VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Vad får ni för förbrukning nu när det börjar bli kallt för er ID3?
20201216_005119.jpg

2kWh på 10 mil måste väl ändå vara snålaste bilen på marknaden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

iAkita skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).

Har VW gått bakåt i utvecklingen? :(
Jag tycker inte att det är uppenbart att en elbil som är konstruerad som elbil från grunden ska ha lägre förbrukning. Förbrukningen beror ju på förluster i batteri och drivlina, luftmotstånd, vikt, däck och temperatur. Inget av det här blir automatiskt bättre för att bilen designas som elbil från grunden. En stor del i Koreanernas låga förbrukning verkat till exempel bero på effetivt batteri och drivlina. Det förändras inte för att bilen designas som elbil från grunden upp.
Håller med, den största skillnaden det kan göra att man designar på en elbilsplattform är att man får plats med mer batterier i bottenplattan.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Yeahman82 skrev:
Undrar en sak angående förvärmning. Väntar på en ID.4 och då jag bor i en samfällighet så har jag har ingen egen laddare i garaget utan jag får klara mig på föreningens laddstolpar. Tänkte att jag laddar där någon dag/natt per vecka. Däremot vill jag ju gärna förvärma bilen innan jag åker då jag mest åker korta sträckor. Någon som vet om jag kan använda motorvärmaruttaget i garaget för att förvärma bilen utan att ha laddning igång? Eller får jag helt enkelt leva med att förvärma med hjälp av batteriet?
Det borde inte vara några problem att schemalägga laddning och förvärmning på olika tider, men jag vet inte säkert. Kanske någon ID3 ägare kan bekräfta. Går inte det kan du alltid ställa in en övre laddgräns som är lägre än vad du har kvar, innan du pluggar in i motorvärmaren.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Yeahman82

Inlägg av Yeahman82 »

iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
Undrar en sak angående förvärmning. Väntar på en ID.4 och då jag bor i en samfällighet så har jag har ingen egen laddare i garaget utan jag får klara mig på föreningens laddstolpar. Tänkte att jag laddar där någon dag/natt per vecka. Däremot vill jag ju gärna förvärma bilen innan jag åker då jag mest åker korta sträckor. Någon som vet om jag kan använda motorvärmaruttaget i garaget för att förvärma bilen utan att ha laddning igång? Eller får jag helt enkelt leva med att förvärma med hjälp av batteriet?
Det borde inte vara några problem att schemalägga laddning och förvärmning på olika tider, men jag vet inte säkert. Kanske någon ID3 ägare kan bekräfta. Går inte det kan du alltid ställa in en övre laddgräns som är lägre än vad du har kvar, innan du pluggar in i motorvärmaren.
Ja det låter ju som en möjlig idé! Frågan är dock om den då verkligen tar elen från elnätet? Det kanske är så att den gör det först när laddning är igång.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Yeahman82 skrev:
iAkita skrev:
Yeahman82 skrev:
Ja det låter ju som en möjlig idé! Frågan är dock om den då verkligen tar elen från elnätet? Det kanske är så att den gör det först när laddning är igång.
Det vore väldigt konstigt om den inte tog elen från nätet även om den inte laddar. Jag tänker att det inte kan vara ovanligt att bilen ska förvärmas även om laddningen är klar. Men ta det med en nypa salt, bara för att det är så det borde vara är den inte säkert att det är så det faktiskt fungerar. Det finns en facebookgrupp för ID i Sverige där många ID3 ägare är med. Du kan ju prova fråga där:

https://www.facebook.com/groups/314287606034668/
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Jag tycker inte att det är uppenbart att en elbil som är konstruerad som elbil från grunden ska ha lägre förbrukning. Förbrukningen beror ju på förluster i batteri och drivlina, luftmotstånd, vikt, däck och temperatur. Inget av det här blir automatiskt bättre för att bilen designas som elbil från grunden. En stor del i Koreanernas låga förbrukning verkat till exempel bero på effetivt batteri och drivlina. Det förändras inte för att bilen designas som elbil från grunden upp.
Ja precis. Det är väl fortfarande Hyundai Ioniq som är den snålaste elbilen på marknaden, och den bilen är konstruerad som fossilbil.
Det är i fallet med ID3 säkert så att den relativt höga förbrukningen har med uppvärmningen att göra. Men VW har ju direkt snålat med t.ex hjulen heller. Feta 20-tummare är inte bra för förbrukningen, det är ju allmänt känt. ID4 Max kommer till och med standardmässigt med 21-tummare. Helt idiotiskt. En snål bil ser annorlunda ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
Ja precis. Det är väl fortfarande Hyundai Ioniq som är den snålaste elbilen på marknaden, och den bilen är konstruerad som fossilbil.
Det är i fallet med ID3 säkert så att den relativt höga förbrukningen har med uppvärmningen att göra. Men VW har ju direkt snålat med t.ex hjulen heller. Feta 20-tummare är inte bra för förbrukningen, det är ju allmänt känt. ID4 Max kommer till och med standardmässigt med 21-tummare. Helt idiotiskt. En snål bil ser annorlunda ut.
Ja, de stora fälgarna är en väldigt konstig prioritering. Jag försökte nedgradera min id4 max till mindre fälgar än 21 tum, men det gick inte. Får satsa på mindre fälgar vintertid istället.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Fick mail idag ang. leverans:
Hej xxxx,
Vad roligt att du har valt nya ID.4 som din nästa bil! Vi förstår att du längtar efter den och att du undrar om status på din beställning.

Tidigare har du kunnat se statusen i Min Volkswagen. Vi vill härmed informera dig om att denna uppdatering för tillfället är pausad. Det beror på att tidpunkten för när leveranserna kan starta ännu inte är helt fastställd och vi vill undvika att fel information visas.

Marknadsintroduktionen av ID.4 kommer att ske under första kvartalet 2021. I nuläget kan vi tyvärr inte vara mer specifika än så. Precis som för ID.3 tillverkas ID.4 löpande med målet att bilarna ska levereras ungefär vid samma tidpunkt på alla marknader. Detta för att så många som möjligt ska kunna få sin ID.4 1st samtidigt. Samtliga bilar kommer att levereras med den senaste mjukvaruuppdateringen.

Strax efter årsskiftet räknar vi med att kunna ge besked om när leveranserna av ID.4 kan starta.

I början av året förhandsvisar vi ID.4 hos några av våra återförsäljare runt om i Sverige.

Här kan du se turnéschemat ❯

Vi önskar dig en riktigt god jul & och ett gott nytt år!

Volkswagen Sverige

En herre i Nederländerna har iaf fått sin:

https://www.youtube.com/watch?v=3E3L3-Ph4FU

https://www.youtube.com/watch?v=pElEEWlNVfY
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Det kommer jag tyvärr inte ihåg. Jag tittade nog aldrig på förbrukningen så noga eftersom jag helt enkelt utgick ifrån att den borde ligga ungefär på samma nivå som en e-Golf. Jag vet bara att den hade förbrukat 19kWh/100km i snitt efter att vi hade kört omkring med den en hel helg. Och då blev jag lite smått chockad. Det är grovt räknat 15-20% mer än vad en e-Golf förbrukar.
Känns inte bra (om det stämmer). En bil som ID, som konstruerats från start att vara en renodlad elbil borde vara mer opitmerad och ha en lägre energiförbrukning än en konverterad ICE-bil (som e-golf, Polestar, Hyundai, etc.).

Det stämmer på vissa sätt. Det som jag tänker mig borde kunna göra skillnad är dels hur man kan packa och manager batteripacken, men även att man borde kunna få ner vikten med rätt optimeringar (där man skippar plåt och strukturer som är till för drivaxlar, etc.). Här känns det som Tesla gjort mycket rätt när de optimerat för att vara en ren elbil från början.

Hade förväntat mig att VW kunde gjort samma förbättringar med den helt nya ID-serien jämfört med deras ca 10 år gamla Golf-plattform. Både 10 år nyare, och även möjlighet att optimera för bättre packning/stackning av batterier, och bättre möjligheter till bättre kylning/värmning.

Börjar skämmas lite och ångra att jag avrådde pappa från att köpa e-golfen, och istället vänta på ID-bilarna.

Känns som allt/mycket blivit sämre på ID jämfört med den mycket äldre e-Golfen; energieffektivitet, inredning/interiör, och programvara.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
iAkita skrev:
Valde att köra med standard 18"-fälgar på min M3. Inte så mycket för priset, men för bekvämare körning och bättre energieffektivitet än 19" Sportfälgar som var tillvalet.

Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen). Detta på en bil som ändå är rätt sportig i både karaktär/chassi och motoreffekt, och som jag kör rätt extremt och sportigt hårt mellan varven.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
vigge50

Inlägg av vigge50 »

martinot skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
mati skrev:

Det stämmer på vissa sätt. Det som jag tänker mig borde kunna göra skillnad är dels hur man kan packa och manager batteripacken, men även att man borde kunna få ner vikten med rätt optimeringar (där man skippar plåt och strukturer som är till för drivaxlar, etc.). Här känns det som Tesla gjort mycket rätt när de optimerat för att vara en ren elbil från början.

Hade förväntat mig att VW kunde gjort samma förbättringar med den helt nya ID-serien jämfört med deras ca 10 år gamla Golf-plattform. Både 10 år nyare, och även möjlighet att optimera för bättre packning/stackning av batterier, och bättre möjligheter till bättre kylning/värmning.

