Sida 2 av 6

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:15
av bonath
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:49
av benke_berguv
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Jag är helt klart intresserad av denna när den kommer. Visst, den har flera tillkortakommanden men batteriet räcker mer än väl för mig och laddhastigheten spelar intagen roll alls då den laddas hela natten och alla längre resor görs med andra bilar.
Det som lockar är ju att få en elbil med lexuskvalitet, det saknas idag skulle jag säga:)

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:47
av fth
benke_berguv skrev:
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Inte enligt Lexus själva:
Vi vet at det går mot CCS i Europa, men akkurat nå valgte vi Chademo, da det er standarden i Asia, sier Watanabe.
https://bilogmotorbloggen.no/2019/11/25 ... nte-norge/

Takashi Watanabe är Lexus "chief engineer for electrified projects" och borde väl veta?

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:58
av fth
bonath skrev:
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...
Även om man själv inte behöver använda bilen på långresor så kanske nästa köpare vill kunna det.

Andrahandsvärdet lär ju inte bli bättre av detta.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 12:09
av mati
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 12:46
av Legato
benke_berguv skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....


Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Jag är helt klart intresserad av denna när den kommer. Visst, den har flera tillkortakommanden men batteriet räcker mer än väl för mig och laddhastigheten spelar intagen roll alls då den laddas hela natten och alla längre resor görs med andra bilar.
Det som lockar är ju att få en elbil med lexuskvalitet, det saknas idag skulle jag säga:)

//Benke
Jag tycker den verkar bli lite för dyr trots allt, samt såklart dåligt om det bara blir Chademo.

I övrigt håller jag dock helt med! Lexus är den enda fossilbils-tillverkare som verkligen gjort bra intryck på mig. Av alla de märken jag kört i övrigt så har ingen annan samma kvalitetskänsla och ingen annan samma servicenivå.

Köpte en IS250-2006 till min mamma för 10 år sedan. Den bara går och går verkligen. Hon har inte haft ett enda fel på den hittills.

Hade själv en ISF. Inte ett enda problem med den heller. Skön känsla också med en prestandabil där motorn ändå inte var söndertrimmad. Allt kändes dimensionerat för att faktiskt kunna hantera kraften och vridmomentet.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:22
av StefL
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Borde bli måttligt populärt med tanke på att det är vänstertrafik i Japan...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:27
av mati
StefL skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Borde bli måttligt populärt med tanke på att det är vänstertrafik i Japan...
Man får väl backa helt enkelt. Det borde inte vara helt ovant för japanerna med tanke på deras syn på elbilar och "självladdande" bensinbilar. :twisted:

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:40
av benke_berguv
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:49
av Svenssons
benke_berguv skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke
Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:12
av Legato
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke
Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...
Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:16
av Bjelke
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:37
av Headline
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!


Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 15:31
av Legato
Headline skrev:
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!

"A hybrid that defies logic"

Det var ju iaf hederligt för att vara deras hybridreklam. De erkänner att "självladdning" står i motsats till logik :lol:

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 19:50
av Svenssons
Legato skrev:

Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.
3,7 kW räcker säkert, du får då 37 kWh på 10 timmar och kan köra knappt 20 mil. Nu måste man dock pressa ut 16A på en fas för att få detta och har man 16A som huvudsäkring så lär säkringen gå. Skulle alltså inte rekommendera detta utan mer kanske 10A som mest och då får du bara 23 kWh på samma tid eller ca 10 mil. Själv tycker jag detta är på tok för lite även ifall det skulle räcka flera dagar. Igår kom jag t.ex. hem vid 01:00 på natten med ca 8 kWh kvar i batteriet och körde senare ca 20 mil idag. Det hade inte gått med laddning på endast en fas men nu laddar jag 10A på tre faser så inga problem.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 20:24
av mati
Jag vill också ha lite marginal för hemmaladdning. Även om man för det mesta klarar sig med låg laddeffekt så finns dock tillfällen då man behöver elda på lite mer med 11kW. Det är ovärderligt. Jag har inte heller någon snabbladdare i närheten som jag skulle kunna använda när det krisar.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 14:48
av benke_berguv
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?

Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?

//benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 15:07
av fth
benke_berguv skrev:
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Jag tror inte någon har utgått från det laddmönstret, jag vet att jag inte gör det iaf.

Däremot kan jag bara säga att jag inte förstår varför jag skulle välja en bil som har väsentligt sämre laddmöjligheter än i stort sett alla konkurrenter.

Då måste ju bilen ha några andra extremt bra egenskaper som uppväger de stora bristerna i denna mycket centrala funktionalitet.

Jag kan inte för mitt liv se att den här bilen har det.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 15:22
av Svenssons
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?

Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller Bild?

//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.

Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.

2,5 kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 15:24
av fth
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?

Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller Bild?

//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.

Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Hear, hear!

50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.

Så enkelt är det.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 16:01
av benke_berguv
fth skrev:
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?

Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller Bild?

//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.

Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Hear, hear!

50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.

Så enkelt är det.

/fth
Det håller jag egentligen med om men en bil är ju så mycket mer än en pryl som bara ska laddas. Den ska ju till exempel fungera felfritt anser jag och det kan ju vara en egenskap som överskuggar tillkortakommandena gällande laddning.
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan. Jag skulle dock inte avråda nån att köpa tex en tesla bara de är medvetna om problemen med service och support där vi bor (Luleå)

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 16:05
av fth
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 16:11
av Legato
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 16:17
av fth
Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf :) ).

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 28 feb 2020 19:40
av benke_berguv
fth skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf :) ).

/fth
Håller alla tummar som finns att tesla åtminstone får upp nåt permanent anläggning i Umeå så det bara blir 26 mil enkel väg om man råkar köpa sig en Tesla i framtiden :)

//Benke