Sida 164 av 604
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 jun 2020 20:46
av TiborBlomhall
Jämför med Apple. Vad är "lukrativa faktorn" hos dem?
Det finns ingen enskild komponent som motiverar aktiekursen - utan folks förtroende att Tesla kan även i framtiden kombinera spetsteknologier till åtråvärda produkter.
Investerare har helt enkelt större förtroende att Tesla kan ta fram bra elbilar än avgasgänget.
Andra skulle också kunna ta fram bra batterier, bygga gigantiska batterifabriker, världsomspännande snabbladdarnät och åtråvärda elbilar... men ingen annan än Tesla gör det. "Lukrativa faktorn" skulle jag säga är kombinationen och viljan.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 jun 2020 20:51
av Svenssons
VoltAmpere skrev:
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 jun 2020 21:33
av ChristerSjo
Svenssons skrev:VoltAmpere skrev:
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.
Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 jun 2020 23:17
av Zalman3
ChristerSjo skrev:Svenssons skrev:VoltAmpere skrev:
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.
Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.
Med batteriet i min bil skulle det ta slut för snabbt med V2X.
Så nya million mile batteriet skulle tåla många fler laddcykler.
Snart slut på juni.
När kommer batteri dagen egentligen???
Re: Aktien TSLA
Postat: 15 jun 2020 23:19
av Zalman3
Zalman3 skrev:ChristerSjo skrev:Svenssons skrev:VoltAmpere skrev:
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.
Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.
Med batteriet i min bil skulle det ta slut för snabbt med V2X.
Så nya million mile batteriet skulle tåla många fler laddcykler.
Snart slut på juni.
När kommer batteri dagen egentligen???
Aktien upp idag, slutade på 990 dollar!
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 00:03
av Zalman3
Att man i Kina ska designa en billig kompakt elbil för både inhemsk och exportmarknaden är spännande!
C kommer den kanske att heta!
Tesla Giga Shanghai Is Now Accepting Design Ideas For The China-Style Tesla New Model, Model C?
Something that would be super cool ... so we’re going to do it ... is to try to create a China design and engineering center to actually design an original car in China for worldwide consumption. I think this will be very exciting."
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... el-model-c
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 10:40
av Zalman3
Inte undra på att Tesla aktien gått upp senaste tiden.
VW erkänner att Tesla leder elbils rejset i Kina.
February 2020, when the delay of the ID.3 — a flagship product and extremely important vehicle for VW — was announced, the CEO of Porsche Oliver Blume as well as the CEO of Audi Markus Duesmann prepared themselves as possible successors, but the strongest shareholders, the Porsche and Piech families, owning more than 50% of Volkswagen Group, supported Herbert Diess and gave him some backbone and justification to continue his course.
Last Thursday, in a management meeting, the Group CEO informed his peers of some more unpleasant truths — intended just for a small management group and declared as confidential. Quote:
“One of the unpleasant truths is that in China our market leadership is not a law of nature. (…) In China, the leader in electric cars is now called Tesla.
“It will be years before we have reached the necessary level of expertise in software to be able to compete at the forefront. (…) Even today, hardly a line of software code comes from us.”
https://cleantechnica.com/2020/06/15/vo ... you-going/
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 11:01
av Gustafsson
Dags för VW att köpa något lämpligt mjukvaruföretag?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 11:03
av TiborBlomhall
Gustafsson skrev:Dags för VW att köpa något lämpligt mjukvaruföretag?
Eller för ett visst mjukvaruföretag att köpa VW?
Det skulle sänka TSLA aktiekurs!
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 17:26
av kontakten2
Screenshot_2020-06-16-17-24-55-871_com.nordnet.jpg
Är detta särskilt vanligt?
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 18:44
av Legato
kontakten2 skrev:Screenshot_2020-06-16-17-24-55-871_com.nordnet.jpg
Är detta särskilt vanligt?
Inget är vanligt med Tesla...
Personligen har jag svårt att förstå att någon har invändningar mot att Elon
enbart får lön om bolag och aktie går löjligt bra... Tror man får leta med ljus och lykta efter en VD som har så extrem tilltro till bolaget.
Antingen går det dåligt upp till bra för Tesla och Elon blir helt utan ersättning. Eller så går det magiskt bra för Tesla och Elon får löjligt stor ersättning. I detta scenario är ju dock
alla andra aktieägare också extremt nöjda.
En VD för ett amerikanskt börsbolag med Market CAP långt över $100.000.000.000 har normalt en extremt hög ersättning oavsett hur bolaget presterar. Personligen ser jag mycket hellre det upplägg Tesla har.
Nu äger jag iofs (nästan) inga aktier längre pga den absurda värderingen, men incitamentsprogrammet ser jag som en fördel snarare än nackdel.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 19:07
av Jordad
Legato skrev:kontakten2 skrev:Screenshot_2020-06-16-17-24-55-871_com.nordnet.jpg
Är detta särskilt vanligt?
Inget är vanligt med Tesla...
Personligen har jag svårt att förstå att någon har invändningar mot att Elon
enbart får lön om bolag och aktie går löjligt bra... Tror man får leta med ljus och lykta efter en VD som har så extrem tilltro till bolaget.
Antingen går det dåligt upp till bra för Tesla och Elon blir helt utan ersättning. Eller så går det magiskt bra för Tesla och Elon får löjligt stor ersättning. I detta scenario är ju dock
alla andra aktieägare också extremt nöjda.
En VD för ett amerikanskt börsbolag med Market CAP långt över $100.000.000.000 har normalt en extremt hög ersättning oavsett hur bolaget presterar. Personligen ser jag mycket hellre det upplägg Tesla har.
Nu äger jag iofs (nästan) inga aktier längre pga den absurda värderingen, men incitamentsprogrammet ser jag som en fördel snarare än nackdel.
Ja, skulle det gå dåligt för Tesla så får Elon ingenting till skillnad från de flesta andra VDs som skulle få en stor fallskärm trots att de har misslyckats med sitt jobb och får sparken.
Re: Aktien TSLA
Postat: 16 jun 2020 20:34
av Fredrik j
Tesla behöver Elon Musk mer än Elon Musk behöver Tesla.
Re: Aktien TSLA
Postat: 17 jun 2020 09:35
av kontakten2
Jag syftade mer på riskbedömningen kring privata lån från pantsättning av aktier. Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här.
Risken hamnar på privatpersonerna och inte företaget om aktien skulle gå ned.
Re: Aktien TSLA
Postat: 17 jun 2020 16:49
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:Tesla behöver Elon Musk mer än Elon Musk behöver Tesla.
Möjligtvis ekonomiskt men inte emotionellt. Svårt att sätta pris på känslor/värderingar.
Re: Aktien TSLA
Postat: 17 jun 2020 20:19
av Legato
kontakten2 skrev:Jag syftade mer på riskbedömningen kring privata lån från pantsättning av aktier. Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här.
Risken hamnar på privatpersonerna och inte företaget om aktien skulle gå ned.
"Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här."
Nja, kritiken var ju främst gällande ersättningsnivå till ledningen, men "dessutom" gällande pantsättning av aktier.
Personligen ser jag inte problemet med det heller. Skulle Elon behöva tvångssälja en liten del av sina aktier så påverkar det ju inte bolaget nämnvärt. Han har som sagt extrema incitament både i sitt ägande och med sin ersättningsmodell.
Re: Aktien TSLA
Postat: 18 jun 2020 16:07
av mans71
Mäktiga rådgivarfirmor motsätter sig omval av Teslas styrelseordförande
https://borsvarlden.com/finwire/FWM004DDBF/
Re: Aktien TSLA
Postat: 18 jun 2020 16:22
av Sabbe
Jefferies höjer riktkursen för Tesla till 1 200 dollar (650), upprepar köp
Re: Aktien TSLA
Postat: 18 jun 2020 18:40
av Zalman3
Intressant att se utvecklingen Tesla vs Ford och GM det senaste året.
The numbers are confronting for GM and Ford, with 1 year stock performance up 361.1% for Tesla, and down 22.1% and 34.9% for GM and Ford respectively.
https://seekingalpha.com/article/435429 ... m-struggle
Re: Aktien TSLA
Postat: 20 jun 2020 04:23
av Zalman3
Elon Musk Tweets Tesla Postpones Annual Shareholder Meeting
By Reuters
June 19, 2020, 10:01 p.m. ET
(Reuters) - Elon Musk tweeted
https://bit.ly/2AVPdDo late on Friday that Tesla Inc will have to postpone its annual shareholder meeting as no large gatherings are allowed by July 7.
"Not sure of new date, but am guessing maybe a month or so later," he added.
The company's annual shareholder meeting was scheduled for July 7.
https://www.nytimes.com/reuters/2020/06 ... lders.html
Aktiemötet skjuts upp.
EDIT:
Nu skjuts även batteridagen upp.
Låter som man vill ha aktiemötet och batteridagen samtidigt.
"Not sure of new date, but am guessing maybe a month or so later," he added."
Jag är missnöjd med att aktiemötet och batteridagen kan dröja till i augusti.
Re: Aktien TSLA
Postat: 22 jun 2020 12:01
av Sabbe
Aktiemötet och batteridagen satt till den 15:e september.
Re: Aktien TSLA
Postat: 22 jun 2020 12:20
av Bjelke
Sabbe skrev:Aktiemötet och batteridagen satt till den 15:e september.
Oj det blev inget litet hopp det, men fullt förståeligt

Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jun 2020 00:00
av Jordad
Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst

Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
https://thefly.com/landingPageNews.php? ... staggering
Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jun 2020 08:32
av Verdi
Jordad skrev:Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst

Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
https://thefly.com/landingPageNews.php? ... staggering
Var försiktig med att tolka en "beställning" som en försäljning. Jag har "beställt" en men till 99% säkerhet kommer jag inte köpa en.
Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jun 2020 10:30
av Svenssons
Jordad skrev:Jag fattar inte hur Cybertrucken kan vara så populär men det är den ju tydligen. Över 650000 beställningar. Säg runt 100000kr per såld bil i förtjänst. Det blir 65 miljarder kronor i ren vinst

Tesla redovisar väl sina marginaler exklusive utvecklingskostnader men ändå...
https://thefly.com/landingPageNews.php? ... staggering
Tesla lär inte ha några problem att sälja 650 000 Cybertruck men det kommer ske över några år. Dels för att Tesla inte kommer kunna producera så många bilar på kort tid, dels så ligger förbeställningarna utspridda på hela klotet. Det är troligen så att Cybertrucken kommer produceras på den kontinent som köparen är på och det finns inte fabriker överallt ännu. Sedan kommer en förbeställning inte betyda omedelbar lagd order när det väl är dags. Alla som här förbeställt kommer inte heller behöva lägga en order. Det lär dock vägas upp av att det finns de som inte vill lägga en förbeställning men som sedan kan tänka sig att köpa en när det väl går.