Sida 169 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 19:35
av AGCF
Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 19:45
av Jerker
AGCF skrev:
Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Det testet finns inte i numret som kom 21/8.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 19:50
av AGCF
Har du login på deras låsta artiklar på nätet Jerker?

De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 19:58
av Bjelke
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Det testet finns inte i numret som kom 21/8.
Dom kom så långt på en laddning att det hamnade ändå in på nästa nummer! 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 20:21
av LarsL
WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 20:46
av Jerker
AGCF skrev:
Har du login på deras låsta artiklar på nätet Jerker?

De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.
Nix, jag kollade senaste numret av papperstidningen på Readly.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 21:02
av AGCF
LarsL skrev:
WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 21:14
av Sandor
Läste detta idag. Kan det va det som du menar.

”Jaguar I-Pace överraskar istället negativt. Den kommer bara 31 mil på en laddning vilket är klart underkänt för en bil som ska klara 47 mil enligt WLTP-körcykeln. (Jaguar uppgav tidigare 48 mil, men den siffran är nu nedskruvad till 47 mil.) Testbilen som kördes var dock en förseriebil som inte fått den senaste uppdateringen från Jaguar, och det kan förklara resultatet. Den uppdateringen ska göras på alla I-Pace innan de levereras till köparna. Därför är leveranserna av I-Pace något försenade och till svenska köpare kommer bilen i mitten av september. Exakt vad uppdateringen innebär är oklart.”

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 21:55
av Geni87
AGCF skrev:
LarsL skrev:
WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.
Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.

Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 22:15
av Svenssons
Geni87 skrev:
AGCF skrev:
LarsL skrev:
WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.
Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.

Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...

Re: Artikel i media

Postat: 22 aug 2018 22:23
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
AGCF skrev:
LarsL skrev:
WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.
Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.

Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.

Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 06:58
av LarsL
Hade ju varit bra om det fanns en testcykel för att beskatta/straffa avgasbilar och en för att jämföra räckvidd på elbilar. Vad konsumenten behöver är ju räckvidd i stadstrafik, landsvägs- och motorvägs-fart när det gäller elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 07:40
av chaffis75
Geni87 skrev:

Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.

Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 09:25
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.

Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...
Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 09:45
av chaffis75
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.

Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...
Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...
Jo hehe de är ju visserligen sant, nu var jag kanske lite väl inriktad på utsläpp och bränsle förbrukning. Samtidigt ser jag en nackdel med att motorn stannar vid en korsning för hittar man en lite mindre lucka så kan man med en elbil (inklusive en Leaf) ta den utan att störa men med start stop plus automat så krävs en större lucka då de tar sådan tid innan man har en motor som ger kraft ner till hjulen.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 13:40
av chaffis75
https://www.sydsvenskan.se/2018-08-23/i ... or-elbilar

Feltänkt ännu en gång, jag vill inte ha en app till...
Vi hade kris med ström i vår Leaf en gång då vi var tvungna att köra till akuten (oplanerat såklart) i Lund.. Fanns laddare från just kraftringen men jag pallade inte fixa de utan ställde mig på vanlig plats och sedan fick vi krypköra hem istället.

Re: Artikel i media

Postat: 23 aug 2018 16:55
av dhogborg
chaffis75 skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2018-08-23/i ... or-elbilar

Feltänkt ännu en gång, jag vill inte ha en app till...
Vi hade kris med ström i vår Leaf en gång då vi var tvungna att köra till akuten (oplanerat såklart) i Lund.. Fanns laddare från just kraftringen men jag pallade inte fixa de utan ställde mig på vanlig plats och sedan fick vi krypköra hem istället.
Verkar vara ett sammarbete med Fortum, så förhoppningsvis fungerar Charge&Drive chip.

Re: Artikel i media

Postat: 24 aug 2018 14:33
av frippan
Det går framåt i alla fall på elbilsfronten.

https://insideevs.com/plug-in-electric- ... in-sweden/

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 12:08
av vigge50
Den varma sommaren har lätt till stora problem hos elproduktionen då solceller producerar mindre när de är uppvärmda, vattenkraft har haft lite vatten, det har blåst lite vilket lett till lite el från vindkraft och det ovanligt varma vattnet har ställt till problem för kärnkraftverken att kylas ner. Vissa kärnkraftverk har fått köras på begränsad effekt och vissa har fått stå helt stängda längre perioder. Detta drar dock tyska elproducenten RWE nytta av och marknadsför kolkraft som en stabil produktion som klarar av varma somrar utan större problem.

http://www.energinyheter.se/20180824/20 ... ment-kolet

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 14:20
av Ampera
Inte så att det är de som gjort att värdet blivit så?
Vi eldar kol och klimatet tar skada...
Men de vet inte att deras framtid är tidsbestämd.

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 14:48
av Bjelke
Ampera skrev:
Inte så att det är de som gjort att värdet blivit så?
Vi eldar kol och klimatet tar skada...
Men de vet inte att deras framtid är tidsbestämd.
Min tanke också...

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 15:46
av joel80
Dagens dumhet.. Att hon inte ens har koll på bonus-malus siffror och att det även är en självfinansierad skatt är ingen större överraskning. Nån som orkar upplysa henne?

https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 15:48
av Remuz
joel80 skrev:
Dagens dumhet.. Att hon inte ens har koll på bonus-malus siffror och att det även är en sjölvfinansierad skatt är ingen större överraskning. Nån som orkar upplysa henne?

https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/
Den där är gammal 25/6 :) Redan diskuterats här

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 16:00
av joel80
Men va faan.. Jag fick upp den som en "ny" nyhet.. :p Sorry.
:)

Re: Artikel i media

Postat: 25 aug 2018 17:27
av Jerker
joel80 skrev:
Men va faan.. Jag fick upp den som en "ny" nyhet.. :p Sorry.
:)
Idag fick jag en avisering i min mobil om ett nytt mail - som kom redan i maj! :?