VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Hmm. Er eGolf verkar vara något slags mirakel. "Min" splitternya eGolf drar regelbundet 300+ Wh/km nu när det är kallt. Visst sjunker det ju längre jag kör, men det brukar när jag parkerar landa på åtminstone 230-250wh/km.

(Det handlar alltså nog mer om var och hur man kör...)
Mirakel vet jag inte. Det kan bero på att vi inte kör konstant 160 med den, så som du verkar göra enligt dina kommentarer. Kolla på spritmonitor.de, där finns e-Golfar som körs betydligt snålare än vad jag klarar av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Den går faktiskt bara i 157. :lol:
(140 verkar förövrigt vara 131-132 enligt waze, så 157 är nog snarare runt 145....)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Den går faktiskt bara i 157. :lol:
(140 verkar förövrigt vara 131-132 enligt waze, så 157 är nog snarare runt 145....)
Där ser man. Vår e-Golf har aldrig någonsin gått så fort. Och det kommer den aldrig behöva göra heller. Rekommenderas varmt. Förbrukningen blir "mirakulöst" låg och en räckvidd på 20 mil även på vintern är inget konstigt alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Ja, alltså, blir ju rätt komplext om man ska börja styra sådana här saker själv men som ”teknikintresserad” elbilsförare önskar man ju att man kunde styra över sådana här saker själv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
taliz skrev:
Den går faktiskt bara i 157. :lol:
(140 verkar förövrigt vara 131-132 enligt waze, så 157 är nog snarare runt 145....)
Där ser man. Vår e-Golf har aldrig någonsin gått så fort. Och det kommer den aldrig behöva göra heller. Rekommenderas varmt. Förbrukningen blir "mirakulöst" låg och en räckvidd på 20 mil även på vintern är inget konstigt alls.
Ja, 20mil om vintern är inga problem för vår egolf heller. Men så kör inte vi heller i 157 km/h!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
Ja, alltså, blir ju rätt komplext om man ska börja styra sådana här saker själv men som ”teknikintresserad” elbilsförare önskar man ju att man kunde styra över sådana här saker själv.
Det är verkligen lite spännande det där. I alla år har det hetat att de flesta klarar sig med kort räckvidd eftersom genomsnittsbilisten inte kör mer än 6 mil (eller nåt sånt) om dagen. Och det stämmer ju naturligtvis.
Nu kommer elbilar med längre räckvidd, och vad händer, jo, man brassar på med batterivärmaren så att batterierna alltid kan snabbladdas med högsta möjliga effekt. Med sidoeffekten att förbrukningen skenar på korta sträckor, fast alla vet att de flesta ändå bara använder sina bilar för korta sträckor. Långfärd är ett undantag för de allra flesta.
Det borde verkligen inte vara default att batteriet värms upp för långfärd varje dag när man bara ska åka några mil till jobbet. Ska man åka långt så borde det vara en tillfällig inställning, ungefär på samma sätt som man laddar batteriet till 100% inför en längre resa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att det dröjer till efter 1/7 2021 innan snikversioner av vissa elbilsmodeller kommer ut på marknaden.
Eftersom "ingen" vill betala mer än 600.000kr för sin elbil då.
Vi får se. I Tyskland är €60k redan nu en magisk gräns, dels för deras supermiljöbilspremie, dels för att elbilar som ligger under det priset bara förmånsbeskattas med 1/4, medan alla elbilar över 60k har halva förmånsvärdet jämfört med en fossilbil.
En ID4 ligger en bra bit under 60k och är med andra ord superbillig som tjänstebil, jämfört med t.ex. en e-tron. Här i Sverige har ju inte reglerna sett ut så. Det är möjligt att även vi får se lite mer humana priser framöver. Annars kommer ju ingen att köpa bilarna längre.
Känns som tyska politiker är mycket bättre på omställning till elbilar och transportmiljö än våra kära svenska politiker (iaf. sittande S+MP är ju rätt usla på det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Ångrar allt mer att jag rekommenderade pappa att vänta på ID3/4 istället för att direkt köpa en e-Golf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: VW I.D