Börjar skämmas lite och ångra att jag avrådde pappa från att köpa e-golfen, och istället vänta på ID-bilarna.

Känns som allt/mycket blivit sämre på ID jämfört med den mycket äldre e-Golfen; energieffektivitet, inredning/interiör, och programvara.
Men sen är de olika storlekar också, jämför bara måtten.

Golf 2020
L: 4284
B: 1789
H: 1456

ID3
L: 4261
B: 1809
H: 1568

Så bilen är något bredare och en dm högre, kanske inte så konstigt att de inte får ner förbrukningen? Det kvittar att den tidigare har gammal plattform, gör du en större bil så finns det stor risk att förbrukningen blir högre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
martinot skrev:
Men sen är de olika storlekar också, jämför bara måtten.

Golf 2020
L: 4284
B: 1789
H: 1456

ID3
L: 4261
B: 1809
H: 1568

Så bilen är något bredare och en dm högre, kanske inte så konstigt att de inte får ner förbrukningen? Det kvittar att den tidigare har gammal plattform, gör du en större bil så finns det stor risk att förbrukningen blir högre.
11,2 cm högre är ju en rätt stor skillnad, men beror ju på markfrigång och hur man mäter. 2,3 cm längre och 2 cm bredare är ju däremot inga enorma skillnader kanske.

Hoppas att utrymmet interiört iaf. är extremt mycket större på ID3 än e-Golf, så att man åtminstone får mycket mer rymlig kupé för den högre energiförbrukningen.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Det är väl iofs kanske ganska vanligt att vissa saker på en ny bilmodell inte blir bättre utan snarare sämre än hos föregående modell. Jag tänker främst på praktiska saker som t.ex. bagageutrymme eller så. Det har ju blivit allt sämre på nya bilar trots att bilarna totalt sett har blivit större,
Men med ID3 tycker jag också att det har blivit alldeles för många kompromisser i avgörande punkter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Nytt svenskt registreringsrekord på en dag för ID3.

171 stycken registrerade 2020-12-15. Tidigare rekordet var 92 stycken 2020-11-26.

Tar väl bara några dagar så har den gått om e-golfs totala registreringar. Ändå har ID.3 bara funnits tillgänglig för slutkund i ett kvartal.

Har registrerats fler ID.3 i december än alla Golf hittills denna månaden, 294 v.s. 715 stycken.

Känns som om ID4 kan sälja sjukt bra. En SUV, snart det enda som gäller idag.
krille

Inlägg av krille »

Det kom ett mail från VW idag...
Hej krille,

Så här i slutet av året vill vi gärna berätta om den utlovade uppdateringen av mjukvaran till din ID.3, som kommer under första kvartalet 2021. Din återförsäljare kommer att kontakta dig under februari/mars för att boka en tid för just din bil.

Uppdateringen innehåller förutom de två utlovade funktionerna App Connect och uppgradering till full funktionalitet för bilar med ”AR head-up display” dessutom ytterligare några funktioner:

Laddning
Möjlighet att lägga in automatiska laddningsstopp i navigationssystemet, med data från fler än 85 000 laddningspunkter över hela Europa. Dessutom möjlighet att skicka laddningspunkter som favoriter (POI) från en smart mobiltelefon till navigationssystemet. Utöver detta går det då att med tidsinställning i laddningsprogramvaran att schemalägga laddning i förhållande till planerad avresetid. Att avsluta laddningen lagom till avresa höjer temperaturen i batteriet och bidrar därmed till längre räckvidd.

Klimatreglering
Tidsstyrning av klimatregleringen möjliggör en förinställning så att bilen har önskad temperatur lagom till avresetiden.

Förarassistanssystem
Uppgraderingen till full funktionalitet för bilar med AR head-up display (förstärkt verklighet) innebär bl.a. att projicering på gatan och förarassistans-markeringar i miljön då blir tillgängliga. Dessutom kommer Connected Active Cruise Control (Connected ACC) att tillåta Car-2-X-kommunikation mellan bilar och situationsanpassad justering av hastigheten.

Infotainment-funktioner
Med App Connect (Apple Car Play, Android Auto och Mirror Link) blir det äntligen möjligt att spegla mobiltelefonen i bilens infotainment. Genom att använda den digitala instruktionsboken kan du enkelt hitta vad du söker med hjälp av röststyrning. Du kan nu dessutom lyssna på dina favoritkanaler via webbradio med infotainmentsystemet i ID.3.

Prestandaförbättringar
Uppdateringen innehåller också flera prestandaförbättringar och förändringar i mjukvaran. Bland annat kommer dessa mjukvaruförbättringar till stor del att eliminera sporadiska problem.

Din återförsäljare kommer att kontakta dig under februari/mars för att boka en tid för din bil.

