Sida 169 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 apr 2021 19:50
av HelectriC
chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Svirre skrev:
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning :)
Vad händer när de 300kWh är slut då?
What a smart ass.. :D :D :lol:
;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 27 apr 2021 20:02
av fth
chaffis75 skrev:
HelectriC skrev:
Svirre skrev:
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning :)
Vad händer när de 300kWh är slut då?
What a smart ass.. :D :D :lol:
Äkta TCS-nördshumor, me like! :D

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:15
av Off Grid Byggaren
Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
.
ABRP.png
Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
20210427_165353.jpg
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.

Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Ytteran.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:20
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.

Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Jo, appstrulet är ett känt gissel.

Har ett par olika kort/brickor i bilen som reserv.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:34
av mati
HelectriC skrev:
Svirre skrev:
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning :)
Vad händer när de 300kWh är slut då?
Då laddar man laddaren. Är väl ganska logiskt eller? ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:37
av chaffis75
mati skrev:
HelectriC skrev:
Svirre skrev:
Cirkel K har nyligen satt upp en 300 kwh laddare i Ryd Linköping, och just nu har dom gratis laddning :)
Vad händer när de 300kWh är slut då?
Då laddar man laddaren. Är väl ganska logiskt eller? ;)
Aa, shit hur kan jag missa denna uppenbara lösning :shock: :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:47
av martinot

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 21:57
av Gargamel
Sista bilden ser inte så släpvagnsvänligt ut.
Den i mantorp funkar för släp och samma i värnamo (båda cirkle k-mackarnas).

Off Grid Byggaren skrev:
Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
.
ABRP.png
Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
20210427_165353.jpg
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.

Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Ytteran.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 22:09
av Off Grid Byggaren
Gargamel skrev:
Sista bilden ser inte så släpvagnsvänligt ut.
Den i mantorp funkar för släp och samma i värnamo (båda cirkle k-mackarnas).

Off Grid Byggaren skrev:
Jag kan konstatera att ABRP stämmer väldigt bra. Nu hade jag hård motvind, regnskurar och senare snöfall så det drog upp förbrukningen lite. Drog ner lite på E.on laddaren då det är nästan dubbla priset där.
.
Bilagan ABRP.png finns inte längre
Min uppgraderade lunchbar funkade perfekt:
Bilagan 20210427_165353.jpg finns inte längre
Vid Ytterån funkade inte appen. Provade fyra gånger och bytte även laddare. Den började starta upp och godkände betalningen, men efter 30 sekunder avslutades laddningen.

Med rfid-laddkortet funkade det bra. Går inte att åka på långresa utan laddkort.
Bilagan Ytteran.jpg finns inte längre
Nej det är inte så lyckad laddplats vid Ytterån. Den första platsen delas med serviceplats för däcktryck och rengöring av vindrutan.

De övriga platserna kom det flera lokala kunder med ICE bilar och ställde sig på. Macken funkar även som närlivs.
20210427_201544.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 apr 2021 22:52
av Zalman3

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 maj 2021 10:15
av Lophornis
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 maj 2021 10:27
av joel80
Lophornis skrev:
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Bor nära, kan kolla nästa gång jag åker förbi, men sist jag såg det för nån vecka sen var det fortfarande bara en grop.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 maj 2021 12:47
av Bjelke
Lophornis skrev:
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Äsch du har ju snart en Tesla så.... :lol:
ska du behålla den du har nu förresten?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 maj 2021 13:29
av Erxon
joel80 skrev:
Lophornis skrev:
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Bor nära, kan kolla nästa gång jag åker förbi, men sist jag såg det för nån vecka sen var det fortfarande bara en grop.
Om det är gropen bredvid Bee-laddaren vid Circle K på vägen mot Valbo så är det fortfarande en grop...
Laddade på Bee’n i torsdags. Sen höll man på med något arbete med själva soppapumparna och deras fordon blockade nästan laddningsstationen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 maj 2021 14:14
av Lophornis
Bjelke skrev:
Lophornis skrev:
Vad händer i Gävle?
Ionity framfart är ju under kritik se på Tesla de har väl öppnat ett antal suc redan i år.
Äsch du har ju snart en Tesla så.... :lol:
ska du behålla den du har nu förresten?
Den vi har nu ska säljas. Fast andra bilen vi har är också en Hyundai ioniq 28kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 maj 2021 21:41
av Off Grid Byggaren
Dagens hemresa, start i Storlien 622 meter över havet, med 5 minusgrader och mycket snö fortfarande. E14:an var torr och fin, men hade mycket tjälskador.

Nu var det ju nedförsbacke och snålkörning, ställde in ABRP på 90 km/h och farthållaren på max 100 km/h större delen av sträckan.

Med lite lungare tempo går det att få ned förbrukningen på e-tron. Men det tar lite längre tid att toppa upp till 100% vid varje laddstopp.

Hade nog lite kallt batteri vid Ytterån, efter en kylig natt och lugn körning dit fick jag inte mer än 80 kW laddeffekt.

(Resan åt andra hållet): viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4230#p522581
Hemresa2.png
Snödjupet i Storlien:
Vinter.jpg
Hudiksvall funkade fint med 150 kW effekt:
Huddik.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 maj 2021 07:33
av mikebike
650:- för 70 kWh och 30 mil?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 maj 2021 07:52
av mati
mikebike skrev:
650:- för 70 kWh och 30 mil?
Det blir ju lite billigare med e-tron abonnemanget. Och så länge man kör med gratisåret kostar det enbart 3:30kr/kWh utan månadsavgift. ABRP tar inte med detta i kalkylen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 maj 2021 07:53
av joel80
mikebike skrev:
650:- för 70 kWh och 30 mil?
Just Ionity är apdyrt om man inte har abonnemang. :/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 maj 2021 07:55
av Off Grid Byggaren
mikebike skrev:
650:- för 70 kWh och 30 mil?
Det priset är utan avtal hos Ionity.

Med Audi e-tron chargin service för 189:- per månad är det 3,30 per kWh.

Då blir det 231:- istället.

Men detta avtal går bara att teckna på 12 månader.

Jag brukar köra fem långresor per år, så utslaget på alla mina resor blir det totalt 5,30 per kWh.

Just nu använder jag gratisåret som ingick.

De första 30 milen kommer från hemmaladdning så totalt blir det inte så kostsamt.

I länken till andra resan skrev jag in priser, bytte det till laddtid i denna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 maj 2021 12:29
av Lophornis
Södertälje ska nu få ytterligare två laddare enl fb så stänger de av de andra under tiden de installerar två till.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 maj 2021 21:19
av Gargamel
Lophornis skrev:
Södertälje ska nu få ytterligare två laddare enl fb så stänger de av de andra under tiden de installerar två till.
Blir värdelöst att ladda i Södertälje.

Var på vägen hem idag efter en långresa över helgen.
Hela macken var ockuperad av bränslebilar som stod som en hög skrotbilar, de hade inte ens ställt sig i p-rutorna, utan stod parkerade överallt och blockerade laddarna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 maj 2021 21:27
av martinot
Gargamel skrev:
Lophornis skrev:
Södertälje ska nu få ytterligare två laddare enl fb så stänger de av de andra under tiden de installerar två till.
Blir värdelöst att ladda i Södertälje.

Var på vägen hem idag efter en långresa över helgen.
Hela macken var ockuperad av bränslebilar som stod som en hög skrotbilar, de hade inte ens ställt sig i p-rutorna, utan stod parkerade överallt och blockerade laddarna.
Aldrig upplevt det på Tesla SuC. Även om det säkert förekommer idioter som parkerar där som inte hör hemma, så räddas det nog oftast av att SuC har så många laddare och kräver så mycket mark att de normalt ligger en lite längre bit från bensinmackarna (vilket är en nackdel att man får promenera en bit längre).

Dåligt gjort iaf. Tycker du skall fota tankbilarna och maila Ionity om ofoget, och/eller säg till på macken. Det där är inte OK på något sätt! :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 maj 2021 22:59
av borgward
When in Södertälje: Varför inte ladda med 300kw här istället?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2021 00:00
av martinot
borgward skrev:
When in Södertälje: Varför inte ladda med 300kw här istället?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8
Bra förslag!

Det enda lustia med den stationen, som jag inte förstått nyttan med, är varför man skapat en laddare för 300 kW CHAdeMO? Vem tusan använder eller har nytta av det?

Känns som lite lätt feltänk där.