Sida 2 av 12

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 08:38
av dstr
Elof skrev:
Hämtade min igår.

*Regnsensorn funkar inte, torkarna går inte igång i läge auto oavsett regnintensitet.

*Lane departure warning funkar inte
(Edit: hoppade igång efter omstart av datorn, medelst rattknapparna. Funkar perfekt nu)

*Döda-vinkel-varning funkar inte

*Felmeddelande om att automatisk SOS-uppringning inte funkar
(Edit: Funkar efter omstart av datorn)

*Vet inte om detta är ett fel, men konstigt är det: Laddar med 13km/h, några gånger i timmen går den ner till noll km/h i några minuter. Ström och spänning ligger kvar på samma nivå. Laddar i vanligt vägguttag, med 10A, inte hunnit gräva kabel till Wall Connector. Bilen står ute, kring noll grader. Värmer den batteriet med all effekt ibland istället för lite effekt hela tiden?

*Kanske inget fel, men svårt irriterande: Endast glasdelen ovanför framstolarna har beläggning som blir snyggt rödorange när den är blöt. Ovanför baksätet förblir den svart. WTF? Ser ju inte bra ut, och man undrar ju om solskyddet är sämre ovanför baksätet.

Grymt trevlig att köra! Men min 15 år gamla BMW med 25000 mil på mätaren har solidare tjoff i förardörren.
Ang laddning så gissar jag att bilen värmer batteriet (och/eller sig själv. Finns smart preconditioning på 3an?). Då går strömmen åt till annat än att hamna i batteriet.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 08:44
av MalmoM3
MaxE skrev:
Hämtade ut min igår. LR AWD, svart, svart med 18”.

Jag har en spricka i det främre takglaset, precis vid stolpen vid förardörren. Dörrlister fram och bak på passagerarsidan har väldigt dålig passform.

Allt dokumenterades på plats och skall åtgärdas.

Lack och panelpassform såg bra ut i mina lekmannaögon.

Nu blir det någon form av lackbehandling. Tips på utförare i Skåne? Många pratar gott om Vonne.
Grattis till bilen, jag har beställt en likadan, bra smak =) Bor också i Malmö. Jag har varit i kontakt med www.ditec-malmo.se Har mejlat lite med dem så kommer nog beställa Foliering och keramisk skydd där. Hör av dig om du blev nöjd.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:02
av themax
Bjelke skrev:
themax skrev:

Ingen aning. Jag åker till Väsby i morgon.
Hur gick det?
Utmärkt. Det tog en sekund så var ny list beställd och de återkommer när den ska bytas ut. Det syns under att någon i transportledet varit oförsiktig. Bara skrapskador under som jag verkligen inte bryr mig det minsta om – dock är det nu dokumenterat av Tesla och de kommer ju upptäcka eventuella avvikelser i övrigt när den byts. Men jag uppmanar alla att krypa under (eller ta med en spegel) och kontrollera dessa lister när man hämtar ut bilen. Det verkar ju ha drabbat fler!

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:11
av ippii
MalmoM3 skrev:
MaxE skrev:
Hämtade ut min igår. LR AWD, svart, svart med 18”.

Jag har en spricka i det främre takglaset, precis vid stolpen vid förardörren. Dörrlister fram och bak på passagerarsidan har väldigt dålig passform.

Allt dokumenterades på plats och skall åtgärdas.

Lack och panelpassform såg bra ut i mina lekmannaögon.

Nu blir det någon form av lackbehandling. Tips på utförare i Skåne? Många pratar gott om Vonne.
Grattis till bilen, jag har beställt en likadan, bra smak =) Bor också i Malmö. Jag har varit i kontakt med http://www.ditec-malmo.se Har mejlat lite med dem så kommer nog beställa Foliering och keramisk skydd där. Hör av dig om du blev nöjd.
Kolla med Peter på Vonne i Vellinge också. Jag ska ha in min där på måndag. Vi har haft alla våra bilar där, de är verkligen proffs. http://www.vonne.se/

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:15
av Latt
ippii skrev:
MalmoM3 skrev:
MaxE skrev:
Hämtade ut min igår. LR AWD, svart, svart med 18”.

Jag har en spricka i det främre takglaset, precis vid stolpen vid förardörren. Dörrlister fram och bak på passagerarsidan har väldigt dålig passform.

Allt dokumenterades på plats och skall åtgärdas.

Lack och panelpassform såg bra ut i mina lekmannaögon.

Nu blir det någon form av lackbehandling. Tips på utförare i Skåne? Många pratar gott om Vonne.
Grattis till bilen, jag har beställt en likadan, bra smak =) Bor också i Malmö. Jag har varit i kontakt med http://www.ditec-malmo.se Har mejlat lite med dem så kommer nog beställa Foliering och keramisk skydd där. Hör av dig om du blev nöjd.
Kolla med Peter på Vonne i Vellinge också. Jag ska ha in min där på måndag. Vi har haft alla våra bilar där, de är verkligen proffs. http://www.vonne.se/
Dela gärna med dig om vad du skall få fixat där och vad det koster :)

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:18
av Bjelke
themax skrev:
Bjelke skrev:
themax skrev:

Ingen aning. Jag åker till Väsby i morgon.
Hur gick det?
Utmärkt. Det tog en sekund så var ny list beställd och de återkommer när den ska bytas ut. Det syns under att någon i transportledet varit oförsiktig. Bara skrapskador under som jag verkligen inte bryr mig det minsta om – dock är det nu dokumenterat av Tesla och de kommer ju upptäcka eventuella avvikelser i övrigt när den byts. Men jag uppmanar alla att krypa under (eller ta med en spegel) och kontrollera dessa lister när man hämtar ut bilen. Det verkar ju ha drabbat fler!
Nästan lite tragiskt att den som orsakar det där (för hen har otvetydigt märkt vad som hände) inte säger till så att Tesla slipper en massa badwill osv :(

Men nu är du iaf Tesla-ägare! :)
"Join the dark side..." ;)
Mad Max.JPG
(bra tajming)

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:30
av faldo
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:45
av anna__
faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.

Ugh fan vad surt, :oops:
Med tanke på antalet bilar som är levererade så är felantalet sjukt högt , så jäkla trist

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:46
av Kalle
faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:47
av anna__
Kalle skrev:
faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min

Har du lämnat in din Kalle?

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:48
av StoffeT
faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Tråkigt att höra!
Har ni fått lånebil?

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 09:58
av Kalle
anna__ skrev:
Kalle skrev:

Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min

Har du lämnat in din Kalle?
Nej inte ennu, felet fixade sig själv, men i går kom det tillbaka två gånger sen försvan de igen (de håller i sig i en halvtimma varje gång.)

Jag bor en bit bort ochså och behöver bilen, men jag hoppas kunna lämna in den nu på fredag. Får man någån lånebil undertiden?

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 12:27
av default
Om jag spelar en playlist i Spotify börjar aldrig nästa låt automatiskt. I displayen är det en snurrande symbol i stället för playknappen. Klickar jag höger på vänster rattknapp börjar nästa låt.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 12:44
av faldo
Kalle skrev:
Jag har samma fel, (några fler felmedelanden tom) blir din tung att styra ochså? De blir min
Skönt att höra att man inte är ensam iaf.
Nej, servostyrningen kännes inte berörd men han inte köra så långt att jag fick en bra referens om hur det brukar vara. Felet jag har resulterade i att jag va tvungen att bromsa "manuellt" oavsett hur varmt batteriet är.
När bilen va helt ny behövde den "kalibrera" sensorer och kameror, min gissning är att nåt gått snett i den processen och någon sensor är defekt.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 13:06
av akeller
Är det fler som har problem med TuneIn? Ganska många kanaler får jag bara "Loading Error". Samma kanaler funkar utmärkt i min Model S., tex. Rix FM.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 13:32
av Elof
dstr skrev:
Elof skrev:
Hämtade min igår.

*Regnsensorn funkar inte, torkarna går inte igång i läge auto oavsett regnintensitet.

*Lane departure warning funkar inte
(Edit: hoppade igång efter omstart av datorn, medelst rattknapparna. Funkar perfekt nu)

*Döda-vinkel-varning funkar inte

*Felmeddelande om att automatisk SOS-uppringning inte funkar
(Edit: Funkar efter omstart av datorn)

*Vet inte om detta är ett fel, men konstigt är det: Laddar med 13km/h, några gånger i timmen går den ner till noll km/h i några minuter. Ström och spänning ligger kvar på samma nivå. Laddar i vanligt vägguttag, med 10A, inte hunnit gräva kabel till Wall Connector. Bilen står ute, kring noll grader. Värmer den batteriet med all effekt ibland istället för lite effekt hela tiden?

*Kanske inget fel, men svårt irriterande: Endast glasdelen ovanför framstolarna har beläggning som blir snyggt rödorange när den är blöt. Ovanför baksätet förblir den svart. WTF? Ser ju inte bra ut, och man undrar ju om solskyddet är sämre ovanför baksätet.

Grymt trevlig att köra! Men min 15 år gamla BMW med 25000 mil på mätaren har solidare tjoff i förardörren.
Ang laddning så gissar jag att bilen värmer batteriet (och/eller sig själv. Finns smart preconditioning på 3an?). Då går strömmen åt till annat än att hamna i batteriet.
Tack för svar. Ungefär den slutsatsen har jag också kommit fram till nu efter lite forskning.

Regnsensorn verkar också funka, men den är extremt tolerant mot duggregn. Känsligheten verkar inte gå att justera?

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 14 mar 2019 13:55
av dgp
IMG_0160-f.jpg
Bild från SC Mölndal.

Kollade snabbt på 15-20 bilar. Såg inga större fel i monteringen av glastaken. Inte heller några skadade lister under bilarna, längs batteriet.
Hämtar min bil där i nästa vecka.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 15 mar 2019 20:46
av Jejfe
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 15 mar 2019 21:14
av taliz
Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Det har inte runnit ner där när nån öppnat bagaget då?

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 15 mar 2019 21:19
av Jejfe
taliz skrev:
Jejfe skrev:
Hämtade bilen idag och kunde inte hitta några repor, felmonterade delar eller liknande. Skulle säga att den var i så bra skick jag kunde förvänta mig.

Dock regnade det väldigt mycket och när jag visade det nedre bagageutrymmet så upptäckte jag att det på något sätt kommer upp vatten genom golvet. Verkar som att vatten stannar i kåpan som sitter under bilen och sedan går vattnet genom bagagegolvet. Det är vått men vid lite tryck så ser man tydligt en pöl av vatten.
Det har inte runnit ner där när nån öppnat bagaget då?
Nej, var första gången jag öppna efter att jag körde ut bilen från tesla och där kom inte ner något vatten då.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 15 mar 2019 23:17
av electricfeel
faldo skrev:
Hämtade upp min M3 i måndags och fick köra ca. 10 minuter innan bilen brakade ihop. Den varnade att "stability control" och "regenerative breaking" hade slutat fungerar och bilen bad mig åka in på service. Lämnade in bilen i Upplands Väsby för 4 dagar sedan och dom har inte ens kollat på bilen än när jag ringer och frågar. Tbh hade jag förväntat mig att dom skulle släppa allt dom hade för händer när jag kom in med en ny, trasig bil och åtminstone göra en snabb felsökning och meddela vad felet kan bero på.

Surt att ha väntat i 3 år på en bil som man säljer sin själ för att få råd med och när bilen går sönder efter några kilometer tar sig Tesla inte tid att ens påbörja service efter 4 dagar :cry:
Jag håller er uppdaterade om felet så fort jag vet något.
Det är ju inte så att dem haft fika paus i 4 dagar, är väl ett kö system. Finns andra bilar ( S/X ) på plats som var inne före din M3 som behöver fixas innan dem kan påbörja arbetet med din.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 16 mar 2019 00:43
av faldo
Jag tror du också hade upplevt en viss grad av frustration om du hade betalat skjortan för en ny bil som du fick köra i 10 minuter, behövt lämna in på verkstaden och sedan inte hört ett knyst flera dagar senare.

Jag fattar väl att dom har ett kösystem men det hindrar väl inte att dom:
1. Utför en snabb felsökning på samtliga bilar som kommer in för att sätta prioritet på arbete.
2. Ringer upp kunden, berättar att dom har många bilar i kö men att felet kan bero på x, y eller z för att göra mig som kund trygg med att jag inte är bortglömd.
Helt vanlig service mao. men det kanske är för mycket begärt? Dom har f.ö. fortfarande inte hört av sig, kunden ska inte behöva jaga dom.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 16 mar 2019 07:38
av Bjelke
Vet inte om du svarade på det någon gång men fick du en lånebil åtminstone? Och en Tesla isf?
Håller med om det där med en snabb felsökning, och när dom gör det så går det ju ofta på några minuter så att dom kan ge mig ett snabbt svar osv, OCH
få en ungefärlig tid när dom kommer att laga den, ovissheten är inte kul (dom är ursäktade om även dom inte vet vad felet är men som kund vill man ju ändå veta läget isf).

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 16 mar 2019 07:47
av dbar
Knappt 16 timmar sedan jag hämtade.
Hade samma fel på listen under bilen som inte satt ordenligt. Som flera andra rapporterat om. Fixades på plats.

Ladd luckan stänger inte ordentligt. Den är lite skev, behöver justeras. Dom försökte på plats, men får komma tillbaka. Det var kväll och tog för lång tid.

Misstänker att bagageluckan antingen inte stänger ordentligt, eller att den gör det men sensorn krånglar och tror att den är öppen.
Måste titta lite mer på det för att få grepp om det. Var mörkt när jag insåg det.
Men bilen har flera gånger sagt att den inte kan låsa för att bagageluckan är öppen. Får då öppna och stänga den igen.

Räknar kallt med att hitta fler saker. Men ska ändå in til SC för att fixa laddlucka, så då får dom se över de andra grejerna samtidigt.

Re: Kända fel på våra nya model 3

Postat: 16 mar 2019 08:47
av cesar
Jag har bromsar som tjuter ordentligt.
Slutar efter ett tag men varje dag när jag backar ut bilen behöver jag bromsa då uppfarten är i en backe så väcker jag iaf de tre närmsta grannarna.
Något att göra/anmäla?