Sida 18 av 22
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 13:35
av Verdi
HelectriC skrev:Pontus skrev:HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Jag tror du missförstår tävlingen. Det gick ju ut på att visa hur de olika bilarna fungerar i verkligheten här och nu.Det finns knappt några CCS-laddare på mer än 50 kW än samtidigt som det finns gott om Tesla SuC längs vägen.
Ska man på nåt sätt skapa en parallell verklighet för att artificiellt utjämna skillnaden? (I-Pace hade inte haft en chans ändå pga mindre batteri och högre förbrukning.)
För övrigt är det väl ingen som lyckats ladda I-Pace med 100 kW än?
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 13:39
av Pontus
HelectriC skrev:Pontus skrev:HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 13:41
av tehjimos
HelectriC skrev:tehjimos skrev:
Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Svårt för mig att sitta och försvara och förklara hur andra människor tänker eller hur äldre prioriterar sina bilval. JAG är varken gammal eller teknikrädd, så jag faller inte i den kategorin, men du måste ju vara öppen för att inte alla är på din nivå? Har du inga äldre i din omgivning till exempel?
Om skärmen på Teslan tex är ställd för att enbart visa karta och fjädringen är i lägsta läge samt att taket är öppet och du sätter en oinvigd person bakom ratten, så tar det nog en bra stund innan denne har klarat att höja bilen (kanske den är parkerad vid en kant och måste upp för att inte ta i?), fått på radion, hittat P1 och stängt taket. Allt är inte så lätt för alla och just detta gör att många inte vill ha just en Tesla. Det finns ju massa folk som inte vill/kan tänka sig byta mellan Android och iOS av samma anledning, det blir för krångligt att sätta sig in i ett nytt system helt enkelt.
Du läser inte vad jag skriver...
Varför skulle fjädringen vara på lägsta och takluckan öppen? Du letar ju bara problem-situationer nu. Bilen levereras med fjädringsläget på standard, om dom inte kan använda blåtand ens så har jag svårt att se varför man skulle behöva använda luftfjädringen. Bilen på standard är lika hög som vilken annan sedan som helst.
Jag skriver ju att smaken är som baken, folk får välja exakt vad dom vill. Men skärmen är inte nå krångligare än knappar, det enda skälet knapparna verkar enklare är för att dom redan vet hur de funkar... men en gång i tiden fick dom lära sig det också.
Vad behöver man? Köra bilen, AC samt musik... alla dessa finns ikoner för längst ner på skärmen alltid framme. Exakt samma som knappar.
Återkommer till det jag skrivit innan, rädsla för förändring, ovilja att lära sig nytt.. för det verkar krångligt. Allt är krångligt tills man lärt sig det...
Min farfar o farmor som är 80+ skulle definitivt kunna lära sig skärmen i en Tesla på egen hand, men dom kör inte bil längre heller.
Är man fortfarande kapabel till att köra bil så kan man lära sig en skärm, sen om folk vill eller inte är upp till dom. Men det är inte något krångligare än något annat.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 13:44
av kallekula
Verdi skrev:
Jag tror du missförstår tävlingen. Det gick ju ut på att visa hur de olika bilarna fungerar i verkligheten här och nu.Det finns knappt några CCS-laddare på mer än 50 kW än samtidigt som det finns gott om Tesla SuC längs vägen.
Ska man på nåt sätt skapa en parallell verklighet för att artificiellt utjämna skillnaden? (I-Pace hade inte haft en chans ändå pga mindre batteri och högre förbrukning.)
För övrigt är det väl ingen som lyckats ladda I-Pace med 100 kW än?
Jag tycker man skulle fraktat alla bilarna på lastbil hela vägen. Då hade förutsättningarna varit lika och det hade blivit rättvist.

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 13:47
av Klintan
Pontus skrev:Bjelke skrev:Klintan skrev:
OT: Hur 17 kan de ha 300 000 i kö? Senaste siffran jag såg var 70 miljoner euro i pre-ordervärde (29/8 -18). Då delat med uppskattat pris på 20 000 euro blir det 3500 preorders. De kan absolut inte fått in några sådana mängder sedan dess.
Precis det måste vara nån nolla fel där...
Säkert fel med nollorna där. Att dom fått många preorders beror säkert på att det är relativt billigt att ställa sig i kö också. Vill man skryta med lång kö kan man ju ta en 10a i stället för flera tusen men då blir det säkert fler procent i bortfall när det väl ska beställas också.
Stämmer ju inte ens med nollorna, rimligt kan vara 4000-5000 högt räknat idag. Inget event har skett sedan augusti. Depositionen är fn €149 för att köa. Samma siffra ligger i pressmeddelandet på
http://news.cision.com/se/e-car-expo-th ... -,c2684797 Tråkigt när felaktiga uppgifter sprids genom eCarExpo. Dessutom skriver de Sveriges fjärde bilfabrik, som det ser ut nu så planerar de väl att lägga produktionen i England?
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:14
av HelectriC
tehjimos skrev:HelectriC skrev:tehjimos skrev:
Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Svårt för mig att sitta och försvara och förklara hur andra människor tänker eller hur äldre prioriterar sina bilval. JAG är varken gammal eller teknikrädd, så jag faller inte i den kategorin, men du måste ju vara öppen för att inte alla är på din nivå? Har du inga äldre i din omgivning till exempel?
Om skärmen på Teslan tex är ställd för att enbart visa karta och fjädringen är i lägsta läge samt att taket är öppet och du sätter en oinvigd person bakom ratten, så tar det nog en bra stund innan denne har klarat att höja bilen (kanske den är parkerad vid en kant och måste upp för att inte ta i?), fått på radion, hittat P1 och stängt taket. Allt är inte så lätt för alla och just detta gör att många inte vill ha just en Tesla. Det finns ju massa folk som inte vill/kan tänka sig byta mellan Android och iOS av samma anledning, det blir för krångligt att sätta sig in i ett nytt system helt enkelt.
Du läser inte vad jag skriver...
Varför skulle fjädringen vara på lägsta och takluckan öppen? Du letar ju bara problem-situationer nu. Bilen levereras med fjädringsläget på standard, om dom inte kan använda blåtand ens så har jag svårt att se varför man skulle behöva använda luftfjädringen. Bilen på standard är lika hög som vilken annan sedan som helst.
det var ju bara några exempel på situationer som kan framstå som svåra för någon som inte är van vid en Tesla
Jag skriver ju att smaken är som baken, folk får välja exakt vad dom vill. Men skärmen är inte nå krångligare än knappar, det enda skälet knapparna verkar enklare är för att dom redan vet hur de funkar... men en gång i tiden fick dom lära sig det också.
Vad behöver man? Köra bilen, AC samt musik... alla dessa finns ikoner för längst ner på skärmen alltid framme. Exakt samma som knappar.
Återkommer till det jag skrivit innan, rädsla för förändring, ovilja att lära sig nytt.. för det verkar krångligt. Allt är krångligt tills man lärt sig det...
Min farfar o farmor som är 80+ skulle definitivt kunna lära sig skärmen i en Tesla på egen hand, men dom kör inte bil längre heller.
Är man fortfarande kapabel till att köra bil så kan man lära sig en skärm, sen om folk vill eller inte är upp till dom. Men det är inte något krångligare än något annat.
konstigt att inte alla köper Tesla då om det nu inte finns några som helst hinder för någon person och ingen kan ha något som helst problem med att hantera en Tesla.
Jag lämnar detta nu eftersom det inte finns något intresse att sätta sig in i andras situation över huvud taget. Inte konstigt att det blir krig när man inte ens kan se att folk har olika förutsättningar och intressen av en simpel BIL

