Vet ej. Jag har aldrig testat ladda med släpet påkopplat.Zalman3 skrev:Har Audin någon speciell antisladd funktion när du kör släp?
Edit: Jag har läst i manualen nu. Ja, det har den.
Moderator: Redaktion
Vet ej. Jag har aldrig testat ladda med släpet påkopplat.Zalman3 skrev:Har Audin någon speciell antisladd funktion när du kör släp?
Det jag menar på, är att en elbil med Släpvagnsstabilisator, är trafiksäkrare än en fossilbil.
Släpvagnsstabilisatorn har jag faktiskt testat, hade lastat väldigt baktungt vid ett tillfälle och släpet började kränga. Då gick e-tron in blixtsnabbt och hävde krängningarna. Så det här med wobblande släp har de löst riktigt bra.
Hur menar du?Zalman3 skrev:Det jag menar på, är att en elbil med Släpvagnsstabilisator, är trafiksäkrare än en fossilbil.
Släpvagnsstabilisatorn har jag faktiskt testat, hade lastat väldigt baktungt vid ett tillfälle och släpet började kränga. Då gick e-tron in blixtsnabbt och hävde krängningarna. Så det här med wobblande släp har de löst riktigt bra.
Ja det är ju inget som är unikt för elbilar. Sen är ju frågan hur bra biltillverkarna har fått till denna lösning.BrooklynS skrev:Alla moderna ESP har släpvagnsstabilisator.
Ett gammalt test:Off Grid Byggaren skrev:Ja det är ju inget som är unikt för elbilar. Sen är ju frågan hur bra biltillverkarna har fått till denna lösning.BrooklynS skrev:Alla moderna ESP har släpvagnsstabilisator.
Teknikens värd har ju sin berömda älgtest, skulle vara intressant med wobelltest också med tokigt lastade släpkärror.
I min tidigare Volvo XC60 funkade det utmärkt med deras TSA-system (Trailer Stability Assist).
Från Volvos instruktionsbok:
Fenomenet att bil med släp hamnar i självsvängning, kan uppstå för alla kombinationer av
bilar och släp.
I vanliga fall krävs mycket höga hastigheter för att det ska uppstå. Men om släpfordonet är överlastat eller har lasten felaktigt
fördelad, t.ex. för långt bak, finns risk för självsvängning även i lägre hastigheter, 70–90 km/h.
För att självsvängning sedan ska börja, behövs en utlösande faktor, t.ex:
• Bil med släp utsätts för en plötslig kraftig sidovind.
• Bil med släp kör på ojämn vägbana eller i ett gupp.
• Yviga rattrörelser.
Handhavande
Då självsvängning väl har börjat kan den bli svår eller omöjlig att dämpa, vilket gör ekipaget
svårkontrollerat med risk för att hamna i t.ex. fel körfält eller utanför vägbanan.
TSA-systemet övervakar kontinuerligt bilens rörelser, speciellt i sidled. Om självsvängning
upptäcks, sker individuell bromsreglering på framhjulen vilket ger en stabiliserande effekt på
ekipaget. Oftast räcker detta för att föraren ska återfå kontroll över bilen.
Om självsvängningen inte dämpas ut trots TSA-systemets första ingrepp, bromsas ekipaget
med alla hjul kombinerat med att motorns drivkraft reduceras. När självsvängningen successivt
dämpats och ekipaget åter är stabilt avbryter TSA-systemet regleringen och föraren
återfår full kontroll över bilen.
Fördelen med elbil kan vara att den oftast är lite tyngre med låg tyngdpunkt så dragbilen blir stabilare.
Och som jag tidigare nämnt så om farthållaren ställs på 80 km/h i e-tron och du kommer till en brant nedförsbacke så smygs regen in väldigt mjukt och fint innan släpet börjar skjuta på i början på backen, och går ur samt elmotorn börjar driva lika mjukt och fint när backen slutar. Det minskat risken för att släpet ska börja kränga överhuvudtaget.
Den funktionen finns säkert i andra elbilar också, dock inte i dessa dragbilar:
Ja, det finns små lättar vagnar som borde funka för en Model 3. Vår vagn ligger på 940kg tomt. Vi har dock reggat in den med 1350kg totalvikt, mest för att det går.Jerker skrev:Kul! Man blir riktigt sugen på att skaffa en husvagn! Även om min inte får dra mer än 1 ton så finns det ju faktiskt hyfsade husvagnar som klarar den gränsen. Vi är ju också bara två så det behöver inte vara så stort.
Ja, vi har inga hundar (nu) så vi klarar utrymmena bättre. Jag är uppvuxen med husvagnssemestrar, så jag känner att det suger lite i den tarmen nu. Vi får väl se!mati skrev:Ja, det finns små lättar vagnar som borde funka för en Model 3. Vår vagn ligger på 940kg tomt. Vi har dock reggat in den med 1350kg totalvikt, mest för att det går.Jerker skrev:Kul! Man blir riktigt sugen på att skaffa en husvagn! Även om min inte får dra mer än 1 ton så finns det ju faktiskt hyfsade husvagnar som klarar den gränsen. Vi är ju också bara två så det behöver inte vara så stort.
För två pers räcker den gott och väl. Däremot så blir det lite för många fötter när hundarna ska in också. Vi kommer att skaffa ett uppblåsbart förtält till våren. Då ökar utrymmet markant och hundarna kan stanna därute ifall det blir trångt.
Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).Off Grid Byggaren skrev:Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.
Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.
Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
martinot skrev:Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).Off Grid Byggaren skrev:Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.
Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.
Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
Så här skall en enkel och riktig dragkrokslösning fungera. Kräver inga skyddshandskar eller annat meck...
Det du beskriver var nånting jag störde mig på när vi hade en Q7 som lånebil och vi drog husvagnen med den. Det var sannerligen ingen undermotoriserad bil, men växellådan jobbade häcken av sig. Framförallt i den lite mer kuperade terrängen i norra Värmland. Jösses vad den höll på och växlade. Jag ställde tiptronic:en till manuellt läge nån gång, men då orkar den ju inte. Man måste alltså växla även när man kör manuellt.Off Grid Byggaren skrev:En sak jag reflekterade över vid helgens körning, jag kan välja vilken hastighet som helst. (Inom hastighetbegränsningen förstås)
Tidigare fosilbilar med automatlåda ville gärna växla upp eller ned hela tiden i vissa hastigheter runt 80. Nu slipper jag det, tidigare krävdes ofta minst 90 km/h för att vävellådan skulle hålla sig lugn.
Håller med dig att det argumentet från Audis säljare känns extremt tveksamt. Speciellt på så stora och tunga bilar (som du är inne på själv) som större SUV:ar oftast är, oavsett om de kör med elmotor eller ICE.Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Själv hatar jag den typen av lösningar! Precis lika dåligt som på Model 3 (och en orsak till att jag skippade det).
Så här skall en enkel och riktig dragkrokslösning fungera. Kräver inga skyddshandskar eller annat meck...
Ja, det hade varit en trevlig lösning. Och Audi har en liknande funktion på sina fosilbilar.
Audi påstår dock att vikten var för hög på den elutfällbara dragkroken för att sitta på e-tron, men kan det spela någon roll på en så tung bil?
Nu får man väl ändå vara glad över att där finns en fungerande krok åtminstone. Och Audi vill väl ha lite nyheter på kommande årsmodeller kan jag tänka mig.