmässigt är ID4 ett bra alternativ och den Tesla vi övervägt är MY RWD om den nu kommer.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 12:56
av jbark
backe skrev:
jbark skrev:
Kanske för man inte vill ha en bil som står mer på vekstad än i drift :roll:
Nu vet inte jag(ingen annan heller skulle jag tro?) om id.4 har låg driftsäkerhet, men det jag vet är att köper jag en id.4 så kan jag lämna bilen innan jobbet vid ev. problem, låna en bil och sen hämta bilen när den är klar, innebär inte några problem alls för mig även om det är trist att ha strul med sin bil. Köper jag en Tesla så har jag 110 mil t&r för att fixa ev. problem. En jobbarkompis som hade en M3 fick sitta och åka dessa 110 mil några gånger för att åtgärda fel, han kör en Toyota nu faktiskt :) Bor man nära ett SC så blir såklart denna del ett mindre problem, men det är fler som bor nära en VW-handlare än ett SC.

Vad gäller id.4 så är jag nära att trycka hem en, har en som är reserverad(1st max) till mig men som jag inte är commitad till ännu, men efter att ha sett en massa recensioner på youtube och de flesta verkar vara överens om att det är en väldigt härlig bil, så det kan bli så att jag slutför affären den här veckan faktiskt :) Det blir som andrabil, men jag tror den kommer passa oss perfekt och efter att ha kört id.3 så är jag rätt säker på att id.4 kommer vara en bra bil överlag.
Nej det var ett litet skämt eftersom id3 verkar ha haft en hel del bekymmer. Men ja de flesta har närmare till VW och id4 kommer säkert bli toppen och den kommer säkert tvinga tesla till en annan prissättning på sikt. Vi är själva inne på den eller en tesla då bägge skulle fylla vårs behov som förstabil/enda bil.

Vad som gör oss osäkra är ju att de släppte en icke färdig produkt och att min erfarenhet av vw inte är så bra. I tillägg så tycker jag att de packeterat bilarna lite märkligt, 1st och max. 1st saknar vissa val som jag tycker borde vara standard för en bil 2021 för 515 k, exempelvis helt nyckelfritt system. Vet att de kommer göra mig galen men vägrar betala 100 k extra för det men sen kommer de säkert paketera det likt id3 och då får vi se vad priset blir.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:01
av jbark
Skabb1 skrev:
jbark skrev:
martinot skrev:
jbark skrev:
Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Håller med. MY RWD är nog ett bättre alternativ till ID4 än M3. Bagageluckan på M3 är ju inte någon direkt höjdare, och måtten på MY är lite större på alla håll.
Ja vi är långa och har två bakåtvända bilbarnstolar. Iof ska en vändas inom ett år så model 3 skulle nog gå i värsta fall. Dock kommer vi ju klara oss bättre utan takbox med model Y. Sen vet man ju inte än om det blir en 3dje kotte.

Idag har vi en v60, den är för trång för att jag ska kunna sitta framför en bilbarnstol. Bagagemässigt klarar vi oss ganska bra, ska vi ha med thule cykelkärra tar vi takboxen.
Vi är i samma situation men har bestämt oss för att hålla vid två små så jag vet ungefär förutsättningarna.

Jag tycker ID4 är helt klart attraktiv men är intresserad av förarstödsystem som motsvarar Teslan jag provkörde och som imponerade stort. Jag har svårt att bestämma mig kring SuC och om det ska fälla avgörandet. Vi kommer bilsemestra en hel del är tanken och då är det ganska mycket värt.

Utrymmesmässigt är ID4 ett bra alternativ och den Tesla vi övervägt är MY RWD om den nu kommer.
Ja i slutändan kommer det nog komma ner till priset på Model Y RWD, den får inte bli extremt mycket dyrare än 600 k för vår del. Då blir det nog en ID4 eller Skoda.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:02
av taliz
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.
Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.

För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.
Det är mer problem med VW, särskilt med elektronik och mjukvara.
SR laddar betydligt snabbare än ID4. Toppeffekt i SR är ju 170kw vs 125kw för ID4. Dessutom så verkar ID4 ha betydligt högre förbrukning än SR, dvs den skulle behöva ladda uppåt dubbla hastigheten för att ha en chans.

De stora fördelarna med Tesla är just lägre förbrukning, snabbare laddning, superchargernätet, mer prestanda, autopilot, sentry mode och övrig mjukvara. Bättre garantier också, 4 år vs 2 år.
Fördelarna för ID4 är främst mer utrymme och att den finns i en billigare mer basic-version.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:04
av Skabb1
jbark skrev:
Skabb1 skrev:
jbark skrev:
martinot skrev:
jbark skrev:
Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Håller med. MY RWD är nog ett bättre alternativ till ID4 än M3. Bagageluckan på M3 är ju inte någon direkt höjdare, och måtten på MY är lite större på alla håll.
Ja vi är långa och har två bakåtvända bilbarnstolar. Iof ska en vändas inom ett år så model 3 skulle nog gå i värsta fall. Dock kommer vi ju klara oss bättre utan takbox med model Y. Sen vet man ju inte än om det blir en 3dje kotte.

Idag har vi en v60, den är för trång för att jag ska kunna sitta framför en bilbarnstol. Bagagemässigt klarar vi oss ganska bra, ska vi ha med thule cykelkärra tar vi takboxen.
Vi är i samma situation men har bestämt oss för att hålla vid två små så jag vet ungefär förutsättningarna.

Jag tycker ID4 är helt klart attraktiv men är intresserad av förarstödsystem som motsvarar Teslan jag provkörde och som imponerade stort. Jag har svårt att bestämma mig kring SuC och om det ska fälla avgörandet. Vi kommer bilsemestra en hel del är tanken och då är det ganska mycket värt.

Utrymmesmässigt är ID4 ett bra alternativ och den Tesla vi övervägt är MY RWD om den nu kommer.
Ja i slutändan kommer det nog komma ner till priset på Model Y RWD, den får inte bli extremt mycket dyrare än 600 k för vår del. Då blir det nog en ID4 eller Skoda.
Spannet borde väl bli 650-700k för MY RWD sett till nuvarande prissättning iaf.
Håller tummarna.

Om det skulle bli i detta spann och ID4 MAX ligger på ca 600 så är ju inte spannet galet stort.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:08
av iAkita
jbark skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Skabb1 skrev:
MAX kostar en del och då blir steget till en Tesla ganska litet i det långa loppet (jag tänkte ha bilen ganska länge).
Vad blir skillnaden i pris mellan Max och SR+ (med pålagd Tesla leveransavgift som tillkommer)?
Med drag men utan vinterhjul kostar M3 SR+ ca 602 000 kr medan ID4 1st MAX ligger på ca 615 000 kr senast jag kollade.
Det går att få en del rabatt på ID4 1st Max även som privatperson, så för mig blev det 15 000 kr billigare jämfört med en SR+ med dragkrok. Ännu mer om jag vill ha annan färg än vit.

För mig är det obegripligt varför någon skulle välja SR+ med de förutsättningarna. Mindre bil med mycket mindre batteri och kortare räckvidd, inte i närheten av så mycket utrustning, långsammare laddning, och om man har otur sämre lack och byggkvalitet. Men alla är vi olika, och det finns säkert en del som tycker det är lika obegripligt varför man ska välja bort en snabb bil framför en långsammare.
Kanske för man inte vill ha en bil som står mer på vekstad än i drift :roll:

Skämt och sido så är det väll tillgång till SuC och ett fungerande infotainment. Vi står i samma val men jag tycker SR+ är i dyraste laget speciellt när man jämför LR mot SR+ i sverige kontra usa.

Sen är väll ID4 mer jämförbar med model Y. Vi kommer nog avvakta köp tills Model Y RWD kommer för att se vad den landar på.
Jag håller med om att det är bättre att jämföra ID4 med Model Y. Frågan är hur jämförbar en rwd blir i pris bara. Ska de lägga sig på en nivå som är ens i närheten av ID4 så kommer försäljningen av SR+ tvärdö om de inte sänker priset på den med 100 000 eller mer. Vem vill betala lika mycket för en 3 SR+ som för en Y LR?

Vad det gäller driftsäkerheten är jag inte orolig. Mjukvaruproblemen i ID3 är i princip lösta i och med den senaste uppdateringen och den kommer vara klar innan ID4 börjar levereras till kund.

Tillgång till SuC brukade vara ett tungt argument, men mina erfarenheter med e-Niron visar att Ionity är ut utmärkt och problemfritt alternativ iallafall för mig. För de 15000 kr jag sparade jämfört med en Model 3 SR+ kan jag ladda 2500 kWh på Ionity, även utan abonnemang. Det räcker en bra bit under den tid jag kommer behålla bilen.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:11
av taliz
SR+ kommer troligen att prispressas ja, det är ju därför man satt LFP i den.
Att mjukvaruproblemen skulle vara lösta i ID3 tror jag nog ingen håller med om. Det är fortfarande enormt laggigt och hänger/kraschar titt som tätt.
Se de reviews av ID4 som jag postade tidigare tex, de kör ju senaste versionen.

Re: VW I.D

Postat: 15 dec 2020 13:21
av backe
taliz skrev:
SR+ kommer troligen att prispressas ja, det är ju därför man satt LFP i den.
Att mjukvaruproblemen skulle vara lösta i ID3 tror jag nog ingen håller med om. Det är fortfarande enormt laggigt och hänger/kraschar titt som tätt.
Se de reviews av ID4 som jag postade tidigare tex, de kör ju senaste versionen.

Det är väl förseriebilar av id.4 som dom testar, så man kommer nog bena ut en hel del av de problemen, sen kommer det inte vara felfritt.

Tesla har haft autopilot i många år och den spökbromsar mer nu än tidigare som det verkar, personligen tycker jag det är ett större problem än om man har ett laggigt ui för infotainment i en förseriebil.