Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Esterox

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

Jag skulle vänta tills verkliga tester kommer.

Jag tippar på följande

Dåliga knappar
Högljudd
Ingen bra komfort
Seg skärm

Sen finns det en hel del fördelar. Gillar laddluckan som blir som ett tak för laddporten, däremot kommer den garanterat ha stora problem i Sverige med tyngd från snö osv.

I det stora hela kommer många anse att det får mycket mer än i en ID4 men behöver då troligtvis kompromissa på flertalet andra punkter som gäller komfort och smidighet.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Leaf
elbilist

Inlägg av Leaf »

BEV[e-Rage] skrev:
Bra video!
Ju mer jag ser av den där silverplasten med horisontella skåror, desto svårare blir den att acceptera. Känns som en rejäl designmiss.
I bästa fall kommer det versioner där detta är ersatt/nedtonat.
Kia EV5 känns mer lockande nu... ;-)
och dom där däcken... 255/45R20, inte det bästa för bra räckvidd direkt.
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels

Inlägg av wheels »

Här är en artikel från Elbilen med en tysk video. Intressant. Kommer den att knäcka Tesla på Björns 1000km test

https://elbilen.se/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
Här är en artikel från Elbilen med en tysk video. Intressant. Kommer den att knäcka Tesla på Björns 1000km test

Blir kul att i höst se Björn Nylands 1000km test för en Ioniq 5 mot en Tesla Plaid+ med 840km i räckvidd.

Tror att båda kommer till en ny nivå som inga konkurrenter ens är i närheten av.
wheels

Inlägg av wheels »

Zalman3 skrev:
wheels skrev:

Blir kul att i höst se Björn Nylands 1000km test för en Ioniq 5 mot en Tesla Plaid+ med 840km i räckvidd.

Tror att båda kommer till en ny nivå som inga konkurrenter ens är i närheten av.
Plaid+ bör ju vinna, annars är det faktiskt dåligt. Den lär ju kosta dubbelt så mycket
Mickep

Inlägg av Mickep »

En top på 220 kW och bra fart till 80% (ca 145 kW vid 80%) (vissa sagt 45 kW vid 96%) I videon ovan verkar den dala ganska snabbt vid 80% (har sett det också i en annan tysk bil och det tror jag är medvetet för att A inte skada batteriet och B för att folk inte skall stanna vid snabbladdare längre än nödvändigt)

Björn test efter sommaren kommer bli intressanta. laddkurvan går att jämföra med andra, men om den skall ha ett lågt pris är det något som måste kompromissas med, vad lär väl framkomma)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Zalman3 skrev:
wheels skrev:

Plaid+ bör ju vinna, annars är det faktiskt dåligt. Den lär ju kosta dubbelt så mycket
Nu betalar man ju iofs. för andra saker än bara räckvidd när man beställer en Plaid+.

En stor anledning till den stora batteribanken är inte främst för räckvidd i den modellen, utan för att batteribanken skall ha kapacitet för både superhöga "burstar" i peakhastighet på strömmen (tex. vid "overdrive" av elmotorerna i startögonblicket), och en bättre ihållande störmkapacitet för att klara repetitiva accelerationer (flera banvarv på raken), och att även få bättre marginaler för att hålla temperaturerna under kontroll (något som som nuvarande MS lider av vid aktiv körning och bankörning, där tempen på batteripacket knappt håller för ett varv på längre banor som tex. Nordslingan).

Lång räckvidd (även om det också kan vara en praktiskt användbar sidoeffekt) är nästan mer en bieffekt för att bilen skall ha en rejäl strömbudget till alla tre rätt kraftiga elmotorer (tot. 1000 hk+) under såväl peaktillfällen, som i långa perioder med massvis repetitiva accelerationer.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
En top på 220 kW och bra fart till 80% (ca 145 kW vid 80%) (vissa sagt 45 kW vid 96%) I videon ovan verkar den dala ganska snabbt vid 80% (har sett det också i en annan tysk bil och det tror jag är medvetet för att A inte skada batteriet och B för att folk inte skall stanna vid snabbladdare längre än nödvändigt)

Björn test efter sommaren kommer bli intressanta. laddkurvan går att jämföra med andra, men om den skall ha ett lågt pris är det något som måste kompromissas med, vad lär väl framkomma)
I videon ovan dalar den visserligen till nästan 0kW vid 80%, men killen frågar snubben som sitter längre bort om det ska vara så. Och sen står det faktiskt i videon att den återhämtar sig strax därefter och att den håller fortfarande 45kW vid 96%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Leaf skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Bra video!
Ju mer jag ser av den där silverplasten med horisontella skåror, desto svårare blir den att acceptera. Känns som en rejäl designmiss.
I bästa fall kommer det versioner där detta är ersatt/nedtonat.
Kia EV5 känns mer lockande nu... ;-)
och dom där däcken... 255/45R20, inte det bästa för bra räckvidd direkt.
Kan ju foliera över den listen, är ju inga problem! Att man då täcker ljusfunktionen spelar ju inte så stor roll, den utgör inte den vanliga belysningen iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Screenshot_20210304-175939_Samsung Internet.jpg
Leaf
elbilist

Inlägg av Leaf »

Peter Andersson skrev:

Screenshot_20210304-175939_Samsung Internet.jpg
Ser mycket bättre ut i den färgen tycker jag.
Kan man hoppas på att den ljusa inredningen även kommer till Sverige? Vanligtvis är det bara svart svart mörkgrått...
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vad är det för material i skuffen tro? Svårt att se i videon. Är det såndär vanlig filtmatta eller blank plast? Ser nästan ut som plast. Många tycker i så fall säkert att det är fruktansvärt gräsligt billigt, men jag skulle bli superglad eftersom det är mycket enklare att hålla rent. Jag transporterar ju mina hundar där bak och det är inte roligt att dammsuga bort tonvis med hundhår och annan skit som har fastnat i mattan överallt. Man har ju ingen heltäckningsmatta hemma heller just för att det är omöjligt att hålla rent.
Min Mazda CX5 hade bara plast där bak och det var underbart smidigt.
Mickep

Inlägg av Mickep »

En frunk eller nog mera froot eftersom det bara är för laddkablar.
Sedan fanns det plats under golvet för mindre saker. ( hade hellre sett en reservdäck där.
wheels

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Vad är det för material i skuffen tro? Svårt att se i videon. Är det såndär vanlig filtmatta eller blank plast? Ser nästan ut som plast. Många tycker i så fall säkert att det är fruktansvärt gräsligt billigt, men jag skulle bli superglad eftersom det är mycket enklare att hålla rent. Jag transporterar ju mina hundar där bak och det är inte roligt att dammsuga bort tonvis med hundhår och annan skit som har fastnat i mattan överallt. Man har ju ingen heltäckningsmatta hemma heller just för att det är omöjligt att hålla rent.
Min Mazda CX5 hade bara plast där bak och det var underbart smidigt.
Stålborste, rena miraklet jämfört med att dammsuga
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Vad tycker tyget om det? Jag testade det en gång i min Model S som var helt hopplös med hundhår. Hundhåren satt kvar, men mattan försvann. Ingen bra metod alls för den typen av matta.
Det är också lite olika beroende på ras. Min ena hund är en gråhund-schäfer blandning och den tappar stora tossar med vitt fluff. Lite korkskruvaktigt hår som borrar sig in under tyget och sen kommer det aldrig ut mer. Den andra är en långhårig schäfer. Han tappar längre tossar, mer som änglahår. Det är lättare att få bort. Men du har rätt, dammsugare funkar inget vidare. Det som fungerar bäst mot fluffet är våta händer som man stryker över mattan. Dammsugare är bara för de ställen där hårtossarna samlas till stora strängar. Och mot all annan skit som hundarna bär med sig in, dvs grus och sånt.
Sist orkade jag inte längre och lämnade in Golfen till rekond. Den blev som ny. Men de slet tre timmar mot hundarnas kvarlåtenskap sa de. Nu är den fredad zon, inga hundar får åka Golf ett tag framöver. :lol:
Bagagerum utan matta vore rena drömmen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
wheels skrev:
Vad tycker tyget om det? Jag testade det en gång i min Model S som var helt hopplös med hundhår. Hundhåren satt kvar, men mattan försvann. Ingen bra metod alls för den typen av matta.
Det är också lite olika beroende på ras. Min ena hund är en gråhund-schäfer blandning och den tappar stora tossar med vitt fluff. Lite korkskruvaktigt hår som borrar sig in under tyget och sen kommer det aldrig ut mer. Den andra är en långhårig schäfer. Han tappar längre tossar, mer som änglahår. Det är lättare att få bort. Men du har rätt, dammsugare funkar inget vidare. Det som fungerar bäst mot fluffet är våta händer som man stryker över mattan. Dammsugare är bara för de ställen där hårtossarna samlas till stora strängar. Och mot all annan skit som hundarna bär med sig in, dvs grus och sånt.
Sist orkade jag inte längre och lämnade in Golfen till rekond. Den blev som ny. Men de slet tre timmar mot hundarnas kvarlåtenskap sa de. Nu är den fredad zon, inga hundar får åka Golf ett tag framöver. :lol:
Jag har ett par prylar som funkar rätt bra på hår och liknande, en typ handske och en som liknar dom där
mojängerna man gjorde rent möbler med för typ 50 år sedan (som ett handtag med en röd tygliknande yta på) och
dom funkar sjukt bra på hår och sånt... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wheels

