Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:
En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Rent praktiskt hur gjorde du?
Kan nu bekräfta att detta stämmer. Är helt övertygad.

Efter mitt experiment blev jag tilldelad leveransfönster, VIN och bokad hämtning med dag och klockslag inom 48h.

Ändrade från en MYLR beställd 28/3 till typ 7 olika bilar och färger och landade tillsats i en MYP SV/SV på onsdag kväll. Blev matchad idag på förmiddagen och fick sms med klockslag nu på kvällen. Så jäääkla glad!!!

Det bekräftar alltså att Tesla går i turordning på RN/första beställningsdag när de matchar bilar. Oavsett vad det var man beställde från början.

Är speciellt säker eftersom jag i onsdags fick levfönster i november.

Hade dock redan en annan MYP beställning gjord för bara några dagar sedan som hade lev i september.

Men min nya november-beställning med lägre RN blev alltså matchad först och typ direkt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

strandteslan skrev:
Fripp skrev:
Hur gör man egentligen dessa ändringar? Måste man ringa?
Undrar samman
På kontot så finns det en länk/knapp som heter typ ”redigera design” eller något liknande. Minns inte exakt.

Detta syns dock bara om man inte gjort klart allt. Så har man fyllt i betalning och alla övriga uppgifter så försvinner knappen.

Kan även tillägga att tesla sa till mig att dom inte kommer matcha bilar som inte har färdig tilltänkt betalningsmetod. Detta stämde inte heller. Hade helt färdig och godkänd kreditansökan på min beställning med högre RN. Den med lägre RN hade jag fyllt i allt utan betalning.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av not_sure »

Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:
En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Kan nu bekräfta att detta stämmer. Är helt övertygad.

Efter mitt experiment blev jag tilldelad leveransfönster, VIN och bokad hämtning med dag och klockslag inom 48h.

Ändrade från en MYLR beställd 28/3 till typ 7 olika bilar och färger och landade tillsats i en MYP SV/SV på onsdag kväll. Blev matchad idag på förmiddagen och fick sms med klockslag nu på kvällen. Så jäääkla glad!!!

Det bekräftar alltså att Tesla går i turordning på RN/första beställningsdag när de matchar bilar. Oavsett vad det var man beställde från början.

Är speciellt säker eftersom jag i onsdags fick levfönster i november.

Hade dock redan en annan MYP beställning gjord för bara några dagar sedan som hade lev i september.

Men min nya november-beställning med lägre RN blev alltså matchad först och typ direkt.
Intressant! Och grattis! :) Vad fick du för EDD på den ändrade ordern innan den blev matchad?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

not_sure skrev:
Sebastian+ skrev:
Sebastian+ skrev:
En annan reflektion jag gjorde efter att jag provat byta konfig hejvilt till olika bilar är att, oavsett konfig så behåller jag mitt RN-nummer och jag får en beställningsbekräftelse där det står beställningsdatum från min ursprungliga order.

Misstänker att det inte stämmer som Tesla sagt, att man hamnar längst bak i kön om man ändrar konfig.

Men efter att ha följt folk beställningar här på forumet ett tag så känns det verkligen som att man får förtur om man har ett lägre RN eller tidigare beställningsdatum.
Kan nu bekräfta att detta stämmer. Är helt övertygad.

Efter mitt experiment blev jag tilldelad leveransfönster, VIN och bokad hämtning med dag och klockslag inom 48h.

Ändrade från en MYLR beställd 28/3 till typ 7 olika bilar och färger och landade tillsats i en MYP SV/SV på onsdag kväll. Blev matchad idag på förmiddagen och fick sms med klockslag nu på kvällen. Så jäääkla glad!!!

Det bekräftar alltså att Tesla går i turordning på RN/första beställningsdag när de matchar bilar. Oavsett vad det var man beställde från början.

Är speciellt säker eftersom jag i onsdags fick levfönster i november.

Hade dock redan en annan MYP beställning gjord för bara några dagar sedan som hade lev i september.

Men min nya november-beställning med lägre RN blev alltså matchad först och typ direkt.
Intressant! Och grattis! :) Vad fick du för EDD på den ändrade ordern innan den blev matchad?
Har för mig att det var oktober-december. Slutet av året i alla fall.
Användarvisningsbild
Cakeneer
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 maj 2022 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Cakeneer »

Beställt 19 April - svart/svart 20" MYLR. EDD nu =Oct-Nov. Jag fick det här svaret från en Senior Tesla Advisor från Sales i torsdags:

"First of all, Apologies for the delay.
I understand your frustration, Unfortunately the estimate is true. Everybody is working as hard as they can to speed up the process.
We are experiencing delays all across Europe.

