Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 16:49
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.Off Grid Byggaren skrev:På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.Gargamel skrev:Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..chaffis75 skrev:Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.IcePic skrev:Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra apparchaffis75 skrev:Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..Gargamel skrev:Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.IcePic skrev:Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Vad för kort har du?
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.chaffis75 skrev:Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?A76 skrev:Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.Dafro skrev:Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Undrar hur de räknar då de idag bara har 6st i Stockholm idag.Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
HA.HAmartinot skrev:Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!Gargamel skrev:Ck:s reklam på fejsboken
Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanenSurfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Fast i min bok är <=50kW slöladdare och >=100kW är snabbladdare. För att behöva ladda i över en timme är inne snabbtGreenMachine skrev:Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanenSurfaren skrev:https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835
Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.
Tyvärr så maxar min ut på 110, så för mig är det nära maxhastigheten jag kan teoretiskt få.Dafro skrev:Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.