Inlägg av metchristian »

martinot skrev:
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Ångrar allt mer att jag rekommenderade pappa att vänta på ID3/4 istället för att direkt köpa en e-Golf.
Du kan inte jämföra egolf med id3, gällande batteriet så har id3 typ dubbelt så stort batteri o det krävs helt andra tidsaspekter för värma upp batteriet o vid korta sträckor så hinner inte batteriet bli tillräckligt uppvärmt vilket påverkar förbrukningen.. om ni bara ska köra 6-7mil då kanske en egolf skulle passa ert behov bättre men det beror hur mkt ni behöver det större utrymmet som id3 levererar jämfört med egolf. Dock skulle jag ta id3 före egolf då den är nyare och kan bara bli bättre o bättre tack vare uppdateringarna via nätet ala tesla. Mig veterligen så kan inte egolf det(kan ha fel)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

metchristian skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Säkert redan diskuterats i denna extremt långa tråd :D men någon som vet varför batteriet alltid värms vid körning? Hur gör konkurrenterna och varför? Resultatet blir ju usel förbrukning vid körning korta sträckor vintertid. Kompenseras iofs med ok siffror vid längre körning. Men varför gör VW som de gör? Någon som vet?
Bra fråga. Och det är ett av skälen varför jag anser att ID3 är olämplig som ersättare för vår e-Golf. Nu var det kallt och jävligt de senaste dagarna. Men snittförbrukningen i Golfen påverkas nästan inte alls av detta. Vi ligger fortfarande runt lite drygt 15kWh/100km vid varje körning, även om vi bara tar en kort sväng in till stan. Och eftersom bilen sällan går mer än 6-7 mil per dag skulle en ID3 troligen få urdåliga förbrukningssiffror med vår körprofil.
Ångrar allt mer att jag rekommenderade pappa att vänta på ID3/4 istället för att direkt köpa en e-Golf.
Du kan inte jämföra egolf med id3, gällande batteriet så har id3 typ dubbelt så stort batteri o det krävs helt andra tidsaspekter för värma upp batteriet o vid korta sträckor så hinner inte batteriet bli tillräckligt uppvärmt vilket påverkar förbrukningen.. om ni bara ska köra 6-7mil då kanske en egolf skulle passa ert behov bättre men det beror hur mkt ni behöver det större utrymmet som id3 levererar jämfört med egolf. Dock skulle jag ta id3 före egolf då den är nyare och kan bara bli bättre o bättre tack vare uppdateringarna via nätet ala tesla. Mig veterligen så kan inte egolf det(kan ha fel)
Bra poäng med väldigt begränsad batteristorlek på e-Golf. Tror inte det hade fungerat för pappa i alla lägen.

Jo, det var just av dessa anledningar med modernare plattform och nyare teknik som jag rekommenderade pappa att vänta på ID3/4.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

E-Golf varken värmer eller kyler batteriet överhuvudtaget. Det kan den inte. Och på långresor är det en uppenbar nackdel eftersom den inte kan snabbladdas mer än ett par-tre gånger innan batteriet blir för varmt. Men om man använder den nästan uteslutande som pendlarbil, så som vi gör, är det tvärtom en fördel eftersom den inte slösar energi på att värma upp batteriet i onödan.
Det beror helt på hur man använder bilen. För oss är en ID3 fel bil. Jag hade hellre köpt en e-Golf igen, det finns ju massor med lagerbilar nu. Men det är ju exakt samma bil som den vi redan har. Meningslöst att byta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Känns som tyska politiker är mycket bättre på omställning till elbilar och transportmiljö än våra kära svenska politiker (iaf. sittande S+MP är ju rätt usla på det).
Nu ska man inte överskatta tyska politiker heller. Visst, rent kunskapsmässigt tror jag visserligen att de ligger över svenska politiker. I Tyskland anses det inte som "fint" att plocka lite random outbildat folk från gatan för att sedan sätta dem på höga politiska poster så som det är i Sverige (lite tillspetsat jag vet, men jag tror det framgår vad jag menar).
Däremot så är tyska politiker inte ett dyft bättre när det gäller att krångla till saker och att inte vilja ta beslut. Man är rädd för precis allting och tyska politiken präglas till stor del av stagnation och oviljan att förändra saker.
Jag är själv förvånad att man har tagit till så stora krafttag när det kommer till elbilar. Det tog ju sin lilla tid förvisso. Fram tills för ett par år sedan var elbilar ett udda fenomen i Tyskland. Men nu har man av någon anledning vaknat, och nu verkar de gå åt rätt håll med stormsteg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
martinot skrev:
Känns som tyska politiker är mycket bättre på omställning till elbilar och transportmiljö än våra kära svenska politiker (iaf. sittande S+MP är ju rätt usla på det).
Nu ska man inte överskatta tyska politiker heller. Visst, rent kunskapsmässigt tror jag visserligen att de ligger över svenska politiker. I Tyskland anses det inte som "fint" att plocka lite random outbildat folk från gatan för att sedan sätta dem på höga politiska poster så som det är i Sverige (lite tillspetsat jag vet, men jag tror det framgår vad jag menar).
Däremot så är tyska politiker inte ett dyft bättre när det gäller att krångla till saker och att inte vilja ta beslut. Man är rädd för precis allting och tyska politiken präglas till stor del av stagnation och oviljan att förändra saker.
Jag är själv förvånad att man har tagit till så stora krafttag när det kommer till elbilar. Det tog ju sin lilla tid förvisso. Fram tills för ett par år sedan var elbilar ett udda fenomen i Tyskland. Men nu har man av någon anledning vaknat, och nu verkar de gå åt rätt håll med stormsteg.
En stor del av förklaringen tro jag heter "hotet från Kina". Tyskland är rädd att deras biltillverkarförsprång ska tas över av kineserna och därför är dom tvungna att göra något drastiskt. Ekonomi som vanligt. Miljön är bara en positiv bieffekt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