klart att det kan ha med rädsla för förändring att göra, men då är det just så det är. Då måste man hantera det, inte bara säga att det är fel på de som inte vill ha en Tesla.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:20
av tehjimos
HelectriC skrev:
konstigt att inte alla köper Tesla då om det nu inte finns några som helst hinder för någon person och ingen kan ha något som helst problem med att hantera en Tesla.
Jag lämnar detta nu eftersom det inte finns något intresse att sätta sig in i andras situation över huvud taget. Inte konstigt att det blir krig när man inte ens kan se att folk har olika förutsättningar och intressen av en simpel BIL

klart att det kan ha med rädsla för förändring att göra, men då är det just så det är. Då måste man hantera det, inte bara säga att det är fel på de som inte vill ha en Tesla.
Vad bra, du verkar förstå vad jag försöker förmedla. Det jag skrivit också innan är att smaken är som baken, det måste finnas ett urval av bilar för folk att välja... som det gör idag med dussintals fossilbilstillverkare. Tesla har sitt sätt och då får dom som gillar det köpa de, tesla kan inte tillgodose alla möjliga smaker i världen.
Sa aldrig att det är fel på dom som inte vill ha en Tesla, helt upp till var och en... men det är inte fel på konceptet av skärmen. Okända saker är krångliga tills man lärt sig dom, oavsett vad det handlar om.
Du verkar dra alldeles för stora växlar i det här... jag säger enbart att konceptet av en skärm inte är krångligt och att det har med rädsla för förändring att göra... aldrig sagt att Tesla är svaret till allas bilbehov.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:20
av HelectriC
Pontus skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:21
av Legato
HelectriC: Fast din syn på varför inte alla köper Tesla är ju inte allenarådande eller hur?
Personligen tror jag märkeslojalitet och den skrämselpropaganda som skrivs i media är större anledningar än teknikrädsla.
Jämfört med i-pace är det ju dessutom efter detta test än mer uppenbart att Teslan erbjuder betydligt enklare "tuta och köra" än i-pacen.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:25
av HelectriC
Legato skrev:HelectriC: Fast din syn på varför inte alla köper Tesla är ju inte allenarådande eller hur?
Personligen tror jag märkeslojalitet och den skrämselpropaganda som skrivs i media är större anledningar än teknikrädsla.
Jämfört med i-pace är det ju dessutom efter detta test än mer uppenbart att Teslan erbjuder betydligt enklare "tuta och köra" än i-pacen. fast inte vardagskörning, då vill jag hävda att iPacen är mer som en konventionell bil och enklare att ha att göra med
nej, jag har inte sagt att det är den
enda anledningen till varför folk inte köper Tesla, men det är 1 av många.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 14:36
av rasssta
Verdi skrev:rasssta skrev:Verdi skrev:
Intressant. Hade faktiskt missat att den hade såna problem. Hur långt körde du med den?
~30 mil
Laddning fungerade 2 av 3 gånger. Verkar vara ungefär så livet med en Jagga är om man även ser till hur Teslabjörn hade det på sin road trip i Jaggan med återkommande laddstrul. För mig är det totalt ohållbart i verkligheten/vardagslivet då jag inte tycker det är OK att man ska behöva planera för att ens resa, som i SECC-fallet, ska ta dubbelt så lång tid pga att bilen inte kan laddas.
Nej då måste man ju verkligen planera minutiöst och alltid ha en eller fler backupladdare. Det går ju inte. Hoppas den fungerar klockrent på Inonity-stationerna.
Teslabjörn hade problem även på Ionity i Danmark. Han löste det genom att byta till en annan laddstation. Verkar som att när det väl failat en gång så vägrar Jaggan att ladda mot samma station.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:00
av Ric
tehjimos skrev:
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Det är nog många svenska teslaförare som skulle få "... rädsla för förändring o lära sig nå nytt" om skattefördelarna för elbil togs bort.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:17
av Verdi
Ric skrev:tehjimos skrev:
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Det är nog många svenska teslaförare som skulle få "... rädsla för förändring o lära sig nå nytt" om skattefördelarna för elbil togs bort.
Och vad har det med saken att göra? En I-Pace är inte särskilt mycket billigare än en Tesla.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:18
av Verdi
HelectriC skrev:Pontus skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.
Jag har aldrig sett nån icke-Tesla försökt ladda på SuC. Återigen, det här har ju snarast med ditt vistelseland att göra.

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:21
av Verdi
HelectriC skrev:
konstigt att inte alla köper Tesla då om det nu inte finns några som helst hinder för någon person och ingen kan ha något som helst problem med att hantera en Tesla.
Jag lämnar detta nu eftersom det inte finns något intresse att sätta sig in i andras situation över huvud taget. Inte konstigt att det blir krig när man inte ens kan se att folk har olika förutsättningar och intressen av en simpel BIL

klart att det kan ha med rädsla för förändring att göra, men då är det just så det är. Då måste man hantera det, inte bara säga att det är fel på de som inte vill ha en Tesla.
Det största hindret står på prislappen. Skärmen har nog väldigt lite med det att göra. Iaf i Sverige. I Norge är det väl inte riktigt så med tanke på hur åtkomliga de är för gemene man där. Där kanske det är annat som brister.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:23
av Verdi
Legato skrev:HelectriC: Fast din syn på varför inte alla köper Tesla är ju inte allenarådande eller hur?
Personligen tror jag märkeslojalitet och den skrämselpropaganda som skrivs i media är större anledningar än teknikrädsla.
Jämfört med i-pace är det ju dessutom efter detta test än mer uppenbart att Teslan erbjuder betydligt enklare "tuta och köra" än i-pacen.
Väldigt många "bilintresserade" ratar Tesla av princip. Många säger typ "gärna e-tron eller I-Pace men aldrig det där amerikanska skräpet". Fair enough. Men jag kan ändå inte låta bli att ha lite skadeglädje efter ett sånt här test som igår/idag.

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:26
av boreno
Baserat på vad jag läst i denna tråd verkar det som att iPace har problem med laddningen. Det är knappast orimligt att anta att detta är en barnsjukdom som kommer att adresseras av Jaguar i sinom tid.
Något som i stort missats hittills i medierapporteringen kring nya och snart kommande elbilar är att detta faktiskt är ett nytt teknikområde för de etablerade biltillverkarna. Det är inte rimligt att anta att tillverkare ska lyckas med ny teknik utan avsevärda problem med barnsjukdomar i både produktion och färdig produkt.
Min spådom är att vi kommer få en repris av de tidiga Model S-artiklarna som gjorde stora scoop utav Teslans barnsjukdomar (något vi ser mycket mindre av nu!). En effekt av detta bör bli att förtroendet för biltillverkarna sjunker kraftigt (ungefär som såhär: ”hur i h-vete kan ni ha samma barnsjukdomar som Tesla hade för flera år sedan?! Ni är ju inte nya i matchen att bygga bilar!”).
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:31
av lobbin
boreno skrev:Baserat på vad jag läst i denna tråd verkar det som att iPace har problem med laddningen. Det är knappast orimligt att anta att detta är en barnsjukdom som kommer att adresseras av Jaguar i sinom tid.
Något som i stort missats hittills i medierapporteringen kring nya och snart kommande elbilar är att detta faktiskt är ett nytt teknikområde för de etablerade biltillverkarna. Det är inte rimligt att anta att tillverkare ska lyckas med ny teknik utan avsevärda problem med barnsjukdomar i både produktion och färdig produkt.
Min spådom är att vi kommer få en repris av de tidiga Model S-artiklarna som gjorde stora scoop utav Teslans barnsjukdomar (något vi ser mycket mindre av nu!). En effekt av detta bör bli att förtroendet för biltillverkarna sjunker kraftigt (ungefär som såhär: ”hur i h-vete kan ni ha samma barnsjukdomar som Tesla hade för flera år sedan?! Ni är ju inte nya i matchen att bygga bilar!”).
Det är väl klart att man ska få ha barnsjukdomar, men eftersom media hauserar allt som inte kommer från Tesla gör det kanske extra kul.
Jag liknar media här direkt till hur man hanterat mobiltelefoner. Tesla är Apple och övriga bilar är Android. Det spelar ingen roll vad Tesla gör bra eller dåligt, eller vad övriga har gjort bättre eller sämre.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:35
av fth
boreno skrev:Baserat på vad jag läst i denna tråd verkar det som att iPace har problem med laddningen. Det är knappast orimligt att anta att detta är en barnsjukdom som kommer att adresseras av Jaguar i sinom tid.
Något som i stort missats hittills i medierapporteringen kring nya och snart kommande elbilar är att detta faktiskt är ett nytt teknikområde för de etablerade biltillverkarna. Det är inte rimligt att anta att tillverkare ska lyckas med ny teknik utan avsevärda problem med barnsjukdomar i både produktion och färdig produkt.
Min spådom är att vi kommer få en repris av de tidiga Model S-artiklarna som gjorde stora scoop utav Teslans barnsjukdomar (något vi ser mycket mindre av nu!). En effekt av detta bör bli att förtroendet för biltillverkarna sjunker kraftigt (ungefär som såhär: ”hur i h-vete kan ni ha samma barnsjukdomar som Tesla hade för flera år sedan?! Ni är ju inte nya i matchen att bygga bilar!”).
Ja, många av problemen går säkert att fixa i mjukvara, har i-pace OTA-uppdatering?
Tidigare har ju konsensus varit att så fort dom "riktiga" tillverkarna bestämmer sig för att bygga elbilar så kommer dom att sopa mattan med uppstickaren Tesla, det ser ju inte riktigt ut så nu, trots att Tesla har gjort alla sina patent fritt tillgängliga för alla...
Toleransen för barnsjukdomar kommer nog som du säger vara betydligt lägre för de traditionella tillverkarna än för Tesla, där räknade man ju lite med det eftersom dom är nya, men VW, Audi, Jaguar etc har ju liksom ingen "ursäkt". Det här måste ju Jaguar fixa omedelbart, annars kommer det att att bli katastrof för dom tror jag.
/fth
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:36
av Ric
Verdi skrev:Ric skrev:tehjimos skrev:
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Det är nog många svenska teslaförare som skulle få "... rädsla för förändring o lära sig nå nytt" om skattefördelarna för elbil togs bort.
Och vad har det med saken att göra? En I-Pace är inte särskilt mycket billigare än en Tesla.
Den raljerande tonen om de bilägare som inte kör elbil stinker.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:39
av Verdi
Ric skrev:Verdi skrev:Ric skrev:tehjimos skrev:
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Det är nog många svenska teslaförare som skulle få "... rädsla för förändring o lära sig nå nytt" om skattefördelarna för elbil togs bort.
Och vad har det med saken att göra? En I-Pace är inte särskilt mycket billigare än en Tesla.
Den raljerande tonen om de bilägare som inte kör elbil stinker.
Här raljerar vi dock bara över I-Pace nu.

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:41
av Kalle
Men hur går de för Konan?
Heja heja, nu e de nära!
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:43
av kallekula
Ric skrev:Den raljerande tonen om de bilägare som inte kör elbil stinker.
De som kör fossilbil stinker mest.
Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 15:47
av TiborBlomhall
Spyder skrev:Blev en liten piruett i Ulvaryd för Tibor

Jag gjorde det med flit för att ge er som tittar nåt att grubbla över

Re: SECC 2018
Postat: 28 nov 2018 16:11
av Kalle
Nu!! Nu e Konan på upploppet!!
Heja! Heja!!