Sida 17 av 44

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 21 okt 2021 22:21
av MrRun
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 21 okt 2021 22:28
av Maw
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 21 okt 2021 22:34
av dstr
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Jo, så du kan regga en bil på det kontot.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 21 okt 2021 22:47
av MWall
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 21 okt 2021 23:10
av MrRun
MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Ok, tänkte väl det. :?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 08:53
av samuelsu
MWall skrev:
Maw skrev:
MrRun skrev:
Nån som kan verifiera att appen numera tillåter att vem som helst skapar ett konto och att det inte gått förut?
Ett första steg till att öppna upp isåfall?
Jag har skapat ett konto med/i appen utan att äga någon Tesla.
Vet inte om det alltid har gått?
Det har alltid gått.
Däremot brukar det inte gå logga in i appen om man inte har en Tesla kopplad till kontot. Går det nu?

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 08:54
av OfarligTesla
Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 11:44
av martinot
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, det kanske det gör, fast inte riktigt väl?

Tesla har sålt ca 2 000 000 bilar hittils varav de flesta finns kvar. Om två år har de nog lyckats sälja ytterligare drygt 2 500 000 bilar samtidigt som några av de äldsta försvinner. Låt oss säga att det kommer finnas ca 4 500 000 Teslor i drift om 2 år. Med 3 ggr så många stall som det finns nu skulle det vara en rejäl ökning stall per Tesla jämfört med nu. Det skulle finnas plats för ytterligare 1 500 000 bilar från andra märken utan att det skulle finnas färre stall per bil om två år jämfört med nu....

För att det ska vara meningsfullt att utöka SuC till trippla kapaciteten på bara 2 år krävs det såvitt jag kan förstå att Tesla släpper in andra märken också.
Fast dagens nivå är ju inte en okej nivå överallt, det finns platser i USA där det är kraftigt underdimensionerat så där behöver de nog dubbla bara för att möta dagens efterfråga.

Så jag håller med dig om man pratar om att trippla antalet stolpar överallt och inte fyrdubbla där det behövs och bara dubbla där det räcker, men det tror jag inte är vad som kommer hända. Och att de flesta andra bilar laddar långsammare per km än ”medianTeslan” gör att antalet extra som skulle finnas går ner.

Är det 3x de pratar om under 2 år finns det inte plats för några andra stora tillverkare direkt.
Redan när man åker från Sverige till Norge eller Danmark så märker man att Tesla SuC på vissa ställen är klart underdimensionerat med dagens storlek på flottan av Teslabilar. Även om Tesla inte någonsin säljer mer bilar, så måste de fixa detta.

Sverige är dock fortfarande helt OK för det mesta. Med dagens volym av Teslabilar. Men det gäller som sagt inte alla länder och marknader.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 13:59
av mikebike
Det räcker med att åka 15 km norrut från Stockholm för att uppleva en fullbelagd SuC, Bredden.
Det är ju märkligt att det finns fler laddare utanför Varberg än utanför Stockholm.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 14:34
av Maw
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 14:40
av MWall
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)

Ja, det är klart. Jönköping kommer nog t ex avlasta en hel del. Framförallt Ödeshög men även Toftaholm i viss mån.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 14:43
av OfarligTesla
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 15:00
av Maw
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Man får väl nästan förutsätta att Tesla lägger en större del av utbyggnaden på områden med hög belastning än områden med låg belastning ;)
Ja, och då behöver inte 3 gånger så många stolpar om 2 år innebära något större överskott utöver Teslas egna bilar om försäljningen hålls uppe.
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 15:34
av OfarligTesla
Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 15:42
av Maw
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Hur tänker du då?