Vi hoppas att du får stor glädje av din ID.3 och ser fram emot den betydande uppgraderingen av mjukvaran nästa år. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta din återförsäljare.

Volkswagen Sverige
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ingår OTA-uppdateringar i denna uppdateringen (så man slipper boka tid för verkstadsbesök, och åka in till verkstaden, varje gång man skall uppdatera mjukvaran)?

Såg inget om det i din text, men har för mig VW lovade detta till att rullas ut i januari (om jag minns rätt), med det kanske är förhoppningsvis del av det hela ovan.
Bild
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

martinot skrev:
Ingår OTA-uppdateringar i denna uppdateringen (så man slipper boka tid för verkstadsbesök, och åka in till verkstaden, varje gång man skall uppdatera mjukvaran)?

Såg inget om det i din text, men har för mig VW lovade detta till att rullas ut i januari (om jag minns rätt), med det kanske är förhoppningsvis del av det hela ovan.
Ja
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Revoltra skrev:
martinot skrev:

Ja
Gott! Äntligen! :)
Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen ID.4 Pro Performance 77kWh Navi LED CCS Klima
€41,525
https://m.mobile.de/auto-inserat/volksw ... ml?ref=srp
Volkswagen Volkswagen ID.3 Life Batteria da 58kWh 204 cv Li
€27,950
https://m.mobile.de/auto-inserat/volksw ... ml?ref=srp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
martinot skrev:
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.
Hmm.....
https://electrek.co/2020/12/17/study-ge ... ig-on-evs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Det är väl iofs kanske ganska vanligt att vissa saker på en ny bilmodell inte blir bättre utan snarare sämre än hos föregående modell. Jag tänker främst på praktiska saker som t.ex. bagageutrymme eller så. Det har ju blivit allt sämre på nya bilar trots att bilarna totalt sett har blivit större,
Men med ID3 tycker jag också att det har blivit alldeles för många kompromisser i avgörande punkter.
Tycker ändå att VW borde lärt sig en hel del gällande elektrifieringen och drivlinan, tex. gällande batterier, elmotorer och kontrollelektronik sedan deras första generations elbilar. Tesla och andra företag fortsätter ju att gå framåt, och inte bakåt, gällande dessa saker. Mer ständiga förbättringar istället för ständiga försämringar som det verkar här hos VW.

Ångar verkligen allt mer att jag avrekommenderade pappa att köpa e-Golfen han provkörde och gillade! :(
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Det är väl inte så konstigt om de inte så gärna vill sälja ID.x. Det är ju knappt någon service på dem. Normalt sett dras ju de stora pengarna in via serviceverkstaden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Men i dagens tillstånd med alla problem och ofärdigheter så känns den som ett allt för osäkert val. Skall dock som sagt ge de chansen att få ordningen på det (grunderna i chassi och i eldrivlinan verkar de ju designat väl).

Synd bara, som du påpekar, att den tappat i inredningskvalitet jämfört med både e-Golf och vanliga ICE-Golf (en bil som jag alltid gillat, och ofta hyrt på semester när vi bara varit två och det räckt med en småbil). Skulle vara kul om VW kunde göra en interiör-lift på ID3. Kunde nog bli en riktigt bra liten elbil då!
Det som fick mig att släppa köpetankarna kring ID3:an var en säljare som faktiskt rekommenderade mig att behålla e-Golfen, något som jag berättade tidigare här i tråden. Han var helt övertygad om att jag inte kommer bli glad med en ID3 eftersom e-Golfen redan täcker alla våra behov, samtidigt som en Golf är en mycket bättre bil, så som han uttryckte sig. Alla andra säljare var bara orimligt lyriska kring ID3 och de viftade bara bort alla farhågor jag hade angående mjukvaran och den allmänt budgetmässiga känslan med bilen.
Och detta blev också en tankeställare angående iD4. Det var visserligen tänkt att den skulle ersätta min e-tron, dvs en bil som kostade dubbelt så mycket. Och när det handlar om så stor skillnad i priset kan man kan gärna acceptera en sämre bil. Men jag avvaktar ändå med det. Det kanske kommer bättre och ännu billigare alternativ.
Hmm.....
https://electrek.co/2020/12/17/study-ge ... ig-on-evs/
Det finns många som vill bromsa elbilsförsäljningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det verkar definitivt som VW har hård press på sig att bli av med ID.3. Fick erbjudande om att leasa en ID.3 plus över 3 år utan förhöjd första hyra och utan bindningstid. Dvs. efter nyår kan jag lämna tillbaks den med 1mån varsel. Verkar som det viktiga är att bilarna krängs til kund före nyår (det står också tydligt i erbjudandet), men sen spelar det ingen roll vad som händer efter det. Lite över 4490kr/mån skulle en "plus" kosta.
Screenshot_20201218-122411_Chrome.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Skriv svar