Har kollat en hel del klipp om nya M3P och har inte hört att det skulle adderats någon funktion för att ändra sittdelens längd i sätet. Snubben på Autogefuhl klagade på just detta och han är väl typ 1.90, han menade att performance-sätena är mindre bekväma än standard, alltså tvärtemot vad alla andra motorjournalister hävdar.
Själv ser jag mest fram emot ventilerade säten som ju är standard på alla M3, veganlädret är sjukt varmt och klibbigt på långresa IMO.
Har kollat en hel del klipp om nya M3P och har inte hört att det skulle adderats någon funktion för att ändra sittdelens längd i sätet. Snubben på Autogefuhl klagade på just detta och han är väl typ 1.90, han menade att performance-sätena är mindre bekväma än standard, alltså tvärtemot vad alla andra motorjournalister hävdar.
Själv ser jag mest fram emot ventilerade säten som ju är standard på alla M3, veganlädret är sjukt varmt och klibbigt på långresa IMO.
Extra lårbensstöd har jag (tyvärr) aldrig läst om för någon M3/MY.
Jo, ventilerade säten är det som jag mest ser fram emot med de nya stolarna.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 17 jun 2024 23:23
av frippan
Såg några bilar utanför Nyköping idag.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 jun 2024 08:51
av holden
Utan ”aero covers” - snyggt eller fult? Jag kan inte bestämma mig.
Fälgarna ser helt grymma ut när man tar bort plastbitarna. Så extremt synd att fästhålen då förstör hela utseendet. Tänk om de hade fått vara orginal utan plastbitar och fästhål.
Det verkade bara de små/halva plastbitarna som är skruvade. De stora som täcker hela sitter med plastflärpar utan skruvhål bakom. Undrar hur de ser ut om man bara tar loss de stora.
I en tråd på reddit var det någon som föreslog ett par mindre eftermarknadsplastbitar – kanske i kolfiber – som skulle ha som primära syfte att täcka de här hålen. Där fanns även en grov konceptskiss. Vem vet – Alibaba och den dryga miljarden kineser kanske redan är 'on the case'...
Verkar ju som original plastbitar är konfigurerade så med en liten platta i hålen. Torde inte behövas någon modd?
Själv går man andra vägen, prototyper på helinlägg klara.
(3D-artisten är inte jag, utan MadMek®)
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 jun 2024 10:51
av holden
Jag landar i den här analysen:
Vid första anblick utan plastskydden i hjulen tänker jag att det måste vara någon tonåring i en begagnad M3 som köpt största möjliga eftermarknadsfälgar för att impa vid korvkiosken, sen när jag tittar närmare visar det sig vara originalfälgar och se ganska coolt ut, och sedan drar jag slutsatsen att det inte passar en så ocool person som mig själv och låter plasten sitta kvar.
Fälgarna ser helt grymma ut när man tar bort plastbitarna. Så extremt synd att fästhålen då förstör hela utseendet. Tänk om de hade fått vara orginal utan plastbitar och fästhål.
Det verkade bara de små/halva plastbitarna som är skruvade. De stora som täcker hela sitter med plastflärpar utan skruvhål bakom. Undrar hur de ser ut om man bara tar loss de stora.
I en tråd på reddit var det någon som föreslog ett par mindre eftermarknadsplastbitar – kanske i kolfiber – som skulle ha som primära syfte att täcka de här hålen. Där fanns även en grov konceptskiss. Vem vet – Alibaba och den dryga miljarden kineser kanske redan är 'on the case'...
...] Själv går man andra vägen, prototyper på helinlägg klara.
IMG_9282.jpeg
(3D-artisten är inte jag, utan MadMek®)
Personligen så tycker jag inte Teslaloggan är särskilt snygg. Så jag hade kört utan loggan. Och hur många teslaloggor kommer det bli per hjul? 20? Så 80 loggor totalt i bara hjulen? 84 om det dessutom sitter en logga mitt i navet? Tycker nog att det är typ 80 loggor för mycket...
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 jun 2024 15:01
av taliz
Tycker dom ser ok ut sådär.
Men... hade nog valt en ID7 Tourer GTX istället.
Fälgarna ser helt grymma ut när man tar bort plastbitarna. Så extremt synd att fästhålen då förstör hela utseendet. Tänk om de hade fått vara orginal utan plastbitar och fästhål.
Det verkade bara de små/halva plastbitarna som är skruvade. De stora som täcker hela sitter med plastflärpar utan skruvhål bakom. Undrar hur de ser ut om man bara tar loss de stora.
