Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Speciellt eftersom det kommer att dröja till runt årsskiftet innan AP2.0
är i närheten av avd AP1.0 klarar i dagsläget.
Årsskiftet 2017/2018...
Zalman3 skrev:
Så länge AP2.0 är sämre än AP1.0 så borde man inte behöva betala mer än för AP1.0.
Fast det är så Tesla jobbar. För två år sen betalade jag för saker som jag inte fått levererat ännu.
Jag tillhör ju inte heller dom som tror på Elons tidsplaner då det lät precis likadant för två år sedan och då vart det nästan ett år försening. Nu garderar han sig ju med att olika lagkrav kan ställa till det. Blir det till årskiftet 2016/2017 så blir det nog bara i USA då, dvs world wide :)
Men något som talar för att det bara blir en mindre försening är ju att de "gamla" bilarna har en fungerande AP och man vill väl inte att nya kunder ska känna att dom fått något sämre så länge i varje fall.
Men samtidigt är jag nästan tveksam till att ens mjukvaran till model 3 släppet är så mycket bättre än dagens.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fler AP2.0 filmer.

TomTom samarbetar med Nvidia
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Jag litar på att runt årsskiftet 2016/2017 så passerar AP2.0 AP1.0 i funktionalitet.
Jag sätter 1000:- på att det inte blir 2016 i Europa. Sätter du emot?
Jag skulle då inte sätta emot iaf! :D
Jag skulle deff. inte lägga ut en massa pengar i förväg för ngt som kan ta i princip hur lång tid som helst innan man får det man betalat för (IGEN!)...
Och att byta bil som jag precis var på väg att göra nu när garantin går ut kommer inte att hända, och om nuvarande AP funkar kattskit (och inte precis var gratis) så har jag
mycket svårt att se att dom får ihop den nya till att fungera bättre eller tom. bra inom typ ett år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hok

Inlägg av Hok »

EnTraktor skrev:
Och huset de startar i från är till salu.

http://www.zillow.com/homedetails/1020- ... 9465_zpid/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I bästa fall har man med AP2.0.0 i princip bara bytt till en 40ggr snabbare dator. I webcasten sa ju Elon att valet stod mellan Nvidia och AMD som leverantör av processor. Den liknar nog mer en klassisk GPU än Cpu. Vet dock inte vilken processor MobileEye kör på Arm?

I bästa fall har Tesla tillgång till MobileEyes källkod och kan utnyttja detta vid konverteringen till den nya plattformen.

I sämsta fall får Tesla börja med ett vitt papper eftersom förhållandet till MobileEye nu är frostigt.
Dock borde det inte vara så svårt att få basala funktioner som laneassist och adaptiv farthållare.
Och eftersom videon är släppt att den redan kan köra själv så utgår jag ifrån att det i princip bara återstår godkännande av myndigheter för att få basala funktioner.

Vilket Tesla bedömer kommer gå snabbt.
Att det ska ta år att ens få basala funktioner, varför skulle Tesla reta kunderna så mycket?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
Och eftersom videon är släppt att den redan kan köra själv så utgår jag ifrån att det i princip bara återstår godkännande av myndigheter för att få basala funktioner.
Var inte för säker på det. Det är förhållandevis lätt att få systemet att fungera på en känd demo-rutt, men mycket mer arbete att få det att fungera i nästan oändliga tänkbara (och otänkbara) situationer i världens olika hörn.
Zalman3 skrev:
Att det ska ta år att ens få basala funktioner, varför skulle Tesla reta kunderna så mycket?
Jag tror inte Tesla medvetet vill reta sina kunder. Men jag har noterat ibland att Elon har en egen idé om hur saker ska gå till, som inte alltid lyckas i verkligheten. Risken finns fortfarande att det tar mer tid än dom tänkt sig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Hok skrev:
EnTraktor skrev:
Och huset de startar i från är till salu.

http://www.zillow.com/homedetails/1020- ... 9465_zpid/
Hur i helsike fick du reda på det??? Imponerad....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla måste få ut de grundläggande funktionerna som autobroms snabbt för de påverkar resultatet i Euro-NCAP krocktesterna!
Har bilarna inte autobroms längre kan de tappa en stjärna vilket vore katastrofalt för säkerhetsimagen Tesla har byggt upp.

Därför tror jag att utvecklarna som ska fixa autobroms med nya hårdvaran har låsts in i sina rum och släpps inte ut innan de är färdiga. Mat skickas in i platta paket under deras dörrar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Var inte för säker på det. Det är förhållandevis lätt att få systemet att fungera på en känd demo-rutt, men mycket mer arbete att få det att fungera i nästan oändliga tänkbara (och otänkbara) situationer i världens olika hörn.
Zalman3 skrev:
Jag tror inte Tesla medvetet vill reta sina kunder. Men jag har noterat ibland att Elon har en egen idé om hur saker ska gå till, som inte alltid lyckas i verkligheten. Risken finns fortfarande att det tar mer tid än dom tänkt sig.
Precis, en "demo"-rutt är ju helt annat än resten sas, dessutom kör den inte speciellt bra ens på den lilla rutten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Tesla måste få ut de grundläggande funktionerna som autobroms snabbt för de påverkar resultatet i Euro-NCAP krocktesterna!
Har bilarna inte autobroms längre kan de tappa en stjärna vilket vore katastrofalt för säkerhetsimagen Tesla har byggt upp.

Därför tror jag att utvecklarna som ska fixa autobroms med nya hårdvaran har låsts in i sina rum och släpps inte ut innan de är färdiga. Mat skickas in i platta paket under deras dörrar.
Knepigt att dom inte väntade lite tills iaf detta var löst... Borde gå ganska fort (eller?)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag förväntas få min S60D i mars. Har beställt AP1.0 för 32.500kr.
Måste jag dessutom ytterligare betala 21.500kr, totalt 54.000kr
och måste vänta ytterligare 12 månader på att ens få laneassist och adaptiv farthållare
skulle jag bli rejält sur...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:

Knepigt att dom inte väntade lite tills iaf detta var löst... Borde gå ganska fort (eller?)...
Skulle tro det har med deras frostiga relationer till den gamla leverantören, de får kanske helt enkelt inte köpa den gamla lösningen längre.

/Fredrik
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Jag förväntas få min S60D i mars. Har beställt AP1.0 för 32.500kr.
Måste jag dessutom ytterligare betala 21.500kr, totalt 54.000kr
och måste vänta ytterligare 12 månader på att ens få laneassist och adaptiv farthållare
skulle jag bli rejält sur...
Får du lika som på min bil så slipper du betala mer :)
(jag har en sån där som fick det "gratis" typ då den byggdes precis i skiftet när dom satte in AP-utr.)
Och eftersom det då har gått ett halvår så borde dom ha hunnit fått igång basfunktionerna till din...borde alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

chaffis75 skrev:
Skulle tro det har med deras frostiga relationer till den gamla leverantören, de får kanske helt enkelt inte köpa den gamla lösningen längre.
Så kan det vara. Jag tror också att avtalen dom har/hade med Mobileye hindrar Tesla från att köra en enda kodrad på någon annan hårdvara. Nu har dom bytt till hemmabygge med Nvidia-GPU, och så blir dom tvungna att skriva om hela koden från början. Visst, dom har säkert koll på hur saker ska göras, men det tar tid ändå.

Välkommen hit förresten, Fredrik. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Surfaren skrev:
chaffis75 skrev:
Så kan det vara. Jag tror också att avtalen dom har/hade med Mobileye hindrar Tesla från att köra en enda kodrad på någon annan hårdvara. Nu har dom bytt till hemmabygge med Nvidia-GPU, och så blir dom tvungna att skriva om hela koden från början. Visst, dom har säkert koll på hur saker ska göras, men det tar tid ändå.

Välkommen hit förresten, Fredrik. :)
Skulle tror att Mobileye har en massa mjukvara som Tesla får tillgång till som Tesla sedan anpassar och förbättrar. Precis som du säger så får man garanterat inte ta med denna mjukvaran till en konkurrents hårdvara ja med undantag av de Tesla själva gjort men de krävs säkert en massa anpassning innan de fungerar med ett helt nytt system som dessutom har mycket fler sensorer.

Tack kul att vara här.. har följt Tesla länge med stort intresse men reserverade mig en modell 3 nu i veckan, så om ca 2 år (varför så länge :( ) så kanske man kan få bli en Tesla ägare...

