Sida 170 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2021 21:48
av Gargamel
borgward skrev:
When in Södertälje: Varför inte ladda med 300kw här istället?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8
Man måste nog känna till den.
Osäker på VAR det ska vara, för nu ligger mcdonalds på andra sidan vägen där, och jag minns inget på den sidan av vägen som markeras, men kanske är lite felplacerat och verkligen är på mackedånken den ligger på, får ta en sväng förbi nångång och kika, tack för tipset.
Sedan så kommer jag bara upp i cirka 109/110kW på min EQC :/ (Därför jag är sugen på en taycan)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 07:40
av borgward
Ufc laddaren på McDonald's i Södertälje är bara några månader gammal. Hittades genom att filtrera på 100kw+ i chargefinder.com.

Apropå chademo på 300kw- jag gissar att kontakten byts ut mot ccs om några år. Så det är nog genomtänkt trots allt...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 11:26
av Hoppsan_84
Ionity har släppt sin nya app på appstore i dag. Har inte utforskat den mer än att jag provat ladda. Funkar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 12:59
av martinot
borgward skrev:
Ufc laddaren på McDonald's i Södertälje är bara några månader gammal. Hittades genom att filtrera på 100kw+ i chargefinder.com.

Apropå chademo på 300kw- jag gissar att kontakten byts ut mot ccs om några år. Så det är nog genomtänkt trots allt...
Får hoppas det. Känns ju annars som lite lätt slöseri och felsatsning annars att begåva den redan nu med laddmoduler på sammanlagt 300kW effekt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 14:05
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
borgward skrev:
Ufc laddaren på McDonald's i Södertälje är bara några månader gammal. Hittades genom att filtrera på 100kw+ i chargefinder.com.

Apropå chademo på 300kw- jag gissar att kontakten byts ut mot ccs om några år. Så det är nog genomtänkt trots allt...
Får hoppas det. Känns ju annars som lite lätt slöseri och felsatsning annars att begåva den redan nu med laddmoduler på sammanlagt 300kW effekt.

Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.

300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 14:50
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:

Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.
Här syns det som att CHAdeMO är en egen dedikerad laddare, men det kanske är fel?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8

Off Grid Byggaren skrev:

300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist! :(

Lite som gamla SuC V2 då.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 15:17
av joel80
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.
Här syns det som att CHAdeMO är en egen dedikerad laddare, men det kanske är fel?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8

Off Grid Byggaren skrev:

300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist! :(

Lite som gamla SuC V2 då.
Med tanka på hur kort tid de flesta bilar klarar att ligga på max laddhastighet (speciellt över 150kW) så är det väl ingen större förlust med två laddpunkter som delar på 300kW? Så snart den ena börjar gå ner så finns det väl mer än 150kW tillgängligt för den andre? Så endast om två st bilar som klarar att ladda högre än 150kW kommer nästan samtidigt och båda har så pass låg SOC att de får max hastighet blir det en begränsning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 15:21
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.
Här syns det som att CHAdeMO är en egen dedikerad laddare, men det kanske är fel?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8

Så här ser det ut för Tönnebro i chargefinder, men någon som passerar Södertälje kanske kan ta en bild?

(I Tönnebro finns även en äldre 50 kW laddare med CCS och Chademo lite närmare OKQ8-macken, nålen längst ned.)
Tonnebro-chargefinder.JPG

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 15:28
av Off Grid Byggaren
Off Grid Byggaren skrev:

300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist! :(

Lite som gamla SuC V2 då.[/quote]

Med tanke på hur kort tid de flesta bilar klarar att ligga på max laddhastighet (speciellt över 150kW) så är det väl ingen större förlust med två laddpunkter som delar på 300kW?

Så snart den ena börjar gå ner så finns det väl mer än 150kW tillgängligt för den andre? Så endast om två st bilar som klarar att ladda högre än 150kW kommer nästan samtidigt och båda har så pass låg SOC att de får max hastighet blir det en begränsning.[/quote]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej, det borde inte spela så stor roll just nu. Att fyra Porsche Taycan glider in vid samma stund och ska ladda är inte så troligt.

Men det jag ser är att transportbilar börjar komma med rejäla batteripack, och utvecklingen verkar även gå mot högre laddeffekter för personbilar.

Ska vi gissa på att år 2025 är 250 kW laddeffekt standard för många elbilar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 16:00
av martinot
Håller med Off Grid Byggaren. Man måste tänka på att de nya laddstationer som sätta upp idag inte kommer bytas ut nästa år. Troligen kommer de vara kvar väldigt länge.

Batterikemin förbättras kraftigt nu, och tar stora steg framåt hela tiden. Att planera och bygga laddstolpar som nätt och jämt klarar att ge effekt för dagens bilar är IMO en dålig idé och strategi.

Gällande att det inte har någon betydelse att två stolpar delar på samma laddare; kika på allt stök som vi Tesla-användare måste till när man laddar på gamla V2. Man måste ju alltid hålla reda på att någon precis inte ställt sig på laddaren "A" brevid "B", om de kom nyss till laddstationen. Annars går laddeffekten ner och stoppet tar i onödan längre tid. En mycket dålig lösning med V2, och en orsak till att jag försöker ladda på V3 när jag kan.

Det som är smart med SuC V3 och Ionity är att stationerna kan ha lägre matareffekt från elnätet in till sajten som helhet (är ju otroligt att alla bilar laddar samtidigt på peak-effekt), men att man själv som bilist inte behöver tänka på vilken parkeringsruta/laddstolpe man råkar välja (som man måste i hårdvarulåsta par-konfigurationer som V2). Så mycket smidigare, smartare och enklare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 jun 2021 19:06
av joel80
Min känsla är att det inte har så stor betydelse just nu. Dels för att de bilar som säljs nu och inte klarar mer kommer vara kvar 2025 också, men främst för att det kommer ske så otroligt mycket närmaste 4-5 åren på laddinfrastrukturen. Nu när det tagit sån fart och elbil inte längre bara drar till sig early adopters finns det ingen återvändo. Hela infrastrukturen för fordon behövs ju förändras. Jag killgissar att antalet snabbladdare vi har idag bara är någonstans mellan 20-30% av de vi kommer ha 2025.
Och det gör inte så mycket om man har 150kW på hälften eller så. Det viktiga kommer vara antalet per sajt, där jag hoppas vi kommer se mer av det vi ser i Norge.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 jun 2021 00:56
av martinot
Allt är en fråga om att bygga för framtiden, och inte dagens teknik som redan är gammal.

Om några år kommer 250/300 kW vara slött och förlegat. Då blir 150kW än mer så; kommer snart ses som långsamladdning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 jun 2021 00:59
av martinot
joel80 skrev:
Det viktiga kommer vara antalet per sajt, där jag hoppas vi kommer se mer av det vi ser i Norge.
Skall man ha elbil i Norge, och ha många laddare per sajt, så är det oftast Tesla och SuC som gäller. Medans Ionity ofta har 4-6 laddare per sajt så är har SuC typisk 10-42 stycken per sajt.

Samma sak om man vill ha god täckning på snabbladdare utspridda geografiskt över Norge. Då är det SuC som gäller.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2021 22:19
av Gargamel
borgward skrev:
When in Södertälje: Varför inte ladda med 300kw här istället?

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ufc/m6gge8
0-02-0a-a3dba38adc98ef37c7a86abea31a01ed5bff5c1bd12aba9c5cb1b34e2605e9d0_3757bdbcfb4f25a.jpg
0-02-0a-8615fa4bb2ceb17c5ef48a20124b4b70f967dd991e59bc8a710316cbbc854d4e_ed5764be7411d2dc.jpg
Tack, laddade till 98-99% ikväll för att jag ska köra 55 mil imorgon.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jun 2021 18:11
av Hoppsan_84
Södertälje stängt igen pga utökning. Beräknas öppna 16/6 igen

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 08:08
av Swede1
Laddningskaos närmaste åren?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Rätt eller fel?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 08:36
av Esterox
Swede1 skrev:
Laddningskaos närmaste åren?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Rätt eller fel?
Helt rätt, kommer nog bli två svåra år för elbilsförare som är på rull (bortsett från Tesla men det vet vi ju alla redan)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 08:43
av Hmpftfhdns
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Laddningskaos närmaste åren?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Rätt eller fel?
Helt rätt, kommer nog bli två svåra år för elbilsförare som är på rull (bortsett från Tesla men det vet vi ju alla redan)
Blir nog så. Tänk bara på vilka problem det är med köer på vägarna på grund av mycket trafik vid storhelger. Om då 10% av bilarna är elbilar och det ska bytas stugor i fjällen och både de på väg upp och de på väg ner behöver ladda på 50kW-laddare. Puh! Kommer själv hamna i den situationen — tror jag kommer försöka ta någon extra dag ledigt så att man kan åka när alla andra inte gör det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 08:46
av Esterox
Hmpftfhdns skrev:
Esterox skrev:
Swede1 skrev:
Laddningskaos närmaste åren?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Rätt eller fel?
Helt rätt, kommer nog bli två svåra år för elbilsförare som är på rull (bortsett från Tesla men det vet vi ju alla redan)
Blir nog så. Tänk bara på vilka problem det är med köer på vägarna på grund av mycket trafik vid storhelger. Om då 10% av bilarna är elbilar och det ska bytas stugor i fjällen och både de på väg upp och de på väg ner behöver ladda på 50kW-laddare. Puh! Kommer själv hamna i den situationen — tror jag kommer försöka ta någon extra dag ledigt så att man kan åka när alla andra inte gör det.
Det är tur att jag håller mig runt 30 mil från hemmet. Är en tråkig man som inte åker till fjällen eller semester på västkusten.

Iofs hade jag inte valt en E-tron om jag skulle åka en massa massa mil just pga hur osäkert det är om man kommer få vänta eller ladda direkt när man själv önskar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 10:31
av FredrikR
Swede1 skrev:
Laddningskaos närmaste åren?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Rätt eller fel?
Tyvärr befarar jag att det är precis så det kommer bli, redan i sommar, men antagligen än värre på höstlov/jul/sportlov. Jag har en resa planerad till Skåne, med barnen, i mitten av Juli. Har aldrig innan haft några problem med laddstolpar på långresor, men befarar att just denna resa kommer bli tuff med mycket väntan.
Tror upplägget kommer få bli lite annorlunda.

Tänker mig att jag kommer svänga av för att hitta laddning mycket tidigare än vanligt. Första stoppet på vägen ner till Skåne brukar jag ta vid Mjölby (då kört 30 mil), men tänker att jag kanske redan i Katrineholm (kanske kan vara 15 mil dit?) kommer stanna till, är den ledig så laddar jag upp där, är den upptagen så kör jag vidare till Norrköping (typ 20 mil) och laddar där om det är ledigt osv. Hellre att det blir 3-4 laddstopp istället för de vanliga 2 ifall jag slipper sitta med barnen och vänta i 60 minuter på laddning innan man ens får koppla in bilen.

Tråkigt, för normalt upplever jag att livet med elbil inte innebär någon större uppoffring, men här blir det verkligen ett bekymmer pga infrastrukturen som inte hinner med.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 16:40
av Swede1
Mm, inte bra, alla verkar överens om att det blir jobbigt med laddningen på långresan, även med stort batteri. Bmw i3 Rex verkar fortfarande behövas. :P

Referens:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/moto ... -langresan

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 22:01
av joel80
Jag har alltid försökt hålla mig ifrån stora resdagar, oavsett bil. Ogillar starkt den trafikhets som det ofta medför. Alla idiotomkörningar och dumheter.
Har klarat mig rätt bra genom att kunna planera resorna till antingen tidigare eller om det inte gick, kvälls/nattetid.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 22:40
av Off Grid Byggaren
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.

Då kan det bli laddköer även dessa dagar.

https://feber.se/bil/det-har-med-att-la ... ul/405060/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 22:55
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Då kan det bli laddköer även dessa dagar.

https://feber.se/bil/det-har-med-att-la ... ul/405060/
Bjuder på en bonusvideo med flera Teslor som köar efter varandra (liknande som den i din artikel, fast här i Sverige):


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jun 2021 23:08
av joel80
Var inte många veckor sen det svämmade över med bilder och reportage från USA med bilister som fick vänta i timmar på sin "energi".

https://metro.co.uk/2021/05/12/gas-stat ... -14566089/

Oavsett vad man kör kan det hända att man blir stående. Framöver när infrastrukturen kommit ikapp lite känns det dock mindre risk att elen i ett sånt omfattande område försvinner helt under längre tid än oljeprodukter. Och försvinner elen ett tag går det ju inte att tanka heller.