300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist!
Lite som gamla SuC V2 då.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2021 15:17
av joel80
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.
Här syns det som att CHAdeMO är en egen dedikerad laddare, men det kanske är fel?
300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist!
Lite som gamla SuC V2 då.
Med tanka på hur kort tid de flesta bilar klarar att ligga på max laddhastighet (speciellt över 150kW) så är det väl ingen större förlust med två laddpunkter som delar på 300kW? Så snart den ena börjar gå ner så finns det väl mer än 150kW tillgängligt för den andre? Så endast om två st bilar som klarar att ladda högre än 150kW kommer nästan samtidigt och båda har så pass låg SOC att de får max hastighet blir det en begränsning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2021 15:21
av Off Grid Byggaren
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Förmodar att de bygger likadant som i Tönnebro, en av laddarna har där en extra laddkabel för Chademo.
Här syns det som att CHAdeMO är en egen dedikerad laddare, men det kanske är fel?
Så här ser det ut för Tönnebro i chargefinder, men någon som passerar Södertälje kanske kan ta en bild?
(I Tönnebro finns även en äldre 50 kW laddare med CCS och Chademo lite närmare OKQ8-macken, nålen längst ned.)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2021 15:28
av Off Grid Byggaren
Off Grid Byggaren skrev:
300 kW förutsätter att endast en elbil laddar vid laddstationens laddpar, annars blir det 150 kW om två som laddar samtidigt. Precis som vid Tesla SuC.
Eon_Tonnebro_2.jpg
Ahh. Det trodde jag inte. Trist!
Lite som gamla SuC V2 då.[/quote]
Med tanke på hur kort tid de flesta bilar klarar att ligga på max laddhastighet (speciellt över 150kW) så är det väl ingen större förlust med två laddpunkter som delar på 300kW?
Så snart den ena börjar gå ner så finns det väl mer än 150kW tillgängligt för den andre? Så endast om två st bilar som klarar att ladda högre än 150kW kommer nästan samtidigt och båda har så pass låg SOC att de får max hastighet blir det en begränsning.[/quote]
Nej, det borde inte spela så stor roll just nu. Att fyra Porsche Taycan glider in vid samma stund och ska ladda är inte så troligt.
Men det jag ser är att transportbilar börjar komma med rejäla batteripack, och utvecklingen verkar även gå mot högre laddeffekter för personbilar.
Ska vi gissa på att år 2025 är 250 kW laddeffekt standard för många elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2021 16:00
av martinot
Håller med Off Grid Byggaren. Man måste tänka på att de nya laddstationer som sätta upp idag inte kommer bytas ut nästa år. Troligen kommer de vara kvar väldigt länge.
Batterikemin förbättras kraftigt nu, och tar stora steg framåt hela tiden. Att planera och bygga laddstolpar som nätt och jämt klarar att ge effekt för dagens bilar är IMO en dålig idé och strategi.
Gällande att det inte har någon betydelse att två stolpar delar på samma laddare; kika på allt stök som vi Tesla-användare måste till när man laddar på gamla V2. Man måste ju alltid hålla reda på att någon precis inte ställt sig på laddaren "A" brevid "B", om de kom nyss till laddstationen. Annars går laddeffekten ner och stoppet tar i onödan längre tid. En mycket dålig lösning med V2, och en orsak till att jag försöker ladda på V3 när jag kan.
Det som är smart med SuC V3 och Ionity är att stationerna kan ha lägre matareffekt från elnätet in till sajten som helhet (är ju otroligt att alla bilar laddar samtidigt på peak-effekt), men att man själv som bilist inte behöver tänka på vilken parkeringsruta/laddstolpe man råkar välja (som man måste i hårdvarulåsta par-konfigurationer som V2). Så mycket smidigare, smartare och enklare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 01 jun 2021 19:06
av joel80
Min känsla är att det inte har så stor betydelse just nu. Dels för att de bilar som säljs nu och inte klarar mer kommer vara kvar 2025 också, men främst för att det kommer ske så otroligt mycket närmaste 4-5 åren på laddinfrastrukturen. Nu när det tagit sån fart och elbil inte längre bara drar till sig early adopters finns det ingen återvändo. Hela infrastrukturen för fordon behövs ju förändras. Jag killgissar att antalet snabbladdare vi har idag bara är någonstans mellan 20-30% av de vi kommer ha 2025.
Och det gör inte så mycket om man har 150kW på hälften eller så. Det viktiga kommer vara antalet per sajt, där jag hoppas vi kommer se mer av det vi ser i Norge.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jun 2021 00:56
av martinot
Allt är en fråga om att bygga för framtiden, och inte dagens teknik som redan är gammal.
Om några år kommer 250/300 kW vara slött och förlegat. Då blir 150kW än mer så; kommer snart ses som långsamladdning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jun 2021 00:59
av martinot
joel80 skrev:
Det viktiga kommer vara antalet per sajt, där jag hoppas vi kommer se mer av det vi ser i Norge.
Skall man ha elbil i Norge, och ha många laddare per sajt, så är det oftast Tesla och SuC som gäller. Medans Ionity ofta har 4-6 laddare per sajt så är har SuC typisk 10-42 stycken per sajt.
Samma sak om man vill ha god täckning på snabbladdare utspridda geografiskt över Norge. Då är det SuC som gäller.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 jun 2021 22:19
av Gargamel
borgward skrev:
When in Södertälje: Varför inte ladda med 300kw här istället?
Helt rätt, kommer nog bli två svåra år för elbilsförare som är på rull (bortsett från Tesla men det vet vi ju alla redan)
Blir nog så. Tänk bara på vilka problem det är med köer på vägarna på grund av mycket trafik vid storhelger. Om då 10% av bilarna är elbilar och det ska bytas stugor i fjällen och både de på väg upp och de på väg ner behöver ladda på 50kW-laddare. Puh! Kommer själv hamna i den situationen — tror jag kommer försöka ta någon extra dag ledigt så att man kan åka när alla andra inte gör det.
Helt rätt, kommer nog bli två svåra år för elbilsförare som är på rull (bortsett från Tesla men det vet vi ju alla redan)
Blir nog så. Tänk bara på vilka problem det är med köer på vägarna på grund av mycket trafik vid storhelger. Om då 10% av bilarna är elbilar och det ska bytas stugor i fjällen och både de på väg upp och de på väg ner behöver ladda på 50kW-laddare. Puh! Kommer själv hamna i den situationen — tror jag kommer försöka ta någon extra dag ledigt så att man kan åka när alla andra inte gör det.
Det är tur att jag håller mig runt 30 mil från hemmet. Är en tråkig man som inte åker till fjällen eller semester på västkusten.
Iofs hade jag inte valt en E-tron om jag skulle åka en massa massa mil just pga hur osäkert det är om man kommer få vänta eller ladda direkt när man själv önskar.
Tyvärr befarar jag att det är precis så det kommer bli, redan i sommar, men antagligen än värre på höstlov/jul/sportlov. Jag har en resa planerad till Skåne, med barnen, i mitten av Juli. Har aldrig innan haft några problem med laddstolpar på långresor, men befarar att just denna resa kommer bli tuff med mycket väntan.
Tror upplägget kommer få bli lite annorlunda.
Tänker mig att jag kommer svänga av för att hitta laddning mycket tidigare än vanligt. Första stoppet på vägen ner till Skåne brukar jag ta vid Mjölby (då kört 30 mil), men tänker att jag kanske redan i Katrineholm (kanske kan vara 15 mil dit?) kommer stanna till, är den ledig så laddar jag upp där, är den upptagen så kör jag vidare till Norrköping (typ 20 mil) och laddar där om det är ledigt osv. Hellre att det blir 3-4 laddstopp istället för de vanliga 2 ifall jag slipper sitta med barnen och vänta i 60 minuter på laddning innan man ens får koppla in bilen.
Tråkigt, för normalt upplever jag att livet med elbil inte innebär någon större uppoffring, men här blir det verkligen ett bekymmer pga infrastrukturen som inte hinner med.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 jun 2021 16:40
av Swede1
Mm, inte bra, alla verkar överens om att det blir jobbigt med laddningen på långresan, även med stort batteri. Bmw i3 Rex verkar fortfarande behövas.
