Sida 2 av 3
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 16:40
av EnTraktor
Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 16:42
av Verdi
EnTraktor skrev:Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
Ja du har tappat mindre. Jag har tappat från 506 km som mest till 488 km nu. På 12 månader och 3800 mil.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 17:15
av taliz
Så små skillnader kan ju bero på en massa olika variabler.
Behöver inte betyda att det ena batteriet är i bättre skick än det andra.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 18:25
av Yrsir
Verdi, jag skrev ju i början av tråden att jag hade exakt samma problem som du. S75D från 2016, typ 3.3% degradering fram till sommaren på runt 4800 mil, sedan cirka 1.3% degradering på 500 mil i Europa. Tidigare har supercharging inte varit något problem alls, jag har laddat rätt mycket supercharging utan större plötsliga tapp.
Nu i helgen började min AC låta konstigt en kort stund efter att jag startat bilen, tror kompressorn är på väg att lägga av. Reagerade därför på din sista post angående din AC, våra bilars beteende verkar ju nästan identiska. Hoppas det löser sig med ny kompressor för dig!
600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 18:44
av taliz
Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".
Kan ju också vara sen gammalt, för jag har ngt minne av att många sagt att rangen "kommer tillbaka". Men nu kanske dom inte ger tillbaka den längre.

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 19:13
av Yrsir
taliz skrev:Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".

Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 19:23
av frippe
Yrsir skrev:taliz skrev:Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".

Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.
Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 20:28
av Yrsir
frippe skrev:Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.
600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 20:35
av taliz
Yrsir skrev:frippe skrev:Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.
Det kanske bara noterades för dom just eftersom det var så påtagligt. Det råkade ju förövrigt vara just dom som använt SUC mest flitigt.
I teorin kan ju tex den uppdateringen ha påverkat alla, i olika grad, där de flesta inte märker det alls.
Vore ganska logiskt IMO, ju mer man snabbladdar desto mer slitage.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 20:40
av Verdi
Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 20:49
av taliz
Verdi skrev:Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Exakt. Därför fick du din 2% range-drop just efter de där 20-talet ggr i somras.
Mjukvaran tyckte då det var lämpligt att utöka buffert helt enkelt.
(Spekulation som sagt).
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 22:19
av Gustafsson
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 22:22
av Verdi
Gustafsson skrev:Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.
Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.
Postat: 11 sep 2019 22:39
av Gustafsson
Verdi skrev:Gustafsson skrev:Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.
Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
värme är ju mindre bra....