Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Postat: 28 jan 2019 06:51
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
En bil med för små bromsar kan vinna på belägg som tål högre temperaturer. Givetvis inom rimliga gränser. Med EBC Yellow stuff i original bromsok så börjar oken glöda innan bromskraften försvinner i vart fall(!) Green stuff gav mycket mindre bromsdamm = renare fälgar.TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...
TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
Jo, fast nu tror ju inte jag att det är skräp som de säljer, eftersom just det företaget pysslar med banracing och gör ganska mycket spännande saker till Teslor. Vi pratar ju inte Biltema/Mekonomen härSyncronauten skrev:Jag gjorde misstaget att köpa "premium pirat" skivor och belägg till BMWn förra våren. Det resulterade i att jag köpte en uppsättning original skivor och klossar i höstas. Bettet när man lade an bromsen var inget vidare på piratskivorna och efter ett par månader så hade skivorna slagit sig. De tappade även bromsförmåga om man körde lite aktivt och bromsade flera gånger. Så även om bromssträckan är likartad vid en bromsning så kan det skilja mycket när det är blött eller om man behöver bromsa en andra gång när skivan blivit varm.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.
Men det var ju just det jag skrev - egentligen. Visst är det skillnad mellan beläggen, det jag kommenterade var ju att bromssträckan inte gav så stor skillnad.Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är stor skillnad mellan beläggen. 12ft = 3 meter i en hastighet av 72 km/h.
Jädrar vilken grejt artikel med film.Zalman3 skrev:Tesla 3 spöar Kia e-Niro i ett test
Kia e-Niro 46 poäng
Tesla 3 48 poäng
https://www.dn.no/biltesten/biltest/tes ... 2-1-529046
Ja jag såg det klippet, grejen är att video-bloggare måste ha mer annonsmaterial i sina klipp.Tellus skrev:Skydd till displayen verkar onödigt
TeslaTissel skrev:Netherlands!
Tack för att du lade upp den. Tror jag lagt upp den tidigare men den är väldigt bra.JosefAlex skrev:https://www.youtube.com/watch?v=cO_1vn1ZKRM
Vet inte om den lagt ut tidigare, men en del intressant om autopilot