Jag har alltid försökt hålla mig ifrån stora resdagar, oavsett bil. Ogillar starkt den trafikhets som det ofta medför. Alla idiotomkörningar och dumheter.
Har klarat mig rätt bra genom att kunna planera resorna till antingen tidigare eller om det inte gick, kvälls/nattetid.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 jun 2021 22:40
av Off Grid Byggaren
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.
Oavsett vad man kör kan det hända att man blir stående. Framöver när infrastrukturen kommit ikapp lite känns det dock mindre risk att elen i ett sånt omfattande område försvinner helt under längre tid än oljeprodukter. Och försvinner elen ett tag går det ju inte att tanka heller.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 jun 2021 23:10
av Swede1
Off Grid Byggaren skrev:
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.
11 Teslor i kö i Norge, är detta framtiden? Inte kul. Ok, på semestern nån gång kan man väl stå ut om det är bra väder, annars är det nog en deal breaker för mig. Tillfälligt måste det finnas jättemånga snabbladdningsplatser, ambulerande snabbladdare på rätt ställen. Alternativt att man kan ha en Rex tillfälligt på dragkroken eller taket och puttra vidare i 100 km/h. Klar försämring mot att köra på bensin.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2021 01:49
av martinot
Swede1 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Problemet är ju att många nu också väljer att resa dagar som normalt inte har mycket trafik.
Snarare dåtid (ca. 1,5-2 år sedan om man skall gå på datum för "nyheten").
Finns ju risk på köer vi alla extra högtider, men Tesla försöker ju bygga ut och expandera kraftigt. En annan åtgärd de har i både Sverige och Norge för att hjälpa till med avlastningarna under de mest extrema högtiderna är att sätta upp mobila laddstationer. Rätt smart då det är troligen dyrt att bygga permanenta lösningar som är optimerade för att hantera de 2-3% av timmarna på året då det är som mest besökare. En annan sak de experimenterat med är differentierade laddavgifter under högtiderna, för att undvika köer på de högst belastade laddstationerna.
Så det är inte perfekt. Säkrast/bekvämast är ju att ta en effektiv diesel till fjällen (det vi själva gör), men däremot så tycker jag att Tesla ändå jobbat mycket mer aktivt än alla andra för att försöka lösa de värsta problemen under de värsta topparna. Inte perfekt som sagt, men helt klart flera steg i rätt riktning.
Men ta en bra diesel om du vill helt vara garanterad att slippa bekymmer (även om du kan råka ut för trafikköer vid värsta tiderna).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2021 07:34
av Swede1
Diesel, mja, en bil extra alltså. Njae, gillar Rex lösningen. Men kanske att frunken i elbilar kan utformas så man kan ha en standardiserad Bensingenerator där som man hyr när man behöver den och slipper åka runt med annars. Det tvingar även laddoperatörerna att ha ett lägre pris (Ionity med 8:70 kr/kwh är inte rimligt) än vad bensinen kostar per mil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2021 07:52
av mati
Fördelen med diesel är att du slipper tanka och köa helt och hållet i många fall, eftersom räckvidden brukar ligga runt 100 mil. Frågan är om det är värt det. Vill man verkligen köra omkring i en puttrade dieselbil bara för att slippa stå i laddkö max ett par gånger om året? Jag tror inte det, inte om det är enda anledningen att man väljer diesel före elbil.
Men en diesel har ju andra fördelar såsom väsentligt lägre pris, mycket bättre modellutbud, högre dragvikt osv. Och så har vi nackdelarna med diesel...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 jun 2021 08:10
av Esterox
mati skrev:
Fördelen med diesel är att du slipper tanka och köa helt och hållet i många fall, eftersom räckvidden brukar ligga runt 100 mil. Frågan är om det är värt det. Vill man verkligen köra omkring i en puttrade dieselbil bara för att slippa stå i laddkö max ett par gånger om året? Jag tror inte det, inte om det är enda anledningen att man väljer diesel före elbil.
Men en diesel har ju andra fördelar såsom väsentligt lägre pris, mycket bättre modellutbud, högre dragvikt osv. Och så har vi nackdelarna med diesel...
Egentligen, vad är nackdelen med en diesel eller bensin ? Ställer vi den mot elbilen så är det inte mycket om vi skall vara petiga.