Regarding who gets assigned first. All cars are assigned in a chronological order with other factors such as specifications of the order.
We can change your order to a performance or any other configuration as long as it is a Model Y. However I cannot guarantee that any specification will arrive sooner.

Again, Sincere apologies for the delay."

Ett svar från en annan Tesla Advisor sa detta...
"To ensure that our customers are regularly updated on their estimated delivery dates, we have switched to dynamic delivery updates on your Tesla account. This will always reflect our latest update on the expected delivery date for your car. Your delivery window will be smaller as the date of your delivery approaches. The best thing is to keep your order as it is. This is because your estimate will be updated to reflect the website in the event of a change. As soon as we know more about your order and delivery we will reach out to you. "

Ford-återförsäljarna har faktiskt Mustang mach-e på lager runt om i Sverige. Jag funderar på att gå in i en återförsäljare idag och köpa en eftersom jag inte kan vara utan bil på 6 månader! :cry:
MX: 2019
MY: beställde: 19/4 2022
MX LR: beställde: Nov 2021 ETA: Q1 2023???
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

Cakeneer skrev:
Beställt 19 April - svart/svart 20" MYLR. EDD nu =Oct-Nov. Jag fick det här svaret från en Senior Tesla Advisor från Sales i torsdags:

"First of all, Apologies for the delay.
I understand your frustration, Unfortunately the estimate is true. Everybody is working as hard as they can to speed up the process.
We are experiencing delays all across Europe.

Regarding who gets assigned first. All cars are assigned in a chronological order with other factors such as specifications of the order.
We can change your order to a performance or any other configuration as long as it is a Model Y. However I cannot guarantee that any specification will arrive sooner.

Again, Sincere apologies for the delay."

Ett svar från en annan Tesla Advisor sa detta...
"To ensure that our customers are regularly updated on their estimated delivery dates, we have switched to dynamic delivery updates on your Tesla account. This will always reflect our latest update on the expected delivery date for your car. Your delivery window will be smaller as the date of your delivery approaches. The best thing is to keep your order as it is. This is because your estimate will be updated to reflect the website in the event of a change. As soon as we know more about your order and delivery we will reach out to you. "

Ford-återförsäljarna har faktiskt Mustang mach-e på lager runt om i Sverige. Jag funderar på att gå in i en återförsäljare idag och köpa en eftersom jag inte kan vara utan bil på 6 månader! :cry:
But he/she didn’t explain why a 3 weeks lockdown led to half year delay.
Anyone knows why?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Kanske bara väldigt få i Kina har fått sina beställda bilar pga lockdown, beställningarna ökade ju till det dubbla i mars typ, hur mycket ökade de i Kina?

Elon skulle ju sparka 10% men han har skrivit att detta inte gäller de som bygger bilar, han skrev även att de kommer att ha fler anställda än idag, så det är väl kontorspersonal som ska minskas på.

Kina fabriken kanske måste leverera alla bilarna till Kina framöver, de har ju många konkurrenter där.

Elon nämnde ju något om att stoppa möjligheten att beställa model 3 i USA, då det var så lång kö.

Går det hoppa runt i olika länder med vpn (om det behövs) och se hur leveranstiderna varierar mellan USA, Europa och Kina om man gör en beställning?
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

wannabee skrev:
Kanske bara väldigt få i Kina har fått sina beställda bilar pga lockdown, beställningarna ökade ju till det dubbla i mars typ, hur mycket ökade de i Kina?

Elon skulle ju sparka 10% men han har skrivit att detta inte gäller de som bygger bilar, han skrev även att de kommer att ha fler anställda än idag, så det är väl kontorspersonal som ska minskas på.

Kina fabriken kanske måste leverera alla bilarna till Kina framöver, de har ju många konkurrenter där.

Elon nämnde ju något om att stoppa möjligheten att beställa model 3 i USA, då det var så lång kö.

Går det hoppa runt i olika länder med vpn (om det behövs) och se hur leveranstiderna varierar mellan USA, Europa och Kina om man gör en beställning?
No need VPN to different countries via Tesla website, you can just click the region button in the list.
I actually had conversation during this week with a Chinese SA via WeChat (Chinese WhatsApp).
I asked the waitting time for a new order with same Spec as I have today in Sweden, white/black 20", then he said 12-16 weeks, that's exact 1 month shorter than my current EDD, and I think the 1 extra month is the sailing time. It means my order, which placed in 10 Mar is not going to be produced in Q2, and would be treated as a new recent order.
So I curious what are they making during Q3??
I asked if their production capacity of Q3 is fully booked for exporting or domistic, then, he replied that he has no such info at all, but one thing for sure, GF Shanghai has no clear plan for 4860 right now.

Then, again, where is the cars produced in Q3?
TeslaHalmstad
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 maj 2022 22:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaHalmstad »

Jag har tappat förtroendet för Tesla.

Jag köpte en Mach E AWD Long Range lagerbil till kampanjpris idag. :D
Levereras om ett par veckor efter transport inom Sverige registrering osv.
Klimatbonusen säkrad på 70 000:- :D
Lite sämre laddnings nätverk men fan va skön att köra och gedigen bil ingen jävla aluminiumfolie huv och lack som man får sätta tejp över på bakskärmarna. :lol:
Displayen framför ratten är så super tydlig och bra.
Sen slipper jag även ta leverans i ösregn och köra hem och konstatera att dörrar och huvar är sneda mm.
Det kanske är något sådant på Forden också men då fixar dom det garanterat innan jag ser den eller tar emot den.

Prova en sådan här innan ni tar emot er Tesla.
Tyvärr kan jag säga till er att jag fick den sista lagerbilen i Sverige och till 90 000:- lägre kampanjpris.

Jag skall avboka min MYL vit/svart i nästa vecka som jag beställde den 30/3.
Med på tvingade 20” för leverans i maj vilket lurendrejeri.
Sedan får någon annan ta den i oktober - november som det står på mitt konto.

När dom behandlar sina kunder så här innan leverans och lovar gång på gång inga problem den kommer i maj.

Hur kommer det sedan gå med ev. fel på bilen?
Det blir väl ”inga problem kompis den är klar imorgon” och sen får man ringa varje dag i ett halvår med samma svar.

Nu kommer jag sova bättre inatt med det här bakom mig.

Ps! Sålde min enda bil den 16 maj för att dom lovade leverans i maj.

Det här blir mitt sista inlägg på Tesla forum och jag önskar er andra stackare lycka till och sköt om er.

Hälsningar från Mach E Halmstad före detta TeslaHalmstad.
Senast redigerad av TeslaHalmstad, redigerad totalt 1 gånger.
Was TH now MH
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

Det verkar fungera bra att ändra sin beställning.
Jag hade beställt en MYLR Svart/Vit 20" den 9/3-22 som fick uppdaterad uppskattad leverans till 10/10-24-11. Den 1/6 ändrade jag på beställningssidan till en MYP Svart/Vit. Nyss fick jag ny uppskattad leverans 25/6-30/6. Väntar nu med spänning på VIN i källkod och bekräftelsemail den närmaste veckan
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Fredrik j
Inlägg: 11042
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Kanske bara väldigt få i Kina har fått sina beställda bilar pga lockdown, beställningarna ökade ju till det dubbla i mars typ, hur mycket ökade de i Kina?
Var kan man se hur många beställningar tesla har? Berättar dom hur stor orderstocken är?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Kanske bara väldigt få i Kina har fått sina beställda bilar pga lockdown, beställningarna ökade ju till det dubbla i mars typ, hur mycket ökade de i Kina?
Var kan man se hur många beställningar tesla har? Berättar dom hur stor orderstocken är?
Antagligen går det inte att se, jag läste då i mars? När bensinpriser hoppade upp att beställningarna av elbilar dubblats. Sedan är det ju känt hur många bilar per dag som tillverkas i Shanghai, och det står ju att fartygen som lastar Tesla har omkring 4000 fordon i lasten, så jag tänkte att någon kanske därav kan avgöra hur många Teslor som skeppas av dem som tillverkas där.
Hazze7
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 mar 2022 10:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hazze7 »

Lyckas inte ändra min beställning. Finns ingen ”ändraknapp”. Är det bara samtal till Tesla som gäller då? Vill ändra till MYP vit/svart.
3C7078F2-0985-426C-B495-B4CC2E076F25.png
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Hazze7 skrev:
Lyckas inte ändra min beställning. Finns ingen ”ändraknapp”. Är det bara samtal till Tesla som gäller då? Vill ändra till MYP vit/svart.
Det går även att mejla. I alla fall gjorde jag det när jag ändrade i min MY LR-beställning.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Highfoot skrev:
Hazze7 skrev:
Lyckas inte ändra min beställning. Finns ingen ”ändraknapp”. Är det bara samtal till Tesla som gäller då? Vill ändra till MYP vit/svart.
Det går även att mejla. I alla fall gjorde jag det när jag ändrade i min MY LR-beställning.
Japp. Har du redan fyllt i alla steg så försvinner knappen. Antingen kan du maila eller ringa teslan och be dom ändra beställningen ellernsp kan du be dom att ta bort betalningsmetoden. Då får du fram menyn där du kan revidera själv och sedan kan du fylla i betalningsmetod igen.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FlyingBlue »

Hazze7 skrev:
Lyckas inte ändra min beställning. Finns ingen ”ändraknapp”. Är det bara samtal till Tesla som gäller då? Vill ändra till MYP vit/svart.
Jag gjorde precis det du vill göra nu via beställningssidan den 1/6, men kan inte längre se någon sådan knapp. Har du möjligen gjort någon ändring nyligen som blockerar under en period? Hur som helst, när jag gjorde ändringen stod det kvar samma uppskattade leveranstid som tidigare, men ändrades idag till 25/6-30/6 så jag hoppas verkligen att det blir något av det. Jag ser i excel-arket att du beställde din MYLR dan efter mig så det finns kanske hopp, om du får tag på någon som kan uppdatera din beställning.

Edit:
Jag kom just på att jag några dagar innan förseningarna hade lagt upp önskemål om inbyte, och därför kanske jag hade fått tillbaka ändra-knappen.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wannabee »

Nån har precis skrivit i 3 tråden att de som beställt 3 med LFP batterier har fått tider 2023, men nu kommer att få bilen i juni, juli.

Så de kanske har batteribrist och därför bara bygger bilar med LFP och därför får vi inga på ett halvår typ, då Y inte levereras med LFP?
Bear
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 maj 2022 12:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bear »

Kollega beställde MYLR (Vit/Svart) inget extra i mitten på Maj och har fått leveransdatum slutet på Juni i Umeå, beställd via Autoplan om det har någon relevans.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

wannabee skrev:
Nån har precis skrivit i 3 tråden att de som beställt 3 med LFP batterier har fått tider 2023, men nu kommer att få bilen i juni, juli.

Så de kanske har batteribrist och därför bara bygger bilar med LFP och därför får vi inga på ett halvår typ, då Y inte levereras med LFP?
Jag tror det ligger något i din spekulation om batterierna. RWD Model 3 var det ju extremt lång leveranstid på och nu verkar de plötsligt trilla in 6 månader tidigare än utlovat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Bear skrev:
Kollega beställde MYLR (Vit/Svart) inget extra i mitten på Maj och har fått leveransdatum slutet på Juni i Umeå, beställd via Autoplan om det har någon relevans.
Gissar att det är med 19”-fälgar?

Jag la själv en extra beställning på en 19”-variant i slutet av maj som ska komplettera min beställning med 20” som är lagd i mars. Detta får mig att hoppas på snabbare leverans än oktober som jag nu har estimerat på båda.
Bear
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 maj 2022 12:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bear »

Han sa att det var minsta möjliga fälgar
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 mar 2022 19:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ghideon »

Fråga & spekulation (medan jag försöker tolka en hoper olika datum i SMS, app och mail): Kan Teslas system / supply chain hamna i "självsvängning"?
-Antag att det är viss brist på 19"-fälgar
-Teslas beställningssida och "alla" säljare rekommenderar 20" för snabbare leverans.
-Fler än vanligt beställer 20"
Resultatet blir brist på 20" istället och det blir snarare överskott på 19" jämfört med Teslas plan. Teslas prognoser fungerar inte längre och systemet spottar ur sig underligheter.

Jag har inga fakta att backa upp min fråga med. Det är inget försök till ursäkt för hur det ser ut med kommunikationen från Tesla; se det som en nyfiken spekulation till hur det fungerar med komponenter, prognoser mm i en global supply chain.
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Berguv »

Ang självsvängning.
Känns inte alls orimligt. Om du gör en capabel to promise-process baserad på historisk efterfrågan för att estimera hur uppbokade dina nuvarande leveranser (produktionsplan + pipeline påväg till kund) är och du helt plötsligt missar antingen efterfrågan eller supply i den ekvationen kan det bli rejält fel. Så det är inte otänkbart att det blir självuppfyllande.

Att estimera när saker kommer är svårt just nu. Det är enorma störningar i de logistiska flödena (har insikt i många branscher och sektorer pga yrke).

För att ge ett konkret exempel på hur stora problem som finns just nu: det finns fall i svenskt näringsliv där de har varit tvungna att överge sjötransport och gå till 100% flyg pga den enorma oförutsägbarheten som råder i flödena just nu. Jag är inte jätteförvånad att Tesla helt plötsligt får kaos och tvingas senarelägga leveranser typ tre gånger så lång tid som fabriken i kina var stängd - det är enorma ko-ordineringsövningar att först stoppa och sedan stänga av en försöjningskedja av denna skalan, speciellt när det inte kommer med god framförhållning.
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

Just got EDD updated.
Oct-Nov to Aug-Oct
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Jag fick också precis nytt EDD på min MYLR vit/svart 20”. Från 19 okt till 15 sep.
Skriv svar