/Fredrik
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag trycker att autobroms och adaptiv farthållare (en enklare sådan) skulle ingå i grundpriset. I min egen uppfattning så är det basala saker som höjer säkerheten (jag anser att har man autobroms skall farthållaren även kunna sänka hastigheten om man kommer i en kö) . att hålla bilen inom markeringar är en komfort sak och där kan man ta betalt liksom autopilot (ja, nu blir det en definitionsdiskussion, min uppfattning autopilot = styr utan hjälp från förare). Hårdvaran finns där, så egentligen så är det mer en attitydförändring hos ledningen som bör till. övriga bilmärken motiverar extra kostnader för att hårdvara måste monteras men det argumentet finns inte här.
Hoppas att priset för tilläggen blir mer anpassat för modell3-ägare. (tack och lov så har grundpriset på 35000 för modell3 inte ruckats än så länge)
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Jag hade inte ens räknat med att sådan här hårdvara skulle komma med första utrullningen av Model 3 nästa år, men Elon har ju hintat om att full autonomi bara var något år bort och att de var närmare än någon kunde tro. :)
Har inte sett om någon redan spekulerat om detta tidigare i tråden, men användandet av SuperChargers kan ju bli rätt intressant nu. Först är frågan om de kommer att bygga nya automatiska laddare vid de som redan finns eller om de kommer att byta ut en del av de befintliga som redan står där? När det väl finns gott om automatiska laddare så blir läget mindre avgörande. Man kan bara hoppa ur bilen vid någon plats där man vill spendera lite tid och låta bilden köra själv till SuC'en, för att sedan komma tillbaka när den laddat klart. Är alla laddplatser upptagna så kan bilarna själva köa och ta en laddplats när det blir ledigt. Det vore nog fördelaktigt för alla om alla bilar med hårdvara tillåts att köa och ladda själva vid en SuC även om man inte betalt för det fulla paketet.

Men jag är också lite skeptiskt till hur bra det kommer funka under våra slaskiga och skitiga månader. Man kanske får ha med sig en liten sprayflaska med vatten och spola rent linserna lite då och då.
Sådana här bilar är ju inte en ovanlig syn på våra vägar:
Bild
Hyundai Ioniq -18
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Jag trycker att autobroms och adaptiv farthållare (en enklare sådan) skulle ingå i grundpriset. I min egen uppfattning så är det basala saker som höjer säkerheten (jag anser att har man autobroms skall farthållaren även kunna sänka hastigheten om man kommer i en kö) . att hålla bilen inom markeringar är en komfort sak och där kan man ta betalt liksom autopilot (ja, nu blir det en definitionsdiskussion, min uppfattning autopilot = styr utan hjälp från förare). Hårdvaran finns där, så egentligen så är det mer en attitydförändring hos ledningen som bör till. övriga bilmärken motiverar extra kostnader för att hårdvara måste monteras men det argumentet finns inte här.
Hoppas att priset för tilläggen blir mer anpassat för modell3-ägare. (tack och lov så har grundpriset på 35000 för modell3 inte ruckats än så länge)
Autobroms kommer ingå men inte adaptiv farthållare. Detta står längst ner på sidan om nya autopiloten.
IMG_0739.PNG
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Autobroms kommer ingå men inte adoptiv farthållare. Detta står längst ner på sidan om nya autopiloten.
Ja låter ju väldigt rimligt att säkerhets funktionerna ingår medans de som är lite mer "nice to have" kostar pengar.

/Fredrik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Autobroms kommer ingå men inte adoptiv farthållare. Detta står längst ner på sidan om nya autopiloten.
Det är den typ av farthållare som inte är ens biologiska farthållare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
vigge50 skrev:
Det är den typ av farthållare som inte är ens biologiska farthållare?
:lol:
Oj....
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Silversound skrev:
Men jag är också lite skeptiskt till hur bra det kommer funka under våra slaskiga och skitiga månader. Man kanske får ha med sig en liten sprayflaska med vatten och spola rent linserna lite då och då.
Bild
Det hela känns ju ganska lättlöst genom att spolarvätskan tillåts spruta på kameran också men man vet ju inte ifall de i Kalifornien tänkt på det hela... Bilen får väl köra in i en automatisk biltvätt i värsta fall ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Jag trycker att autobroms och adaptiv farthållare (en enklare sådan) skulle ingå i grundpriset. I min egen uppfattning så är det basala saker som höjer säkerheten..
Jag håller med. Jag har visserligen varken det ena eller det andra i Teslan (tidig 2014). Men jag får erkänna att det känns ganska konstigt att vår andrabil, som man gärna får betrakta som enklare småbil, har både autobroms, lane-assist och adaptiv farthållare, medan Teslan inte har det. Det ska inte ens behöva diskuteras om och när det ska finnas och vad det ska kosta. Det ska bara finnas. Punkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Franz skrev:
Silversound skrev:
Bild
Det hela känns ju ganska lättlöst genom att spolarvätskan tillåts spruta på kameran också men man vet ju inte ifall de i Kalifornien tänkt på det hela... Bilen får väl köra in i en automatisk biltvätt i värsta fall ;).
Hm.. Minst 8st extra munstycken för spolarvätska... Slangdragning runt i hela bilen, starkare pump, ev kontrollsystem för felmeddelanden om nått är paj... Kanske inte helt lättlöst ändå.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar