Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 apr 2021 12:39
Det var ju konstigt! Undrar hur dom kom fram till den prissättningen mellan länderna.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?Markus skrev:Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Det står ju "i hele Europa". Men antar att det blir svårt som svensk med en svensk bil...Maw skrev:Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Kanske går att teckna Norskt abbonemang
Jag har ett suddigt minne av att det är samma sak för e-tron abonnemanget. Norrmän laddar billigare hos Ionity. Och det är ju iofs lite konstigt med tanke på att Ionity har fått en massa pengar från EU, men Norge är inte ens med i EU. Det hade varit roligt att få höra motiveringen varför just norrmän får bättre villkor. Kan det helt enkelt vara så att Ionity har en massa konkurrens i Norge och att ingen skulle använda deras laddare om de hade tagit samma priser som i alla andra länder? Förklarar iofs inte varför norska VW/Audi ägare får billigare laddning även utanför Norge.Maw skrev:Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?taliz skrev:Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Kanske går att teckna Norskt abbonemang
taliz skrev:Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?Markus skrev:Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.taliz skrev:Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland?
Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Vart läser man dessa priser?taliz skrev:Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.
Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
En typisk Model 3 LR drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh på ett år om du menade 1000mil och inte 1000km som du skrev.Mickep skrev:Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Vänta lite. Du tänker ladda på Ionity istället för hemma? Generellt är det inte en bra idé även om det lönar sig med några hundralappar...Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Du får nog räkna med att det blir dyrare i form av högre slitage på batteriet (långsamladdning hemma är snällare mot batteriet) samt dina resor till och från Ionity också drar lite el samt all den extra tid du får lägga på laddning.Mickep skrev:Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
1,60 som sagt. Men det gäller om man har köpt en norsk VW...Dodde skrev:Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
https://www.volkswagen.no/no/tilkobling ... harge.htmlLasseTM skrev:Vart läser man dessa priser?taliz skrev:Det ska väl inte vara några problem.HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack.
Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.
1,60kr/kWh är det förresten.
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
Ja precis, bara en vanlig sommarsemester utan Corona, så kör vi ca 5000km. Då har man passerat 187kWh bara under de fyra veckorna, så är ju resten av årets abonnemang redan avbetalt.MWall skrev:HelectriC skrev:Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern
Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten utBjelke skrev:Hehe det där är ju ”min” laddplats![]()
Jag jobbar (bland annat) 100m därifrån