Re: Högt andrahandsvärde på PLAID
Postat: 27 maj 2024 08:22

De som köper bilar för runt miljonen eller mer vill inte ha en bil i dåligt skick och betalar hellre mer för mer. Så detta objekt som beskrivs ha missljud, vibrationer och bucklor kan knappast representera ett marknadsvärde.teslaponken skrev: ↑27 maj 2024 21:11Nu har vi äntligen en datapunkt för Plaid. Otroligt högt pris men det var några personer som trissade upp i slutet. Kanske köpte Legato in den, ty han kan säkert sälja den för 1 150 000.
Skämt åsido. Bilen är 1 år gammal och ca 2k mil. Avslur 960K. Den gick på ca 50-80K mer än vad jag trodde.
Hursomhelst bör de tidigare Plaidarna (Q4 2022) värderas något lägre, särskilt om de har kring 3000 mil eller lite mer.
Marknadsvärde 850 000 - 920 000 för dessa, givet dagens avslut?
Vet att många klickade hem dessa för 1,4-1,7 miljoner så det är surt.
Skönt att någon annan hjälper till att förklara det uppenbara ibland.MC Red skrev: ↑27 maj 2024 23:24De som köper bilar för runt miljonen eller mer vill inte ha en bil i dåligt skick och betalar hellre mer för mer. Så detta objekt som beskrivs ha missljud, vibrationer och bucklor kan knappast representera ett marknadsvärde.teslaponken skrev: ↑27 maj 2024 21:11Nu har vi äntligen en datapunkt för Plaid. Otroligt högt pris men det var några personer som trissade upp i slutet. Kanske köpte Legato in den, ty han kan säkert sälja den för 1 150 000.
Skämt åsido. Bilen är 1 år gammal och ca 2k mil. Avslur 960K. Den gick på ca 50-80K mer än vad jag trodde.
Hursomhelst bör de tidigare Plaidarna (Q4 2022) värderas något lägre, särskilt om de har kring 3000 mil eller lite mer.
Marknadsvärde 850 000 - 920 000 för dessa, givet dagens avslut?
Vet att många klickade hem dessa för 1,4-1,7 miljoner så det är surt.
Uppenbarligen ville någon ha den, trots beskrivningen. Slutpriset representerar inte ett marknadsvärde, det är marknadsvärdet för den bilen.MC Red skrev: ↑27 maj 2024 23:24De som köper bilar för runt miljonen eller mer vill inte ha en bil i dåligt skick och betalar hellre mer för mer. Så detta objekt som beskrivs ha missljud, vibrationer och bucklor kan knappast representera ett marknadsvärde.teslaponken skrev: ↑27 maj 2024 21:11Nu har vi äntligen en datapunkt för Plaid. Otroligt högt pris men det var några personer som trissade upp i slutet. Kanske köpte Legato in den, ty han kan säkert sälja den för 1 150 000.
Skämt åsido. Bilen är 1 år gammal och ca 2k mil. Avslur 960K. Den gick på ca 50-80K mer än vad jag trodde.
Hursomhelst bör de tidigare Plaidarna (Q4 2022) värderas något lägre, särskilt om de har kring 3000 mil eller lite mer.
Marknadsvärde 850 000 - 920 000 för dessa, givet dagens avslut?
Vet att många klickade hem dessa för 1,4-1,7 miljoner så det är surt.
Jo, poängen var väl dock rätt uppenbar? Bilen var i klart sämre skick än genomsnittet och därmed är det rimligt att anta ett högre pris för en bil som faktiskt är i normalskick. Denna hade gått några 100-mil mer än 2000 också, så IMO var avslutet helt i linje med förväntat. Dryg miljon för 1 år gammal S med 2000 mil och i normalt skick verkar fortfarande vara ett bra riktmärke. För X 50-100k mer.holden skrev: ↑28 maj 2024 09:20Uppenbarligen ville någon ha den, trots beskrivningen. Slutpriset representerar inte ett marknadsvärde, det är marknadsvärdet för den bilen.MC Red skrev: ↑27 maj 2024 23:24De som köper bilar för runt miljonen eller mer vill inte ha en bil i dåligt skick och betalar hellre mer för mer. Så detta objekt som beskrivs ha missljud, vibrationer och bucklor kan knappast representera ett marknadsvärde.teslaponken skrev: ↑27 maj 2024 21:11Nu har vi äntligen en datapunkt för Plaid. Otroligt högt pris men det var några personer som trissade upp i slutet. Kanske köpte Legato in den, ty han kan säkert sälja den för 1 150 000.
Skämt åsido. Bilen är 1 år gammal och ca 2k mil. Avslur 960K. Den gick på ca 50-80K mer än vad jag trodde.
Hursomhelst bör de tidigare Plaidarna (Q4 2022) värderas något lägre, särskilt om de har kring 3000 mil eller lite mer.
Marknadsvärde 850 000 - 920 000 för dessa, givet dagens avslut?
Vet att många klickade hem dessa för 1,4-1,7 miljoner så det är surt.
Givetvis är en bil ett litet underlag, men det är väldigt mycket bättre än 0 bilar.
Har inte sett några glädjekalkyler här överhuvudtaget faktiskt. Jag fick betydligt bättre betalt för min bil än jag hade estimerat. Vi har också sett flera avslut dessa månader även om det var ett tag sedan sist. Inte ett enda har som sagt landat där olyckskorparna trott.
Ja det finns alltid folk med dolda agendor som de prioriterar framför trovärdighet.
Dock, åsikter är inte fakta. Jag har hört åtskilliga motiveringar varför objekt A ska kosta X kronor därför att, och så kommer en högst ensidig lista med urvalskriterier som ska bekräfta den egna teorin. Man kan inte dra slutsatser utifrån egna antaganden om man vill förhålla sig någotsånär objektiv.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:12Ja det finns alltid folk med dolda agendor som de prioriterar framför trovärdighet.
Personligen är jag enbart intresserad av att göra så bra approximationer jag kan. Något som borde vara rätt uppenbart då jag har samma åsikter nu "post Plaid" som "pre Plaid".
Samma sak med att jag lagt massor av timmar på att samla data och modellera gällande Model 3, jag har inte ens nån 3a just nu (varken privat eller på bolaget).
Jag drar enbart slutsatser utifrån faktiska data. Det är hela poängen.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:19Dock, åsikter är inte fakta. Jag har hört åtskilliga motiveringar varför objekt A ska kosta X kronor därför att, och så kommer en högst ensidig lista med urvalskriterier som ska bekräfta den egna teorin. Man kan inte dra slutsatser utifrån egna antaganden om man vill förhålla sig någotsånär objektiv.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:12Ja det finns alltid folk med dolda agendor som de prioriterar framför trovärdighet.
Personligen är jag enbart intresserad av att göra så bra approximationer jag kan. Något som borde vara rätt uppenbart då jag har samma åsikter nu "post Plaid" som "pre Plaid".
Samma sak med att jag lagt massor av timmar på att samla data och modellera gällande Model 3, jag har inte ens nån 3a just nu (varken privat eller på bolaget).
Frånvaro av datapunkter är också fakta, och lite ödmjukhet skulle inte skada.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:24Jag drar enbart slutsatser utifrån faktiska data. Det är hela poängen.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:19Dock, åsikter är inte fakta. Jag har hört åtskilliga motiveringar varför objekt A ska kosta X kronor därför att, och så kommer en högst ensidig lista med urvalskriterier som ska bekräfta den egna teorin. Man kan inte dra slutsatser utifrån egna antaganden om man vill förhålla sig någotsånär objektiv.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:12Ja det finns alltid folk med dolda agendor som de prioriterar framför trovärdighet.
Personligen är jag enbart intresserad av att göra så bra approximationer jag kan. Något som borde vara rätt uppenbart då jag har samma åsikter nu "post Plaid" som "pre Plaid".
Samma sak med att jag lagt massor av timmar på att samla data och modellera gällande Model 3, jag har inte ens nån 3a just nu (varken privat eller på bolaget).
Jag tror att priset är i intervallet 900-1090 baserat på det jag sett, beroende på skick, utrustning och miltal.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:39Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.
Du är knappast rätt person att försöka "läxa" angående ödmjukhet. Jag konstaterade bokstavligen för minuter sedan att det finns få datapunkter och att det givetvis skapar en större osäkerhet i uppskattningarna. Det är helt fritt fram att göra dina egna approximationer, men för mig är approximationer som helt saknar dataunderlag ointressanta.spacecoin skrev: ↑28 maj 2024 12:34Frånvaro av datapunkter är också fakta, och lite ödmjukhet skulle inte skada.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:24Jag drar enbart slutsatser utifrån faktiska data. Det är hela poängen.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:19Dock, åsikter är inte fakta. Jag har hört åtskilliga motiveringar varför objekt A ska kosta X kronor därför att, och så kommer en högst ensidig lista med urvalskriterier som ska bekräfta den egna teorin. Man kan inte dra slutsatser utifrån egna antaganden om man vill förhålla sig någotsånär objektiv.Legato skrev: ↑28 maj 2024 12:12Ja det finns alltid folk med dolda agendor som de prioriterar framför trovärdighet.
Personligen är jag enbart intresserad av att göra så bra approximationer jag kan. Något som borde vara rätt uppenbart då jag har samma åsikter nu "post Plaid" som "pre Plaid".
Samma sak med att jag lagt massor av timmar på att samla data och modellera gällande Model 3, jag har inte ens nån 3a just nu (varken privat eller på bolaget).
Mina slutsatser är att det säljs för få objekt för att få en säker prisbild. önskat pris verkar vara under 1.1M för nya objekt i alla fall, vilket indikerar ett tak för mig för MSP. MXP kan inte prissättas utan att utgå från MSP eftersom det är ännu färre.
Nyckelordet är tror.spacecoin skrev: ↑28 maj 2024 12:40Jag tror att priset är i intervallet 900-1090 baserat på det jag sett.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:39Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.
Jag håller inte med. Det är helt uppenbart att du kan köpa dem billigare än 1,5M, det är bara att kolla Blocket. Det är lika uppenbart att du inte kan köpa en för 500k.holden skrev: ↑28 maj 2024 12:39Och min poäng är att en enda såld bil är för dåligt underlag att dra slutsatser ifrån. En pläd kommer sannolikt att kosta mig mellan en halv och en och en halv miljon beroende av skick och utrustning, så dålig precision blir det. Vi har ingen aning om det finns köpare i det högre prisintervallet.