SECC 2018
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2018
Hur hade det sett ut om Teslan bara fick ladda 50Kw laddare samma som de andra?
Det hade blivit huggsexa på de stationer som finns utmed vägen för de kommer kanske komma till samma ställe alla.
Det hade blivit huggsexa på de stationer som finns utmed vägen för de kommer kanske komma till samma ställe alla.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: SECC 2018
Går går ju men vill du vara fin så får du lida pin...Verdi skrev:HelectriC skrev:ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!Bjelke skrev:Ja ok, då är det ingen hemlis att det är Ida som kör Jaguaren då iafEnTraktor skrev:Man kan ser damen som kör Ipace i denna video
Hon skriver ju en del för tidningen elbilen...
Så har man valt 22" så går det inte att köra på vintern?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SECC 2018
MAn kan inte direkt påstå att det varit mycket uppmärksamhet för detta evenemang i pressen 

Re: SECC 2018
Eller nån annan stans heller, nästa års race kan vell få en hemsida där man kan anmäla sig till åtminstånde?JFAH skrev:MAn kan inte direkt påstå att det varit mycket uppmärksamhet för detta evenemang i pressen
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Ipace har brutit (problem med laddning och kyla)
Niro bor på hotell
Niro bor på hotell
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
Lophornis skrev:Hur hade det sett ut om Teslan bara fick ladda 50Kw laddare samma som de andra?
Det hade blivit huggsexa på de stationer som finns utmed vägen för de kommer kanske komma till samma ställe alla.
Det är ju ingen TÄVLING på det sättet. Det är en jämförelse mellan olika elbilar.
Men så här skulle det se ut om Teslan bara fick ladda Chademo och det var -5 grader och torra vägar.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 74c306f92c
24:20 timmar alltså.
Med SuC: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 64294d3686
20:16 timmar. (Tibor gjorde det i verkligheten på strax under 21 timmar så det stämmer nog ganska bra)
Så på en 163 mila resa gör SuC 4 timmars skillnad jämfört med att ladda med 46 kW eller vad man nu får som max via Chademo-adaptern.
Kona under samma förutsättningar: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... c5f1b7ddc7
23:32 timmar.
Kona vore alltså snabbare om inte Teslan fick använda SuC trots att den bara använder 50 kW-laddare längs vägen.
Det är inte så konstigt egentligen för på riktigt långa sträckor så är det bättre med låg förbrukning än stort batteri om laddhastigheten är begränsad.
Re: SECC 2018
Svenssons skrev:Går går ju men vill du vara fin så får du lida pin...Verdi skrev:HelectriC skrev:ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!Bjelke skrev:Ja ok, då är det ingen hemlis att det är Ida som kör Jaguaren då iafEnTraktor skrev:Man kan ser damen som kör Ipace i denna video
Hon skriver ju en del för tidningen elbilen...
Så har man valt 22" så går det inte att köra på vintern?
Nä, den kom ju inte i mål.

- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Vilket märktes tydligt på Kona vs Ipace så länge Ipace var med i loppet.Verdi skrev:Det är inte så konstigt egentligen för på riktigt långa sträckor så är det bättre med låg förbrukning än stort batteri om laddhastigheten är begränsad.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Det var inte optimalt av Jaguar att skicka en 22" bil. Men 20" eller 21" hade inte gjort jätteskillnad. Med en förbrukning på 60-80% högre än Kona så hade laddningen på hela sträckan tagit totalt 12-14 timmar och bilen hade inte haft en chans mot Kona. Det krävs snabbare laddare för att Ipace ska ha nån som helst chans att hänga med.Svenssons skrev:Går går ju men vill du vara fin så får du lida pin...Verdi skrev:Så har man valt 22" så går det inte att köra på vintern?HelectriC skrev:ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!Bjelke skrev:Ja ok, då är det ingen hemlis att det är Ida som kör Jaguaren då iafEnTraktor skrev:Man kan ser damen som kör Ipace i denna video
Hon skriver ju en del för tidningen elbilen...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.EnTraktor skrev:Svenssons skrev:Det var inte optimalt av Jaguar att skicka en 22" bil. Men 20" eller 21" hade inte gjort jätteskillnad. Med en förbrukning på 60-80% högre än Kona så hade laddningen på hela sträckan tagit totalt 12-14 timmar och bilen hade inte haft en chans mot Kona. Det krävs snabbare laddare för att Ipace ska ha nån som helst chans att hänga med.Verdi skrev:Går går ju men vill du vara fin så får du lida pin...HelectriC skrev:Så har man valt 22" så går det inte att köra på vintern?Bjelke skrev:
ser att det är största möjliga fälgar på bilen med kortast räckvidd (22" på ipace) och minst möjliga fälgar på bilen (19" på Teslan) med längsta räckvidden. Kombinerat med laddproblem på CCS och smidigheten av SuC, så tror jag vi har mycket av förklaringen till resultatet där!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SECC 2018
OT: Hur 17 kan de ha 300 000 i kö? Senaste siffran jag såg var 70 miljoner euro i pre-ordervärde (29/8 -18). Då delat med uppskattat pris på 20 000 euro blir det 3500 preorders. De kan absolut inte fått in några sådana mängder sedan dess.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/hur-snabbt ... till-ystad
Vi har svaret!
("Uniti har 300 000 i kö för att köpa den" jasså där ser man...hrm...host host)
Elbilist sedan 2014
Re: SECC 2018
Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.HelectriC skrev:tehjimos skrev:Tesla kommer inte kunna bidra med bilar till hela världen ensamma.helectriC skrev:
tröskeln är kanske lägre för vissa, men inte för andra. Jag känner många som inte vill köpa Tesla för de är "rädda" för all teknik och att behöva använda den stora skärmen till nästan allt. Sånt som vi här inne tycker är bra, tycker en del är dåligt. Jaguaren är ju ett steg in i elbilsvärlden för de som kanske inte har ett så extremt teknikintresse utan bara vill ha en "vanlig bil". Att SuC är outstanding är det inget tvivel om, men man behöver nog se lite mer nyanserat på hela marknaden och olika kundgrupper för att kunna komma med några slutsatser.
Att skärmen skulle vara ett stort problem tror jag inte på, samma gällde mobiltelefonen innan 2007/2008 när iphonen kom.... nu använder i stort sett ALLA touchtelefoner.
Bara folk som har svårt för förändring som ser skärmen som ett problem, dessa människor vill oftast inte ha en elbil heller för dom är rädda. Fossilbilar har funkat bra i 100år, varför ändra på det?
då tror jag kanske du ska umgås med lite folk utanför Teslasekten också. Det har inte med elbil vs fossil att göra. Det har att göra med om man gillar ny helt annorlunda teknik eller inte och det är inte alla som gör det. Tänk en vanlig äldre man eller kvinna, som inte har varken intresse eller tid att sätta sig in i senaste tekniken, hur stor är sannolikheten att dom tycker den stora skärmen är komplicerad? ganska troligt! Som mina svärföräldrar, de vill mer än gärna ha elbil, de kör sin eGolf och tycker den är jättesmidig, men att köra min Tesla? Helt otänkbart, alldeles för komplicerat. Och det kan jag förstå, det tog 6 månader innan svärfar frågade mig hur han kunde koppla sin telefon till eGolfens bluetoothOm du inte tror det finns folk som inte gillar den stora skärmen, så har du stoppat huvudet i sanden.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Re: SECC 2018
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Precis det måste vara nån nolla fel där...Klintan skrev:OT: Hur 17 kan de ha 300 000 i kö? Senaste siffran jag såg var 70 miljoner euro i pre-ordervärde (29/8 -18). Då delat med uppskattat pris på 20 000 euro blir det 3500 preorders. De kan absolut inte fått in några sådana mängder sedan dess.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/hur-snabbt ... till-ystad
Vi har svaret!
