^--what he said.TiborBlomhall skrev:-All of the aboveVoltAmpere skrev:Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:TiborBlomhall skrev:...å så är de nu tvåa igen
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8142
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Plus att dom har både viljan och förmågan att faktiskt producera elbilar i stora antal, dom flesta traditionella tillverkarna har varken eller.TiborBlomhall skrev:-All of the aboveVoltAmpere skrev:Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:TiborBlomhall skrev:...å så är de nu tvåa igen
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Plus ingen tung kappsäck från avgasbilarna (pensionsfonder, personal som motverkar förändring, onödig investeringar i kostsam avgasteknik osv).fth skrev:Plus att dom har både viljan och förmågan att faktiskt producera elbilar i stora antal, dom flesta traditionella tillverkarna har varken eller.TiborBlomhall skrev:-All of the aboveVoltAmpere skrev:Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:TiborBlomhall skrev:...å så är de nu tvåa igen
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Aktien TSLA
Om en Tesla Cybertruck med V2X och 100kWh batteri kostar ca 500.000kr.
Tesla 14kWh Powerwall kostar knappt 100.000kr monterat och klart.
5st Powerwall kostar ca 500.000kr och ger ca 70kWh.
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Tesla 14kWh Powerwall kostar knappt 100.000kr monterat och klart.
5st Powerwall kostar ca 500.000kr och ger ca 70kWh.
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Aktien TSLA
Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Och att man ser att Tesla kan komma att ta mycket stora marknadsandelar eftersom domTiborBlomhall skrev:-All of the aboveVoltAmpere skrev:Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:TiborBlomhall skrev:...å så är de nu tvåa igen
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
andra "tvekar"...
Har väl redan påpekats kanske

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8142
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra).Svenssons skrev:Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Det var väl en teardown för ett tag sedan som orsakade uppmärksamhet då någon hävdade att M3 var förberedd för v2g men det visade sig senare att så inte var fallet.fth skrev:Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra).Svenssons skrev:Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...![]()
V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.
/fth
Hursomhelst så är det nog inte svårt för Tesla att göra det tillgängligt i takt med att nya mer hållbara batterier sätts i produktion. Tesla kommer kanske ge sig in på elmarknaden i USA framöver. Några miljoner robotaxis som alla har några kwh tillgängliga för att stabilisera nätet under tiden de laddas kan generera stora intäkter. Det hade varit korkat att inte utnyttja det.
Re: Aktien TSLA
Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everythingfth skrev:Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra).Svenssons skrev:Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...![]()
V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.
/fth
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.
Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
"Nissan LEAF är i dag den enda bilen på marknaden som är klar för V2G (Vehicle-to-Grid) och vi arbetar för att denna innovativa teknik ska bli mainstream. Om du kommer hem med gott om reservenergi, kan din bostad låna energi från batteriet i bilen eller till och med sälja tillbaka den till nätet. Under tider med toppbelastning och stor efterfrågan, kan du ge någonting tillbaka."Svenssons skrev:Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everythingfth skrev:Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra).Svenssons skrev:Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...![]()
V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.
/fth
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.
Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
Re: Aktien TSLA
V2G är inte samma sak som V2X. Leaf med stöd för V2G finns endast på den japanska marknaden samt som experiment i övriga världen. Du kan inte som privatperson köpa en Leaf med V2G-stöd i Europa.Jordad skrev:"Nissan LEAF är i dag den enda bilen på marknaden som är klar för V2G (Vehicle-to-Grid) och vi arbetar för att denna innovativa teknik ska bli mainstream. Om du kommer hem med gott om reservenergi, kan din bostad låna energi från batteriet i bilen eller till och med sälja tillbaka den till nätet. Under tider med toppbelastning och stor efterfrågan, kan du ge någonting tillbaka."Svenssons skrev:Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everythingfth skrev:Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra).Svenssons skrev:Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...Zalman3 skrev:Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...![]()
V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.
/fth
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.
Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
http://www.mynewsdesk.com/se/mitsubishi ... ar-2434393Allt detta är teknologier som gradvis utvecklats av Mitsubishi Motors ända sedan 1966.
Dessutom ska full kompatibilitet med morgondagens intelligenta elektriska eko-system tas tillvara på, som t.ex. laddning via smarta nätverk (V2G/V2H).
Mitsubishi Outlander plugin har också V2G.
