Sida 155 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 17:37
av Nect
taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 18:37
av Jonathan Johansson
martinot skrev:När man dock tittar på förproduktionsmodeller på "PS3" så ser det ju dock ut som helt annan och mycket luftigare bil än PS2. Hoppas att det inte dröjer allt för långt innan de kommer ut i produktion (gillar även den exteriöra designen på den).
Var har du sett interiör och exteriör på Polestar 3?
Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 18:43
av Zalman3
Jonathan Johansson skrev:martinot skrev:När man dock tittar på förproduktionsmodeller på "PS3" så ser det ju dock ut som helt annan och mycket luftigare bil än PS2. Hoppas att det inte dröjer allt för långt innan de kommer ut i produktion (gillar även den exteriöra designen på den).
Var har du sett interiör och exteriör på Polestar 3?
Finns en egen tråd för Polestar 3.
viewtopic.php?f=27&t=20141
Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 21:01
av nek0
martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.

Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?
Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 21:04
av Peter Andersson
nek0 skrev:martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.

Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?
Enklare att skaffa 2 hönor!!!

Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 21:51
av nek0
Peter Andersson skrev:nek0 skrev:martinot skrev:Man måste dock köpa lite skog först.

Räknas två äppelträd och ett plommonträd som skog?
Enklare att skaffa 2 hönor!!!

Kanske det, men mata de, springa efter de, nej mina träd äter själva och är alltid på samma plats

Re: Polestar 2
Postat: 10 feb 2021 22:16
av martinot
Glöm ej heller att dessutom betala medlemskapet till LRF!

Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 15:48
av roffe_s
Nect skrev:taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den frågan

Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 16:05
av MWall
roffe_s skrev:Nect skrev:taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den frågan

Är ingen expert på PS2 men fyrhjulsdriften på min Model S är bättre än Quattro och xDrive iaf. Och sjukt mycket bättre än det som satt på min Volvo XC70 Classic. Haldex?
Vad är det PS2 har som är ännu bättre?
För övrigt handlar det antagligen inte om drivlinan. Det handlar om luftmotstånd i första hand och vikt i andra. Sen kommer drivlinans effektivitet. Där är Tesla antagligen bra men finns ju andra som också gör effektiva drivlinor. Kia och Hyundai t ex.
Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 16:06
av martinot
roffe_s skrev:Nect skrev:taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den frågan

Även vid sommarväglag när man står vid rödljusen så är det perfekt med AWD för att få ner så mycket kraft som möjligt i asfalten, eller när man kör lite aktivt och drar på ur vissa kurvor.

Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 16:50
av sven-labil
Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 17:06
av Anderzzon
sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.
Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 18:54
av roffe_s
MWall skrev:roffe_s skrev:Nect skrev:taliz skrev:Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Tänk om Tesla kunna sälja sin drivlina till alla andra

. Känns som att det tyvärr kommer ta ett tag för övriga att få samma kompetens och kunskap gällande en effektiv drivlina. Mest som att alla andra stoppar in en elmotor och tror att saken är klar...
Njae, P2 är måhända inte den mest effektiva men det kostar sannolikt lite energi att ha en permanent fyrhjulsdrift med konstant kraftfördelningen. För vissa är det värt kostnaden, för andra inte. För mig som bor i vinterlandskap uppe i norr krävs inte lång betänketid på den frågan

Är ingen expert på PS2 men fyrhjulsdriften på min Model S är bättre än Quattro och xDrive iaf. Och sjukt mycket bättre än det som satt på min Volvo XC70 Classic. Haldex?
Vad är det PS2 har som är ännu bättre?
För övrigt handlar det antagligen inte om drivlinan. Det handlar om luftmotstånd i första hand och vikt i andra. Sen kommer drivlinans effektivitet. Där är Tesla antagligen bra men finns ju andra som också gör effektiva drivlinor. Kia och Hyundai t ex.
Nu är detta mina personliga erfarenheter, så ta dem för vad det är.
Men först och främst - förbränningsmotordrivna fordon spelar i en helt annan och lägre division då de lider av såväl turbolagg som fördröjning i växellåda. Tar jag vår V90 AWD så ska jag, om jag vill ha ut bakvagnen i sladd, först ge gas så att turbon spoolar upp och växellådan kickar ned innan framhjulen krafsar in i kurvan och bakhjulen får kraft. Det tar tid, kanske 1-2 s men det känns. Som en lååång tid.
Elbilarna jag provat är generellt bättre. Men tar vi den M3P jag provade förra vintern var den lite lätt där bak, den kom ut i sladd relativt snabbt och jag ville på att överkompensera med ratten då framhjulen började driva. Jag har inte provat men anar att det kan ge intressanta upplevelser i en oplogad och moddig omkörningsfil en snöig vinterdag. Den Model S 90P i Ludicrouce-mode (?) jag provade 2018 hade imponerande effekt men så pass bra sommardäck att jag aldrig vågade testa fyrhjulssladd. Ägaren hade nog inte heller varit imponerad...
Märk väl att detta inte är någon kritik mot Tesla, det är helt enkelt en konsekvens av att alla "Haldex-liknande" system jag känner till är beroende av en viss hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul som indata till sin omfördelning av kraften.
P2 å sin sida är klippstabil i sitt beteende och oerhört förutsägbar. Den håller greppet, sannolikt i kraft av sin höga vikt, länge (med dubbdäck) och sedan är den lite understyrd när gränsen passeras. Ökar man bara styrutslaget och går på lite gas kommer bakvagnen ut i en väl kontrollerad sladd som hämtas in med små rattrörelser, kanske hälften mot för vad jag är van vid. Jag har i alla fall aldrig kört en mer förtroendeingivande bil oavsett drivlina på halt underlag. I den moddiga omkörningsfilen vi pratade om känner jag lätt att den börjar "flyta ovanpå" när gränsen för greppet passeras men utan att kasta med bakvagnen eller understyra i tangentens riktning.
Och skulle "kostnaden" för detta beteende vara 0.3-0.5kWh/mil är det upp till var och en att värdera den. I min bok krävs ingen längre betänketid...
För övrigt tror jag Polestar kan ha en del att jobba med när det gäller sina algoritmer för värme, optimering av batterinyttjande och regenerering/farthållare. Ingen revolution, men måhända en evolution kanske? Facit får vi nog vänta på, 12-18 månader och ett antal OTA-uppdateringar är min personliga killgissning.
Mina 2p, hoppas det besvarar någon av Dina funderingar

Re: Polestar 2
Postat: 21 feb 2021 20:40
av HelectriC
Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 11:01
av Alfa
Anderzzon skrev:sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.
Med track mode på P-modellen går det att steglöst göra bilen mer framhjulsdriven. Det fungerar kanon. Dumt att track mode inte finns till LR också.
Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 12:40
av filippb
Alfa skrev:Anderzzon skrev:sven-labil skrev:Absolut, men när märks det skillnad ifall båda motorerna driver lika mycket hela tiden (PS2 ?) eller effekten fördelas för optimal effektivitet tills greppet inte räcker? Det är ju något som Tesla lyckats riktigt bra med. (Undrar hur en fyrhjulsdriven Leaf-R skulle blivit med tanke på det sävliga antispinnsystemet min hade...)
Tesla-Björn klagar ju en del på att Model 3 är för bakhjulsdriven på snö.
Med track mode på P-modellen går det att steglöst göra bilen mer framhjulsdriven. Det fungerar kanon. Dumt att track mode inte finns till LR också.
Kör du på allvar med track mode på allmänna vägar i vinterföre?

Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 13:44
av Zalman3
HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 14:00
av HelectriC
Zalman3 skrev:HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd mode
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 14:09
av Merlin
HelectriC skrev:Zalman3 skrev:HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd mode
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
Jag tycker att i-Pace var ännu bättre än PS2 gällande AWD på dåliga vägar när jag prov körde. Med de så vill jag inte säga att PS2 är dålig. Det är den definitivt inte! Önskar att tesla hade ett "snö läge"
Re: Polestar 2
Postat: 22 feb 2021 16:34
av HelectriC
Merlin skrev:HelectriC skrev:Zalman3 skrev:HelectriC skrev:Jag har ju en del erfarenhet med olika elbilar och jag vill påstå att PS2 på vinterväg har bland det bästa fyrhjulssystemet som jag har kört. Det känns sjukt stabilt och betydligt mer stabilt än Model S 75D som jag hade innan. Bilen går som på räls, trots att jag inte ens har varken dubbdäck eller ens nordiska vinterdäck. Jag kör Pirelli kontinentala vinterdäck (hade samma på Model S).
Jag har kört PS2 på vinterföre och den går mycket bra och stabilt på dåligt underlag.
Har själv en S75D och om jag tvingas välja så tycker jag faktiskt att Teslan än ännu bättre, främst kanske för att det är en större bil med längre hjulbas.
Model S är aningen för stor när det kommer till gränsområdet på halt underlag tycker jag. Sen reagerar AWD i PS2 på ett annat sätt, den tillåter mindre slir på hjulen, vilket jag upplever som mer säkert. Slår man däremot av ESP och går in i sport mode så är man verkligen i sladd mode
upplevelsen kan också ha att göra med att man i PS2 kan stänga av regen helt, det gick inte i MS. På så sätt känns PS2 lättare att kontrollera.
Jag tycker att i-Pace var ännu bättre än PS2 gällande AWD på dåliga vägar när jag prov körde. Med de så vill jag inte säga att PS2 är dålig. Det är den definitivt inte! Önskar att tesla hade ett "snö läge"
Jag körde aldrig min Ipace på riktig vinterväg, så där kan jag tyvärr inte chippa in med några erfarenheter.
Re: Polestar 2
Postat: 24 feb 2021 09:26
av HelectriC
Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går

Re: Polestar 2
Postat: 24 feb 2021 09:41
av Peter Andersson
HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går

Funkar appen bra?
Re: Polestar 2
Postat: 24 feb 2021 10:19
av HelectriC
Peter Andersson skrev:HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går

Funkar appen bra?
jag har inte haft några problem med alla funktioner jag använder och fått tillgång till!
Re: Polestar 2
Postat: 24 feb 2021 13:11
av lawe
HelectriC skrev:Jag har ju lyckats med bragden att tydligen få en bil, som knappt har några problem alls, trots att den är en av de allra första. Det blir inte mycket att skriva här. Med tidigare bilar har det ju alltid varit grejer som inte funkar som man försöker lista ut hur andra har löst det.
Så tyvärr, jag har inga problem att kommunicera idag heller. Bilen bara går och går

Samma här. Det skrivs mycket om alla problem med bilen, men trots att jag har en av de första 1000 producerade så har jag inte haft mer problem med den här bilen än någon annan ny bil jag köpt tidigare. Visst blir det smidigare när appen är klar, men handen på hjärtat så var min förra bil den första som kom med någon sorts app och jag har ju överlevt tidigare. Det finns mycket annat positivt som överväger.
Re: Polestar 2
Postat: 24 feb 2021 14:28
av Edward123
Har ni alla fått OTA-uppdateringen? Står fortfarande "4G" på min skärm så antar jag inte har fått och slutet på februari känns som nu. Får väl ge det en vecka till...