Re: VW I.D
Postat: 14 jan 2021 06:27
Endast 5 registrerade VW ID3 första halvan av januari.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
Hehe, och en är mina föräldrars bil dåZalman3 skrev:Endast 5 registrerade VW ID3 första halvan av januari.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Revoltra skrev:taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Oj VW fuskar, finns det något bilmärke som inte fuskar?Bruno skrev:Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
MWall skrev:Revoltra skrev:taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Vad gäller vägljud så ska man nog vänta med domen tills det kommer tester på sommardäck. Sommardäck är enormt mycket bullrigare än vinterdäck i regel. Illavarslande att AMS tycker den är bullrig på vinterdäck... Det är ju en VW dock och det brukar inte vara särskilt tysta bilar.
backe skrev:Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.
Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p
Man ser på bilden i artikeln att det är en Max.taliz skrev:De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.
Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
Kan själv tycka att det är ett dumt beslut att slänga på 21" fälgar på dom, bättre att köra 19" så får man både lite bättre komfort och ljudnivå, troligen också lägre förbrukning.taliz skrev:De flesta testare har väl, som vanligt, kört på vägar med betydligt bättre asfalt än vi har här i Sverige.
Kan också vara så att många kört Max-varianten, som väl har akustikglas, medan Alrik fått prova en som inte har det.
Vet inte om jag tror det gör så mkt skillnad på vägljud dock.
MWall skrev:backe skrev:Det här stämmer då väldigt dåligt med min upplevelse, jag brukar alltid njuta av tystnaden första dagarna efter att jag bytt till sommardäck på min bil.
Vad gäller bullriga VW så hade jag en Passat för ca 10 år sedan som hade tillvalet akustikrutor, den var rätt komfortabel faktiskt. Den var dock på lagning efter att jag blivit påkörd, då fick jag låna en Passat utan akustikrutor, stor skillnad, trodde jag hade öppna fönster eller nåt sånt direkt när jag åkte därifrån :p
Kör du kanske dubbat? Testa dubbfria. Mina vinterdäck är galet mycket tystare än sommardäcken. Är som att klä in bilen i bomull när man byter. Mycket mjukare gummiblandning i vinterdäcken och dessutom djupare mönster.
Är den mer påkostad än ID.3?
– Den upplevs så, ja. Det är många ytor i kupén som har lite bättre material och den känns bättre hopskruvad. Sen är det ju trevligt också att alla funktioner är igång från produktionsstart, till exempel CarPlay och head up-displayen med AR-funktioner
Hej Erik, vad är första intrycken av ID.4?
– Att den är stor! Det här är verkligen en mycket större bil än ID.3 och spontant känns den som den rymligaste elbilen näst efter Tesla Model X. Benutrymmet i baksätet är bättre än i Passat och bagageutrymmet är ungefär som i en Tiguan. Och den känns stor på vägen, man sitter högt och har mycket kaross att hålla koll på. Det känns lite ovant att en så stor bil har så tydlig bakhjulsdriven karaktär.
VW har ju fuskat ordentligt, det gäller sköta det snyggt, inte bli upptäckt... Du kan ju alltid haspla ur dig och jämföra med andra. Om jag skulle säga att Trump har "gjort fel" så skulle du säga att det gör väl andra också? Och då är det okej för dig?nek0 skrev:Oj VW fuskar, finns det något bilmärke som inte fuskar?Bruno skrev:Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Bruno skrev:VW har ju fuskat ordentligt, det gäller sköta det snyggt, inte bli upptäckt... Du kan ju alltid haspla ur dig och jämföra med andra. Om jag skulle säga att Trump har "gjort fel" så skulle du säga att det gör väl andra också? Och då är det okej för dig?nek0 skrev:Oj VW fuskar, finns det något bilmärke som inte fuskar?Bruno skrev:Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Det ser jag fram emot, och hur bakhjulsdriften fungerar i halkan... Jag har alltid gillat bakhjulsdrift, sen blev den en M3 dual. Att jag inte haft VW är för att jag inte gillar framhjulsdrift även om det finns 4-motion (det har inte blivit av iaf)backe skrev:Bruno skrev:VW har ju fuskat ordentligt, det gäller sköta det snyggt, inte bli upptäckt... Du kan ju alltid haspla ur dig och jämföra med andra. Om jag skulle säga att Trump har "gjort fel" så skulle du säga att det gör väl andra också? Och då är det okej för dig?nek0 skrev:Oj VW fuskar, finns det något bilmärke som inte fuskar?Bruno skrev:Det är VW du pratar om, de har fuskat förut... bilarna som finns på prov kanske är bättre ljudisolerade (en tanke bara, ingen sanning)?taliz skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/
Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...
Jag tycker inte att det är ok för nån att fuska, men känslan är väl att VW är minst troliga att fuska just nu då dom fått betala typ 50 miljarder dollar för sitt fuskande eller nåt liknande och chefer har sprutat åt alla håll p.g.a. fusket.
Sen att man tillverkar någon slags specialbil för tester kan inte annat än bita tillbaka på tillverkaren som jag ser det, nu har dom tester jag sett varit med förseriebilar så jag vet inte om kanske den AMS testat är sämre än vad dom ska vara i produktion eller om dom som tycker att dom är tysta är tystare än vad dom ska vara?
Min ska tillverkas om ett par veckor, så om en månad eller så kan jag ge dig en personlig reflektion
Tycker inte att ID3 är speciellt tyst i Björn Nylands mätningar.TobbeTesla skrev:Björn Nyland kommenterar ju i flera av sina videos om ID3 att han hela tiden blir påmind om hur tyst den är, så vore ju konstigt att den lät mer än andra bilar med tanke på hur många olika elbilar han har testat?
Zalman3 skrev:Tycker inte att ID3 är speciellt tyst i Björn Nylands mätningar.TobbeTesla skrev:Björn Nyland kommenterar ju i flera av sina videos om ID3 att han hela tiden blir påmind om hur tyst den är, så vore ju konstigt att den lät mer än andra bilar med tanke på hur många olika elbilar han har testat?
Nä, inte om man klipper listan så det ser ut som om id3 är sistZalman3 skrev:Tycker inte att ID3 är speciellt tyst i Björn Nylands mätningar.TobbeTesla skrev:Björn Nyland kommenterar ju i flera av sina videos om ID3 att han hela tiden blir påmind om hur tyst den är, så vore ju konstigt att den lät mer än andra bilar med tanke på hur många olika elbilar han har testat?
Kanske ingen keps och hängslen men sist jag hade en läkare som undersökte min hörsel pratade hon om en "lättare bullerskada". Inte ovanligt tydligen. Jag störst t.ex. betydligt mer av vindljud än motor/däck i bilar.Mickep skrev:Vad är det här för nått? Verkar som det är något virus som sätter sig på hjärnan och får folk att ta på sig keps och hängslen hytta med näven åt ungdomen och plötsligt få en känsla att vw är något för dem.