Honda pratar om V2G.
https://hondanews.eu/eu/et/cars/media/p ... honda-e-33Honda Energy Management
Honda's vision for a sustainable future energy supply incorporates a range of products and services to offer a comprehensive solution for EV customers and service operators. This incorporates urban charging solutions, domestic power chargers, commercial energy services and in the future, vehicle to grid (V2G) technology.
Honda Power Manager Prototype
Honda Power Manager Prototype previews a bidirectional system that connects electric vehicles to a smart power grid. This vehicle-to-grid technology enables the collection and distribution of electricity between EVs and the grid to intelligently balance demand and supply of energy and make better use of renewable sources.
The development of these charging functions will integrate electric vehicles further with existing power networks, allowing energy stored in the vehicle battery to power the home, or to flow back into the energy grid during periods of high demand. The vehicle battery can then be replenished at a time when demand is lower, subject to limits defined by the user.
Honda has developed this technology with bi-directional charging specialists EVTEC.
Moixa
Honda is also partnering with Moixa (www.moixa.com) the UK’s leading smart battery company. Moixa makes smart batteries and GridShare software to manage smart charging of batteries and electric vehicles. GridShare® manages over 50MWh of residential batteries across 6000 homes in the UK and Japan – forming one of the world’s largest virtual power plants. The software uses AI to learn and optimise daily charging, leveraging low carbon resources and time-of-day tariffs. GridShare platform also enables utilities to aggregate and manage large fleets of batteries and electric vehicles in order to deliver flexibility services into ancillary markets.
While the EV is plugged in, the Power Manager system can help to stabilise the grid at times of either short or surplus supply, storing energy efficiently, releasing electricity back into the home or selling it to the power grid at times of high demand. It also represents a potential revenue opportunity for EV owners. For example, a user could charge cost-effectively during the night when load on the grid is lower, and then, if that energy is not required for driving, it can be accessed during peak times by the grid.
Using the smart system, Honda EV owners will be able to programme charging schedules remotely through their connected My Honda+ app, considering when the best tariffs are available, the potential energy source, and how much charging time is available before the car is required again.
The development of these charging functions will integrate electric vehicles further with existing power networks, while also enabling the possibility of ultra-rapid energy transfer to the vehicle. So-called V2X functions comprise vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-load (V2L), and vehicle-to-home (V2H) charging scenarios, all of which make use of the large amounts of energy that can be stored within electric vehicle batteries.
EV-specific electricity tariff
Honda is also collaborating with Vattenfall to provide the world's first flexible electricity tariff specifically tailored for EV owners. Initially available in the UK and Germany, the energy tariffs will play a key role in the effectiveness of Honda’s Power Manager.
In a letter of intent, signed on 23 October 2019, the two companies confirmed their intentions to jointly develop and market a flexible electricity tariff that will allow EVs to be charged at the most cost-effective times, relative to grid demand. The tariffs – available to owners of any brand of electric vehicle – also promote the use of electricity generated through renewable sources including hydropower and wind farms, further realising Honda's vision for a sustainable future
Honda har ett uttag på 230V och 1500W.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
https://www.elbilen.org/vw-id-3-gor-sverigedebut/ID. 3 är enligt VW förberedda för V2G, Vehicle to Grid, alltså att kunna skicka ström från biles batteri till elnätet. Vad som saknas är enligt VW:s Sofia Granfors en uppdatering av bilens mjukvara, och teknik, motsvarande laddboxar som tillåter återmatning.
– Vi räknar med att kunna ha en V2G-lösning på plats under 2021, säger Sofia Granfors.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Många pratar om V2G precis som många pratar om solceller på bilar. Än så länge är det dock endast i Japan som man kan nyttja V2G som privatperson. Flera experiment och pilotprojekt finns i Europa men ingen bil som levereras till privatpersoner dock.
Säger samma sak som tidigare, eluttag i bilen är inte V2X. Eluttag i bilar och andra fordon har funnits väldigt länge och är inget konstigt eller nytt. Min gamla trädgårdstraktor har tex ett schuko-uttag. Det är dock inte V2X som betyder dubbelriktad effekt. Du kan med V2X alltså antingen ladda eller ta ut effekt beroende av behov. Detta går inte göra från ett schuko-uttag oavsett om det är 1500W eller 3700W.
PS. För att göra det helt klart att V2G inte existerar i Europa för bilar med CCS idag så är här lite info från CharIn som jobbar med CCS-standarden. Dubbelriktad effektutbyte är planerat till 2025 för CCS...
viewtopic.php?f=29&t=14663#p298286
Chademo har visserligen stöd för V2G idag men inga bilar på den europeiska marknaden säljs med V2G-stöd även ifall det finns tex i Japan. Chademo-standarden har inte heller särskilt ljus framtid i Europa...