Jag tänker tvärt om att genom att utbyggnaden görs där den behövs mest så blir den praktiska tillgängligheten kanske 4 ggr större med 3 ggr fler stall. Områden med bwfintlig överkapacitet behöver ju inte byggas ut. Nätverket kommer alltså klara mer än 3 ggr så hög belastning om 2 år utan att kunderna behöver trängas mer än idag samtidigt som det "bara" kommer finnas drygt dubbelt så många Teslor. Dessutom laddar de Teslor som byggs nu snabbare än många av de gamla och de nya SuC som byggs är V3 och klarar därför att serva fler bilar per stall.

Om en så stor utbyggnad ska vara ekonomiskt motiverad för Tesla så måste de ha för avsikt att bredda kundgruppen utanför de som kör Teslor.
Finns det många ställen med någon större befintlig överkapacitet idag då? Dvs att på v2 är det aldrig ens nära 50% beläggning eller på v3 är det alltid många lediga stolpar? Finns säkert några sådana stationer men tycker inte det är standard att man kan räkna med att en slumpvis vald stationer kommer gapa tom oavsett när man åker även om det sällan är någon kö. Skulle säga att en genomsnittlig station nog är i närheten av vad den behöver i vara i dagens läge för att man ska kunna räkna med att slippa köa den mest intensiva timmen på året för den stationen, sen är det några få som förmodligen aldrig ser mycket användning och lite fler som återkommande blir fulla.
Ok, det vet du bättre än jag. Än så länge har jag ingen anledning att ta mig till en SuC :)

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 22 okt 2021 16:20
av Klintan
Jung, V2, Mariestad, V3 har alltid gott om lediga platser. Kristinehamn, V3, har varit i princip tom när jag passerat. Hogstorp, V3 norr Uddevalla var mycket ledigt i somras, kan ha ändrats med restriktionslättnader.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 25 okt 2021 15:29
av taliz
Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 25 okt 2021 16:31
av BrooklynS
Nå, jag tror fortfarande att det handlar om de öppna laddare man redan lämnat anbud på att bygga.

Logiskt, affärsmässigt och självklart.

Övrigt är enbart spekulationer utan grund.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 25 okt 2021 20:29
av RagWal
taliz skrev:
Nu när allt fler satsar på 800V kan man ju undra hur det kommer påverka den här strategin.
Även om Tesla öppnar upp så känns det ju inte som förstahandsvalet om man har en 800V-bil.
Jag tror V3 fixar 800V

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 04:10
av loftux
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.


Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 07:28
av BrooklynS
Där framgår också att det handlar om specifika Superchargers, rimligen de man lämnat anbud på och fått statsstöd för att bygga.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 08:05
av fth
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 08:08
av MWall
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth

Beror väl på vad man har för bil men 5 laddningar räcker till 100+ mil för de allra flesta.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 08:09
av RagWal
Förr spådde man framtiden i kaffesump, nu är det i textsträngar i appar.

Förr hade man en Press-avdelning, nu kommunicerar man via utveklarna och med interna emails.

Snart ser man informationen i dagspress och biltidningar följt av fyllda kommentarsfält och Facebookdiskussioner.

:lol:

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Postat: 01 nov 2021 08:10
av Niklas Z
fth skrev:
loftux skrev:
Det närmar sig. Senaste version av ios appen innehåller stöd för icke Tesla bilar att ladda.

Varför i hela friden har dom lagt till en begränsning att man kan ladda max 5ggr/dag på SuC? :?
SuC.jpg
Det skulle ju göra det omöjligt att köra riktigt långa sträckor via SuC, vilket väl är hela poängen?

Eller är det 5ggr/dag på samma station kanske? I så fall verkar det ju mer rimligt.

/fth
Man ska nog köra enormt långt för att inte 5 laddningar ska räcka på en dag. Min längsta dagsetapp hittills är Potsdam - Uppsala, vilket är 110 mil. Då startade jag inte ens med full laddning (hade någonstans mellan 80 och 90 % vid avfärd), men laddade bara två gånger på SuC och en gång på Eon. Om man kör med husvagn i dåligt väder kanske det är möjligt att komma i en situation då fler än 5 SuC-besök på en dag kan bli aktuella