Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.36
Jag fick nya kartor nedladdade idag, men inte aktiverade? Står fortf 2019 nått..
Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
Upplever också fler spökbromsningar igen.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Jag gav upp på auto-wipers för länge sedan. Det går ju som tur att slå av.Kilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
På min X med 32.5 och FSD dator så fungerade auto wipers riktigt bra i söndags. Klart bättre än på min S som har 2.5 datorn och samma version.spacecoin skrev:Jag gav upp på auto-wipers för länge sedan. Det går ju som tur att slå av.Kilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
Det kanske beror på något annat men skillnaden är stor i hur väl/dåligt det fungerar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Jag har också fsd-datorn och de funkar bra för mig. Blev till och med förvånad att de inte gick när jag körde igenom bilen i tvätten och glömde stänga av autotorkarna.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
HmmKilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...

Upplever också mindre spökbromsningar och bättre kurvtagning med autopiloten. Så olika det kan vara.
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
- metchristian
- Teslaägare
Exakt så är det för mig oxå... funkar klockrent för mig.Macrobson skrev:HmmKilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
Upplever också fler spökbromsningar igen.Och jag tycker precis tvärtom. Fick 2020.32.5 igår och upplevde automatiken bättre någonsin. Gick äntligen igång vid duggregn och skvätt från framförvarande fordon, vilket inte fungerade tidigare.
Upplever också mindre spökbromsningar och bättre kurvtagning med autopiloten. Så olika det kan vara.
Jag har HW3, och upplevde störst problem i vintermörkret i stadstrafik med gatlampor. Det är ju inte så svart att slå på manuellt, men det är lite kasst att en Nissan Qashqai från 2014 (som jag hade förut) och alla andra bilar klarar av detta, men Tesla måste krångla till det med kamera istf regnsensor.jpetters skrev:På min X med 32.5 och FSD dator så fungerade auto wipers riktigt bra i söndags. Klart bättre än på min S som har 2.5 datorn och samma version.spacecoin skrev:Jag gav upp på auto-wipers för länge sedan. Det går ju som tur att slå av.Kilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
Det kanske beror på något annat men skillnaden är stor i hur väl/dåligt det fungerar.
Fick 32.5 och den är verkligen super nervös. Spökbromsar eller allmänt rädd för skuggor och allt annat. Den vinglar i filen igen som det var för några månader sedan.
Vindrutetorkare automatiken har jag inte testat för den här versionen men versionerna innan har fungerat i princip felfritt. Med det menar jag att jag aldrig tänker på vindrutetorkarna längre.
Vindrutetorkare automatiken har jag inte testat för den här versionen men versionerna innan har fungerat i princip felfritt. Med det menar jag att jag aldrig tänker på vindrutetorkarna längre.
Nu såg jag att mina kartor också hade uppdaterats, samma som andra verkar ha sett. Till en gammal version.
Från EU-2019.20-10482 till EU-2019.21-12489. Men jag vet inte när de uppdaterades.
Från EU-2019.20-10482 till EU-2019.21-12489. Men jag vet inte när de uppdaterades.
Autowipers fungerar jättebra för mig och har gjort det ganska länge. MX LR med FSD dator, nu med 32.5.
Det enda jag anmärker på är att de ibland tenderar till att gå lite fortare än vad som känns nödvändigt.
Det enda jag anmärker på är att de ibland tenderar till att gå lite fortare än vad som känns nödvändigt.
Glad för att jag sålt min Tesla
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min automatik stängdes också av i somras, även för lyset så halvljuset varKilowatt skrev:Hm, verkar som automatiken för vindrutetorkarna pajat helt i 2020.32.5. Jag får ingen automatik utan bara intervall. De torkar kontinuerligt fast helt torrt och inget regn. Testat att disabla och enabla automatiken igen...
på hela dagarna... tror det var med 32.2...
Skitskumt och det hoppade igång efter nån vecka, ingen omstart mm fixade felet utan det
bara hoppade igång av sig själv...?
Autopiloten funkade som vanligt och även att skärmen gick ner i kvälls-läge tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Ha, konstigt att det är så olika. Har inte haft några konstiga spökbromsningar och mina torkare fungerar också bra. Dock fungerar inte röststyrningen just nu. Den kommer säker tillbaks men ändå lite störigt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Ja, röststyrningen ska vi inte snacka om. Den är supermysko. Ett kommando här och där plockar den upp, men oftast är det nästan som att den blivit döv och inte tolkar alls vad som sägs.Elix747 skrev:Ha, konstigt att det är så olika. Har inte haft några konstiga spökbromsningar och mina torkare fungerar också bra. Dock fungerar inte röststyrningen just nu. Den kommer säker tillbaks men ändå lite störigt.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Installerar 36.3.1 nu. Spännande!
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
Kan vara bra att lägga in vilken bil du har i signaturen så att man vet vem som får 36.3, M3 eller MS/X.RagWal skrev:Installerar 36.3.1 nu. Spännande!
Du får rapportera hur det fungerar med skyltavläsning etc!RagWal skrev:Installerar 36.3.1 nu. Spännande!
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
MSM Model Y Performance beställd
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Done, (M3LR Dual Motor FSD HW3)LarsL skrev:Kan vara bra att lägga in vilken bil du har i signaturen så att man vet vem som får 36.3, M3 eller MS/X.RagWal skrev:Installerar 36.3.1 nu. Spännande!
MY LR 2022
Samma här, fick 2020.36.3.1 nu. Enligt firmware tracker så verkar den versionen spridas i Europa nu.RagWal skrev:Installerar 36.3.1 nu. Spännande!
2020.36.3.1 release notes:
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
Nu ska jag testa!
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.tor skrev:Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
spännande! keep us posted!Stripe68 skrev:2020.36.3.1 release notes:
Nu ska jag testa!
Bilen är en MS LR FSD. Jag körde lite på vägar som jag vet har haft problem tidigare.Kilowatt skrev:spännande! keep us posted!Stripe68 skrev:2020.36.3.1 release notes:
Nu ska jag testa!
Själva avläsningen av skyltar fungerar väldigt bra och de syns också i visualiseringen. Däremot så använder den fortfarande kartorna. Så den kan läsa en skylt och reagera på den, och 50 meter längre fram säger kartan något annat och då tar den kartans felaktiga uppgift. Den tar alltid det senaste. Men det här kan vara övergående, jag hoppas att bilarna rapporterar in skyltarna och att Tesla uppdaterar kartan efterhand.
Det fanns ett undantag på en väg där kartan felaktigt säger att det är 30 och tidsbegränsat, det är bara 30 på vissa tider. På skärmen står det då 30 med en liten symbol av en klocka för att visa att det är tidsbegränsat. Så var det även innan nya mjukvaran. Men när jag sedan passerade en 40-skylt så såg bilen skylten och den la till en gråmarkerad 40-skylt i displayen. Tydligen hade bilen sett 40-skylten men valt att ignorera den. Jag vet inte om det beror på att bilen trodde det var tidsbegränsat eller om det var för att den trodde det var 30. Det kanske är så att bilen alltid tar den lägsta uppgiften vid låga hastigheter.
Det blir intressant att höra vad andra har för erfarenheter.
Testade mina torkare på 32.5 idag. Första gången på länge jag har dom på och dom funkade chockerande väl.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland