Tror att för dyra elbilar inte finns med på listan.Elbilisten skrev:Model X är inte med på listan...Zalman3 skrev:Bafa i Tyskland har ju en lista med 322 olika elbilsmodeller.
Nån borde passa.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129
Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Moderator: Redaktion
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Dock är 5 modeller av Model 3 med...Elbilisten skrev:Model X är inte med på listan...Zalman3 skrev:Bafa i Tyskland har ju en lista med 322 olika elbilsmodeller.
Nån borde passa.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Och XC40....Svenssons skrev:Dock är 5 modeller av Model 3 med...Elbilisten skrev:Model X är inte med på listan...Zalman3 skrev:Bafa i Tyskland har ju en lista med 322 olika elbilsmodeller.
Nån borde passa.
https://www.bafa.de/SharedDocs/Download ... File&v=129
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Verkar vara en bra lista... 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.vibilagare.se/nyheter/skoda ... re-pa-gangSkodas stora suv-modell Kodiaq finns i en prestandaversion med dieselmotor på 240 hästkrafter. Den kommer läggas ned för att sänka märkets snittsiffra för koldioxidutsläpp, kan Vi Bilägare berätta.
Nu börjar bilföretagen sluta sälja bilar med stora utsläpp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Vill de sänka utsläppen får de lägga ned 2,0 TDI 4x4 för det är den folk köperZalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/skoda ... re-pa-gangSkodas stora suv-modell Kodiaq finns i en prestandaversion med dieselmotor på 240 hästkrafter. Den kommer läggas ned för att sänka märkets snittsiffra för koldioxidutsläpp, kan Vi Bilägare berätta.
Nu börjar bilföretagen sluta sälja bilar med stora utsläpp.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det där påminner väldigt mycket om ett fenomen i min bransch, man tittar på hur stor andel av alla produkter som har diverse certifikat och hållbar komposition. Sen skryter man om att xx% av alla produkter i sortimentet är (r)eko, istället för att redovisa hur många av de sålda produkterna som är det.
Tittar man istället på antal sålda produkter så ser det betydligt värre ut, för det är i regel storsäljarna som är de största miljöbovarna.
Tittar man istället på antal sålda produkter så ser det betydligt värre ut, för det är i regel storsäljarna som är de största miljöbovarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-u ... i-forsenas
Udda målet: Sänka försäljningen
Det har varit några turbulenta månader för Renault/Nissan-koncernen, där även Mitsubishi ingår. I maj presenterades en överlevnadsplan för att ställa om jättekoncernen som ska vända förlust till vinst inom fyra år. Det handlar främst om att kapa kostnader för allt som inte är helt nödvändigt.
Nissan siktar på fem procents vinstmarginal, marknadsandel på sex procent, att öka fabriksutnyttjandet till 80 procent och att sänka (!) den globala försäljningen med 20 procent vilket Nissan inte kallar ”downsizing” utan ”rightsizing”. Även antalet modeller som säljs ska minskas med 20 procent.
Rightsizing är tydligen modeordet för dagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Modeordet för dagen?Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-u ... i-forsenas
Udda målet: Sänka försäljningen
Det har varit några turbulenta månader för Renault/Nissan-koncernen, där även Mitsubishi ingår. I maj presenterades en överlevnadsplan för att ställa om jättekoncernen som ska vända förlust till vinst inom fyra år. Det handlar främst om att kapa kostnader för allt som inte är helt nödvändigt.
Nissan siktar på fem procents vinstmarginal, marknadsandel på sex procent, att öka fabriksutnyttjandet till 80 procent och att sänka (!) den globala försäljningen med 20 procent vilket Nissan inte kallar ”downsizing” utan ”rightsizing”. Även antalet modeller som säljs ska minskas med 20 procent.
Rightsizing är tydligen modeordet för dagen.
Det har väll alltid varit lämpligt att anpassa produktionen och antalet anställda efter efterfrågan. Eller du har inte hört talats om uppsägningar i år när det går dåligt för många företag?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Nu verkar vissa fossilbilstillverkare ha elbilen i fokus.
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... ilen-forstMercedeschefens nya plan: ”Nu utvecklar vi elbilen först”
Och vi har beslutat oss för ett paradigmskifte: i framtiden kommer elbilen alltid utvecklas först före alla nya modellserier.
Det går dock inte att vända upp-och-ned på koncernen över en dag, enligt Ola Källenius.
– Vi har satt kursen men resan kommer ta åtminstone tio år. Som etablerad biltillverkare kan man inte helt enkelt skicka
hem 300 000 anställda och bygga ett elbilsföretag med 20 000 återanställda, säger han.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8124
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Betyder det att han anser att det krävs 1/15 så många anställda för att bygga elbilar?Zalman3 skrev:Nu verkar vissa fossilbilstillverkare ha elbilen i fokus.
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... ilen-forstMercedeschefens nya plan: ”Nu utvecklar vi elbilen först”
Och vi har beslutat oss för ett paradigmskifte: i framtiden kommer elbilen alltid utvecklas först före alla nya modellserier.
Det går dock inte att vända upp-och-ned på koncernen över en dag, enligt Ola Källenius.
– Vi har satt kursen men resan kommer ta åtminstone tio år. Som etablerad biltillverkare kan man inte helt enkelt skicka
hem 300 000 anställda och bygga ett elbilsföretag med 20 000 återanställda, säger han.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Vissa kommer att klara det, andra inte.Mercedeschefens nya plan: ”Nu utvecklar vi elbilen först”
Och vi har beslutat oss för ett paradigmskifte: i framtiden kommer elbilen alltid utvecklas först före alla nya modellserier.
Det går dock inte att vända upp-och-ned på koncernen över en dag, enligt Ola Källenius.
– Vi har satt kursen men resan kommer ta åtminstone tio år. Som etablerad biltillverkare kan man inte helt enkelt skicka
hem 300 000 anställda och bygga ett elbilsföretag med 20 000 återanställda, säger han.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?Fredrik j skrev:Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Om man ska jämföra med andra biltillverkare bör det ju vara personal som jobbar med att montera bilar.Svenssons skrev:Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?Fredrik j skrev:Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Det är omöjligt att jämföra med andra tillverkare. Dels förlitar sig Tesla mindre till underleverantörer och dels så befinner man sig i en konstant snabb expansion vilket innebär att man hela tiden har fler anställda än vad man egentligen behöver för stunden eftersom man ligger före produktionsökningen.Fredrik j skrev:Om man ska jämföra med andra biltillverkare bör det ju vara personal som jobbar med att montera bilar.Svenssons skrev:Ska solceller, powerpacks, service center och laddnätverk räknas in också eller enbart de som tillverkar bilar?Fredrik j skrev:Finns det siffror på hur många anställda tesla har per producerad bil? Hur många färre är dom?
Säg att hälften av Teslas ca 50k anställda arbetar i produktionen? Det skulle innebära 25k för att bygga 500k bilar. Jämfört med resten av bilindustrin är det mycket effektivt.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Utvecklingsavdelningar brukar väl vara normalt vara mycket större än produktion mätt i antal heltidspersoner. Dessutom helt olika lönelägen. Att montera går att automatisera väldigt lång men inte, än så länge, att utveckla eller förbättra saker.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Skall väl tilläggas att jag är lite färgblind då min erfarenhet kommer från företag som säljer produkter för många miljoner per styck.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Som sagt så är det en stor skillnad beroende på i vilken utsträckning man producerar komponenterna i bilen och hur färdiga produkter man köper in.
Ska man dra det långt på andra hållet så tar Teslas fabrik i Tillburg in bildelar och levererar vidare färdiga bilar. Är ju dock knappast rättvist att jämföra mot andra fabriker.
Ska man dra det långt på andra hållet så tar Teslas fabrik i Tillburg in bildelar och levererar vidare färdiga bilar. Är ju dock knappast rättvist att jämföra mot andra fabriker.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.Fredrik j skrev:Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Korrekt analys Verdi.Verdi skrev:Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.Fredrik j skrev:Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.
VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.
Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.
Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.
Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.
Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Lada och Mitsubishi?Zalman3 skrev:Korrekt analys Verdi.Verdi skrev:Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.Fredrik j skrev:Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.
VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.
Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.
Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.
Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.
Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.
Kan du inte hitta några andra bättre exempel?
Lada säljer bilar för 10 000€ och kan inte baka in 10 000€ i priset för avgasrening
Mitsubishi har Outlander och L200 kan man leva på 2 modeller och samtidigt ingå i Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance? Mitsubishi vänder sig till andra marknader där de inte konkurrerar med Renault och Nissan
"Den tyska Lada-importören, som är listad som en oberoende biltillverkare, kommer dock fortsätta sälja modellen Niva (går numera under namnet 4×4) som på grund av kraven blir väldigt mycket dyrare. Importören sägs ha säkrat tusen Niva för den tyska marknaden det närmaste året. Samtliga dessa bilar modifieras för att klara utsläppskraven. I dag förbrukar en Niva, som är Euro 6-certifierad, 0,98 liter per mil och släpper ut 226 gram per kilometer, enligt WLTP-körcykeln.
Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor. Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent.
Frågan om de får sålt sina bilar med en sådan prisbild? Under 2018 sålde Lada-importören 2 545 bilar."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Zalman3 skrev:Korrekt analys Verdi.Verdi skrev:Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.Fredrik j skrev:Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.
VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.
Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.
Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.
Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.
Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.

Visst, Tesla gör allt rätt och har inga fel och har inga begränsningar i sina produkter...
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Ja du är på ett märkesforum och då kan den biltillverkaren inte göra några fel och alla andra gör bara fel..vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Korrekt analys Verdi.Verdi skrev:Kontentan är väl att Tesla är fantastiskt och gör allting rätt medan de andra är idioter som antagligen kommer gå i konkurs. Typ.Fredrik j skrev:Så det är komplext att räkna på men man vet att det går åt färre personal? Men det går inte att räkna ut hur mycket färre?
Vissa fossilbilstillverkare har inga bra elbilar och ger redan nu upp EU marknaden(läs Lada och Mitsubishi).
Etablerade elbilsmärken som Nissan har inte lika bra elbilar som Tesla och rear ut sina gamla elbilar för 75 euro i månaden.
VAG försöker ju i alla fall.
Men deras MEB plattform med 50 till 125kW snabbladdning känns ju inte som en Tesladödare.
Kia/Hyundai försöker också.
Deras 800V satsning för billiga bilar är intressant.
Snabbladdning till 80% på 12-15 minuter är bra.
Både VAG och Kia/Hyundai är ju med i Ionity.
Och i teorin skulle kunna ha en bra laddningslösning.
Om ett år kräver elbilsköpare en hyfsat billig elbil med +200kW snabbladdning, Plug and Charge, +500-700km i räckvidd och ett laddpris under 2,50 öre per kWh.
Inte alla biltillverkare kommer att klara detta.
Och de som inte säkrat batteritillgång har problem att leverera.![]()
Visst, Tesla gör allt rätt och har inga fel och har inga begränsningar i sina produkter...



Men för att vara lite seriös så tycker jag de känns som VAG är på gång med en del intressanta bilar. Sedan handlar allt om pris prestanda i slutändan..
Men säg att ta Ala var den enda som gjorde elbilar och alla andra ignorerade elbilar för all framtid, jag lovar tesla skulle inte ta 100% av marknaden..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19