Re: Kia EV9
Postat: 23 maj 2024 21:14
2335 vs 2697 kg
7 sitsig Model XFreez skrev: ↑23 maj 2024 21:592335 vs 2697 kg
https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
Har svårt och tro att ett par extra säten väger 200 kg. Jag länkade till tillverkarnas egna officella siffror och väljer att lite på dessa. Även EV9 väger något mer med 7 säten.R_Edvinsson skrev: ↑23 maj 2024 22:157 sitsig Model XFreez skrev: ↑23 maj 2024 21:592335 vs 2697 kg
https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
IMG_1916.jpeg
Tillverkarens siffror för vikt, förbrukning och laddhastighet är till 99% helt ointressanta.Freez skrev: ↑24 maj 2024 09:13Har svårt och tro att ett par extra säten väger 200 kg. Jag länkade till tillverkarnas egna officella siffror och väljer att lite på dessa. Även EV9 väger något mer med 7 säten.R_Edvinsson skrev: ↑23 maj 2024 22:157 sitsig Model XFreez skrev: ↑23 maj 2024 21:592335 vs 2697 kg
https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
IMG_1916.jpeg
Intressant. Varför är det en dealbreaker? Finns ju väldigt gott om HPCs numera där EV9 laddar blixtsnabbt.
Varför är det en dealbreaker när ingen annan bil är Tesla ändå stödjer deras version av Plug-n-play?
Har bara provat autopiloten runt Sthlm och jag har lite svårt att bedöma den. Väldigt skönt att det räcker med att hålla på ratten och att den är fortsatt aktiv efter filbyte. Inte lika enkel/logisk att aktivera/avktivera som Teslas dubbelklick, men det kanske är en vanesak. Känner mig än så länge inte lika trygg med den som Teslas autopilot, iaf den på min senaste MS som fungerade i stort sett felfritt och aldrig spökbromsade.
Kia är verkligen på G!Legato skrev: ↑25 maj 2024 14:46Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".
APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.
Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.
Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Kanske finns en säkring som kan trilla av, precis som säkringen till lastbilstutan när man backar med EV6anLegato skrev: ↑25 maj 2024 14:46Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".
APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.
Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.
Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Hehe ja det hade ju varit trevligt helt klart!wheels skrev: ↑26 maj 2024 10:34Kanske finns en säkring som kan trilla av, precis som säkringen till lastbilstutan när man backar med EV6anLegato skrev: ↑25 maj 2024 14:46Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".
APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.
Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.
Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.Donk skrev: ↑04 jun 2024 08:07Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Ja det är en UNECE-bestämmelse (inte EU) ang kurvorna. Tesla försöker nog tänja på reglerna lite. Jag tyckte också att EV9;an inte var lika bra skarpare kurvor. Det är mest en vanesak.chaffis75 skrev: ↑04 jun 2024 08:39Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.Donk skrev: ↑04 jun 2024 08:07Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.spacecoin skrev: ↑04 jun 2024 22:03Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?chaffis75 skrev: ↑04 jun 2024 08:39Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.Donk skrev: ↑04 jun 2024 08:07Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….
Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.
Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hyundai/Kia har valt både det jobbigaste plinget och jobbigaste sättet att stänga av det tyvärr. Hoppas man inser det själva snart och släpper någon vettig uppdatering. Mig veterligen finns det inget sätt i dagsläget att stänga av det permanent via någon säkring eller OBD. På BMW kan man köra BimmerCode och programmera bort plinget. Alla borde ha det som Tesla att man bara touchar på hastighetsskylten så är det avaktiverat tills nästa körning.