Sida 16 av 28

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 nov 2021 16:49
av Off Grid Byggaren
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 nov 2021 19:44
av Gargamel
Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 09 nov 2021 19:53
av Off Grid Byggaren
Gargamel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.

Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?

Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.

Bekvämlighet kostar en del tydligen.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 nov 2021 07:01
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.

Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?

Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.

Bekvämlighet kostar en del tydligen.
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 15 nov 2021 17:35
av Gargamel
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 13:03
av IcePic
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 17:06
av chaffis75
A76 skrev:
chaffis75 skrev:
IcePic skrev:
Mickep skrev:
Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.

Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 17:14
av Gargamel
IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 17:26
av chaffis75
Gargamel skrev:
IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 17:29
av Gargamel
chaffis75 skrev:
Gargamel skrev:
IcePic skrev:
Gargamel skrev:
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.

Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske... ;)
Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra appar

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 16 nov 2021 18:26
av Gargamel
Rusningstrafik på CK skärmholmen idag, kom en etron precis som jag kopplade loss min bil och skulle åka.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 17 nov 2021 10:02
av IcePic
chaffis75 skrev:
A76 skrev:
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?
Jag tycker inte att det är fel att de tar betalt, jag tycker att det är fel om de prisar sig så att "ingen" använder dem, varpå försöket med kraftiga laddare visar sig inte vara värt att fortsätta med, och sedan kan varken du (som accepterar nuvarande pris) eller jag (som vill se ett lägre för att det ska vara värt att åka till deras nuvarande laddare istället för SuC) ladda alls där.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 17 nov 2021 10:38
av Dafro
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 17 nov 2021 18:43
av martinot
Dafro skrev:
Jo det är lite svårt att se hur dom ska få ekonomi i detta om det bygger på att dom bara används vid långresor på storhelger. Så ev är det väl som ionity att bilföretag betalar för att kunna sälja bilar men hur CKs business case ser ut är jag nyfiken på.
Jo, det kommer nog inte bli helt lätt för de att få lönsamhet i denna affären självständigt. Håller helt med dig där.

Om man dock kikar bort från lönsamhetsperspektivet så kan jag dock se tre möjliga förklaringar och fördelar för CK:
  • Vara tidigt ut och etablera sitt varumärke på laddnätsmarknaden.

    Sälja bullar, korv, glass och kaffe.

    Förbättra deras miljöimage och miljöprofil (kan även sälja mer fossila drivmedel till de företag och personer som i dag inte kunnat byta till el).

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 14:36
av Gargamel
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 14:54
av R_Edvinsson
Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Undrar hur de räknar då de idag bara har 6st i Stockholm idag. :?

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 15:57
av martinot
Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!

Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 16:08
av MrRun
martinot skrev:
Gargamel skrev:
CEAB5B9A-5C94-4215-9FEC-DDD5E203D450.jpeg
Ck:s reklam på fejsboken
Bygger de ut från nuvarande 2-4 platser per station till 17-42 platser per station så är det en helt fantastiskt bra nyhet (Tesla-klass på det)!

Då kan jag tänka mig att börja ladda där om konkurrenskraftiga priser med SuC.
HA.HA

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 18:03
av GreenMachine
Surfaren skrev:
Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835

Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen :D som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 18:29
av Gargamel
GreenMachine skrev:
Surfaren skrev:
Redan i slutet av 2019 räknar Circle K med att erbjuda 120 snabbladdare, varav 75 supersnabbladdare, med grön el på 50 stationer runtom i landet
https://www.elbilen.org/circle-k-ska-in ... rige-i-ar/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340726 ... re-2914835

Det verkar som att snabb = 50 kW och supersnabb = 150 kW.
Passar bara på att återposta TS första inlägg i tråden och det (då) optimistiska tidsplanen :D som givetvis kan vara både kul och värdefull att ha/ta med sig i alla fortsatta diskussioner omkring ”utbyggnadsplaner”.
Fast i min bok är <=50kW slöladdare och >=100kW är snabbladdare. För att behöva ladda i över en timme är inne snabbt

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 19:24
av Dafro
Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 25 nov 2021 20:54
av Gargamel
Dafro skrev:
Håller med 50 är inte snabb och knappt hundra heller, tycker snabb börjar vid 150. Jag tror nog att dom räknar in de mer och ionity laddare som står på deras stationer i sin plan.
Tyvärr så maxar min ut på 110, så för mig är det nära maxhastigheten jag kan teoretiskt få. :D
Laddade på CK idag, 43 minuter för att gå 34% till 81%, gick inte fort idag.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 26 nov 2021 07:15
av Jerker
Oftast är det ju inte under nån längre stund som man är över hundra, och den mesta tiden ligger iaf min bil (SR+) under 70 kW. Det är ju så många fler faktorer än bara laddarens förmåga som har betydelse.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 26 nov 2021 07:40
av Dafro
Min referens, för tillfället är E55.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare

Postat: 29 nov 2021 18:10
av Gargamel
Suck.
Filminspelning på CK i Skärholmen, och det är därför 150kW:aren står som ur funktion, så en polestar ska stå parkerad där…