("Uniti har 300 000 i kö för att köpa den" jasså där ser man...hrm...host host)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
Det var ju inte bara det. De hade problem att få den att ta laddning.EnTraktor skrev:Vilket märktes tydligt på Kona vs Ipace så länge Ipace var med i loppet.Verdi skrev:Det är inte så konstigt egentligen för på riktigt långa sträckor så är det bättre med låg förbrukning än stort batteri om laddhastigheten är begränsad.
Dock hörde jag av en I-Pace ägare på Facebook-gruppen för i3 att det kom en uppdatering i oktober just för de problemen och det är ju inte säkert att testbilen hade den uppgraderingen.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Om Jaguar tillhandahåller en bil till ett lopp, utan uppdaterad mjukvara så får dom skylla sig själva att det gick som det gick...Verdi skrev:Det var ju inte bara det. De hade problem att få den att ta laddning.EnTraktor skrev:Vilket märktes tydligt på Kona vs Ipace så länge Ipace var med i loppet.Verdi skrev:Det är inte så konstigt egentligen för på riktigt långa sträckor så är det bättre med låg förbrukning än stort batteri om laddhastigheten är begränsad.
Dock hörde jag av en I-Pace ägare på Facebook-gruppen för i3 att det kom en uppdatering i oktober just för de problemen och det är ju inte säkert att testbilen hade den uppgraderingen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: SECC 2018
tehjimos skrev:Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.HelectriC skrev:tehjimos skrev:Tesla kommer inte kunna bidra med bilar till hela världen ensamma.helectriC skrev:
tröskeln är kanske lägre för vissa, men inte för andra. Jag känner många som inte vill köpa Tesla för de är "rädda" för all teknik och att behöva använda den stora skärmen till nästan allt. Sånt som vi här inne tycker är bra, tycker en del är dåligt. Jaguaren är ju ett steg in i elbilsvärlden för de som kanske inte har ett så extremt teknikintresse utan bara vill ha en "vanlig bil". Att SuC är outstanding är det inget tvivel om, men man behöver nog se lite mer nyanserat på hela marknaden och olika kundgrupper för att kunna komma med några slutsatser.
Att skärmen skulle vara ett stort problem tror jag inte på, samma gällde mobiltelefonen innan 2007/2008 när iphonen kom.... nu använder i stort sett ALLA touchtelefoner.
Bara folk som har svårt för förändring som ser skärmen som ett problem, dessa människor vill oftast inte ha en elbil heller för dom är rädda. Fossilbilar har funkat bra i 100år, varför ändra på det?
då tror jag kanske du ska umgås med lite folk utanför Teslasekten också. Det har inte med elbil vs fossil att göra. Det har att göra med om man gillar ny helt annorlunda teknik eller inte och det är inte alla som gör det. Tänk en vanlig äldre man eller kvinna, som inte har varken intresse eller tid att sätta sig in i senaste tekniken, hur stor är sannolikheten att dom tycker den stora skärmen är komplicerad? ganska troligt! Som mina svärföräldrar, de vill mer än gärna ha elbil, de kör sin eGolf och tycker den är jättesmidig, men att köra min Tesla? Helt otänkbart, alldeles för komplicerat. Och det kan jag förstå, det tog 6 månader innan svärfar frågade mig hur han kunde koppla sin telefon till eGolfens bluetoothOm du inte tror det finns folk som inte gillar den stora skärmen, så har du stoppat huvudet i sanden.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Jag tillhör ju de som egentligen inte är stormförtjust i pekskärmar och tycker det åtminstone borde vara haptisk återkoppling när man trycker på olika saker. Men själva funktionaliteten är ju inte så svår att lära sig.
Re: SECC 2018
Ipace bryter i Stockholm, precis som jag förutspådde. haha
Att den inte hade senaste uppdateringen ? Är inte Jaguar bättre än så att de
missar en viktig uppdatering på en bil de ger ut för ett presigefyllt event?
Att den inte hade senaste uppdateringen ? Är inte Jaguar bättre än så att de
missar en viktig uppdatering på en bil de ger ut för ett presigefyllt event?
MYLR-24
Re: SECC 2018
Säkert fel med nollorna där. Att dom fått många preorders beror säkert på att det är relativt billigt att ställa sig i kö också. Vill man skryta med lång kö kan man ju ta en 10a i stället för flera tusen men då blir det säkert fler procent i bortfall när det väl ska beställas också.Bjelke skrev:Precis det måste vara nån nolla fel där...Klintan skrev:OT: Hur 17 kan de ha 300 000 i kö? Senaste siffran jag såg var 70 miljoner euro i pre-ordervärde (29/8 -18). Då delat med uppskattat pris på 20 000 euro blir det 3500 preorders. De kan absolut inte fått in några sådana mängder sedan dess.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/hur-snabbt ... till-ystad
Vi har svaret!
("Uniti har 300 000 i kö för att köpa den" jasså där ser man...hrm...host host)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SECC 2018
Gillar egentligen inte att skriva sånt här då jag har respekt för ingenjörerna även på Jaguar. Men på nåt sätt verkar de ändå inte förstå grunden för en bra elbil. Jag menar, om den där uppgraderingen inte var fixad på testbilen och de dessutom skickar ut den i kylan med 22" fälgar så lägger de ju krokben på sig själva. Förstår de inte bättre?EnTraktor skrev:Om Jaguar tillhandahåller en bil till ett lopp, utan uppdaterad mjukvara så får dom skylla sig själva att det gick som det gick...Verdi skrev:Det var ju inte bara det. De hade problem att få den att ta laddning.EnTraktor skrev:Vilket märktes tydligt på Kona vs Ipace så länge Ipace var med i loppet.Verdi skrev:Det är inte så konstigt egentligen för på riktigt långa sträckor så är det bättre med låg förbrukning än stort batteri om laddhastigheten är begränsad.
Dock hörde jag av en I-Pace ägare på Facebook-gruppen för i3 att det kom en uppdatering i oktober just för de problemen och det är ju inte säkert att testbilen hade den uppgraderingen.
Re: SECC 2018
Svårt för mig att sitta och försvara och förklara hur andra människor tänker eller hur äldre prioriterar sina bilval. JAG är varken gammal eller teknikrädd, så jag faller inte i den kategorin, men du måste ju vara öppen för att inte alla är på din nivå? Har du inga äldre i din omgivning till exempel?tehjimos skrev:
Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Om skärmen på Teslan tex är ställd för att enbart visa karta och fjädringen är i lägsta läge samt att taket är öppet och du sätter en oinvigd person bakom ratten, så tar det nog en bra stund innan denne har klarat att höja bilen (kanske den är parkerad vid en kant och måste upp för att inte ta i?), fått på radion, hittat P1 och stängt taket. Allt är inte så lätt för alla och just detta gör att många inte vill ha just en Tesla. Det finns ju massa folk som inte vill/kan tänka sig byta mellan Android och iOS av samma anledning, det blir för krångligt att sätta sig in i ett nytt system helt enkelt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SECC 2018
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?Pontus skrev:Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SECC 2018
Detta fattar jag inte? Vi pratar inte om Formel 1 här där alla ska ha i princip samma material och förutsättningar.HelectriC skrev:ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
"Tävlingen" går ju ut på att ta ett gäng bilar, precis som de ser ut i verkligheten med fördelar och nackdelar, och se vilken som klarar sig bäst genom vårt avlånga land. Självklart hade det varit kul med ännu fler bilar men det kommer kanske nästa gång.
Re: SECC 2018
Det är väl klart det är Jaguars fel. Vems skulle det annars vara? Tesla hade samma problem så de byggde sina egna laddstationer.HelectriC skrev:nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?