Inlägg av wheels »

mati skrev:
wheels skrev:
Det var en 945 kombi, passade en schäfer en vecka och jag fick inte bort håren med dammsugaren. Men som du säger, beror nog mycket på typ av matta och hundras
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag har ett par prylar som funkar rätt bra på hår och liknande, en typ handske och en som liknar dom där
mojängerna man gjorde rent möbler med för typ 50 år sedan (som ett handtag med en röd tygliknande yta på) och
dom funkar sjukt bra på hår och sånt... :)
Jag vet precis vilka röda mojänger du menar. Jag har två såna. :) Funkar bra på soffan och på kläder, men i bilen tycker jag inte de är så effektiva, helt enkelt pga att man inte når överallt med dem. De där klibbiga klädrullarna med tejp runtom funkar bättre i så fall. En rätt så brutal metod är silvertejp (naturligtvis, vad annars?) som hårborttagning. Men det får man inte göra för ofta. Mattan kan ta skada.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det börjar redan pratas om förseningar.
Hyundai IONIQ 5 Production Could be Delayed.

Well, not all is good for Hyundai’s IONIQ 5. After being succesfully released and with up to 35,000 reservations in South Korea, Hyundai could be in trouble to produce the IONIQ 5. A report from News1 said that Hyundai is in conflict with the union workers.

It is clear that the transition to electric vehicles production will cause the lose of many jobs and currently Hyundai is suffering of a threat of strike at Ulsan Plant 1. The negotiations to set the number of workers placed on the IONIQ’s 5 production line have caught the eye.

According to the industry on February 5, Hyundai is in a tug-of-war with unions over the number of workers at the Ulsan Plant 1 plant, which is where the IONIQ 5 is going to be built. Hyundai has coordinated the number of unions and workers before developing new cars or partial change models under collective bargaining agreements.

Apparently, the man-hour negotiations for the production of IONIQ 5 were already scheduled a few months ago, but it is known that there has been a labor-to-labor difference in the number of participating workers. Now the union complained that the number of workers was lower if compared to built internal combustion engine models.

Considering that European sales are scheduled to start this month (with delivery set for Summer) and domestic sales are scheduled to start in April, the time is tight. So this situation could cause delays in the factory.

IONIQ 5 already succedeed in Europe, receiving 3,000 reservations for Project 45 Launch Edition model in less than 24 hours. Even in Korea, the number of contracts on the first day of pre-contracts reached 23,760, now it accounts 35,000 units.

In response, a Hyundai official said “we are negotiating man-hour with the union” and that we will “try to resolve it as of time and get it into production.” So let’s see what happens at the end.
https://thekoreancarblog.com/2021/03/05 ... e-delayed/
wheels

Inlägg av wheels »

Zalman3 skrev:
Det börjar redan pratas om förseningar.
Hyundai IONIQ 5 Production Could be Delayed.

Well, not all is good for Hyundai’s IONIQ 5. After being succesfully released and with up to 35,000 reservations in South Korea, Hyundai could be in trouble to produce the IONIQ 5. A report from News1 said that Hyundai is in conflict with the union workers.

It is clear that the transition to electric vehicles production will cause the lose of many jobs and currently Hyundai is suffering of a threat of strike at Ulsan Plant 1. The negotiations to set the number of workers placed on the IONIQ’s 5 production line have caught the eye.

According to the industry on February 5, Hyundai is in a tug-of-war with unions over the number of workers at the Ulsan Plant 1 plant, which is where the IONIQ 5 is going to be built. Hyundai has coordinated the number of unions and workers before developing new cars or partial change models under collective bargaining agreements.

Apparently, the man-hour negotiations for the production of IONIQ 5 were already scheduled a few months ago, but it is known that there has been a labor-to-labor difference in the number of participating workers. Now the union complained that the number of workers was lower if compared to built internal combustion engine models.

Considering that European sales are scheduled to start this month (with delivery set for Summer) and domestic sales are scheduled to start in April, the time is tight. So this situation could cause delays in the factory.

IONIQ 5 already succedeed in Europe, receiving 3,000 reservations for Project 45 Launch Edition model in less than 24 hours. Even in Korea, the number of contracts on the first day of pre-contracts reached 23,760, now it accounts 35,000 units.

In response, a Hyundai official said “we are negotiating man-hour with the union” and that we will “try to resolve it as of time and get it into production.” So let’s see what happens at the end.
https://thekoreancarblog.com/2021/03/05 ... e-delayed/
Mindre antal komponenter, så blir det mindre jobb, ganska självklart. Tråkigt om man står med svartepetter men blir nog svårt att stoppa
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot från denna film.

Screenshot_20210306-200050_Samsung Internet.jpg
448.400kr=38.000 £.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare