Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Har Audin någon speciell antisladd funktion när du kör släp?
Vet ej. Jag har aldrig testat ladda med släpet påkopplat. ;)

Edit: Jag har läst i manualen nu. Ja, det har den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi kallar det för ECS - Släpvagnsstabilisator.

Det är nog ett bättre namn, alla dragbilar har ju svårt att räta upp ett sladdande släp i svår halka. Dragbilen kan ju inte heller påverka påskjutsbromsen eller bromsa något hjul på släpet.

Släpvagnsstabilisatorn har jag faktiskt testat, hade lastat väldigt baktungt vid ett tillfälle och släpet började kränga. Då gick e-tron in blixtsnabbt och hävde krängningarna. Så det här med wobblande släp har de löst riktigt bra.

På Tyska marknaden finns tydligen släp med inbyggd släpvagnsstabilisator, då för man köra i 100 km/h med e-tron och sådant släp.

E-tron har även automatisk nivåreglering, då ska fjädringsläget comfort väljas innan släpet kopplas på. Troligen för att e-tron ska hitta rätt läge beroende på kultrycket.
Sedan kan andra körlägen väljas, jag föredrar sport dynamic med släp då det kan bli lite väg gungigt i comfortläget.

Men e-tron blir väldig låg i comfortläget, så jag skippar oftast det och använder istället högsta läget allroad när kärran ska kopplas. Då behöver jag inte veva stödhjulet så mycket och det är betydligt smidigare att komma åt släpvagnskontakten och öglan för nödviren som sitter långt in under stötfångaren.

Ska ni köra långt med tungt släp kan det nog vara lämpligt att koppla ihop ekipaget i comfortläget så allt funkar till 100%

Om e-tron används för att backa eller köra upp i branta lutningar så går det ju bra att smyga fint med eldriften. Men bilen står inte kvar i dragläge utan rullar på frihjul om gaspedalen lättas upp lite.

När jag backade här så tog jag en bit itaget och bromsade fast bilen helt med hillholder aktiverad varje gång jag stannade till. Då går det bra att ta några decimeter itaget, annars rullar bilen iväg. Det är inte som en automatväxlad fosilbil som ligger och driver på en del med växeln i.
Backar.jpg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »


Släpvagnsstabilisatorn har jag faktiskt testat, hade lastat väldigt baktungt vid ett tillfälle och släpet började kränga. Då gick e-tron in blixtsnabbt och hävde krängningarna. Så det här med wobblande släp har de löst riktigt bra.
Det jag menar på, är att en elbil med Släpvagnsstabilisator, är trafiksäkrare än en fossilbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:

Släpvagnsstabilisatorn har jag faktiskt testat, hade lastat väldigt baktungt vid ett tillfälle och släpet började kränga. Då gick e-tron in blixtsnabbt och hävde krängningarna. Så det här med wobblande släp har de löst riktigt bra.
Det jag menar på, är att en elbil med Släpvagnsstabilisator, är trafiksäkrare än en fossilbil.
Hur menar du?
Här har du en elbil och inte vilken elbil som helst. Årets bil brrrr .
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av BrooklynS »

Alla moderna ESP har släpvagnsstabilisator.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

BrooklynS skrev:
Alla moderna ESP har släpvagnsstabilisator.
Ja det är ju inget som är unikt för elbilar. Sen är ju frågan hur bra biltillverkarna har fått till denna lösning.

Teknikens värd har ju sin berömda älgtest, skulle vara intressant med wobelltest också med tokigt lastade släpkärror.


I min tidigare Volvo XC60 funkade det utmärkt med deras TSA-system (Trailer Stability Assist).

Från Volvos instruktionsbok:

Fenomenet att bil med släp hamnar i självsvängning, kan uppstå för alla kombinationer av
bilar och släp.

I vanliga fall krävs mycket höga hastigheter för att det ska uppstå. Men om släpfordonet är överlastat eller har lasten felaktigt
fördelad, t.ex. för långt bak, finns risk för självsvängning även i lägre hastigheter, 70–90 km/h.