HelectriC skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Känns som tyska politiker är mycket bättre på omställning till elbilar och transportmiljö än våra kära svenska politiker (iaf. sittande S+MP är ju rätt usla på det).
Nu ska man inte överskatta tyska politiker heller. Visst, rent kunskapsmässigt tror jag visserligen att de ligger över svenska politiker. I Tyskland anses det inte som "fint" att plocka lite random outbildat folk från gatan för att sedan sätta dem på höga politiska poster så som det är i Sverige (lite tillspetsat jag vet, men jag tror det framgår vad jag menar).
Däremot så är tyska politiker inte ett dyft bättre när det gäller att krångla till saker och att inte vilja ta beslut. Man är rädd för precis allting och tyska politiken präglas till stor del av stagnation och oviljan att förändra saker.
Jag är själv förvånad att man har tagit till så stora krafttag när det kommer till elbilar. Det tog ju sin lilla tid förvisso. Fram tills för ett par år sedan var elbilar ett udda fenomen i Tyskland. Men nu har man av någon anledning vaknat, och nu verkar de gå åt rätt håll med stormsteg.
En stor del av förklaringen tro jag heter "hotet från Kina". Tyskland är rädd att deras biltillverkarförsprång ska tas över av kineserna och därför är dom tvungna att göra något drastiskt. Ekonomi som vanligt. Miljön är bara en positiv bieffekt.
Spot on! Det är så enkelt som att de värnar sina arbetstillfällen inom bilindustrin. Som andra länder med en stor bilindustri gör. Inget konstigt alls.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: VW I.D

Inlägg av Banane »

thnis skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Känns som tyska politiker är mycket bättre på omställning till elbilar och transportmiljö än våra kära svenska politiker (iaf. sittande S+MP är ju rätt usla på det).
Nu ska man inte överskatta tyska politiker heller. Visst, rent kunskapsmässigt tror jag visserligen att de ligger över svenska politiker. I Tyskland anses det inte som "fint" att plocka lite random outbildat folk från gatan för att sedan sätta dem på höga politiska poster så som det är i Sverige (lite tillspetsat jag vet, men jag tror det framgår vad jag menar).
Däremot så är tyska politiker inte ett dyft bättre när det gäller att krångla till saker och att inte vilja ta beslut. Man är rädd för precis allting och tyska politiken präglas till stor del av stagnation och oviljan att förändra saker.
Jag är själv förvånad att man har tagit till så stora krafttag när det kommer till elbilar. Det tog ju sin lilla tid förvisso. Fram tills för ett par år sedan var elbilar ett udda fenomen i Tyskland. Men nu har man av någon anledning vaknat, och nu verkar de gå åt rätt håll med stormsteg.
En stor del av förklaringen tro jag heter "hotet från Kina". Tyskland är rädd att deras biltillverkarförsprång ska tas över av kineserna och därför är dom tvungna att göra något drastiskt. Ekonomi som vanligt. Miljön är bara en positiv bieffekt.
Spot on! Det är så enkelt som att de värnar sina arbetstillfällen inom bilindustrin. Som andra länder med en stor bilindustri gör. Inget konstigt alls.

I Sverige är naivitet en dygd och värnande om sitt land och sina medborgare en skam. Det är ett genomgående tema de senaste 10-15 åren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Spot on! Det är så enkelt som att de värnar sina arbetstillfällen inom bilindustrin. Som andra länder med en stor bilindustri gör. Inget konstigt alls.
Så är det kanske. Men jag tror inte att det är så enkelt faktiskt. Det tragiska är att man i Tyskland i princip alltid bankar ned alla nya ideér och reformer med argumentet att det skulle kosta arbetstillfällen. Det argumentet används för precis allting i alla tänkbara sammanhang och så fort någon kommer med ett förslag så skriker hela samhället, industrin och politik, att det skulle innebära förlusten av en massa jobb. Och så händer ingenting mer. Man vill inte inte ha förändring och det har alltid fungerat. Och så även i fallet med elbilar. Man kan inte ställa om bilindustrin eftersom elbilar är mindre arbetsintensiva i tillverkningen och därmed går massvis med jobb förlorade. Färdigt diskuterat. Och så låter det ju fortfarande. Av någon anledning har dock den politiska vinden vänt. Är det hotet från Kina? Möjligen inser man att det skulle kosta ännu fler jobb om man inte reagerar, men samtidigt tror jag inte riktigt det heller.
Jag vet inte om det är VW:s förtjänst, för de andra tyska biltillverkarna kan ju knappast beskyllas för att vara en drivande faktor när det gäller omställningen till elbilar. Och jag har mycket svårt att tro att tyska politiker skulle fatta ett sådant - för tyska förhållanden - drastiskt beslut helt på eget bevåg, utan uppbackning av åtminstone någon stark röst från industrins sida. Något större folkligt stöd finns ju inte heller för detta. Det är alltså inget populistiskt beslut bara för att bli omvald nästa gång. Och miljön tror jag inte heller är en drivande faktor. Fast möjligen ändå lite grann, mer än i Sverige i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Xmag »

Det går ju rykten om att VW måste sälja en massa elbilar innan året är slut. Främst ID3 förstår jag.
I morgon borde man alltså ha väldigt bra möjlighet att göra en bra deal. Är det någon som fått till nån bra deal (bättre än de som annonseras)? Var? Jag skulle kunna tänka mig en ID3 om priset och framför allt längden på privatleasing-tiden är rätt (mindre än tre år). Men även företagsleasing är intressant.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Det finns 24 månader privatleasing när jag tittat runt tidigare. Family and Friends kan namnet vara på ett avtal.
Du ska få tag i en säljare som har bil på lager så kanske dom hinner få ihop en affär imorgon.
Bor du på "rätt" ställe med många återförsäljare så fixar du det säkert.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Svängde faktiskt förbi vw-handlaren idag men gick inte in. För mycket folk och kändes inte coronasäkert.
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Ta affärer på telefon, det har jag gjort.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Tycker man ser ID3:s ganska ofta numera - kul!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Det tragiska är att man i Tyskland i princip alltid bankar ned alla nya ideér och reformer med argumentet att det skulle kosta arbetstillfällen. Det argumentet används för precis allting i alla tänkbara sammanhang och så fort någon kommer med ett förslag så skriker hela samhället, industrin och politik, att det skulle innebära förlusten av en massa jobb. Och så händer ingenting mer. Man vill inte inte ha förändring och det har alltid fungerat. Och så även i fallet med elbilar. Man kan inte ställa om bilindustrin eftersom elbilar är mindre arbetsintensiva i tillverkningen och därmed går massvis med jobb förlorade. Färdigt diskuterat. Och så låter det ju fortfarande. Av någon anledning har dock den politiska vinden vänt. Är det hotet från Kina? Möjligen inser man att det skulle kosta ännu fler jobb om man inte reagerar, men samtidigt tror jag inte riktigt det heller.
Samtidigt är det ju en argumentation man hört ända sedan den industriella revolutionens barndom. Spinning Jenny tog jobbet från de som spann garn hemma, mekaniska vävstolar tog jobbet från vävarna etc. Modernare exempel är när datoriseringen av tidningsproduktion raderade ut yrkeskårerna sättare och grafiker. För att inte tala om vårt paradexempel Facit. Eller Nokias mobiltelefoner för den delen...
Kort sagt - genom att göra saker smartare, billigare och med mindre komplicerade arbetsmoment höjer vi vårt välstånd, det kallas tillväxt, och gör livet bättre för flertalet människor samtidigt som helt nya arbeten tillkommer. Det betyder även att den som fortsätter att producera något på ett dyrare, mer komplicerat och därmed sämre sätt obönhörligen kommer att bli utkonkurrerad av någon annan som inte är lika inåtvänd.
Och i ärlighetens namn tror jag inte ett land som Tyskland hade kommit så långt som man gjort utan att acceptera den principen. Så även om det säkert i Tyskland liksom på andra ställen finns bakåtsträvare som hävdar att "så har vi alltid gjort" eller "they took our jobs" kommer man att anpassa sig. Alternativet är att gå under, och det tror jag inte man kommer att välja att göra.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Davidswe skrev:
Ta affärer på telefon, det har jag gjort.
Ta affärer på nätet, det har jag gjort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

VW rampar upp ID3. Får ta över e-Golfs monteringslina i Dresden.

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... -up.841799
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

mans71 skrev:
Tycker man ser ID3:s ganska ofta numera - kul!
Såg den i Bingolotto nyss också. Skoj med utlottning av en elbil även där.
Skriv svar