Finns bara en box som är gjord för att användas bak och fram. Calix nånting har jag för mig den heter.dd88 skrev:Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?dd88 skrev:Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4
Ja om det är en box som öppnas i bakkant kan den ju blåsa sönder om man inte stängt den ordentligt vid omvänd montering.dd88 skrev:Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Men "krocksäkerhet" är nog inte så värst utbrett i takboxvärlden ännu...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i4
Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.MWall skrev:För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW i4
mikebike skrev:Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.MWall skrev:För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller?
Re: BMW i4
Mig veterligen finns det bara en takbox som är konstruerad för att monteras "tvärtom"BrooklynS skrev:Efter att ha studerat ett hyfsat antal takboxar måste jag ställa frågan vilka takboxar som är konstruerade för att klara en viss belastning åt ett särskilt håll vid krock?dd88 skrev:Är väl inte alla tillverkare som rekommenderar en "felvänd" takbox då den inte är byggd för att klara den belastningen vid krock?
Samtliga boxar jag sett är liksidiga vad gäller konstruktion. Det enda som skiljer fram och bak åt är själva formen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?MWall skrev:mikebike skrev:Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.MWall skrev:För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).
Osv, osv.
Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i4
Nu pratar vi alltså om 4 cyklar, och 50 000 för en tävlingscykel är inget märkvärdigtMWall skrev:mikebike skrev:Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.MWall skrev:För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Har man cyklarna på taket så ska man väl helst inte åka in i låga parkeringshus o dyl heller?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i4
Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:Legato skrev:Skulle gissa att det är extremt marginellt, men gäller inte det precis allt på extremaste nivåerna?MWall skrev:mikebike skrev:Eller när man har cyklar för över 100 000. När jag tävlade var det inte ovanligt med ekipage där cyklarna kostade mer än bilen de satt på.MWall skrev:För några helger sen så såg jag en som tappat sin takbox längs E4:an. Såg ut som att takbågarna lossnat från bilen. Var extremt byig vind. 20 meter i byarna i rak motvind. Så det blev ju väldigt hög relativ hastighet och stora påfrestningar antar jag. Men själva boxen såg relativt hel ut även om en del packning fallit ur.
Det där är ju lite av en mardröm jag har när jag kör med takbox. Att den ska lossna och flyga iväg.
Jag cyklar helst inte alls så för mig är det obegripligt. Hur många procent bättre blir en cyklist på en cykel som kostar 100' jämfört med på en cykel som kostar 40'?
Vinet för 100.000:- vs det för 3.000:-.
Motorcykeln med kolfiberdelar för 50.000:- istället för den med plastdelar för 5.000:-.
Diamanten med färg D vs färg E (GIA).
Osv, osv.
Dock är det ju rätt roligt när det just handlar om vikt (tex cykel och MC) och på hobbynivå, då är det ju ofta gubbar som lätt skulle kunna tappa 5-10 kg kroppsvikt som lägger tusentals kronor på att få ner vikten på "åket" med några hekto
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form"
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: BMW i4
Jag har provkört i4 nu, hade gärna köpt om det inte varit ett års väntetid. Hade nog kört på 40-modellen den är väldigt rolig att köra med bakhjulsdrift.
Bilen är ganska trång jämfört med Model 3 men materialen är är bättte när der gäller interör och bilen känns mer solid.
Om jag hade fått önska något vore det att maskera fossilbilsarvet lite bättre.
Bilen är ganska trång jämfört med Model 3 men materialen är är bättte när der gäller interör och bilen känns mer solid.
Om jag hade fått önska något vore det att maskera fossilbilsarvet lite bättre.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW i4
Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......
Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......
Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
M3 RWD -22
Re: BMW i4
Fossil? Hur menar du då?ANLI skrev:Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......
Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: BMW i4
Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMWJjonas skrev:Fossil? Hur menar du då?ANLI skrev:Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......
Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
Gissar att hen syftar på att bottenplattan inte är renodlad för elbilar...expat skrev:Kan man undra, men menar antagligen att den bör fungera lika bra som alla andra BMWJjonas skrev:Fossil? Hur menar du då?ANLI skrev:Ska provköra i4 40 snart.
Synd att den väger runt 300 kg mer än en Tesla......
Jag är nybliven Teslaägare men långt ifrån frälst efter 13 år med BMW.......
Tror att i4 trots att den är är fossil har/är bättre på bl a följande:
Lägre ljudnivå, bättre fjädringskomfort, bättre (progressiv) styrning, bättre klimatanläggning, bättre stolar, bättre ljusautomatik, bättre torkautomatik, högre kvalitétskänsla mm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19743
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i4
Fruktansvärt bra!mikebike skrev:Citat från reklamutskick från Cykloteket två veckor före Vätternrundan för några år sedan:
"Det är aldrig för sent att köpa sig i form"
(Och förövrigt så är ett kilo lättare cykel bättre oavsett om man har 1hg fett på kroppen eller 5kg, fast
lite svårare att motivera för knubbiga motionärer kanske )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i4
Kollade upp vår Thule-box och fick detta till svars.dd88 skrev:Var någon tillverkare som yttrade sig om det senast det var aktuellt med bakåtvända takboxar i media, sen minns jag inte om det var fästet eller om boxen riskerade att öppna sig. Den var iaf inte testad för det och därför avrådde man.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4
Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Har även EV6 det?HelectriC skrev:Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Ingen aning, aldrig suttit i EV6. ioniq5 är första och enda jag sett det i.martinot skrev:Har även EV6 det?HelectriC skrev:Jag saknar verkligen fläkt under Qi-laddaren. Mobilen blir överhettad och slutar ladda efter ganska kort tid (ca 30min). Ioniq5 hade en liten fläkt under plattan som gjorde att Qi funkade över lång tid.
Har inte sett det på andra trådlösa laddare (oavsett i bilar, eller de lösa trådlösa laddare man placerar på bord), men smart lösning av Hyundai som nog fler borde ta efter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?HelectriC skrev:Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
Re: BMW i4
Ja den funktionen är riktigt rolig, även Concierge Service funkar riktigt bra. Fixade bord åt oss i helgen även om det enligt bokningsappen var fullbokat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4
Jag fick svar från säljaren att inbyggda navi måste vara inställd att navigera till laddaren. Android Auto/Carplay aktiverar inte batteriförvärmning.anna__ skrev:Hur funkar förvärmning av batteriet? Funkar det enbart med den inbyggda nav?HelectriC skrev:Riktigt kul och användbar "personlig assistent" i bilen. Om man gör något upprepade gånger på samma plats, tex öppnar fönstret för att ta en p-biljett vid p-hus, efter ca 3 gånger så frågar bilen om den helt enkelt automatiskt ska öppna fönstret på denna plats framöver.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14