VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Tror ni på att använda en laddrobot?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Tror ni på att använda en laddrobot?
Intressant tanke men känns som de är billigare att dra kablar till varje parkering speciellt på sikt, batterier är ju inte gratis. Men visst beror ju på hur stor andel av alla bilar ett parkeringshus som vill ladda.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Tror Björn nyland hade en video på något liknande i Korea.
Jag vet inte om det är bättre med mobila batteristationer eller om kabel till spec laddparkeringsplatser är bättre. Fördelen är att batteriet kan ladda snabbare men man riskerar att den kan vara lite hårdhänt med lacken eller kanske blir blockerad och fastnar i en deadlock.
Men om de kombinerar 2 platser med batterimellanlagring kanske det går att få det bästa av två värdar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?

Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).

Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.

Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.

Mvh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Det kommer inte säljas 2000 ID3s per månad.
Det här var en engångsföreteelse pga decemberkampanjen som sagt.
Nu är det nytt år och VW har inte behov att göra ngt förrän potentiellt i slutet av året, beroende på hur övriga plugins & elbilar säljer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
Det kommer inte säljas 2000 ID3s per månad.
Det här var en engångsföreteelse pga decemberkampanjen som sagt.
Nu är det nytt år och VW har inte behov att göra ngt förrän potentiellt i slutet av året, beroende på hur övriga plugins & elbilar säljer.
Jag hoppas det säljs elfordon men skulle önska att VAG satte upp ett lika bra nätverk med snabbladdare som Teslas annars måste jag tyvärr säga att jag hoppas du har rätt för det kommer blir krig kring dom billiga laddarna.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

NiklasTesla skrev:
Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?

Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).

Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.

Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.

Mvh
Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsätta byggas ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 000 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du? Hur många bor i lägenhet utan möjlighet att ladda? Jag vet att dom finns men jag tror det är en minoritet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

iAkita skrev:
NiklasTesla skrev:
Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?

Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).

Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.

Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.

Mvh
Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.
Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.

Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.

Mvh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 000 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok.
"Man kan tanka väldigt mycket diesel för prisskillnaden mellan en beggad dieselbil och en ny elbil". :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du? Hur många bor i lägenhet utan möjlighet att ladda? Jag vet att dom finns men jag tror det är en minoritet.
Hoppas du har rätt för jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma. :lol: jag kan i värsta fall åka till närmsta SuC och ladda Teslan.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

NiklasTesla skrev:
iAkita skrev:
NiklasTesla skrev:
Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?

Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).

Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.

Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.

Mvh
Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.
Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.

Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.

Mvh
Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: VW I.D

Inlägg av NiklasTesla »

iAkita skrev:
NiklasTesla skrev:
iAkita skrev:
NiklasTesla skrev:
Någon här som köpt/beställt ID 3 och som planerar att åka långt med bilen alt känner någon som har tankar kring detta och köpt?

Med ca 2000bilar levererade i dec i Sverige ser jag kommande problem med laddning för många ID3 ägare och andra elfordonsägare (speciellt om det skall säljas ca 2000bilar per månad varje månad).

Förstår köp om man kan ladda hemma och endast planerar korta körsträckor men för alla andra kan det nog bli både knepigt och dyrt med ID 3 och laddning närmsta året/åren då jag ser framför mig att infrastrukturen inte hinner ikapp den mängd med elfordon som säljs.

Borträknat är Tesla som fattat detta med att infrastrukturen kring laddning måste hänga med försäljningen av antalet enheter och priset per kwh ej får bli för högt.

Mvh
Jag har kört e-Niro i ett par år och har beställt en ID4. Jag kör regelbundet 75 mil uppåt i landet från Skåne och planerar att fortsätta med det även med min ID4. Resor neråt kontinenten hoppas jag också på när pandemin är över. Än så länge är jag inte det minsta orolig för laddnätverket, men det är klart att det måste fortsättas att bygga ut. Det finns redan lika många ställen eller fler med med HPC-laddare som det finns SuC i södra Sverige. Än så länge är det extremt lågt tyck på dessa, och jag tror inte några tusen ID3 kommer förändra det det närmsta året. Priset bryr jag mig inte det minsta om så länge tjänsten som erbjuds är bra. Man kan ladda en väldig massa kWh på Ionity för de 150 00 kr som skiljer en maxutrustad ID4 från en basic Model Y med dragkrok. I Tyskland kryllar det av HPC-laddare, så där lär problemet bli än mindre. Hade jag rört mig mycket i norra halvan av Sverige hade jag däremot tvekat att ha någon annan elbil är Tesla som enda bil.
Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.

Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.

Mvh
Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.
Vad kostar det abonnemanget per månad?

Ser man i bilen om närmsta Ionity är ledig och fungerar?

Nyfiken på hur VW har löst detta samt Mvh
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du? Hur många bor i lägenhet utan möjlighet att ladda? Jag vet att dom finns men jag tror det är en minoritet.
Hoppas du har rätt för jag bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma. :lol: jag kan i värsta fall åka till närmsta SuC och ladda Teslan.
Det kan nog vara så att du får hålla dig till tesla då.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: VW I.D

Inlägg av Anderzzon »

Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

NiklasTesla skrev:
iAkita skrev:
NiklasTesla skrev:

Om bilen i motorvägshastighet drar ca 2kwh/mil och du betar ca 9sek/kwh så är det 18sek/mil. Då är det bara ca 8000mil innan du har kört in mellanskillnaden på 150tkr.

Har gått bra hittills då utbyggnaden av laddarna har varit snabbare än antalet elfordon men om det nu kommer tryckas ut 1000tals med elfordon som inte är Tesla varje månad ser jag att det kommer bli problem närmsta kanske 3åren.

Mvh
Model Y säls väl inte med gratis supercharging? I vilket fall, om man laddar då mycket längs vägen finns det ett antal olika abonnemang att välja på som får mer kostnaden. Med VW's abonnemang kostar det till exempel 3,30 kr/kWh på Ionity.
Vad kostar det abonnemanget per månad?

Ser man i bilen om närmsta Ionity är ledig och fungerar?

Nyfiken på hur VW har löst detta samt Mvh
Abonnemanget kostar 199 kr i månaden, mindre första året. Om vi slår ut dina 8000 mil och 16 000 kWh över fyra år blir totalkostnaden alltså 63952 kr, eller 4 kr/kWh. Vad tar Tesla nu? 2,90 kr/ kWh?

Jag vet faktiskt inte om man kommer kunna se om laddarna är upptagna i bilen eller inte, men jag hoppas på det eftersom bilen är uppkopplad. Ionity fungerar alltid klockrent, men det hjälper ju inte om laddarna är upptagna. Annars kommer abrp i Android auto så småningom om jag förstår det rätt, även med liveuppdatering av andra laddnätverk än SuC.

Edit: Såg nu att bilen visar både pris och status på laddarna.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Anderzzon skrev:
Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: VW I.D

Inlägg av Anderzzon »

iAkita skrev:
Anderzzon skrev:
Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.
Ah ok som de flesta tillverkare verkar göra alltså. I så fall kan man ju nästan säga att merkostnaden för abonnemang hos Ionity blir 100 kr i månaden om man jämför med en Tesla.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: VW I.D

Inlägg av metchristian »

Orkar inte läsa igen hela tråden men klarar id3 inte OTA idag? För en som jag känner sa att det skulle komma en uppdatering som man måste göra på verkstad o sen skall bilen klara OTA o det skulle komma i januari/februari.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Anderzzon skrev:
iAkita skrev:
Anderzzon skrev:
Tar Volkswagen betalt för uppkopplingen i bilen som Tesla?
Det verkar som om det är gratis de tre första åren. Vet inte vad det kostar efter det.
Ah ok som de flesta tillverkare verkar göra alltså. I så fall kan man ju nästan säga att merkostnaden för abonnemang hos Ionity blir 100 kr i månaden om man jämför med en Tesla.
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: VW I.D

Inlägg av Anderzzon »

taliz skrev:
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Poängen är att jag tror att många tycker att det är värt att betala för Premium connectivity i Teslan för att man ska känna att man får ut max av bilen. Då blir det inte lika konstigt att betala för t.ex. abonnemang hos Ionity hos andra märken för att man ska få ut max av dessa bilar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror de är en fördel att de kommer många elbilar som behöver laddning för de kommer driva på utbyggnaden om de blir lite efterfrågan, idag används nog väldigt många laddare för lite men med fler bilar så används fler laddare och då kommer de byggas mer.
Sen finns de självklart en risk att de blir perioder då de är trångt men då kommer utbyggnaden öka i takt också.
De är en spännande omställning vi står inför som såklart kommer ha både toppar och dalar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Får man satellitkartor och Netflix, youtube etc i VWn? Eller vad är "uppkoppling"?
Även om man inte betalar i Teslan så är det ju fortfarande live navigering etc.
Ingen aning vad man egentligen får. För vår e-Golf utgår abonnemanget om två månader. Vi får se om nånting livsviktigt slutar fungera. Skulle inte tro det. Men i en iD3 är det nog mer som är kopplat till online-tjänsten än i en Golf.
I min e-tron har jag ett separat Sim-kort som jag hade kvar liggandes. Annars funkar nästan ingenting utan abonnemang. Ingen internetradio eller andra tjänster. Så det vill man ju ha och det ingick inte när jag köpte bilen.
Har ID3 möjlighet att stoppa in ett eget Sim-kort?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar