Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Aktien TSLA

Inlägg av evilirish »

TiborBlomhall skrev:
VoltAmpere skrev:
TiborBlomhall skrev:
...å så är de nu tvåa igen :(
Screenshot_20200612-172320_Sheets.jpg
Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
-All of the above
^--what he said.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8142
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
VoltAmpere skrev:
TiborBlomhall skrev:
...å så är de nu tvåa igen :(
Screenshot_20200612-172320_Sheets.jpg
Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
-All of the above
Plus att dom har både viljan och förmågan att faktiskt producera elbilar i stora antal, dom flesta traditionella tillverkarna har varken eller.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
TiborBlomhall skrev:
VoltAmpere skrev:
TiborBlomhall skrev:
...å så är de nu tvåa igen :(
Screenshot_20200612-172320_Sheets.jpg
Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
-All of the above
Plus att dom har både viljan och förmågan att faktiskt producera elbilar i stora antal, dom flesta traditionella tillverkarna har varken eller.

/fth
Plus ingen tung kappsäck från avgasbilarna (pensionsfonder, personal som motverkar förändring, onödig investeringar i kostsam avgasteknik osv).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thogr »

Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Om en Tesla Cybertruck med V2X och 100kWh batteri kostar ca 500.000kr.

Tesla 14kWh Powerwall kostar knappt 100.000kr monterat och klart.

5st Powerwall kostar ca 500.000kr och ger ca 70kWh.

Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av VoltAmpere »

thogr skrev:
Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så man har solceller och batteriet för lagring.
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
VoltAmpere skrev:
TiborBlomhall skrev:
...å så är de nu tvåa igen :(
Screenshot_20200612-172320_Sheets.jpg
Vad är det egentligen som motiverar Tesla’s värdering jfr med övriga:
-Batteriteknik?
-Självkörandeteknik?
-Mjukvara?
-Kommande modeller, såsom Semi & Cybertruck?
-Något annat?
-All of the above
Och att man ser att Tesla kan komma att ta mycket stora marknadsandelar eftersom dom
andra "tvekar"...
Har väl redan påpekats kanske :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8142
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra). ;)

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra). ;)

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.

/fth
Det var väl en teardown för ett tag sedan som orsakade uppmärksamhet då någon hävdade att M3 var förberedd för v2g men det visade sig senare att så inte var fallet.

Hursomhelst så är det nog inte svårt för Tesla att göra det tillgängligt i takt med att nya mer hållbara batterier sätts i produktion. Tesla kommer kanske ge sig in på elmarknaden i USA framöver. Några miljoner robotaxis som alla har några kwh tillgängliga för att stabilisera nätet under tiden de laddas kan generera stora intäkter. Det hade varit korkat att inte utnyttja det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra). ;)

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.

/fth
Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.

Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra). ;)

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.

/fth
Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.

Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
"Nissan LEAF är i dag den enda bilen på marknaden som är klar för V2G (Vehicle-to-Grid) och vi arbetar för att denna innovativa teknik ska bli mainstream. Om du kommer hem med gott om reservenergi, kan din bostad låna energi från batteriet i bilen eller till och med sälja tillbaka den till nätet. Under tider med toppbelastning och stor efterfrågan, kan du ge någonting tillbaka."
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Jordad skrev:
Svenssons skrev:
fth skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Bara V2X funktionen är värd mera än hela bilen!!
Du skriver som om V2X är ett faktum men det är ju bara du som spekulerar om detta och det finns inget som ens antyder att Cybertruck kommer att få V2X-funktionalitet...

Sedan är det en stor skillnad mellan en PowerWall och en Cybertruck. En PowerWall lär inte rulla iväg och göra platsen den är kopplad till strömlös...
Att CT kommer att ha V2X är väl iofs klart, om man räknar in 230V-uttag i ”X” (vilket man väl rimligtvis måste göra). ;)

V2G/H finns det dock inga tecken på att den kommer att stödja.

/fth
Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.

Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
"Nissan LEAF är i dag den enda bilen på marknaden som är klar för V2G (Vehicle-to-Grid) och vi arbetar för att denna innovativa teknik ska bli mainstream. Om du kommer hem med gott om reservenergi, kan din bostad låna energi från batteriet i bilen eller till och med sälja tillbaka den till nätet. Under tider med toppbelastning och stor efterfrågan, kan du ge någonting tillbaka."
V2G är inte samma sak som V2X. Leaf med stöd för V2G finns endast på den japanska marknaden samt som experiment i övriga världen. Du kan inte som privatperson köpa en Leaf med V2G-stöd i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Allt detta är teknologier som gradvis utvecklats av Mitsubishi Motors ända sedan 1966. 
Dessutom ska full kompatibilitet med morgondagens intelligenta elektriska eko-system tas tillvara på, som t.ex. laddning via smarta nätverk (V2G/V2H).

http://www.mynewsdesk.com/se/mitsubishi ... ar-2434393


Mitsubishi Outlander plugin har också V2G.




Honda pratar om V2G.

Honda Energy Management

Honda's vision for a sustainable future energy supply incorporates a range of products and services to offer a comprehensive solution for EV customers and service operators. This incorporates urban charging solutions, domestic power chargers, commercial energy services and in the future, vehicle to grid (V2G) technology.

Honda Power Manager Prototype

Honda Power Manager Prototype previews a bidirectional system that connects electric vehicles to a smart power grid. This vehicle-to-grid technology enables the collection and distribution of electricity between EVs and the grid to intelligently balance demand and supply of energy and make better use of renewable sources.

The development of these charging functions will integrate electric vehicles further with existing power networks, allowing energy stored in the vehicle battery to power the home, or to flow back into the energy grid during periods of high demand. The vehicle battery can then be replenished at a time when demand is lower, subject to limits defined by the user.

Honda has developed this technology with bi-directional charging specialists EVTEC.

 

Moixa

Honda is also partnering with Moixa (www.moixa.com) the UK’s leading smart battery company. Moixa makes smart batteries and GridShare software to manage smart charging of batteries and electric vehicles. GridShare® manages over 50MWh of residential batteries across 6000 homes in the UK and Japan – forming one of the world’s largest virtual power plants. The software uses AI to learn and optimise daily charging, leveraging low carbon resources and time-of-day tariffs. GridShare platform also enables utilities to aggregate and manage large fleets of batteries and electric vehicles in order to deliver flexibility services into ancillary markets.

While the EV is plugged in, the Power Manager system can help to stabilise the grid at times of either short or surplus supply, storing energy efficiently, releasing electricity back into the home or selling it to the power grid at times of high demand. It also represents a potential revenue opportunity for EV owners. For example, a user could charge cost-effectively during the night when load on the grid is lower, and then, if that energy is not required for driving, it can be accessed during peak times by the grid.

Using the smart system, Honda EV owners will be able to programme charging schedules remotely through their connected My Honda+ app, considering when the best tariffs are available, the potential energy source, and how much charging time is available before the car is required again.

The development of these charging functions will integrate electric vehicles further with existing power networks, while also enabling the possibility of ultra-rapid energy transfer to the vehicle. So-called V2X functions comprise vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-load (V2L), and vehicle-to-home (V2H) charging scenarios, all of which make use of the large amounts of energy that can be stored within electric vehicle batteries.

 

EV-specific electricity tariff

Honda is also collaborating with Vattenfall to provide the world's first flexible electricity tariff specifically tailored for EV owners. Initially available in the UK and Germany, the energy tariffs will play a key role in the effectiveness of Honda’s Power Manager.

In a letter of intent, signed on 23 October 2019, the two companies confirmed their intentions to jointly develop and market a flexible electricity tariff that will allow EVs to be charged at the most cost-effective times, relative to grid demand. The tariffs – available to owners of any brand of electric vehicle – also promote the use of electricity generated through renewable sources including hydropower and wind farms, further realising Honda's vision for a sustainable future

https://hondanews.eu/eu/et/cars/media/p ... honda-e-33

Honda har ett uttag på 230V och 1500W.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

ID. 3 är enligt VW förberedda för V2G, Vehicle to Grid, alltså att kunna skicka ström från biles batteri till elnätet. Vad som saknas är enligt VW:s Sofia Granfors en uppdatering av bilens mjukvara, och teknik, motsvarande laddboxar som tillåter återmatning.

– Vi räknar med att kunna ha en V2G-lösning på plats under 2021, säger Sofia Granfors. 

https://www.elbilen.org/vw-id-3-gor-sverigedebut/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Många pratar om V2G precis som många pratar om solceller på bilar. Än så länge är det dock endast i Japan som man kan nyttja V2G som privatperson. Flera experiment och pilotprojekt finns i Europa men ingen bil som levereras till privatpersoner dock.

Säger samma sak som tidigare, eluttag i bilen är inte V2X. Eluttag i bilar och andra fordon har funnits väldigt länge och är inget konstigt eller nytt. Min gamla trädgårdstraktor har tex ett schuko-uttag. Det är dock inte V2X som betyder dubbelriktad effekt. Du kan med V2X alltså antingen ladda eller ta ut effekt beroende av behov. Detta går inte göra från ett schuko-uttag oavsett om det är 1500W eller 3700W.

PS. För att göra det helt klart att V2G inte existerar i Europa för bilar med CCS idag så är här lite info från CharIn som jobbar med CCS-standarden. Dubbelriktad effektutbyte är planerat till 2025 för CCS...
viewtopic.php?f=29&t=14663#p298286

Chademo har visserligen stöd för V2G idag men inga bilar på den europeiska marknaden säljs med V2G-stöd även ifall det finns tex i Japan. Chademo-standarden har inte heller särskilt ljus framtid i Europa...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Att Tesla snabbt kan bygga nya bilfabriker är en stor fördel!

If Tesla can bring its German factory online in 2020, it really will have revolutionized the auto industry.

Tesla is building new factories at a pace that's about twice as fast as other carmaker have recently constructed facilities. Volvo's plant in South Carolina took about two years to start moving vehicles off the lines.

While the VW Group, for example, figures things out, Tesla could be putting more rubber on the autobahn by 2021.

Tesla has a near monopoly at this point, so the upshot is that the competition would retire before the race even gets started.

This demonstrates a vital but often forgotten lesson about the auto industry. It wasn't the Model T that created Henry Ford's fortune — it was the moving assembly line that enabled workers to rapidly build the car. It wasn't the Camry or Corolla that made Toyota the world's most valuable car company — it was the "Toyota Production System," the just-in-time manufacturing model that replaced Ford's earlier innovation. The entire industry has adopted TPS, which focuses of quality and matches production rates to market demand.

For Tesla, it's the gigafactories that matter, more than the vehicles. They might not be alien dreadnoughts. But they're a far cry from tents. And they're at the leading edge of a manufacturing revolution.
https://www.businessinsider.com/tesla-g ... ?r=US&IR=T
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8142
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Något 230V-uttag är inte heller bekräftat. Hur eluttaget i Cybertrucken kommer fungera är inte klart och bara ett passivt eluttag är inte det samma som V2X https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid

Eluttag går ju få från vilken bil som helst, via 12V batteri, cigguttag, USB-uttag eller liknande men det är som sagt var inte V2X som Zalman spekulera i.

Det finns ingen serieproducerad bil med V2X idag...
Ah, my bad, jag trodde V2X var en hemmasnickrad TCS-förkortning för att "plocka ut el från elbilar", men det har ju inget med det att göra, det är ju ett kommunikationsprotokoll som omfattar allt möjligt som trafiksäkerhet etc.

Man lär sig något nytt varje dag här på TCS :D

Att Cybertruck skall ha inbyggda inverters är väl iaf klart, visst nämnde Elon det på presentationen, och att den kommer att ha uttag för tryckluft?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8142
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jodå, det sa han, här är vad Elon sa om detta på "unveiling":
So obviously it’ll have access to all the superchargers, be capable of more than 250 kilowatts, we’ll reveal the actual number later, and it has onboard outlets for 110 and 220 volts. So you don’t need a generator. The truck literally is your generator. And, as a little plus, because it’s got an air suspension, we can tap off the air suspension so you have a pneumatic source. So you have an… Yeah. Onboard air compressor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenjon »

Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

kenjon skrev:
Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.

Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av VoltAmpere »

VoltAmpere skrev:
thogr skrev:
Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så man har solceller och batteriet för lagring.
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

VoltAmpere skrev:
VoltAmpere skrev:
thogr skrev:
Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så man har solceller och batteriet för lagring.
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?
Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.

Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.

Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenjon »

Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.

Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
Ja, för att få det att funka krävs förstås flera delar. Men +-tecknet fanns inte på min 2019, så någon skillnad borde det vara. Och då trodde jag att bilen var klar för V2G. Att det inte finns laddsystem att koppla in i huset hemma är en annan sak, men bilen kan ju vara klar för det. Ev om det saknas någon programvara....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av VoltAmpere »

Zalman3 skrev:
VoltAmpere skrev:
VoltAmpere skrev:
thogr skrev:
Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så man har solceller och batteriet för lagring.
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?
Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.

Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.

Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Jo, bra, men vilken del i detta har Tesla ett sådant teknikförsprång att det motiverar dagens aktiekurs, att det som man i den länkade videon hänvisar till som "lukrativt" och att man ska slå sig in bland topp10 bolag i världen.
Det är ju knappast solcellsdelen, men batterier/batteriteknologi?
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Skriv svar