För att självsvängning sedan ska börja, behövs en utlösande faktor, t.ex:

• Bil med släp utsätts för en plötslig kraftig sidovind.
• Bil med släp kör på ojämn vägbana eller i ett gupp.
• Yviga rattrörelser.

Handhavande

Då självsvängning väl har börjat kan den bli svår eller omöjlig att dämpa, vilket gör ekipaget
svårkontrollerat med risk för att hamna i t.ex. fel körfält eller utanför vägbanan.

TSA-systemet övervakar kontinuerligt bilens rörelser, speciellt i sidled. Om självsvängning
upptäcks, sker individuell bromsreglering på framhjulen vilket ger en stabiliserande effekt på
ekipaget. Oftast räcker detta för att föraren ska återfå kontroll över bilen.

Om självsvängningen inte dämpas ut trots TSA-systemets första ingrepp, bromsas ekipaget
med alla hjul kombinerat med att motorns drivkraft reduceras. När självsvängningen successivt
dämpats och ekipaget åter är stabilt avbryter TSA-systemet regleringen och föraren
återfår full kontroll över bilen.


Fördelen med elbil kan vara att den oftast är lite tyngre med låg tyngdpunkt så dragbilen blir stabilare.

Och som jag tidigare nämnt så om farthållaren ställs på 80 km/h i e-tron och du kommer till en brant nedförsbacke så smygs regen in väldigt mjukt och fint innan släpet börjar skjuta på i början på backen, och går ur samt elmotorn börjar driva lika mjukt och fint när backen slutar. Det minskat risken för att släpet ska börja kränga överhuvudtaget.

Den funktionen finns säkert i andra elbilar också, dock inte i dessa dragbilar:

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev:
BrooklynS skrev:
Alla moderna ESP har släpvagnsstabilisator.
Ja det är ju inget som är unikt för elbilar. Sen är ju frågan hur bra biltillverkarna har fått till denna lösning.

Teknikens värd har ju sin berömda älgtest, skulle vara intressant med wobelltest också med tokigt lastade släpkärror.


I min tidigare Volvo XC60 funkade det utmärkt med deras TSA-system (Trailer Stability Assist).

Från Volvos instruktionsbok:

Fenomenet att bil med släp hamnar i självsvängning, kan uppstå för alla kombinationer av
bilar och släp.

I vanliga fall krävs mycket höga hastigheter för att det ska uppstå. Men om släpfordonet är överlastat eller har lasten felaktigt
fördelad, t.ex. för långt bak, finns risk för självsvängning även i lägre hastigheter, 70–90 km/h.

För att självsvängning sedan ska börja, behövs en utlösande faktor, t.ex:

• Bil med släp utsätts för en plötslig kraftig sidovind.
• Bil med släp kör på ojämn vägbana eller i ett gupp.
• Yviga rattrörelser.

Handhavande

Då självsvängning väl har börjat kan den bli svår eller omöjlig att dämpa, vilket gör ekipaget
svårkontrollerat med risk för att hamna i t.ex. fel körfält eller utanför vägbanan.

TSA-systemet övervakar kontinuerligt bilens rörelser, speciellt i sidled. Om självsvängning
upptäcks, sker individuell bromsreglering på framhjulen vilket ger en stabiliserande effekt på
ekipaget. Oftast räcker detta för att föraren ska återfå kontroll över bilen.

Om självsvängningen inte dämpas ut trots TSA-systemets första ingrepp, bromsas ekipaget
med alla hjul kombinerat med att motorns drivkraft reduceras. När självsvängningen successivt
dämpats och ekipaget åter är stabilt avbryter TSA-systemet regleringen och föraren
återfår full kontroll över bilen.


Fördelen med elbil kan vara att den oftast är lite tyngre med låg tyngdpunkt så dragbilen blir stabilare.

