Sida 156 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 feb 2021 09:44
av MWall
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 feb 2021 09:59
av Mickep
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 feb 2021 10:07
av MWall
Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
iX3 är på väg nu. Deras motsvarighet till EQC och E-Tron. En lite annan approach dock med enbart bakhjulsdrift och "bara" 286 hästar. På plussidan finns lägre pris och lägre förbrukning (jämfört med de andra två).

Snart kommer även iX och i4.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 10:10
av Tobbum
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 11:39
av mati
MWall skrev:
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Eftersom Teslas och Ionitys betalmodell är fundamentalt olika, den ena tar betalt per kWh och den andra tar en hög fast månadsavgift + kWh, kan man rimligen bara jämföra priserna när man räknar så som Jerker gör. Var går brytpunkten så att det är samma kostnad per kWh och när är Tesla billigare? Om man börjar räkna "ungefärlig kostnad" blir det ju lite fel, då får man plötsligt ta med allt möjligt i kalkylen. Det blir onödigt komplext och ingen fattar nånting.
Däremot så kan man jämföra olika Ionity-priser med varandra. En e-tron laddar 10 öre billigare än en ID3. Där kan man fortfarande säga att det är ungefär samma pris för laddning utan att behöva bli upphetsad över att VW är lite dyrare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 12:33
av BrooklynS
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 12:40
av mati
BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?
Nej herregud bevare. Är inte Ionitys prissättning redan tillräckligt invecklad och obegriplig? Skulle de också börja med olika priser vid olika tider och vid olika platser skulle de lika gärna kunna kasta tärning för att bestämma priset.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 12:59
av Fredrik j
Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Man sålde ju drygt 700 i3 under 2020...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 13:09
av Jerker
BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.
Ja, men bara halva priset på dagar nära populära reshelger:
13:e, 15:e, 20:e, 22:a, 27:e februari och 1:a, 6:e, 8:e mars.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 feb 2021 20:42
av David_H
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 07:09
av Bjelke
David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 09:38
av thnis
Bjelke skrev:
David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?
5 minuter från E4 i riktning västerut mot Valbo, Sandviken. Circle K. Finns även en Bee laddare där. Så det här blir en stor förbättring. Som fd Gävlebo så kommer vi använda den 1-2 ggr i månaden då vi är uppe och hälsar på familj, släkt o vänner.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 10:00
av helix
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 10:28
av martinot
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 10:51
av Lophornis
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Hoppas service anläggningen har öppen 24/7 nu då för sist jag stanna där var det stängt på macken.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 11:55
av Mickep
Spännande att se vad som händer om de kommer bli välbesökta. (vilka bilar är det som utnyttja dessa till fullo?)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 12:10
av chaffis75
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 12:46
av David_H
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Schnyggt och tack för tipset! Bra för nerverna inför Sälen i påsk :)! Edit: eller nej... Upp till Tönnebro åker man ju inte när man ska till Sälen. Faen...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 15:57
av Bjelke
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 16:07
av iAkita
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 16:21
av Bjelke
Du hade lätt haft ledningen ett bra tag till den gången iaf :)
Inte bara seg laddning i Tönnebro, det strulade ju en del också (även om det kunde ha
strulat mindre).
Ioniqen hade haft lite bättre flyt också :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 feb 2021 16:46
av Lophornis
iAkita skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.
Det kommer upp en hpc laddare för icke Tesla bilar i Töre snart.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 feb 2021 13:35
av BEV[e-Rage]
Vad blir Ionitys svar på detta?
https://alltomelbil.se/tesla-gor-det-en ... enfjallen/

Kanske att höja priset ännu mer så att ingen åker någonstans någonsin.. :roll:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 feb 2021 14:05
av martinot
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)

Håller med att det är riktigt kul att EON är med på tåget med satsningen på 300kW! :)

Behövs mer konkurrens till SuC, och Ionity har jag lite tappat tron på (inget fel på effekten, man takten som de rullas ut med är alldeles för klent och slött).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 20 feb 2021 21:16
av Svenssons
martinot skrev:

Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.