Re: Artikel i media
Postat: 22 aug 2018 19:35
Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Det testet finns inte i numret som kom 21/8.AGCF skrev:Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Dom kom så långt på en laddning att det hamnade ändå in på nästa nummer!Jerker skrev:Det testet finns inte i numret som kom 21/8.AGCF skrev:Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Nix, jag kollade senaste numret av papperstidningen på Readly.AGCF skrev:Har du login på deras låsta artiklar på nätet Jerker?
De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...Geni87 skrev:Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.Svenssons skrev:Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...Geni87 skrev:Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...chaffis75 skrev:Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Jo hehe de är ju visserligen sant, nu var jag kanske lite väl inriktad på utsläpp och bränsle förbrukning. Samtidigt ser jag en nackdel med att motorn stannar vid en korsning för hittar man en lite mindre lucka så kan man med en elbil (inklusive en Leaf) ta den utan att störa men med start stop plus automat så krävs en större lucka då de tar sådan tid innan man har en motor som ger kraft ner till hjulen.Svenssons skrev:Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...chaffis75 skrev:Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Verkar vara ett sammarbete med Fortum, så förhoppningsvis fungerar Charge&Drive chip.chaffis75 skrev:https://www.sydsvenskan.se/2018-08-23/i ... or-elbilar
Feltänkt ännu en gång, jag vill inte ha en app till...
Vi hade kris med ström i vår Leaf en gång då vi var tvungna att köra till akuten (oplanerat såklart) i Lund.. Fanns laddare från just kraftringen men jag pallade inte fixa de utan ställde mig på vanlig plats och sedan fick vi krypköra hem istället.
Min tanke också...Ampera skrev:Inte så att det är de som gjort att värdet blivit så?
Vi eldar kol och klimatet tar skada...
Men de vet inte att deras framtid är tidsbestämd.
Den där är gammal 25/6joel80 skrev:Dagens dumhet.. Att hon inte ens har koll på bonus-malus siffror och att det även är en sjölvfinansierad skatt är ingen större överraskning. Nån som orkar upplysa henne?
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/
Idag fick jag en avisering i min mobil om ett nytt mail - som kom redan i maj!joel80 skrev:Men va faan.. Jag fick upp den som en "ny" nyhet.. :p Sorry.