Och som jag tidigare nämnt så om farthållaren ställs på 80 km/h i e-tron och du kommer till en brant nedförsbacke så smygs regen in väldigt mjukt och fint innan släpet börjar skjuta på i början på backen, och går ur samt elmotorn börjar driva lika mjukt och fint när backen slutar. Det minskat risken för att släpet ska börja kränga överhuvudtaget.

Den funktionen finns säkert i andra elbilar också, dock inte i dessa dragbilar:

Ett gammalt test:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... antisladd/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Eftersom vädret var så fint har vi lite spontant bestämt oss att ta en premiärtur med husvagnen. Premiär med den nya dragkroken alltså. Resan gick till laddöknen i norra Värmland, norr om Torsby. Jag hade ingen aning vilken förbrukning och därmed räckvidd jag kunde räkna med. Jag killgissade att vi borde komma ungefär 20 mil på en laddning, men det byggde mer på önsketänkande än på fakta. Det ska ju vara lite äventyr när man campar. ;) Risken vi tog kändes överkomlig, första HPC laddaren står i Kristinehamn, drygt 11 mil bort, därefter Ionity i Karlstad. Vi planerade ett laddstopp i Kristinehamn, men hoppades att kunna klara oss till Karlstad utan att behöva ladda. Därefter finns bara en lite opålitlig 50kW-laddare i Sunne, samt en i Torsby. Lite oklart om det skulle funka.
Vädret var fint, temperaturen höll sig strax över nollan. Vi åkte hemifrån med 100% laddning och förvärmd bil. De första kilometrarna var förbrukningen så hög att bilen inte kunde visa rätt siffra i displayen. 99,9kWh/100km är det högsta den kan visa. Jaha. Det börjar ju bra. :shock:
Men efter en mil hade snittförbrukningen sjunkit till ungefär 40kWh/100km, och det visade sig att det var ungefär där den skulle ligga hela vägen.
I Kristinehamn hade vi nästan halva batteriet kvar. Laddning behövdes inte. Vi siktade på Ionity i Karlstad. Efter några extra varv genom Karlstad - vi skulle införskaffa mat och hittade ingen parkering för ett husvagnsekipage - anlände vi efter 16 mil till Cirkle K med knappt 4 mil kvar i batteriet. 20 mil på en laddning. Bra gissat. :)
Nu visade sig att laddarna inte är gjorda för bilar med husvagn. Vill man inte stå i vägen för andra är man nästan tvungen att koppla loss husvagnen, bara man hittar ett ställe där kan kan parkera den. Det blev lite bökigt, men det gick bra. Vi laddade till 95% medan vi satt i husvagnen och käkade. Praktiskt att ha huset med sig. :)
Enligt bilens navigator, som numera hade begripit att vi drog nåt tungt bakom bilen, skulle vi nå vår destination utan att behöva ladda i Torsby. Men man vet ju aldrig om den verkligen räknar rätt. I vanliga fall gör den det. Men förbrukningen är lurig när man drar släp. Den kan sticka iväg av alla möjliga konstiga (och ibland obegripliga) anledningar.
Vi anlände till Torsby med 49% kvar. Men vi stannade ändå, eftersom vi hade mentalt redan förberett oss på att få dricka kaffe där. Till min stora glädje upptäckte jag då att laddningen hos fortums 50kW laddare utanför coop var jättegratis. :) Helt klart värt besväret att koppla loss vagnen igen. Denna gången fanns det gott om plats. En kaffe och 10kWh senare åkte vi den sista biten till vår destination. Där fick bilen stå och ladda med 10A schuko medan vi hade det mysigt och gott i husvagnen.
IMG_20191029_074927.jpg
