Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 21:13
av Fredrik j
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:05
av metchristian
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:12
av backe
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?
Vet dock inte utan bara gissar.
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:13
av metchristian
backe skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?
Vet dock inte utan bara gissar.
Har du fått levdatum? Eller bara beräknad?
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:15
av backe
metchristian skrev:
backe skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Då min ska komma i februari så bör bilhallarna få dom åtminstone i februari kan man tycka?
Vet dock inte utan bara gissar.
Har du fått levdatum? Eller bara beräknad?
Produktionsvecka 4 fick jag veta igår, men kan kanske ändras?
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:55
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.
VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).
Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning . Alla gillar inte stress.
Jag blir stressad om jag tvingas köra för långsamt...
Du får väl slå av farthållaren då...
Det är ju det som är problemet, jag tvingas justera själv.
Jag vill ha en bil som kan hålla mitt tempo automatiskt.
Men nog om det.
Re: VW I.D
Postat: 12 jan 2021 22:59
av taliz
metchristian skrev:
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
När kommer ID4 till hallarna så man kan klämma på bilskrället. Vill gärna se storleken etc innan jag begär en bytesoffert från min sharan till id4/Skoda.. orkar inte vänta på model y samt tycker inte det är värt över 100-200tkr extra mellan dem. Får ju en id4 1st edition för 514tkr. Drygt 200tkr billigare än model y.. och min tjej behöver inte massa lull lull.
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Vad gäller vägljud så ska man nog vänta med domen tills det kommer tester på sommardäck. Sommardäck är enormt mycket bullrigare än vinterdäck i regel. Illavarslande att AMS tycker den är bullrig på vinterdäck... Det är ju en VW dock och det brukar inte vara särskilt tysta bilar.
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Vad gäller vägljud så ska man nog vänta med domen tills det kommer tester på sommardäck. Sommardäck är enormt mycket bullrigare än vinterdäck i regel. Illavarslande att AMS tycker den är bullrig på vinterdäck... Det är ju en VW dock och det brukar inte vara särskilt tysta bilar.
Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.
Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:16
av taliz
De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.
Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:19
av MWall
backe skrev:
Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.
Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p
Kör du kanske dubbat? Testa dubbfria. Mina vinterdäck är galet mycket tystare än sommardäcken. Är som att klä in bilen i bomull när man byter. Mycket mjukare gummiblandning i vinterdäcken och dessutom djupare mönster.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:20
av Revoltra
taliz skrev:
De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.
Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
Man ser på bilden i artikeln att det är en Max.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:20
av backe
taliz skrev:
De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.
Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
Kan själv tycka att det är ett dumt beslut att slänga på 21" fälgar på dom, bättre att köra 19" så får man både lite bättre komfort och ljudnivå, troligen också lägre förbrukning.
Och för mig så har akustikglas gjort skillnad på vägljud på de bilar jag har haft, inklusive den jag har nu.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:22
av backe
MWall skrev:
backe skrev:
Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.
Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p
Kör du kanske dubbat? Testa dubbfria. Mina vinterdäck är galet mycket tystare än sommardäcken. Är som att klä in bilen i bomull när man byter. Mycket mjukare gummiblandning i vinterdäcken och dessutom djupare mönster.
Jag kör dubbat, vi har för lång vinter med is och dåliga vägförhållanden för att jag skulle vilja köra dubbfritt, men skulle jag bo längre söderut så skulle det vara ett bra alternativ.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:24
av taliz
ID3 har ju ett irriterande tjutande(som vissa uppfattade som konstgjort motorljud).
Men det är troligen från däcken.
Kanske är det samma problem med ID4.
Förhoppningsvis försvinner det när däcken slits lite.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:29
av Credde
Teknikens Värld nämner i sin teaser för provkörningen inget om, att ID.4 är bullrig - men får se när hela testet finns att läsa.
Är den mer påkostad än ID.3?
– Den upplevs så, ja. Det är många ytor i kupén som har lite bättre material och den känns bättre hopskruvad. Sen är det ju trevligt också att alla funktioner är igång från produktionsstart, till exempel CarPlay och head up-displayen med AR-funktioner
Hej Erik, vad är första intrycken av ID.4?
– Att den är stor! Det här är verkligen en mycket större bil än ID.3 och spontant känns den som den rymligaste elbilen näst efter Tesla Model X. Benutrymmet i baksätet är bättre än i Passat och bagageutrymmet är ungefär som i en Tiguan. Och den känns stor på vägen, man sitter högt och har mycket kaross att hålla koll på. Det känns lite ovant att en så stor bil har så tydlig bakhjulsdriven karaktär.
Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 10:30
av backe
Såg den här filmen igår om ID.4, hans bil går tydligen så tyst så han har valt att ha varning på när bilen körs för fort.
Men jag har ingen aning om vad han har för preferenser dock?