Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 mar 2021 14:35
Ingen månasavgift då?
Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortet
Inte riktigt det heller. Vi kan inte teckna abonnemang med vår e-Golf. Det duger inte med vilken elbil från VW som helst. Det måste vara en ID3 eller 4.Anderzzon skrev:Nej du kan ladda vilken bil som helst med det. Så om du har en kompis som har en elbil från t.ex VW så kan du be honom teckna ett abonnemang och ge dig kortet.Peter Andersson skrev:Om man skaffar ett abonnemang hos exempelvis VW så man kan ladda billigare hos Ionity.
Är den låst till ett visst VIN nummer?
Eller kan man ladda vilken bil som helst?
mati skrev:Jag har svårt att tro det. Jag misstänker att man får otrevlig påhälsning av svartklädda skäggiga gubbar på knattrande motorcyklar. Eller så väntar de framför skolan och "pratar" med dina barn eller nåt.![]()
2 år IONITY basavgift på 13 € / månad till ett kWh-pris på 29 cent / kWh
Eller ett gäng tyska affärsgubbar med slips och skjorta som kommer åkande på mopeder.Jerker skrev:mati skrev:Jag har svårt att tro det. Jag misstänker att man får otrevlig påhälsning av svartklädda skäggiga gubbar på knattrande motorcyklar. Eller så väntar de framför skolan och "pratar" med dina barn eller nåt.![]()
Det lokala motorcykelgänget tar på sig signalvästar med Ionity tryckt på ryggen!
mati skrev:Eller ett gäng tyska affärsgubbar med slips och skjorta som kommer åkande på mopeder.Jerker skrev:mati skrev:Jag har svårt att tro det. Jag misstänker att man får otrevlig påhälsning av svartklädda skäggiga gubbar på knattrande motorcyklar. Eller så väntar de framför skolan och "pratar" med dina barn eller nåt.![]()
Det lokala motorcykelgänget tar på sig signalvästar med Ionity tryckt på ryggen!
Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortet
Grattis!!!HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
*LOL*HelectriC skrev:Efter att varje möjlighet som fanns att ladda aningen billigare med Ionity försvunnit så är det bara ett alternativ kvar för mig!
HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Får du konfigurera den i mitten på april och leverans till sommaren?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Gör du slut med Polestar nu?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Helectric är ju notoriskt märkesotrogenAnonymous FTW skrev:Gör du slut med Polestar nu?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Finns bara val av lack (4olika) och interiörfärg (ljus eller svart), allt annat är standard på ”45”. Dessa val fick jag göra när jag reserverade. Bilen ska komma innan sommaren är det sagt, men vi får väl se.Peter Andersson skrev:Får du konfigurera den i mitten på april och leverans till sommaren?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Bjelke skrev:Helectric är ju notoriskt märkesotrogenAnonymous FTW skrev:Gör du slut med Polestar nu?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
![]()
HelectriC skrev:Finns bara val av lack (4olika) och interiörfärg (ljus eller svart), allt annat är standard på ”45”. Dessa val fick jag göra när jag reserverade. Bilen ska komma innan sommaren är det sagt, men vi får väl se.Peter Andersson skrev:Får du konfigurera den i mitten på april och leverans till sommaren?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:Har du bokat en Ioniq 5?HelectriC skrev:2år gratis i Norge också vid köp av ionity 5. Om jag inte behåller bilen, så behåller jag iaf ionitykortetsatt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
Jag tänker att det blir som med ipace. Jag tar emot bilen, så kör jag den nån månad innan jag bildar mig en uppfattning och sen får vi se om jag gillar den bättre än PS2, varpå en av de blir såld.
Så kan man göra när man bor i Norge, där suget efter elbilar är så gigantiskt att en sådan affär blir nästan helt riskfri.Peter Andersson skrev:Spännande inställning. Det kommer en ny elbil på marknaden.
Jag köper den och kör en månad, få se om jag gillar den.
Annars säljer jag den.
