Sida 17 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:26
av HelectriC
taliz skrev:
Den lär väl ha större fälgar och bredare däck än étron. Fronten med lamporna ser inte så aerodynamisk ut heller(den är ju dock väsentligt lägre).
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
vi får se, men att etron inte skulle ha sämre aerodynamik låter konstigt. Etron har dessutom ganska stora hjul den också, minst 21, om inte 22" med allt annat än smala däck. Porsche har säkert ändå bredare däck, men i sammanhanget tror jag inte just det utgör så stor skillnad.

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:32
av taliz
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:33
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
https://www.motor1.com/news/365794/pors ... spied/amp/

Taycan får förstås inte slå Panamera...
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Du tror att det är det som avgör om man står och väger mellan en Taycan och en Panamera hybrid? Hur många som nu står och väger mellan dem är en annan fråga...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:34
av Legato
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Den lär väl ha större fälgar och bredare däck än étron. Fronten med lamporna ser inte så aerodynamisk ut heller(den är ju dock väsentligt lägre).
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
vi får se, men att etron inte skulle ha sämre aerodynamik låter konstigt. Etron har dessutom ganska stora hjul den också, minst 21, om inte 22" med allt annat än smala däck. Porsche har säkert ändå bredare däck, men i sammanhanget tror jag inte just det utgör så stor skillnad.
19" är standard. 20" via tillvalspaket. 21" största valbara originalfälg.

Jag tror dock också Taycan får avsevärt bättre räckvidd än e-Tron. Vore skandal annars imo.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:43
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
https://www.motor1.com/news/365794/pors ... spied/amp/

Taycan får förstås inte slå Panamera...
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Du tror att det är det som avgör om man står och väger mellan en Taycan och en Panamera hybrid? Hur många som nu står och väger mellan dem är en annan fråga...
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:44
av HelectriC
taliz skrev:
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.
nja, i Norge har ganska många 21" på etron. Rullar en hel del av de här.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:45
av taliz
Legato skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Den lär väl ha större fälgar och bredare däck än étron. Fronten med lamporna ser inte så aerodynamisk ut heller(den är ju dock väsentligt lägre).
Dessutom är väl motorerna betydligt kraftigare än i étron.
Så... jag tror inte man skall förvänta sig för mkt på den fronten. Just att GOM visar <300km vid 75% tyder ju på att rangen blir betydligt sämre än M3P, trots betydligt större batteri.
Att dom inte skrutit något om range är väl ytterligare ett tecken.
vi får se, men att etron inte skulle ha sämre aerodynamik låter konstigt. Etron har dessutom ganska stora hjul den också, minst 21, om inte 22" med allt annat än smala däck. Porsche har säkert ändå bredare däck, men i sammanhanget tror jag inte just det utgör så stor skillnad.
19" är standard. 20" via tillvalspaket. 21" största valbara originalfälg.

Jag tror dock också Taycan får avsevärt bättre räckvidd än e-Tron. Vore skandal annars imo.
Vill minnas att man förväntade sig att étron också skulle få jättebra range...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:46
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.
nja, i Norge har ganska många 21" på etron. Rullar en hel del av de här.
Såklart. Jävla norrmän, hur mkt pengar som helst och alldeles för billiga elbilar... Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:47
av HelectriC
tror kanske inte vi kommer längre i spekulerandet. Jag tror vi får nöja oss med att vänta och se eftersom ingen här har kört en Taycan och alla faktorer som spelar in är omöjliga att ta in i en kvalitativ bedömning.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 15:49
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.
nja, i Norge har ganska många 21" på etron. Rullar en hel del av de här.
Såklart. Jävla norrmän, hur mkt pengar som helst och alldeles för billiga elbilar... Bild
mycket trängselskatter också. Hörde på nyheterna igår att i Norge betalar bilisterna 11 miljarder per år och i Sverige 2 miljarder, dvs 11 gånger så mycket per capita!!! inte konstigt folk köper elbil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 16:10
av Geni87
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.
nja, i Norge har ganska många 21" på etron. Rullar en hel del av de här.
Såklart. Jävla norrmän, hur mkt pengar som helst och alldeles för billiga elbilar... Bild
mycket trängselskatter också. Hörde på nyheterna igår att i Norge betalar bilisterna 11 miljarder per år och i Sverige 2 miljarder, dvs 11 gånger så mycket per capita!!! inte konstigt folk köper elbil.
Tur att elbilarna tar så mycket mindre plats än ICE-bilarna också. :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 16:32
av Verdi
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
https://www.motor1.com/news/365794/pors ... spied/amp/

Taycan får förstås inte slå Panamera...
Ja vilken skitbil Taycan blev nu...
Poängen var att de lätt kunde gjort Taycan till toppmodell, men det skulle ju skicka fel signaler till de som fortfarande kan tänka sig en avgasbil.
Du tror att det är det som avgör om man står och väger mellan en Taycan och en Panamera hybrid? Hur många som nu står och väger mellan dem är en annan fråga...
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 17:27
av Geni87
Verdi skrev:
taliz skrev:
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.
Bäst = flest hästkrafter... :roll:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 17:42
av taliz
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.
Bäst = flest hästkrafter... :roll:
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.
Om MS P haft färre hk än M3P är jag övertygad om att den varit ointressant för många som idag köpt en.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 17:59
av HelectriC
Geni87 skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Är väl få som köper étron med stora fälgar, tycker de flesta man sett(well, inte så att man ser dom så ofta) har 19". Antagligen tvärtom med Taycan.
nja, i Norge har ganska många 21" på etron. Rullar en hel del av de här.
Såklart. Jävla norrmän, hur mkt pengar som helst och alldeles för billiga elbilar... Bild
mycket trängselskatter också. Hörde på nyheterna igår att i Norge betalar bilisterna 11 miljarder per år och i Sverige 2 miljarder, dvs 11 gånger så mycket per capita!!! inte konstigt folk köper elbil.
Tur att elbilarna tar så mycket mindre plats än ICE-bilarna också. :lol:
Nu heter det iofs inte något så intetsägande som trängselskatt i Norge utan helt enkelt ”bompeng” eftersom det tidigare var en bom som gick upp när man hade betalat. Oavsett, så är det löjligt vad man får betala för varenda ny liten sträcka motorväg eller bro, som byggs här. Att köra med fossilbil från Oslo till Bergen t&r kostar ca 700kr i enbart bompeng om jag inte minns fel. Även om jag knappt betalar en bråkdel av det med elbil, så är jag fortfarande emot systemet eftersom det i stort sett drabbar de mindre bemedlade, som varken har råd att skaffa elbil eller att lägga ut skyhöga belopp för att man råkar bo på fel sida ”bommen” när man ska till affären eller köra barnen på träning.

Men det var en liiiiten OT från Taycan :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 18:04
av Verdi
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.
Bäst = flest hästkrafter... :roll:
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.
Om MS P haft färre hk än M3P är jag övertygad om att den varit ointressant för många som idag köpt en.
Nu trollar du.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 18:24
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Köper man toppmodellen är man ute efter det bästa som erbjuds. Annars kunde man ju likväl nöjt sig med enklare modeller.
Model S P hade nog sålt betydligt sämre om M3P haft bättre prestanda tex. Panamera är likt Model S toppmodellen, så den måste vara bättre än Taycan.

"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.
Bäst = flest hästkrafter... :roll:
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.
Om MS P haft färre hk än M3P är jag övertygad om att den varit ointressant för många som idag köpt en.
Nu trollar du.
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 18:34
av snowtroll
Glömde berätta att vi såg nå test, tid 6:e augusti på väg hem från Italien, av en porsche modell med fikabord bakpå som andra klassiska versioner har.
Det märkliga denna gång var att det var 3 till synes lika dana som jagade på där på Autobahn.
Snygga bilar men dånade mest.
Så vid andra omkörningen när vi klev åt sedan lite märkte jag att den mittre hade mittskärm precis såsom Modell 3 .... Och den bilen var tvärtyst till skillnad från föråkaren och efteråkaren som låg som klistrade omkring... Typ gard. Någon form av headset användes hos dessa tre där gard hade fullt upp att granska omgivningen.

När vi smög upp bredvid såg föraren skyndsamt upptagen ut och ville inte visa ansiktet, medan de andra gjorde sitt bästa för att distrahera oss. Hehe
Den tysta med skärm hade dummy avgasrör mm samma lullull och pjoller som de två som levde om och uppenbarligen hade avgasgeneratorer.
Var inte så impad av axet om dom nu slog på fullt. Nog gick det undan men inga svårigheter att matcha och kompensera med m3 AWD LR.

Är det möjligen den porschen ni pratar om, dvs porses nya ev?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 19:17
av Verdi
taliz skrev:
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.
Jo men de är ju tyngre och större också.

Har förresten aldrig riktigt förstått mig på M5/RS6 (eller ännu värre X5M och SQ7).

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 19:19
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.
Jo men de är ju tyngre och större också.

Har förresten aldrig riktigt förstått mig på M5/RS6 (eller ännu värre X5M och SQ7).
... precis som Model S.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 20:47
av HelectriC
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:


"Det bästa som erbjuds"? Den bästa på vad? Bästa komforten? Bästa utrymmet? Snabbast rakt fram? Snabbast på bana? Jag tror INGEN stövlar in på Porsche och säger "jag vill köpa er bästa bil". Man måste ju veta vad man ska ha bilen till för att kunna välja "den bästa" för just det användningsområdet.

Köper man en Model SPL för att den är snabbare 0-100 än M3P så har man nog nån skruv lös. Jag skulle hellre ha en M3P än en SPL. Jag tror faktiskt en SR+ är roligare att köra än en SPL.
Bäst = flest hästkrafter... :roll:
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så.
Om MS P haft färre hk än M3P är jag övertygad om att den varit ointressant för många som idag köpt en.
Nu trollar du.
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.

nja, jag vill nog påstå att de har fler hästar just för att de är större och tyngre. Annars hade ju de stora bilarna blivit slöa jämfört med de små? Ganska många som inte vill ha en MB C eller BMW 3 just för att de är små och inte har samma upplevda kvalitet som sina större syskon, på samma sätt som Teslas modeller. Dessutom är det sällan enbart motorn som intresserar de som köper AMG, RS, M-bilar. Ofta har de också en familj och vill kunna ha med familjen, därav valet att välja en större modell. Jag tror inte de flesta av M5 eller RS6-köparna hade valt ett mindre syskon om dessa haft 10 hk mer.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 21:25
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.
Jo men de är ju tyngre och större också.

Har förresten aldrig riktigt förstått mig på M5/RS6 (eller ännu värre X5M och SQ7).
... precis som Model S.
Nej alltså inte storleken i sig. Tycker en 3 liters diesel i M550D gör ett mycket bättre jobb i en 5-serie än en stor V8:a i M5:an. Tillräckligt snabb och med en mer laid back attityd som passar bilens storlek.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 21:45
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.
Jo men de är ju tyngre och större också.

Har förresten aldrig riktigt förstått mig på M5/RS6 (eller ännu värre X5M och SQ7).
... precis som Model S.
Nej alltså inte storleken i sig. Tycker en 3 liters diesel i M550D gör ett mycket bättre jobb i en 5-serie än en stor V8:a i M5:an. Tillräckligt snabb och med en mer laid back attityd som passar bilens storlek.
Har för mig du sa att M550D var ett av dina största felköp?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 20 aug 2019 21:48
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Nej. Det är inte för inte som M5 alltid har fler hästar än M3, RS6 alltid har fler hästar än RS4 osv.
Hade de haft lägre än "lillebror" hade de blivit ointressanta för många av köparna.
Jo men de är ju tyngre och större också.

Har förresten aldrig riktigt förstått mig på M5/RS6 (eller ännu värre X5M och SQ7).
... precis som Model S.
Nej alltså inte storleken i sig. Tycker en 3 liters diesel i M550D gör ett mycket bättre jobb i en 5-serie än en stor V8:a i M5:an. Tillräckligt snabb och med en mer laid back attityd som passar bilens storlek.
Har för mig du sa att M550D var ett av dina största felköp?
Ja precis. Jag trodde den var mer körglad än vad den var. Köpte den som andrabil som ersättare till en M2. Vet inte vad jag tänkte på. Men den var ju enorm på motorvägen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 21 aug 2019 18:26
av nek0
https://www.nyteknik.se/elbilar/porsche ... 48,33270&=
Nu vill jag höra vad taliz har att sega.