I en tråd på reddit var det någon som föreslog ett par mindre eftermarknadsplastbitar – kanske i kolfiber – som skulle ha som primära syfte att täcka de här hålen. Där fanns även en grov konceptskiss. Vem vet – Alibaba och den dryga miljarden kineser kanske redan är 'on the case'...
...] Själv går man andra vägen, prototyper på helinlägg klara.
IMG_9282.jpeg
(3D-artisten är inte jag, utan MadMek®)
Personligen så tycker jag inte Teslaloggan är särskilt snygg. Så jag hade kört utan loggan. Och hur många teslaloggor kommer det bli per hjul? 20? Så 80 loggor totalt i bara hjulen? 84 om det dessutom sitter en logga mitt i navet? Tycker nog att det är typ 80 loggor för mycket...
Det kommer inte vara en massa Teslaloggor på. Det blir färre än så och mindre.
Själva grundidén är inte bäst design utan minska luftmotståndet i fälgen (motsvarande en aerokåpa, men även för insidan av fälgen).
Kommer mest troligt inte köra jättemycket med dem. Skulle det bli att bli med i SECC så, annars bara för att bevisa att fälgens luftmotstånd har mycket mindre inverkan än ett lättrullande däck vs ”ett vanligt”.
Tycker dom ser ok ut sådär.
Men... hade nog valt en ID7 Tourer GTX istället.
Du har inte funderat på en VW Golf i stället?
Gällande diskussionen med fälgarna till M3P, så tycker jag att det blir snyggast om man sätter de här kantplastbitarna jämt mellan varje eker (inte bara mellan varannan).
Tycker dom ser ok ut sådär.
Men... hade nog valt en ID7 Tourer GTX istället.
Du har inte funderat på en VW Golf i stället?
Gällande diskussionen med fälgarna till M3P, så tycker jag att det blir snyggast om man sätter de här kantplastbitarna jämt mellan varje eker (inte bara mellan varannan).
Håller med kring fälgarna.
I väntan på att det kommer ut en sådan anpassning så ryker de stora plastbitarna. De måste bara bort.
Jag får väl skaffa mig en cool keps eller nåt som jag tar på mig när jag hoppar in i bilen så jag upplevs lite mer pubertal trors mina snart 48 jordsnurr…
Har kollat en hel del klipp om nya M3P och har inte hört att det skulle adderats någon funktion för att ändra sittdelens längd i sätet. Snubben på Autogefuhl klagade på just detta och han är väl typ 1.90, han menade att performance-sätena är mindre bekväma än standard, alltså tvärtemot vad alla andra motorjournalister hävdar.
Själv ser jag mest fram emot ventilerade säten som ju är standard på alla M3, veganlädret är sjukt varmt och klibbigt på långresa IMO.
Extra lårbensstöd har jag (tyvärr) aldrig läst om för någon M3/MY.
Jo, ventilerade säten är det som jag mest ser fram emot med de nya stolarna.
Från FB ang nya sätena:
"japp och de är riktigt riktigt bra!! Jag avskyr de gamla TM3 och TMY stolarnas korta dynor och noll sidogrepp-känsla.."
Från en riktig (forna?) Teslahatare. Så låter ju lovande iaf
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 jun 2024 20:44
av pefreli
Så där ja. Då var den beställd!
Det blev svart/svart. Såg en ”vanlig” sådan idag och tyckte den var riktigt snygg.
Då ska jag bara införskaffa mig en cool keps så jag matchar bilens fälgar.
Har blivit erbjuden att hämta tidigare men tyvärr inte hunnit, så det blir hämtning torsdag
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 jun 2024 21:29
av Fladric
Hämtar min imorgon eftermiddag, en blå med svart intredning
Ser om jag lyckas ta några bilder och ladda upp!
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 jun 2024 11:58
av holden
Försening i leverans så fick boka om upphämtning som skulle skett imorgon, trist.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 jun 2024 13:37
av Per Amb
Jag får hämta på söndag förmiddag. Suverän service.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 jun 2024 16:42
av HerrNilsson
Mycket kompetent bil verkar det som. Verkligen performance-bil och daily driver-bil i samma
I videon ställer man sig frågan (om man bortser från märkeslojalitet) varför skulle man köpa en Porsche Taycan när en Model 3 P gör i stort sett samma jobb för hälften, eller en tredjedel av priset. I vissa konfigurationer till och med en fjärdedel av priset.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 jun 2024 17:13
av HelectriC
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man