Säger samma sak som tidigare, eluttag i bilen är inte V2X. Eluttag i bilar och andra fordon har funnits väldigt länge och är inget konstigt eller nytt. Min gamla trädgårdstraktor har tex ett schuko-uttag. Det är dock inte V2X som betyder dubbelriktad effekt. Du kan med V2X alltså antingen ladda eller ta ut effekt beroende av behov. Detta går inte göra från ett schuko-uttag oavsett om det är 1500W eller 3700W.
PS. För att göra det helt klart att V2G inte existerar i Europa för bilar med CCS idag så är här lite info från CharIn som jobbar med CCS-standarden. Dubbelriktad effektutbyte är planerat till 2025 för CCS...
viewtopic.php?f=29&t=14663#p298286
Chademo har visserligen stöd för V2G idag men inga bilar på den europeiska marknaden säljs med V2G-stöd även ifall det finns tex i Japan. Chademo-standarden har inte heller särskilt ljus framtid i Europa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Att Tesla snabbt kan bygga nya bilfabriker är en stor fördel!
https://www.businessinsider.com/tesla-g ... ?r=US&IR=TIf Tesla can bring its German factory online in 2020, it really will have revolutionized the auto industry.
Tesla is building new factories at a pace that's about twice as fast as other carmaker have recently constructed facilities. Volvo's plant in South Carolina took about two years to start moving vehicles off the lines.
While the VW Group, for example, figures things out, Tesla could be putting more rubber on the autobahn by 2021.
Tesla has a near monopoly at this point, so the upshot is that the competition would retire before the race even gets started.
This demonstrates a vital but often forgotten lesson about the auto industry. It wasn't the Model T that created Henry Ford's fortune — it was the moving assembly line that enabled workers to rapidly build the car. It wasn't the Camry or Corolla that made Toyota the world's most valuable car company — it was the "Toyota Production System," the just-in-time manufacturing model that replaced Ford's earlier innovation. The entire industry has adopted TPS, which focuses of quality and matches production rates to market demand.
For Tesla, it's the gigafactories that matter, more than the vehicles. They might not be alien dreadnoughts. But they're a far cry from tents. And they're at the leading edge of a manufacturing revolution.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8142
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Ah, my bad, jag trodde V2X var en hemmasnickrad TCS-förkortning för att "plocka ut el från elbilar", men det har ju inget med det att göra, det är ju ett kommunikationsprotokoll som omfattar allt möjligt som trafiksäkerhet etc.Svenssons skrev:Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.
Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
Man lär sig något nytt varje dag här på TCS

Att Cybertruck skall ha inbyggda inverters är väl iaf klart, visst nämnde Elon det på presentationen, och att den kommer att ha uttag för tryckluft?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8142
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jodå, det sa han, här är vad Elon sa om detta på "unveiling":
/fthSo obviously it’ll have access to all the superchargers, be capable of more than 250 kilowatts, we’ll reveal the actual number later, and it has onboard outlets for 110 and 220 volts. So you don’t need a generator. The truck literally is your generator. And, as a little plus, because it’s got an air suspension, we can tap off the air suspension so you have a pneumatic source. So you have an… Yeah. Onboard air compressor.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Aktien TSLA
Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Aktien TSLA
Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.kenjon skrev:Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Aktien TSLA
Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Re: Aktien TSLA
Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.VoltAmpere skrev:Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.
Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.
Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Aktien TSLA
Ja, för att få det att funka krävs förstås flera delar. Men +-tecknet fanns inte på min 2019, så någon skillnad borde det vara. Och då trodde jag att bilen var klar för V2G. Att det inte finns laddsystem att koppla in i huset hemma är en annan sak, men bilen kan ju vara klar för det. Ev om det saknas någon programvara....Svenssons skrev:Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.kenjon skrev:Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Aktien TSLA
Jo, bra, men vilken del i detta har Tesla ett sådant teknikförsprång att det motiverar dagens aktiekurs, att det som man i den länkade videon hänvisar till som "lukrativt" och att man ska slå sig in bland topp10 bolag i världen.Zalman3 skrev:Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.VoltAmpere skrev:Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.
Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.
Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Det är ju knappast solcellsdelen, men batterier/batteriteknologi?
Hur långt före ligger Tesla med V2X?