Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
I stort sett vilken annan biltillverkare som helst med aktiv filhållning. Då FSD i Sverige inte tillåter funktionerna som Tesla har i USA.
Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
I stort sett vilken annan biltillverkare som helst med aktiv filhållning. Då FSD i Sverige inte tillåter funktionerna som Tesla har i USA.
Håller med, Tesla har ungefär jumboplatsen på detta numera…
Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
Jag behöver inte AP, jag styr gärna själv.
Däremot vore det bra med en farthållare som håller fart och (tillräckligt) avstånd. Under vissa förhållanden är avståndet bara en sekund.
Oftast sänks hastigheten, men ibland ökas hastigheten över det inställda värdet. Något som inte skall kunna inträffa.
Finns det någon av konkurrenterna som levererar samma form a mjukvara samt lika bra ”auto pilot” som tesla gör?
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
I stort sett vilken annan biltillverkare som helst med aktiv filhållning. Då FSD i Sverige inte tillåter funktionerna som Tesla har i USA.
Håller med, Tesla har ungefär jumboplatsen på detta numera…
Faktiskt lite komiskt när man tänker på det. När den första autopiloten kom var den ”banbrytande” men oj vad snabbt de blev omsprungna av alla andra bara för Elon är så jäkla envis på att göra allt själv på sitt sätt.
Ännu en anledning att sälja av min MY och köpa något annat. Det är ju helt omöjligt att kalkylera restvärde på en Tesla.
Polestar 4 är en mycket het kandidat
Du menar att Polestar är bättre vad gäller kalkylerat restvärde?
Vad är det som är prissänkt? lagerbilar?
Vad jag kan se är det samma pris som tidigare i april på både MY LR (634’) och P (684’). Detta var en prisökning mot priset i mars.
Vad är det som är prissänkt? lagerbilar?
Vad jag kan se är det samma pris som tidigare i april på både MY LR (634’) och P (684’). Detta var en prisökning mot priset i mars.
Japp. Prishöjning var det nu senast (i februari). Blev nog lite fel med + och - där gissar jag.
Vad är det som är prissänkt? lagerbilar?
Vad jag kan se är det samma pris som tidigare i april på både MY LR (634’) och P (684’). Detta var en prisökning mot priset i mars.
Japp. Prishöjning var det nu senast (i februari). Blev nog lite fel med + och - där gissar jag.
Rätt ska vara rätt.
Senaste prishöjning var 22 mars. Första prishöjning i år var 26 februari.
2024-03-22, Prishöjning
Model Y Performance: 684,170:-
Model Y Long Range: 634,170:-
2024-02-26, Prishöjning
Model Y Long Range: 624,170:-
Model Y Bakhjulsdrift: 554,170:-
2024-01-17, Prissänkning
Model Y Performance: 664,170:-
Model Y Long Range: 614,170:-
Model Y Bakhjulsdrift: 534,170:-
Deras autopilot skulle jag inte kalla så bra, om de inte ens kan få till en vettig adaptiv farthållare.
En av de största anledningarna till varför jag inte kan skaffa en Tesla som första bil. Resten av familjen skulle bli skogstokig på alla tvärinbromsningar.
Har sällan de problemen. Finns det någon annan som kan leverera samma form av ”auto pilot” som tesla gör?
I stort sett vilken annan biltillverkare som helst med aktiv filhållning. Då FSD i Sverige inte tillåter funktionerna som Tesla har i USA.
Håller med, Tesla har ungefär jumboplatsen på detta numera…
Faktiskt lite komiskt när man tänker på det. När den första autopiloten kom var den ”banbrytande” men oj vad snabbt de blev omsprungna av alla andra bara för Elon är så jäkla envis på att göra allt själv på sitt sätt.
Ja verkligen, det var jäkligt kul att vara med på resan i början (med Mobileye) och ett tag
efter också, men sen har det gått utför, och när Vision Only kom så dog Teslas system jämfört
med övriga (och deras eget fram till Teslas domedags-tänk).
Speciellt för oss som bara vill ha/behöver ett system som håller sig i filen och inte kör in
i fordon framför (byta fil själv slutade jag att prova efter typ två försök, även om jag
mest av nyfikenhet testat det några enstaka gånger under åren men det är helt
ointressant för mig iaf, funkar kattpiss helt enkelt).
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 11 apr 2024 05:17
av taliz
De flesta har ju ok filhållare numera, problemet är att ingen "låser fast" så bra som Tesla. När man aktiverat AP behöver man inte vara orolig för att den plötsligt skall deaktivera sig för att linjerna tillfälligt försvinner tex. Den lyckas hålla filen ändå.
Känns mkt tryggare helt enkelt.
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 11 apr 2024 06:20
av Piggelin
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 11 apr 2024 06:40
av kikat
Nu är som väntat Model Y Long Range med Bakhjulsdrift lanserad för 602 170 kr.
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Har det släppts svenska priser på G6?
Inte officiellt. Men frågar man representanter på visningen av bilen har de sagt 540k för instegsmodellen.
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Har det släppts svenska priser på G6?
Inte officiellt. Men frågar man representanter på visningen av bilen har de sagt 540k för instegsmodellen.
Inte stor prisskillnad alls då, blir nog svårsåld om ingen justering görs, vill man ha dragkrok så blir priset mer eller mindre samma. Jag tror dessutom inte att Lidar ingår i instegsmodellen.
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Tror inte Xpeng blir någon succé i Sverige oavsätt pris. Senaste året har man endast lyckats sälja 374 bilar i Sverige.
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Tror inte Xpeng blir någon succé i Sverige oavsätt pris. Senaste året har man endast lyckats sälja 374 bilar i Sverige.
Tror Tesla kommer behöva sänka priserna snart. Jämför model y med kommande Xpeng G6.
Lägger man på 20 tumsfälgar och avancerad autopilot (som båda är standard på G6) så är Y nästan 100k dyrare. Då är G6:an full med massor av annan utrustning. Allt från radar och lidar till kylda säten, skärm för föraren, 800Volt, V2L, mm mm..
Tror inte Xpeng blir någon succé i Sverige oavsätt pris. Senaste året har man endast lyckats sälja 374 bilar i Sverige.
Om den kostade 100 000kr?
Hypotetisk fråga och det kommer den så klart aldrig göra.