Bilen har själv laddat ned 2022.8.2 och tjatar hela tiden om att uppdatera. Aktuell version 2022.24.5.
Upprättade ett serviceärende där jag frågade om bilen kommer tvångsuppdatera utan godkännande.
Fick till svar att man tagit bort väntade uppdatering från bilen.
Den kom tillbaka efter 15 minuters körning......
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Fast bilen är redan "förstörd" med 2022.24.5
2022.24.5 slår inte på helljus när AP aktiveras. Inställning är manuellt.
Antar att radarn är med då?
Bilen har själv laddat ned 2022.8.2 och tjatar hela tiden om att uppdatera. Aktuell version 2022.24.5.
Upprättade ett serviceärende där jag frågade om bilen kommer tvångsuppdatera utan godkännande.
Fick till svar att man tagit bort väntade uppdatering från bilen.
Den kom tillbaka efter 15 minuters körning......
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Fast bilen är redan "förstörd" med 2022.24.5
2022.24.5 slår inte på helljus när AP aktiveras. Inställning är manuellt.
Antar att radarn är med då?
Den slår inte på helljuset, men den slår på automatiken.
Får du ingen symbol med ett A till vänster där symbolerna för lyse är?
Bilen har själv laddat ned 2022.8.2 och tjatar hela tiden om att uppdatera. Aktuell version 2022.24.5.
Upprättade ett serviceärende där jag frågade om bilen kommer tvångsuppdatera utan godkännande.
Fick till svar att man tagit bort väntade uppdatering från bilen.
Den kom tillbaka efter 15 minuters körning......
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Fast bilen är redan "förstörd" med 2022.24.5
2022.24.5 slår inte på helljus när AP aktiveras. Inställning är manuellt.
Antar att radarn är med då?
Den slår inte på helljuset, men den slår på automatiken.
Får du ingen symbol med ett A till vänster där symbolerna för lyse är?
Under morgonpromenad i bostadsområde kl 07 blev jag bländad av en model 3 med helljus, trots att det var ljust ute. Råkat komma åt spaken tänkte jag. Kort därefter kom en till som också körde med helljus fast det var ljust ute. Verkar som att Tesla Vision rullats ut till ganska många...
Till Teslas försvar kom det även en mercedes-suv med helljuset på, och gatlyktorna lyste också. Men ändå.
Fick uppdateringen installerad inatt (tror ett barn har kommit åt knappen eftersom vi vuxna har undvikit att installera den). Den fungerar hemskt! Pinsamt av Tesla.
Körde 7 mil imorse o trots stopp och reboot så körde vindrutetorkarna konstant.
Jag får inget autohelljus om jag "bara" kör på farthållaren.
Det är först om jag använder autostyrning som den slås på.
Och så är jag jätteglad att man kan stänga av pling- och plong-ljuden när man bara aktiverar/avaktiverar farthållaren.
Det är väl ingen nyhet? Så har det väl varit hela tiden?
Nej. Det har plingat och plongat i mina 3:or hela tiden
Det kom en ny inställning i 28.2 (eller kanske 28.1)
Där ser man.
Farthållaren har aldrig plingat och plångat i min Model S, och inte i min Model Y heller, eftersom jag haft ”TACC Chime” avstängd sedan dag ett. Men den valmöjligheten är alltså ny i Model 3?
Jag får inget autohelljus om jag "bara" kör på farthållaren.
Det är först om jag använder autostyrning som den slås på.
Och så är jag jätteglad att man kan stänga av pling- och plong-ljuden när man bara aktiverar/avaktiverar farthållaren.
Det är väl ingen nyhet? Så har det väl varit hela tiden?
Nej. Det har plingat och plongat i mina 3:or hela tiden
Det kom en ny inställning i 28.2 (eller kanske 28.1)
Där ser man.
Farthållaren har aldrig plingat och plångat i min Model S, och inte i min Model Y heller, eftersom jag haft ”TACC Chime” avstängd sedan dag ett. Men den valmöjligheten är alltså ny i Model 3?
Min M3 från 2019 har inte plingar vid av/på med endast farthållare. Det har den inte gjort på mycket länge. Det är bara farthållare mad AP som plingar.
Jag får inget autohelljus om jag "bara" kör på farthållaren.
Det är först om jag använder autostyrning som den slås på.
Och så är jag jätteglad att man kan stänga av pling- och plong-ljuden när man bara aktiverar/avaktiverar farthållaren.
Det är väl ingen nyhet? Så har det väl varit hela tiden?
Nej. Det har plingat och plongat i mina 3:or hela tiden
Det kom en ny inställning i 28.2 (eller kanske 28.1)
Där ser man.
Farthållaren har aldrig plingat och plångat i min Model S, och inte i min Model Y heller, eftersom jag haft ”TACC Chime” avstängd sedan dag ett. Men den valmöjligheten är alltså ny i Model 3?
Intressant, min S plingar och plångar för full rulle vid omkörningar på motorväg. Har på Joe Mode eller vad det heter men det sänker ju bara volymen?
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Ja lika bra som en Model S utan regn- och ljus-sensorer. Ingen större skillnad av förklarliga skäl.
Men en Model S med riktiga sensorer för regn och ljus är fullständigt överlägsen den MYP jag har nu.
Nej, min Model S från 2016 har regnsensor och helljusautomatik. (Kan vi lägga ner näbbigheten?).
Det är konstigt att så många har så olika intryck av detta. Jag kommer från MB innan Tesla så det är ju där någonstans jag har referensen, även om det var 3-4 år sedan.
För ngn månad sedan fick jag 2022.8.0.5 till bilen . Då började det att plinga varje gång jag aktiverade farthållaren. Gudskelov hittade jag senare att det gick att stänga av ljudet.
Fördelen med en gammal S är att de inte kan stänga av Mobil eye, radar, regnsensor och parkeringssensorer som fungerar ypperligt! Har ju inte alla dessa kameror som skulle fixa det...
Det är konstigt att så många har så olika intryck av detta. Jag kommer från MB innan Tesla så det är ju där någonstans jag har referensen, även om det var 3-4 år sedan.
Håller helt med! Och även om man har lite olika referenser från tidigare så är ju en del beteenden som beskrivs i tråden, rent objektivt, inte i närheten av hur min automatik beteer sig. Får mig verkligen att undra hur stor variationen är från bil till bil.
Det är konstigt att så många har så olika intryck av detta. Jag kommer från MB innan Tesla så det är ju där någonstans jag har referensen, även om det var 3-4 år sedan.
Håller helt med! Och även om man har lite olika referenser från tidigare så är ju en del beteenden som beskrivs i tråden, rent objektivt, inte i närheten av hur min automatik beteer sig. Får mig verkligen att undra hur stor variationen är från bil till bil.
Efter att ha kört en hel del olika bilar så kan jag säga att visst varierar det, men största skillnaden blir nog
ändå VAR man kör…
Varken farthållare eller AP gick att köra med idag uran att torkarna gick igång, först på intervall, sen kontinuerligt i allt högre fart. Det går inte heller att stänga av torkarauromatiken längre när farthållare eller AP är igång. Mjukvaran är 2022.28.1 i en MY från mars 2022... soligt väder och ett par plusgrader så inget behov av torkare.
Körde ca 5 mil nu på förmiddagen och första milen var det lite molnigt och då fungerade torkarautomatiken men sen kom solen fram och lös på rutan och då fick jag köra utan farthållare och AP. Känns inte så roligt om man skulle ut på långfärd.
Börjar kanske bli dags att titta på alternativa bilar, men det äe synd för Teslan har många bra egenskper.. men den har verkligen blivit sämre sedan vi köpte den i våras..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Idag ville Tesla "tvångsmata" min bil med 2022.20.12 (jag har .4). Såg att nedladdningspilen blev grön när jag var ute och körde. Gjorde en scroll wheel reset och nu vill den ha 2022.24.5 som nästa. Kanske klarar mig från tvångsnedladdning ett tag till nu...
Det är egentligen helt sjukt att Tesla kan ta bort eller försämra funktioner som jag köpt - med flit....
Idag ville Tesla "tvångsmata" min bil med 2022.20.12 (jag har .4). Såg att nedladdningspilen blev grön när jag var ute och körde. Gjorde en scroll wheel reset och nu vill den ha 2022.24.5 som nästa. Kanske klarar mig från tvångsnedladdning ett tag till nu...
Det är egentligen helt sjukt att Tesla kan ta bort eller försämra funktioner som jag köpt - med flit....
Har dom inte lyckats få till det finstilta så att du endast äger hårdvaran och de får göra vad fan de vill med mjukvaran? Skulle inte förvåna mig ett dugg. Avsaknaden av knappar gör ju att alla funktioner är SW/UI. Sen kan ju såklart kundnöjdheten få sig en törn.
Varken farthållare eller AP gick att köra med idag uran att torkarna gick igång, först på intervall, sen kontinuerligt i allt högre fart. Det går inte heller att stänga av torkarauromatiken längre när farthållare eller AP är igång. Mjukvaran är 2022.28.1 i en MY från mars 2022... soligt väder och ett par plusgrader så inget behov av torkare.
Körde ca 5 mil nu på förmiddagen och första milen var det lite molnigt och då fungerade torkarautomatiken men sen kom solen fram och lös på rutan och då fick jag köra utan farthållare och AP. Känns inte så roligt om man skulle ut på långfärd.
Börjar kanske bli dags att titta på alternativa bilar, men det äe synd för Teslan har många bra egenskper.. men den har verkligen blivit sämre sedan vi köpte den i våras..
Varför kör du med så gammal mjukvara?!?! Och sedan också klagar???
Jag har 2022.36.5 och körde i fredags på motorväg med först duggregn och sedan mörker. Helljusautomatiken fungerade helt utan problem på motorvägen, i villa området och på landsväg. Regnsensor var lite så igång, som vanligt, men funkade sedan bra.
Varken farthållare eller AP gick att köra med idag uran att torkarna gick igång, först på intervall, sen kontinuerligt i allt högre fart. Det går inte heller att stänga av torkarauromatiken längre när farthållare eller AP är igång. Mjukvaran är 2022.28.1 i en MY från mars 2022... soligt väder och ett par plusgrader så inget behov av torkare.
Körde ca 5 mil nu på förmiddagen och första milen var det lite molnigt och då fungerade torkarautomatiken men sen kom solen fram och lös på rutan och då fick jag köra utan farthållare och AP. Känns inte så roligt om man skulle ut på långfärd.
Börjar kanske bli dags att titta på alternativa bilar, men det äe synd för Teslan har många bra egenskper.. men den har verkligen blivit sämre sedan vi köpte den i våras..
Varför kör du med så gammal mjukvara?!?! Och sedan också klagar???
Jag har 2022.36.5 och körde i fredags på motorväg med först duggregn och sedan mörker. Helljusautomatiken fungerade helt utan problem på motorvägen, i villa området och på landsväg. Regnsensor var lite så igång, som vanligt, men funkade sedan bra.
Jag har samma version som dig, jag tycker automatiken är sjukt jobbig i stan, blinkar på och av hela tiden även om det inte är särskilt mörkt. Bländar andra bilar mest hela tiden.
Varken farthållare eller AP gick att köra med idag uran att torkarna gick igång, först på intervall, sen kontinuerligt i allt högre fart. Det går inte heller att stänga av torkarauromatiken längre när farthållare eller AP är igång. Mjukvaran är 2022.28.1 i en MY från mars 2022... soligt väder och ett par plusgrader så inget behov av torkare.
Körde ca 5 mil nu på förmiddagen och första milen var det lite molnigt och då fungerade torkarautomatiken men sen kom solen fram och lös på rutan och då fick jag köra utan farthållare och AP. Känns inte så roligt om man skulle ut på långfärd.
Börjar kanske bli dags att titta på alternativa bilar, men det äe synd för Teslan har många bra egenskper.. men den har verkligen blivit sämre sedan vi köpte den i våras..
Varför kör du med så gammal mjukvara?!?! Och sedan också klagar???
Jag har 2022.36.5 och körde i fredags på motorväg med först duggregn och sedan mörker. Helljusautomatiken fungerade helt utan problem på motorvägen, i villa området och på landsväg. Regnsensor var lite så igång, som vanligt, men funkade sedan bra.
Bilen har inte velat ladda ner nyare trots att den står på "avancerat"..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)