I’m holding With UHelectriC skrev:Bjelke skrev:Helectric är ju notoriskt märkesotrogenAnonymous FTW skrev:Gör du slut med Polestar nu?HelectriC skrev:Jepp, fick en av de 3000Zalman3 skrev:
Har du bokat en Ioniq 5?satt och tryckte som en galning, hela systemet kraschade ju första veckan, men även veckan därpå. Lyckades dock med en av webbläsarna. Satt med safari på ipad, chrome på samsungplatta och Firefox på PC
![]()
Jepp, kan inte vara märkestrohet bara för sakens skull, måste vara kul och varierande också. Blev ganska besviken när det visade sig att den nya Model S ser i stort sett likadan ut som den jag hade från 2014 och 2017. Det är för lite skillnad för mig.
Fast jag tycke att han är väldigt trogen och försvarar sina respektive bilar hårdhänt och mycket stödjande (ser inga fel), fram tills att han överger de för någon annan.Bjelke skrev:Helectric är ju notoriskt märkesotrogenAnonymous FTW skrev:Gör du slut med Polestar nu?![]()
Jo, den första Model S var helt sjuk. Tappade i stort sett ingenting på 2,5år och 5000mil. Men riktigt så är det inte längre. Nya elbilar kan man sälja för i stort sett nypris efter några månader om de har lång leveranstid. Men så fort de kommer ut större volymer av bilarna, så funkar det inte. Man får vara försiktig om man tänker köra bilen ett tag och tror att man inte ska tappa pengar. Sen är ju dessutom Norge ett privatköpsland. De flesta köper bilarna utan leasing (även om prisvatleasing blivit populärt till viss del) och tjänstebil är ett näst intill obefintligt fenomen. Det gör transaktionen av en nästan ny bil ganska enkel.mati skrev:Så kan man göra när man bor i Norge, där suget efter elbilar är så gigantiskt att en sådan affär blir nästan helt riskfri.Peter Andersson skrev:Spännande inställning. Det kommer en ny elbil på marknaden.
Jag köper den och kör en månad, få se om jag gillar den.
Annars säljer jag den.
Var det inte så att HelectriC sålde sin 3 år gamla Model S för typ 98% av nypriset?
Kommer ihåg när jag jag tog anställning i norska bolag (med ändå en hyfsad årslön), men de blev förvånade då man försökte begära tjänstebil. Tydligen extremt få (även chefer) som får det i Norge.HelectriC skrev:Jo, den första Model S var helt sjuk. Tappade i stort sett ingenting på 2,5år och 5000mil. Men riktigt så är det inte längre. Nya elbilar kan man sälja för i stort sett nypris efter några månader om de har lång leveranstid. Men så fort de kommer ut större volymer av bilarna, så funkar det inte. Man får vara försiktig om man tänker köra bilen ett tag och tror att man inte ska tappa pengar. Sen är ju dessutom Norge ett privatköpsland. De flesta köper bilarna utan leasing (även om prisvatleasing blivit populärt till viss del) och tjänstebil är ett näst intill obefintligt fenomen. Det gör transaktionen av en nästan ny bil ganska enkel.mati skrev:Så kan man göra när man bor i Norge, där suget efter elbilar är så gigantiskt att en sådan affär blir nästan helt riskfri.Peter Andersson skrev:Spännande inställning. Det kommer en ny elbil på marknaden.
Jag köper den och kör en månad, få se om jag gillar den.
Annars säljer jag den.
Var det inte så att HelectriC sålde sin 3 år gamla Model S för typ 98% av nypriset?
Ja, servade precis Nissan Leaf på Hedins för att få förlängd batterigaranti. Det kostade 4500kr och de verkar knapp ha gjort något alls, de har inte bytt vindrutetorkarna i alla fall. Där och då blev jag helt övertygad om att alla kommande bilar ska vara utan krav på service... då blir det bara Tesla kvar.HelectriC skrev:Har tänkt lite på detta med de höga laddpriserna hos Ionity och det man sparar vid att köpa en bil, som tillhör Ionity, tex Audi eller Porsche. Man får då en ganska kraftig rabatt per kWh. Så har jag också tänkt på detta med servicekostnad. Både Audi och Porsche tar ju fullpris för service, lika hög som för deras fossilbilar. Man betalar alltså 5-10.000kr per år helt i onödan jämfört med tex Tesla och Polestar. De servicekostnaderna hade man kunnat ladda gaaaaaanska mycket för hos ionity även till ordinarie pris.
Just my 5 cents this morning