Sida 164 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 12:39
av HelectriC
Det var ju konstigt! Undrar hur dom kom fram till den prissättningen mellan länderna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 12:43
av taliz
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 13:46
av Markus
taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 14:14
av Maw
taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 14:34
av taliz
Markus skrev:
taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland? ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 14:35
av taliz
Maw skrev:
taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D
Det står ju "i hele Europa". Men antar att det blir svårt som svensk med en svensk bil...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 15:42
av mati
Maw skrev:
taliz skrev:
A4A6B28F-51DA-4109-9DC5-8F66A7C76BBE.jpeg
30EFA1EA-DEC3-4AFB-A67A-FE66FB8834E2.jpeg
Mer än dubbelt så dyrt på ionity med VWs We Charge i Sverige vs Norge.
Hmm.. gäller det norska abbonemanget bara i Norge eller får de Norskt pris på alla Ionity?
Kanske går att teckna Norskt abbonemang :D
Jag har ett suddigt minne av att det är samma sak för e-tron abonnemanget. Norrmän laddar billigare hos Ionity. Och det är ju iofs lite konstigt med tanke på att Ionity har fått en massa pengar från EU, men Norge är inte ens med i EU. Det hade varit roligt att få höra motiveringen varför just norrmän får bättre villkor. Kan det helt enkelt vara så att Ionity har en massa konkurrens i Norge och att ingen skulle använda deras laddare om de hade tagit samma priser som i alla andra länder? Förklarar iofs inte varför norska VW/Audi ägare får billigare laddning även utanför Norge.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 16:09
av Markus
taliz skrev:
Markus skrev:
taliz skrev:
Tydligen är det elli.eco som står för tekniken bakom VWs laddtjänster.
Ska finnas en elli-app som man kan nyttja direkt som jag tolkar det.
Men den verkar inte tillänglig i svenska appstore.
Skulle va intressant å se vad det erbjuds för priser där.
Lyckades ladda hem appen och registrera ett konto.
Men ingen skillnad mot att ladda med ionity appen.
Går det inte att anmäla dig till en viss tariff?
Det står ju på elli.eco att "step 1" är att installera appen, "step 2" är "choose tariff".
Annars kanske det går om du byter region-inställning till Tyskland? ;)

Kunde bara välja följande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 17:34
av HelectriC
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 20:35
av taliz
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 apr 2021 23:58
av LasseTM
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.
Vart läser man dessa priser?
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 07:54
av Mickep
Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 08:02
av LasseTM
Mickep skrev:
Hmm då måste man ladda minst 100 kwh i månaden.(om man annars skulle betala över 2 kr kwh)
De som laddar hemma, hur mycket drar en typisk bil? (Säg att man åker Max 1000 km/år)
En typisk Model 3 LR drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh på ett år om du menade 1000mil och inte 1000km som du skrev.
En typisk Model 3 SR+ drar 1,6-1,8kWh/mil dvs ca 1700kWh/år
En typisk Model S drar 2,1-2,3kWh/mil dvs ca 2200kWh/år
En typisk Polestar 2 drar 2-2,2kWh/mil dvs ca 2100kWh/år
En typisk Taycan drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk E-tron 55 drar 2,5-2,7kWh/mil dvs ca 2600kWh/år
En typisk ID 3 drar 1,8-2kWh/mil dvs ca 1900kWh/år

Orkar inte fler bilar men där får du en fingervisning

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 09:10
av MWall
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D

Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 11:37
av Mickep
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 11:54
av MWall
Mickep skrev:
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Vänta lite. Du tänker ladda på Ionity istället för hemma? Generellt är det inte en bra idé även om det lönar sig med några hundralappar...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 12:05
av joel80
Mickep skrev:
Tack för redovisningen om vi räknar genomsnitt ca 1800 kWh per år, så blir det 150 kWh per månad.
1.6 - 2.2 ger 0,6 kr kWh i skillnad mot att ladda hemma (el på SuC) Det är ganska nära.
Break even är 2.4 kr/kWh. Betalar man mer är ett 109 kr /mån abb på ionity värt det. (om man kan få det)
Du får nog räkna med att det blir dyrare i form av högre slitage på batteriet (långsamladdning hemma är snällare mot batteriet) samt dina resor till och från Ionity också drar lite el samt all den extra tid du får lägga på laddning.

Räkna heller inte med att du ska kunna ladda fullt när du står på Ionity, det tar ofta väldigt lång tid om man ska ladda över ca 80%, och är det kö så är det inte snyggt att stå kvar och blocka platsen när man ändå inte kan ladda snabbt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 12:07
av Dodde
Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 15:47
av taliz
Dodde skrev:
Hur landar man för 1,80kr/kWh i Sverige på IONITY? Har jag missat något?
1,60 som sagt. Men det gäller om man har köpt en norsk VW...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 15:48
av taliz
LasseTM skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D
Det ska väl inte vara några problem.
Han kan ju beställa ett laddkort som han ger till dig, sen kan ni ju koppla ditt kreditkort dit kanske.
Då får du antagligen betala om/när han laddar med appen, men det kanske det är värt som tack. ;)

Samtidigt binder han sig då på 12 mån för 109kr/mån, så det krävs ju ändå några laddningar innan det är värt det.

1,60kr/kWh är det förresten.
Vart läser man dessa priser?
Vilka andra kommer ner i dessa priser hos Ionity?
https://www.volkswagen.no/no/tilkobling ... harge.html

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 apr 2021 17:40
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Hur var det nu om man köper en ID.4 och registrerar sig på ionityabonemanget, kan man då ladda andra bilar också? Svärfar får ju sin ID.4 snart och han kommer inte ha nån nytta av Ionity eftersom han knappt kör mer än 100km från hemmet. Men jag hade ju inte sagt nej till 1,80kr/kWh under semestern :D

Det är väl bara att göra? Du sparar ju ca 7:-/kWh väl? Break even ligger då på 187 kWh/år eller 15,6 kWh/mån. Det är inte många mil det...
Ja precis, bara en vanlig sommarsemester utan Corona, så kör vi ca 5000km. Då har man passerat 187kWh bara under de fyra veckorna, så är ju resten av årets abonnemang redan avbetalt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 apr 2021 19:23
av Off Grid Byggaren
Bojkottat Ionity?

Nej, jag hade en gratisladdning på BEE kvar som snart går ut.

Och så tog vi en god lunch på Glada Huddik Värdshus.

Men trots att vi tog det väldigt lugnt, och en påtår kaffe, var vi färdiga efter 50 minuter.

Då var det fortfarande 40 minuter laddtid kvar på 50kW laddaren.

Vad snabbt man vänjer sig med 150 kW laddare.

Det var ingen trängsel vid Ionity laddarna under den tiden.
20210410_174022.jpg
Screenshot_20210410-174522_Bee Charging.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 apr 2021 07:22
av Bjelke
Hehe det där är ju ”min” laddplats :mrgreen:
Jag jobbar (bland annat :lol:) 100m därifrån :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 apr 2021 10:23
av Off Grid Byggaren
Bjelke skrev:
Hehe det där är ju ”min” laddplats :mrgreen:
Jag jobbar (bland annat :lol:) 100m därifrån :)
Ja den BEE laddaren såg faltiskt lite sliten ut :D

Har du sett om alla fyra Ionity laddarna varit upptagna samtidigt ännu vid några tillfällen?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 apr 2021 10:46
av martinot
Det bästa med Ionity och många andra laddnät, att det alltid brukar vara någon laddstolpe som är trasig. Vilket är bra PR-mässigt.

Då ser det nämligen ut som att det aldrig är fullt på laddstationen. :D