Vi åkte därifrån med 85% SOC och någon minusgrad, anlände till Karlstad med över 30%. Jag hade egentligen tänkt att hoppa över Ionity denna gången och sikta på Kristinehamn, men jag vågade inte riktigt, trots att bilen menade att det skulle gå. Jag körde en fuling denna gången och ställde mig på tvären framför laddarna. Funkar rätt bra faktiskt.
IMG_20191029_112604.jpg
Jag laddade 10 minuter. Visserligen dyra 80 kronor, men jag ville inte chansa. Framme i Kristinehamn visade sig att jag hade kunnat lita på bilens beräkning, men bättre så än att bli stående i Väse eller Ölme. :lol:
Fortum har placerat laddarna så att det går att stå med husvagnen påkopplad.
IMG_20191029_124816.jpg
Vi laddade till 99% medan vi käkade lunch som vi hade med oss. Laddpauserna med husvagn känns extremt korta.
Sista etappen gick hemåt. Totalt blev det 55 mil. 39,3kWh/100km blev snittet, min gissning att det går at köra 20 mil var alltså mitt i prick. Jag tycker det är helt okej med tanke på temperaturen och så. På sommarn borde det alltså inte vara omöjligt att klara 25+ mil.
Hur är det att dra husvagn med e-tron då? Helt galet fantastiskt. Det går så oansträngt och lätt. Lite roligt att se att energimätaren knappt tangerar 25% effektuttag fast man kör uppför en brant backe. Som man kanske ser på bilden ovan så envisades vi med att baxa in vagnen på en liten skogsstig med rötter och stenar och buskar. Det hade inte vilken bil som helst klarat, och framförallt inte backandes med en husvagn. Det slog mig aldrig att det inte skulle funka.
Nu har vi verkligen börjat den hårda vägen, dvs i vinterkyla. Och det gick bättre än förväntat. Nu ser vi fram emot våren. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Kul! Man blir riktigt sugen på att skaffa en husvagn! Även om min inte får dra mer än 1 ton så finns det ju faktiskt hyfsade husvagnar som klarar den gränsen. Vi är ju också bara två så det behöver inte vara så stort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Kul! Man blir riktigt sugen på att skaffa en husvagn! Även om min inte får dra mer än 1 ton så finns det ju faktiskt hyfsade husvagnar som klarar den gränsen. Vi är ju också bara två så det behöver inte vara så stort.
Ja, det finns små lättar vagnar som borde funka för en Model 3. Vår vagn ligger på 940kg tomt. Vi har dock reggat in den med 1350kg totalvikt, mest för att det går.
För två pers räcker den gott och väl. Däremot så blir det lite för många fötter när hundarna ska in också. Vi kommer att skaffa ett uppblåsbart förtält till våren. Då ökar utrymmet markant och hundarna kan stanna därute ifall det blir trångt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Kul! Man blir riktigt sugen på att skaffa en husvagn! Även om min inte får dra mer än 1 ton så finns det ju faktiskt hyfsade husvagnar som klarar den gränsen. Vi är ju också bara två så det behöver inte vara så stort.
Ja, det finns små lättar vagnar som borde funka för en Model 3. Vår vagn ligger på 940kg tomt. Vi har dock reggat in den med 1350kg totalvikt, mest för att det går.
För två pers räcker den gott och väl. Däremot så blir det lite för många fötter när hundarna ska in också. Vi kommer att skaffa ett uppblåsbart förtält till våren. Då ökar utrymmet markant och hundarna kan stanna därute ifall det blir trångt.
Ja, vi har inga hundar (nu) så vi klarar utrymmena bättre. Jag är uppvuxen med husvagnssemestrar, så jag känner att det suger lite i den tarmen nu. Vi får väl se!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

För mig är det nåt nytt, men jag har alltid velat ha husvagn. Dock föredrar jag helt klart fricamping och att bo ute i naturen. Campingplatser à la radhusområde kvittar fullständigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hämtade en snöplog till traktorn i vinterväglag, det gick väldigt tungt i blötsnön. Förbrukningen hamnade på 3,41 kWh per mil, men det var ingen skillnad med eller utan släp.

Min lilla kärra spårar bra efter e-tron, så tydligen går den mesta energin åt till att plöja hjulspåren i snösörjan. Motvind, snöfall och 0-gradigt.
Vinter.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Har inga vinterdäck till kärran. Men jag kan bekräfta att snöplogning med e-tron resulterar i en förbrukning runt 35kWh/100km. Tack o lov försvann sörjan under dagen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bumpar tråden lite.
Jag skulle flytta husvagnen igår. Den stod mitt på gräsmattan och var lite i vägen. Och eftersom vi har köpt den så sent som i höstas har den inte fått någon bra parkeringsplats än. Meningen är att den ska få plats i ladugården, men då måste jag köra bort en massa bråte först. Orka...
Nåväl, jag har en stor oanvänd yta bakom ladugården, en gammal åker som har varit plöjd en gång i tiden och som sedan har vuxit igen med gräs och annat sly.
Dit bort tänkte jag frakta husvagnen. Jag tog gräsklipparn och klippte en plätt där jag ville att husvagnen skulle stå. Det gick fint, det var ojämnt, men inte så ojämnt som jag trodde.
Ut med bilen, på med vagnen, och ut på åkern. För säkerhetens skull hade jag höjt bilen till max, offroad-läge alltså. Man får nästan kliva upp i bilen då, så hög blir den. Ganska omgående insåg jag att jag hade totalt underskattat ekipagets längd. Jag lyckades inte ställa husvagnen som jag ville. Alltså körde jag fram några meter till. Men där var det inte klippt och jag kunde inte se vart jag körde. Och så hade jag glömt att det fanns djupa hål där nånstans. För många år sedan har jag kört fast där med en rätt stor Case IH (en traktor för alla stadsbor ;) ) och grävt fyra rejäla hål med den. De hålen finns alltså fortfarande kvar, och naturligtvis lyckades jag köra in i dem med Audin. Dunk sa det. Fan tänkte jag. In med backen, gasa. Det ryckte till, och bilen tryckte sig själv och husvagnen tillbaka till fastare mark. Till min förvåning lyckades jag samtidigt ställa husvagnen så att det var lätt att vrida och putta den för hand den sista biten. Imponerade att bilen klarade det.
Jag brukar alltid säga att jag klarar mig jättebra utan fyrhjulsdrift, men det här hade aldrig gått med en vanlig bil. Iofs hade jag då inte heller kommit på idén att utföra en sådan stunt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Underbart! :D Jag läste inlägget lite med hjärtat i halsgropen, som att läsa en spännande passage i en deckare! Men jag kunde pusta ut! :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Har man 4wd ska det mycket till innan man kör fast.
Jag lyckades dock köra fast med min Audi Quattro
på vintern.
Det fanns en plogkant på infarten till min stuga, tänkte att det bara var att ta fart så kommer jag över denna plogkant, men si det gjorde jag inte.
Bilen lade sig på mage på denna plogkant, med alla 4 hjulen i luften.

Dumt av mig javisst, inte fel på bilen.

Önskat att jag hade kunnat hissa upp bilen med luftfjädring.
Men det fanns inte på min modell.

Fick skotta lääänge för att få bort all den hårdpackade snön under bilen.

Ville inte vara alltför hårdhänt med spaden heller för att inte skada bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Körde ut med en minigrävare till stugan i Roslagen igen. Nu när jag vågar köra ned batteriet ända ned till 20 km räckvidd så tog jag inte med reseladdaren. (Har bara vanligt 3-fas uttag vid stugan just nu).

Men det blev hagelskurar och hård motvind så förbrukning låg rätt högt bitvis. Hade också lastat på lite björkved och extra skopor så det var nog cirka 1800 kg denna gång.

Körde drygt 200 km sträcka och det var inga problem, hade 60 km kvar när jag kom hem. Tog det då väldigt lugnt och körde runt 60 km/h ett tag för säkerhets skull.
Slap.jpg

Dags att få ned elkablar till belysningsstolpar, laddbox till elbilen och motorvärmaruttag för traktorn. Skönt att vara on grid numer. Vansinnigt mycket med rötter och stenar.
20200516_184007.jpg
Undrar om det går att få rotavdrag för ett sånt här lass :-)
Rot.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det heter nog rotutdrag i det här fallet. :D
Kul med minigrävare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är dragkroken uppdaterad med serviceåtgärd byte av alla fästbultarna. Vet inte varför den åtgärden dök upp till min bil.

Har inte varit några problem jag märkt av, men kör ju inte så tunga släp.

En sak jag reflekterade över vid helgens körning, jag kan välja vilken hastighet som helst. (Inom hastighetbegränsningen förstås)

Tidigare fosilbilar med automatlåda ville gärna växla upp eller ned hela tiden i vissa hastigheter runt 80. Nu slipper jag det, tidigare krävdes ofta minst 90 km/h för att vävellådan skulle hålla sig lugn.
20201101_154948.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11721
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.

Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.

Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.

Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).

Så här skall en enkel och riktig dragkrokslösning fungera. Kräver inga skyddshandskar eller annat meck...

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.

Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.

Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.

Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).

Så här skall en enkel och riktig dragkrokslösning fungera. Kräver inga skyddshandskar eller annat meck...


Ja, det hade varit en trevlig lösning. Och Audi har en liknande funktion på sina fosilbilar.

Audi påstår dock att vikten var för hög på den elutfällbara dragkroken för att sitta på e-tron, men kan det spela någon roll på en så tung bil?

Nu får man väl ändå vara glad över att där finns en fungerande krok åtminstone. Och Audi vill väl ha lite nyheter på kommande årsmodeller kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
En sak jag reflekterade över vid helgens körning, jag kan välja vilken hastighet som helst. (Inom hastighetbegränsningen förstås)

Tidigare fosilbilar med automatlåda ville gärna växla upp eller ned hela tiden i vissa hastigheter runt 80. Nu slipper jag det, tidigare krävdes ofta minst 90 km/h för att vävellådan skulle hålla sig lugn.
Det du beskriver var nånting jag störde mig på när vi hade en Q7 som lånebil och vi drog husvagnen med den. Det var sannerligen ingen undermotoriserad bil, men växellådan jobbade häcken av sig. Framförallt i den lite mer kuperade terrängen i norra Värmland. Jösses vad den höll på och växlade. Jag ställde tiptronic:en till manuellt läge nån gång, men då orkar den ju inte. Man måste alltså växla även när man kör manuellt.
När vi några veckor senare gjorde exakt samma tur med e-tron var det en slående skillnad. Samma kraft i alla lägen oavsett hastighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, och en annan egenskap med fosilbilar och automatlåda är att farten gärna skenar iväg i branta nedförsbackar.

Har du farthållaren på 80 kan det snabbt bli 100, är kultrycket lågt kan det bli svajigt om du bromsar till.

Med e-tron smyger regen igång direkt vid krönet och håller 80 nedför hela backen. När det planar ut smyger den sömlöst över till drivning igen. Släpet går stadigt hela tiden.

Elbilarna är verkligen trevliga som dragbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11721
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).

Så här skall en enkel och riktig dragkrokslösning fungera. Kräver inga skyddshandskar eller annat meck...


Ja, det hade varit en trevlig lösning. Och Audi har en liknande funktion på sina fosilbilar.

Audi påstår dock att vikten var för hög på den elutfällbara dragkroken för att sitta på e-tron, men kan det spela någon roll på en så tung bil?

Nu får man väl ändå vara glad över att där finns en fungerande krok åtminstone. Och Audi vill väl ha lite nyheter på kommande årsmodeller kan jag tänka mig.
Håller med dig att det argumentet från Audis säljare känns extremt tveksamt. Speciellt på så stora och tunga bilar (som du är inne på själv) som större SUV:ar oftast är, oavsett om de kör med elmotor eller ICE.

Tror snarare på det senare, eller att de inte hunnit med (kanske kräver mer jobb och tid att anpassa för en komplett lösning, och enklare att få till en manuell sådan).

Förhoppningsvis så kommer det riktiga dragkrokslösningar hos fler kommande elbilar, från både Audi och Tesla, lite längre fram.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar