Sida 2 av 4

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 12:13
av AAKEE
taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
[Edit]Tabellen ovan är den senaste. Tesla har lagt till information efterhand.
Tex kan en 2019 ha long range versionskod BB1N och ”S5” tillfördes senare i denna vertifieringslista.
På batterisidan hette alla Panasonic E3D tills alldeles nyligen då man förde in C eller L för att skilja på vilket panasonicbatteri bilen är utrustad med.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 12:16
av taliz
AAKEE skrev:
taliz skrev:
Det är bara mjukvara som styr skillnaden på hk, det är samma hårdvara.
Att LR inte blir "exakt likadan" som P efter boostuppgradering är helt enkelt eftersom det skulle göra att väldigt få skulle köpa P.
Det stämmer inte riktigt. Det är enkelt att kontrollera vilka motorer som sitter på en specifik bil via transportstyrelsens sök på reg-nummer, under fordonsidemtitet.

En LR har normalt versionskod ”BB1” ( +S5 +N eller T1/T2 beroende på drag eller ej).
Första B:et i ”BB1” står för Base motor(600A)
Rear.

M3P Performance har normalt PP2(+ samma tilläg som ovan), där första P:et står för Performance motor(800A) rear.
CD0757D3-0DDC-4487-AA47-C029AA5D872A.jpeg
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 15:00
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Det finns "hackers" som ändrat mjukvaran så att en LR fått exakt samma prestanda som P. Finns också företag som levererar kit(typ obd-adapter) som gör detta.
Intressant! Finns det några priser på detta?
https://electrek.co/2020/06/10/tesla-ha ... ion-boost/
Tack för länken, men inte fullt så attraktivt (som jag fick intrycket av eller hoppades på) när man läser följande:
Furthermore, they are also offering to upgrade Model 3 Dual Motor vehicles to a Model 3 Performance, but this service is more invasive and requires professional installation.

Unlike their Boost 50, you will also lose the capability to receive software updates from Tesla, which is likely going to be a deal-breaker for most people.

André told Electrek that the price of this upgrade, which they call ‘Ghost’ instead of Stealth Performance, is $2,250 USD or $3,000 CAD, but it will depend on the installer.
Nej det är definitivt inget jag skulle rekommendera.
Poängen var bara att det är fullt möjligt då hårdvaran är identisk.
Helt riktigt, och var därför jag (lite väl optimistiskt kanske) hoppades på en mjukvarulösning! :D

Tycker detta är något som Tesla själva borde ta upp och sälja...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 16:22
av AAKEE
taliz skrev:
Det betyder inte att hårdvaran skiljer, endast att de tar ut mer effekt ur dem(vilket ju styrs av mjukvara).
Elon har själv sagt att de enbart testar P-motorerna lite mer(om dom verkligen gör det är dock oklart...).
Det beror på vilken bakre motor man har i sin LR.
Alla model 3 performance har artnummer som slutar med 980. Vissa(äldre LR) har den motorn också.
Den nyaste bakre motorn heter 990 och sitter i LR numera, om jag fattat det rätt. Har man den motorn får man inte ut samma effekt som P.
Den angivelsen i variantnumret i regbeviset syftar sannolikt på motortypen.
Ghost Upgrade - Why is it restricted to the 1120980 rear motor?

The power electronics are superior in the 1120980 motor. Model 3 Performance models all have this motor number. The 1120990 motor is less powerful so it’s impossible to increase the power by 150HP. The Boost 50 module is the maximum power for this engine.
9C392AFF-DA1F-413A-BC27-F01E8174E749.jpeg
I klartext verkar skillnaden i motorerna ligga i att 990-motorn saknar ett antal MOSFET(effekttransistorer). Sannolikt används MOSFET:arna för att reglera och leverera strömmen, och har man färre MOSFET blir det lägre ström och lägre effekt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 17:59
av Dexter
Väldigt intressant tråd detta.
Tycker ni har gjort en bra utredning så gott det går.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 feb 2021 18:03
av AAKEE
Det jag såg när jag kollade runt var att 990-motorn ska ha införts tidigt 2019, och att det under en kort mellanperiod tillverkades med både ock.
Har man en svensksåld är nog sannolikheten rätt stor att det sitter en 990-motor monterad.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 13 mar 2021 23:01
av Fingk
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 01:37
av Tunnis
Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 07:03
av Tellus
Tunnis skrev:
Sjukt intressant tråd.
Velar också mellan LR och P.
LR+19”+boost kostar ju som en P så valet känns ju rätt givet.
MEN frågan är just komforten?
20” och sänkt fjädring borde/måste ju ge betydligt sämre komfort vad gäller buller och stötighet?
Nästan omärkbar skillnad

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 09:11
av ippii
(runt 5:00)

Konstigt nog verkar in P inte vara sänkt. I videon ovan där de jämför så är den faktiskt högst.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 09:13
av holden
Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 10:30
av Bjelke
holden skrev:
Fingk skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.

I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.

Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.

Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.

Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad

Skillnaden är bara 1348:-/mån.

När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?
Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.
Känns som Fingk tänker på när man stoppar in pengar i bolaget motsvarande hela förmånsvärdet och därmed
”slipper” förmånen...

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 12:35
av holden
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 16:41
av MWall
holden skrev:
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
Nettolöneavdrag är svaret på den. Blir ingen skillnad ekonomiskt förutom pension och utdelningsutrymme. Är bara ett annat sätt att bokföra.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 16:50
av MagnusR
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 14 mar 2021 18:25
av holden
MagnusR skrev:
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
Skatteverket borde ju fundera över varför ett företag ska administrera privata bilkostnader med nettolöneavdrag om det inte finns någon förmån inblandad.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 mar 2021 20:51
av Arn
Se detta förslag
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna

Det skulle innebära att Performance blir mer intressant då förmånsvärdet blir bara marginellt högre änLR. Hur LR påverkas vet jag inte

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 15 mar 2021 22:22
av martinot
Mycket bra förslag!

Bra mycket mer rättvist än dagens "tombola", och mycket mer förutsägbart för alla parter (både företag, anställda och myndigheter).

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 09:39
av Joce
https://youtu.be/htGXA4McmGU

Stämmer bra med min känsla av bilarna. Jag kommer från en rad prestandabilar, AMG C63S senast, och kör 2021 M3LR nu, testat både LR och P innan och såg inget starkt skäl att välja M3P som förmånsbil. I allt väsentligt samma bil. Ingen Tesla känns speciellt sportig i traditionell mening men kul ändå på sitt eget sätt. Privat håller jag dock med om att M3P är ett rimligt val pga den lilla prisskillnaden.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:05
av JazzMatazz
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:08
av HelectriC
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:17
av Joce
JazzMatazz skrev:
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.

Tack för all input och bra diskussioner.

/J.
Grattis!

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:41
av taliz
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:56
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 10:58
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket :D
Skrev du fel nu?
Eller menar du att du beställt en Y?! :lol:
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten. :lol: